Mikko Sokero

Finnair arvostettu työnantaja

14 viestiä aiheessa

Finnair, Nokia ja Fazer ovat nuorten mielikuvissa arvostetuimpia työnantajia, ilmenee Taloustutkimuksen nuorisokyselyn tuloksista. Kaikkiaan 1 500 nuorelta kysyttiin 73 yrityksen mieluisuutta työantajana.

 

Kyselyjä on tehty vuodesta 2002 lähtien. Alusta alkaen Finnair on ollut selvä ykkönen. Kakkos- ja kolmostilalla ovat vuorotelleet Nokia ja Fazer. Nyt neljänneksi kiilasi Yleisradio, joka vielä viime vuonna oli sijalla seitsemän.

 

Kärkikymmenikköön sijoittuivat myös Hartwall, Silja Line, Stockmann, Valio, Sanoma-WSOY sekä Fiskars.

 

Tutkimusjohtaja Hannu Ilkas sanoo, ettei kyselyyn vastanneilta 17-29-vuotiailta nuorilta kysytty tarkemmin, mitä ominaisuuksia he yrityksissä arvostavat.

 

- Vastaukset perustuvat mielikuviin, Ilkas huomauttaa.

 

Finnairin asema kokonaistuloksen kärjessä perustuu tasaisuuteen, sillä se sijoittuu sekä naisten että miesten keskuudessa toiseksi.

 

Naisten mieluisin työnantaja oli Fazer, Finnair sijoittui toiseksi ja Marimekko kolmanneksi. Miesten suosituin työnantaja oli Nokia ennen Finnairia, seuraavaksi tulivat StoraEnso ja UPM.

 

Taloustutkimuksen kyselyyn vastasivat niin korkeakoulu- kuin työelämässäkin olevat nuoret. Toukokuun puolivälissä julkistettuun Universum Communicationsin julkistamaan kyselyyn vastasi yli 4 000 korkeakouluopiskelijaa. Myös tämän kyselyn perusteella Nokia, Finnair ja Fazer olivat suosituimmat työnantajat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva tietää mikä on Finnairin suosion salaisuus.

Valtion lafka isolla ja jäykällä organisaatiolla ei ole ainakaan mitenkään joustava.

 

Laskisikohan suosio jos kaikki vapaaliput ja edut otettaisiin pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva tietää mikä on Finnairin suosion salaisuus.

Valtion lafka isolla ja jäykällä organisaatiolla ei ole ainakaan mitenkään joustava.

 

Laskisikohan suosio jos kaikki vapaaliput ja edut otettaisiin pois.

 

Ihan samaa olen miettinyt. Ymmärrän sen jos ilmailusta kiinnostunut henkilö näkee sen mielekkäänä työpaikkana, mutta normaaliihmisen osalta en tätä tajua.

 

Itsellä on kylläkin myös haaveena päästä töihin Finnairille, ja syyt ovat ainoastaan ilmailulliset: Ilmailuun liittyvä toimiala mikä lisäisi työmotivaatiota huimasti ja saisi minut varmasti pysymään yrityksen palveluksessa pitkään. Bonuksina sitten tulevat mm. henkilöstöedut ja Finnairin lentokerho, mutta ne eivät todellakaan ole se pääsyy. Miinuspuolina koen juuri tuon perinteisen kaltaisen organisaation ja mielikuvan ei niin kilpailukykyisestä palkasta, mutta edut ovat mielestäni niin paljon suuremmat, että nuo eivät haittaa.

 

Niin juu..ja en puhu nyt lentäjän ammatista vaan pikemminkni niistä tukitoiminnoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kokisin enemmän kiinnostavaksi ilmailualalta esim. Air Finlandin, jonka johtoporrasta ja pikkupomoryhmää ei ole pöhötetty vanhoilla virkamiehillä tai poliittisilla nimityksillä aikoina jolloin millään kustannustehokkuudella ei ollut väliä kun valtio maksoi kaikki viulut.

 

Mutta ehkäpä finnairilaiset itse voivat kertoa mikä talossa on hyvää ja kiinnostavaa.

Luotettavaksi ja pitkäaikaiseksi työnantajaksihan ei tässä maailmassa voi sanoa enää yhtään yritystä, onhan valtiollla jopa VR ja Posti karsineet hieman ylimääräistä porukkaa pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair varmasti mielletään nuorten keskuudessa työpaikaksi jossa näkee maailmaa ja glamouria,

 

Näinpä. Maailmaa kun nykyään vaan näkee muissakin firmoissa joilla yhtään on kansainvälistä toimintaa, riippuen tietenkin hommista.

 

Ja glamouria...hmm..se on kyllä jo lentohommista karissut aikaa sitten pois mutta mielikuvissa ilmeisesti on vieläkin jotenkin harvojen ja rikkaiden yksinoikeus. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR:ssä emona nimenomaan on sitä glamouria. ;D

 

Talvella kun 68 asiakasta marssii märissä palttoissa sisään ja jokaisella käsipakaasi mikä ei kuitenkaan mahdu sinne onnettomaan hansikaslokeroon ylös.

Niitä kun sovittelee puolisen tuntia kaikkiin mahdollisiin lokeroihin 20 minuutin Tallinnan lentoa varten, niin täytyy kyllä suurennuslasilla etsiä sitä glamouria.

Ehkä bussiinjan 77 kuskinakin olisi sitä glamouria enemmän. :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kokisin enemmän kiinnostavaksi ilmailualalta esim. Air Finlandin, jonka johtoporrasta ja pikkupomoryhmää ei ole pöhötetty vanhoilla virkamiehillä tai poliittisilla nimityksillä aikoina jolloin millään kustannustehokkuudella ei ollut väliä kun valtio maksoi kaikki viulut.

 

Mutta ehkäpä finnairilaiset itse voivat kertoa mikä talossa on hyvää ja kiinnostavaa.

Luotettavaksi ja pitkäaikaiseksi työnantajaksihan ei tässä maailmassa voi sanoa enää yhtään yritystä, onhan valtiollla jopa VR ja Posti karsineet hieman ylimääräistä porukkaa pois.

 

AFIn väki on tosi asiallista. Toimarikin on ihan oikea lentäjä ja tekee muutakin kuin istuu pöydän takana (lue=lentää 757:lla).

 

AY:n viestintäosaston väki on myös tosi asiallista ja palveluhalukasta porukkaa. Lisäksi tunnen paljon heidän kippareitaan, jotka ovat miehiä paikallaan (lue=hyviä kundeja). Finskihän on karsinut organisaatiotaan aika paljon ja rankalla kädellä. On akateeminen kysymys, ovatko esimerkiksi irtisanomiset tai työnantajavaihdokset kohdistuneet oikeaan paikkaan. Kurssihan se on, joka yhtiötä ja sen johtoa ohjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy toinen opiskelijoiden piirissä tehty tutkimus:

http://www.universumeurope.com/default.aspx?content=sfgs2005

 

Siinä Finnair on kaupallisen alan opiskelijoiden keskuudessa sijalla 2. ja teknistenopiskelijoiden mielestä sijalla 7.

 

Minua kiinnostaa tuo tekninenpuoli sen takia, että oma työnantajani nousi kolmen kärkeen. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun Finnairilta lähdön jälkeen nykyinen työnantaja on missään tutkimuksessa Finskin yläpuolella.... ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en koe vain Finnairin, vaan myös Blue1:n, Air Finlandin ja Ilmailulaitoksen kiinnostavuuden ja brandin työnantajana erittäin korkeassa kurssissa.

 

Työskentely näissä liittyy tavalla tai toisella ilmailuun, mikä henkilökohtaisesti on itseäni hyvin lähellä, yleisen kiinnostuksen ja motivaation aiheena, samoin kuten Lehtisen Pekkakin tuossa mainitsi, melkein kuin omasta suustani.

Mahdolliset edut noissa paikoissa ovat toki bonusta, mutta sinänsä niillä ei olisi itselleni merkitystä, eikä silläkään, että työ liittyisi mitenkään itse koneisiin.

Kaikki ilmailuun liittyvä, yleensä vain jaksaa kiinnostaa loputtoman tuntuisesti, mikä lie sitten syynä? Ehkä se on vain "se juttu" mikä monilla on johonkin suuntaan.

 

Vielä kun saisi tästä leivottua itselleen harrastuksen sijaan työn, niin saisi arkinen työelämäkin aivan uutta potkua! ;D

 

Mutta ehkä monilla heijastelee Finnairissa työnantajana tuo gloria, mikä itse lentämiseen liittyy ja varmasti moni on kuullut talon eduista, mitkä käsittääkseni, ainakin ennen, olivat aika hyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun saisi tästä leivottua itselleen harrastuksen sijaan työn, niin saisi arkinen työelämäkin aivan uutta potkua! ;D

 

Oletko *täysin* varma että se potku säilyisi? Kannattaa miettiä tarkkaan ennen hyvän harrastuksen muuttamista työksi.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko *täysin* varma että se potku säilyisi? Kannattaa miettiä tarkkaan ennen hyvän harrastuksen muuttamista työksi.

 

//Tuomas

 

 

Mikäänhän ei ole varmaa, kuin kuolema ja verojen maksu.

Tuo oli nyt heitto ja kun on jo muutaman kerran jo vaihdettu eri tyyppisiin töihin, niin sen tietää, että työ kuin työ muuttuu arkiseksi ajan mittaan. Vaikka olisikin muuten ihan mukavaa. Mutta joskus on ollut työpaikkoja, joissa sitä motivaatiota on piiskattava joskus enemmänkin esiin, koska sitä haluaa aina kuitenkin lähteä töistä kotiin sillä mielellä, että on tehnyt parhaansa, eli tyytyväisenä omaan panokseensa.

Mutta tuskin siitä haittaakaan olisi, jos leipä tulisi pöytään siltä suunnalta, johon mielenkiintoa ja motivaatiota on muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuskin siitä haittaakaan olisi, jos leipä tulisi pöytään siltä suunnalta, johon mielenkiintoa ja motivaatiota on muutenkin.

 

Joo, totta tuokin puoli. Siksi kannattaakin miettiä asia kunnolla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko *täysin* varma että se potku säilyisi? Kannattaa miettiä tarkkaan ennen hyvän harrastuksen muuttamista työksi.

 

Sorry Tuomas, mutta kuuntelin itse tuota samaa "lööperiä" aikoinani Nummelassa. Nykyään, hyvästä harrastuksesta ammattiin päästyäni, ainoa asia mikä kaduttaa on se etten lähtenyt näihin hommiin aikaisemmin. Jos lentokoneet ja ilmailu on sitä mikä saa kipinät sinkoilemaan ja sydämen läpättämään niin eihän siinä muu auta kuin satsata täysillä ilmailuammattiin. "Give it your best shot", niin eipähän koskaan vanhana äijänä tarvitse katua sitä ettei tullut edes yritetyksi. Sitäpaitsi, kaikkien näiden vuosienkin jälkeen lentäminen tuntuu kivalta. Yhä edelleen olen sitä mieltä että kaikki se aika, vaiva ja raha, mikä tämän "projektin" alkuvaiheessa paloi, on hyvinkin ollut sen arvoista.

 

On suurenmoinen etuoikeus saada palkkaa sellaisen asian tekemisestä joka ei oikeasti tunnu "työltä" ja josta pitää ylitse kaiken. ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään