Guest tuomoseppala

Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)

31 viestiä aiheessa

Tervehdys arvoisat FSN käyttäjät.

 

Olen jo pidemmän kaavan simuilija ja tunteja on kertynyt erilaisilla konetyypeillä, kohta 5 vuoden ajan. Noin vuosi sitten pääsin paremmin sisään radio-navigointiin ja navigoin reittilennot aina VOR-VOR periaatteella. Joskus GPS on apunani, lähinnä silloin jos VOR-majakoita ei reittipisteille ole sattunut tarpeeksi. Mutta VOR majakoiden avulla QDR, QDM radiaaleilla lennän pääsääntöisesti.

 

Ongelma on seuraavanlainen. Valitsen VOR majakan johon haluan lentää QDM 280, eli suuntaan 280, kohti VOR majakkaa. Valitsen luonnollisesti majakan taajuuden NAV1 radioon, valitsen kurssin 280, ja näppään NAV-holdin päälle. Kone lähtee välittömästi kaartamaan kohti kurssia, mutta kaarto ei lopukaan kurssille, vaan kone jatkaa sen yli. Noin 5 mailia ylityksen jälkeen, kone alkaa kaartamaan takaisin kohti kurssia ja menee taas valitun kurssin yli. Sitten taas toiselta puolelta ylityksen palautus, ja yli ja niin poispäin. Kone siis alkaa tekemään S-tyyppistä kuviota kurssin molemmin puolin.

 

Tämä on äärimmäisen ärsyttävä piirre, ja se jatkuu ja jatkuu. Ymmärtäisin jos majakka olisi jo vaikkapa 15 mailin päässä ettei sopivaa kohtaa löydy. Mutta esimerkkitapauksessa eilen, VORille oli matkaa 94nm, ja koko 94 mailin matkan ajan sama siksakki vain jatkui. Koneena esimerkkitapauksessa oli SGA:n MD83 ja paneelina FIDG:n MD-paneeli. Ongelma toistuu kuitenkin joskus myös defa-koneilla lennettäessä.

 

Mielenkiintoisen ongelmasta tekee se, että se ei toistu aina. Olen yrittänyt löytää yhtäläisyyksiä sille miksi kone tätä tekee, mutta en ole löytänyt mitään tiettyä syytä. Onko muilla ollut VOR- navigoinnissa samantyyppisiä ongelmia?

 

Laitan vielä referenssiksi kaksi kuvaa eiliseltä reissulta La Pazista (Mexico) - San Diegoon (USA), jossa tämä ongelma esiintyi ja kirvoitti minut keskustelemaan aiheesta.

 

Tässä karttakuvaa legiltä, LTO 113,20 - SRL 112,60. Plaanissa kurssi 317, joka oli oikea suunta, ja lensin NAV/VOR hold moodilla TO-lappu auki kohti SRL:ää, eli SRL:n taajuuden mukaan.

Sama ongelma esiintyy myös lennettäessä OUTBOUND radiaalia, edeltävältä majakalta.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Kuvaa ohjaamosta. Kuten näette NAV1 radio asetettu SRL taajuudelle 112,60mhz, kurssi valittu 317, ja matkaa näyttäisi olevan jäljellä enää 11,5nm. Koko legi oli pituudeltaan 93,7nm, kone on yrittänyt sen 80mailia vääntää kurssia keskelle, mutta eipä ole onnistunut. Ja lennolla se meni taas tuosta linjalta yli, ja piti sitten HDG-modella ylittää majakka plaanin mukaisesti.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Tuli tässä viestiä kirjoitettaessa mieleen että voisiko ongelma piillä siinä että sekä NAV1 ja NAV2 radio ovat samalla taajuudella? Kokeilin tämän ongelman ratkaisua ja luulin itse asiassa selvittäneeni, että ongelma olisi siinä. Peruutin Slew-modella saman legin alkuun, vaihdoin NAV2 taajuuden ja kokeilin. Hyvin toimi. Kuitenkin seuraava legi, TIJ 116,50 VOR:lle se alkoi tekemään samaa. Pakotin koneen HDG-modella varmasti oikealle linjalle, jonka jälkeen vaihdoin NAV/VOR modeen…ja heti alkoi käsittämätön siksakki. Mikä tässä mättää?

 

Onko muilla ollut kyseistä ongelmaa. Onko jokin asetus sekaisin? En usko ongelman olevan tietyssä koneessa tai Flight Simin asetuksissa, sillä kuten joskus toimii, useimmiten ei.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VORiin sitominen NAV-moodilla on minusta aina ollut huono idea, paitsi joskus poispäin majakasta lentäessä, jos pitää pidempään puuhata jotain muuta kuin vahtia kurssia. Käytännössä lennän VORien mukaan suunnistaessani aina HDG-moodissa. Riittää kun välillä tarkastaa mittarin ja korjaa tarvittaessa asteen pari. Säästyy siksakilta. VOR ei vaan anna sen tarkempaa polkua seurattavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VORiin sitominen NAV-moodilla on minusta aina ollut huono idea, paitsi joskus poispäin majakasta lentäessä, jos pitää pidempään puuhata jotain muuta kuin vahtia kurssia. Käytännössä lennän VORien mukaan suunnistaessani aina HDG-moodissa. Riittää kun välillä tarkastaa mittarin ja korjaa tarvittaessa asteen pari. Säästyy siksakilta. VOR ei vaan anna sen tarkempaa polkua seurattavaksi.

 

 

Kyllä sen VOR:n lentäminen on tarkoitettu tehtäväksi nimenomaan NAV-moodilla. Ja idea on nimenomaan se, ettei sitä tarvitse koko ajan vahtia ja katsoa että mennäänkö keskellä ja pitääkö korjata suuntaa.

 

Itse kysymykseen en kyllä osaa auttaa, mutta kyllä se tuolla nav-moodilla hoituu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä simun pienkoneiden mallinnuksessa on sitten siltä osin jotain vikaa, mutta ei se käyttökelpoinen ole se NAV majakoihin sidottuna. Kepsin mukaan se kyllä lentää aika siedettävästi, jos tykkää semmoisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki lisäosapalikat eivät oikein handlaa noita VOR radiaaleja oikein. Kokeileppas huvikseen jollain muulla paneelilla josko homma vaikka toimisi.

 

Tai kokeile ensin ohjata kone radiaalille vaikka HDG modella ja laita vasta sitten  NAV päälle ja katso pysyykö kone kurssissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei ja kiitos paljon hyvistä vastauksista. Kyllä tosiaan NAV-modella radiaaleja lennetään. Gepsiä en käytä koska eipä silloin ole mitään navigoitavaakaan. ??? Lentäminen on mukavimmillaan tavallaan semi-automaatilla tai manuaalilla. Semi-automaatilla tarkoitan nimenomaan VOR-majakoiden, NDB-majakoiden ja DMEiden mukaan lentämistä. Itse tykkään siitä sillä se on opettavaista ja silloin on jotakin tekemistä  :laugh:

 

Kaikki lisäosapalikat eivät oikein handlaa noita VOR radiaaleja oikein. Kokeileppas huvikseen jollain muulla paneelilla josko homma vaikka toimisi.

 

Tai kokeile ensin ohjata kone radiaalille vaikka HDG modella ja laita vasta sitten NAV päälle ja katso pysyykö kone kurssissa.

 

Ajattelin ihan samaa, lisäosien hanskaamisen kanssa, mutta ongelmaa esiintyi muistaakseni myös defa-koneilla. Kuten ekassa viestissä kerroin, olen kokeillut viedä koneen HDG-modella radiaalille, jonka jälkeen vaihdoin NAV-modeen, mutta siksakki alkoi.

 

Kiitos kaikille vastauksista ja toivottavasti saadaan tämä toimimaan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin on ollut vastaavaa ongelmaa, mutta yleensä on auttanut se, että lentää koneen HDG:n avulla radiaalille ja sitten pitää koneen vähän aikaa HDG:n avulla radiaalilla, jonka jälkeen vaihtaa vasta NAVin käyttöön.

 

Toinen aivan yhtä toimiva keino on se, että kun tuo kone ei tahdo saada radiaalista kunnolla kiinni, niin vähennät nopeuden noin 200 solmun paikkeille. Tällöin kone pystyy lentämään tietysti tarkemmin ja saa radiaalin kiinni, sitten kun olet hyvin radiaalilla niin ei muutakuin jälkipoltto laulamaan ;) (jos kyseinen konevalinta sen sallii)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tehdä asiat vaikeaksi, kun HDG-moodilla tai käsin lentäen se radiaalin seuraaminen on paljon sujuvampaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennät matkalentoa nopeutettuna niin se myös voi aiheuttaa hämminkiä.

 

Jos sääasemien tuuli arvot ovat suuret niin sekin voi vaikuttaa jolloin koneen pitää korjata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tehdä asiat vaikeaksi, kun HDG-moodilla tai käsin lentäen se radiaalin seuraaminen on paljon sujuvampaa?

 

Eipä vaan olekkaan. Kyllä se mielestäni helpointa on, kun täppää NAVin päälle, jonka jälkeen tietää koneen menevän oikeaan kurssiin, eikä sitä tarvitse liiemmälti seurailla.

Ja kysymys on tavallaan vähän samaa luokkaa kuin:

Miksi ottaa Airbussiin, Marcianon paneeli kun se on niin vaikea asentaa. Onnistuuhan se lentäminen B737-defa paneelillakin?

 

Nojoo...älä ota hernettä nokkaan, se ei ole tarkoitus. Kerronpa vaan että haluan käyttää NAV-modea, sillä sipuli  ;)

 

Itsellänikin on ollut vastaavaa ongelmaa, mutta yleensä on auttanut se, että lentää koneen HDG:n avulla radiaalille ja sitten pitää koneen vähän aikaa HDG:n avulla radiaalilla, jonka jälkeen vaihtaa vasta NAVin käyttöön.

 

Hyvä esimerkki! Millaisen matkan olet yleensä joutunut "ohjastamaan" konetta HDG-modella ennen NAV-modeen siirtymistä? Sanotaan vaikka 100 mailin legiltä? 20nm? 30nm? Koska olen tätä joutunut luonnollisesti usein käyttämään, mutta vaihdettaessa NAV-modelle kone lähtee aina pois kurssilta? Ja siis se lähtee pois kurssilta, joka on mielestäni erittäin omituista.  ???

 

Toinen aivan yhtä toimiva keino on se, että kun tuo kone ei tahdo saada radiaalista kunnolla kiinni, niin vähennät nopeuden noin 200 solmun paikkeille.

 

Kyllähän tämäkin on tullut mieleen, mutta tuolla proseduurilla operoimiseen liittyy erinäisiä ongelmia. Ensiksikin nopeuden pudottaminen esim 335kts --> 200kts, vie paljon matkaa, syö lentoaikaa ja altistaa erityyppisille riskeille lennon aikana. Ja ymmärtäisin liian suuren nopeuden jos majakka on vaikkapa 10 mailin päässä, mutta esim 150nm, eikä silti pysy kiinni? Nopeus ei voi olla ongelma, ja mielestäni edellinen vastaukseni quoteen, kumoaa ongelman olevan nopeudessa.

 

Jos lennät matkalentoa nopeutettuna niin se myös voi aiheuttaa hämminkiä.

 

Jos sääasemien tuuli arvot ovat suuret niin sekin voi vaikuttaa jolloin koneen pitää korjata.

 

Lennän reaaliajassa, ilman nopeutusta. Säästä en osaa sanoa. Käytän usein valmiita sääteemoja, mutta en usko tuulen vaikutuksen olevan noin merkittävä. Ja sivutuulessa koneen pitäisi lentää kyllä suoraan radiaalia, mutta vähän niiinkuin sivusladissa á la Tommi Mäkinen  ;D

 

 

 

Kiitos tähänastisista vastauksista. Olen koko ajan aktiivisesti topicin äärellä ja kokeilen korjausehdotuksia jahka pääsen toimistolta viikonlopun viettoon!

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testaappa majakasta ulospäinmenevää radiaalia, eli päinvastainen course asetus?

 

T: Mika

 

Edit: Kun itse lensin kyseisellä paneelilla ja koneella, oli ongelmana että autopilotti ei korkeilla pinnoilla yksinkertaisesti pystynyt pitämään konetta vakaana! Mutta tätä ei tapahtunut pinnalla 260 (jossa kuvan mukaan lennät) vaan ainoastaan yli FL310 painosta riippuen. Esim FL350 oli täysin mahdoton AP:lle, syytä en tiedä, mutta kone vaappui kuin ankka!

 

Edit2: Taitaa olla vika itse koneen lentomallissa? paneelikin (sen autopilotti) voi vaikuttaa asiaan? Mielipiteeni on että MD82/83 pitäisi pystyä lentämään pinnalla 350 autopilotilla, vaikkei koneilla enään lennetäkään niin korkealla. Itse en NAV moodia käyttänyt, mutta eipä AP pystynyt hoitamaan HDG modeakaan korkeilla pinnoilla!

 

Ja edit kolmosta pukkaa: Itselläni oli MD82/83 aikoina kylläkin FS2002. Kokeilin useita lentomalleja, mutta kaikki tekivät samaa eli ankkana vaaputtiin AP:n viedessä konetta. Ehkäpä vika sittenkin saattaa olla paneelissa? Mutta kaupallisen MD:n omistajat kertokoon lentääkö heidän koneensa NAV modella tai omassa tapauksessani HDG modella pinnalla 350 vaappumatta?

 

Edit 4: Koneen paino (en säädellyt FS2002) vaikuttaa myös hyvin paljon vaappumiseen (korkealla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatat Mika olla oikeassa, että paneelissa ja koneessa voi olla vikaa. Viikonlopun aikana selviää.

 

Tosiaan outbound radiaali toimii useimmiten paremmin. Pitää nyt huolellisesti panostaa tämän ongelman selvittämiseen viikonlopun aikana. Eri koneilla, defalla ja add-oneilla, QDM ja QDR kursseja. Kyllä tämä varmaan jotenkin selviää.

 

Joskus on minullakin ollut ongelmia korkealla lennettäessä koneen vaappumisen kanssa. Hullu koira vaikuttaa vakaalta, vaikka en olekkaan vielä vienyt sitä yli FL300 pinnoille.

Mutta esimerkiksi EACA:n Falcon 50 hoippuu ja vaappuu pinnalla FL250 niin pirusti. Toisaalta siihen vaikutti myös sää joka oli melko turbulenttinen (sääteema Building Storms), ja varmaankin koneen ei niin hyvät lento-ominaisuudet. Onhan Falcon peräisin vuodelta 1976, joten uskoisin sen olevan mallinnettuna mukaan pakettiin :). Ei ollut tuolloin paljon wingleteistä tietoa.

Mutta viitaten Falconin lento-ominaisuuksiin, lennolla Meridasta - Acapulcoon, joka siis on ainoa pidempi lento ko. koneella, rytkytyksestä huolimatta kurssi pysyi jotenkuten kohtuullisesti kurissa kohti majakkaa NAV-modella.

 

Mutta onhan nyt ihmisillä esimerkiksi IFDG:n MD-paneelia ja SGA:n hullua koiraa varmasti käytössä. Eikö ongelma sitten esiinny muilla vai käyttävätkö kaikki kepsiä "navigointiin"?

 

Joo...

 

Huudetaan Suomelle sitten Kultaa curlingissa tänään!!!  :o ::) 8)  ;D ;D

 

-tuomo

 

EDIT: taitaapa hullu koirakin olla peräisin jostakin ´70-luvun puolivälistä? Mutta se on eri asia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit:

[clips]

Edit2:

[claps]

Ja edit kolmosta pukkaa:

[clops]

Edit 4:

[puff]

 

Kaveri editoi huolella  ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä esimerkki! Millaisen matkan olet yleensä joutunut "ohjastamaan" konetta HDG-modella ennen NAV-modeen siirtymistä? Sanotaan vaikka 100 mailin legiltä? 20nm? 30nm? Koska olen tätä joutunut luonnollisesti usein käyttämään, mutta vaihdettaessa NAV-modelle kone lähtee aina pois kurssilta? Ja siis se lähtee pois kurssilta, joka on mielestäni erittäin omituista.  ???

 

Tähän lähinnä kysymys että miten alussa otat tuon koko radiaalin kiinni?  Eli jos yrität ottaa sen yli 50-60 asteen kulmalla kiinni, niin voi olla ongelma. Eli aja ensin hdg-moodilla siten että lentosuunta on 30 asteen sisällä radiaalista ja sitten täppää navimoodi päälle. Eli jos esim. radiaali ulospäin on 360 niin 330 suunnalle ensin hdg-moodilla ja sitten nav päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lähinnä kysymys että miten alussa otat tuon koko radiaalin kiinni?  Eli jos yrität ottaa sen yli 50-60 asteen kulmalla kiinni, niin voi olla ongelma. Eli aja ensin hdg-moodilla siten että lentosuunta on 30 asteen sisällä radiaalista ja sitten täppää navimoodi päälle. Eli jos esim. radiaali ulospäin on 360 niin 330 suunnalle ensin hdg-moodilla ja sitten nav päälle.

 

Luulisi tuon olevan aika peruskauraa...? Edelleen olisi erittäin tarpeellista saada tietoa kaupallisista MD -koneista. Jos mies on viisi vuotta lennellyt simuilla, niin ainakin luulisin että siinä ajassa oppii autopilotin käyttöä? Itseäni kiinnostaa (näin jälkeenpäin) suunnattomasti se pystyykö esim Lagon MD:llä lentämään kyseisiä VOR radiaaleja? ja pystyykö myös autopilottia käyttämään pinnalla 350? ilman "ankka" moodia! Paneeliahan en kyllä muistaakseni vaihtanut, koska oli hyvä.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lähinnä kysymys että miten alussa otat tuon koko radiaalin kiinni?  Eli jos yrität ottaa sen yli 50-60 asteen kulmalla kiinni, niin voi olla ongelma.

 

Aina 30 asteen tai pienemmällä kulmalla kuten mittaritouhussa on tapana. Ajattelimme erään kapteenin kanssa aiemmin tätä ongelmaa, ja hänkin ajatteli että otanko liian kaukaa kiinni. Tapana on kuitenkin ajaa minimissään 30asteen kulmaan.

Ja jos kurssi on liian kaukana sivussa, niin AP jättää HDG-moden päälle ja lentää 30 asteen kulmalla kohti kurssia kunnes tulee "risteykseen" jossa kurssin voi ottaa kiinni.

 

Ja kuten sanoin aiemmin, olen lentänyt radiaalia HDG-modella, jonka jälkeen olen vaihtanut NAViin, mutta silloin kone poistuu kurssilta  ???.

 

Huvittavaa ja turhauttavaa. Kiitos hyvistä vastauksista tähän mennessä.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mies on viisi vuotta lennellyt simuilla, niin ainakin luulisin että siinä ajassa oppii autopilotin käyttöä?

 

T: Mika

 

Njoo, kyllähän siinä ajassa jo oppii yhtä sun toista... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä esimerkki! Millaisen matkan olet yleensä joutunut "ohjastamaan" konetta HDG-modella ennen NAV-modeen siirtymistä? Sanotaan vaikka 100 mailin legiltä? 20nm? 30nm? Koska olen tätä joutunut luonnollisesti usein käyttämään, mutta vaihdettaessa NAV-modelle kone lähtee aina pois kurssilta? Ja siis se lähtee pois kurssilta, joka on mielestäni erittäin omituista.  ???

 

En osaa maileina matkaa sanoa, mutta noin 1min-2min riittää ajassa. Kuten Sami mainitsi edellisessä niin ongelmia tulee liian suuren kulman takia yleensä. Tämän takia ajan radiaalin kiinni usein juuri HDG avulla ja pidän "viivan" suunnilleen keskellä (toisinsanoen olen radiaalilla) hieman aikaa kunnes vaihdan NAV-moodin päälle.

 

Olen myös huomannut, että osassa koneista on tyhmä autopilotti, jolloin tuota älytöntä seilaamista radiaalin puolelta toiselle tapahtuu usein. Autopilotti ei tunnu ymmärtävän, että haluttu radiaali menee vieressä ellei ole suunnilleen halutulla radiaalilla. Sitten autopilotti vasta tajuaa asian kun ollaan noin 20nm ulkona radiaalilta. En nyt itse muista miten tuo SGA:n Maddog toimii FIDG paneelin kanssa. Tarkoitit ilmeisesti FIDG etkä IFDG kuten sanoit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittely ei asiaan näytä tuovan ratkaisua! Toivottavasti joku kaupallisen mädärin omistaja tuo selkoa asiaan! FIDG:n paneelissa tuo vika kuitenkin tuntuu pääasiassa olevan. Harmi ettei juuri nyt ole aikaa testata kyseisiä lisäosia paneelia ja lentomallia vaihtaen.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen myös huomannut, että osassa koneista on tyhmä autopilotti, jolloin tuota älytöntä seilaamista radiaalin puolelta toiselle tapahtuu usein. Autopilotti ei tunnu ymmärtävän, että haluttu radiaali menee vieressä ellei ole suunnilleen halutulla radiaalilla. Sitten autopilotti vasta tajuaa asian kun ollaan noin 20nm ulkona radiaalilta.

 

Aivan...siis tämä on nimenomaan ongelman ydin!

 

Kiitos Ville.

 

Tarkoitit ilmeisesti FIDG etkä IFDG kuten sanoit.

 

Nimenomaan.  :-[  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kokeiltava itsekin tuota yhdistelmää SGA MD-8x+FIDG:n paneeli.

 

Ohjaamon puolelta katseltuna näytti tekevän kokoajan vain loivaa korjausta, mutta lopussa asia näyttikin aivan toiselta. Yllätyksellisintä oli se, että mutkittelu oli lähes mielipuolista Turun VORin lähellä, mutta tuossa lentoanalyysissä se taas näyttää suoralta menolta. Ilmeisesti siis kauempana VOR:sta tuo kone lentää tasaisemmin kaarroin, mutta ilmeisesti aloittaa hieman myöhään nuo kaarrot jolloin reitistä ollaan pahasti ulkona. Tietystihän VORille lentäminen on VORia lähempänä tarkempaa, koska onhan Flight Simulatoriinkin tehty tuo signaalin vahvuus/tarkkuus etäisyyden mukaan ::)

 

Tuossa minun testilennoltani eli EFTP-EFTP reitillä DCT HEL DCT RUS DCT PIR lentopinnalla 300. Ottakaa huomioon, että lentoa ei ole lennetty mitenkään realismia tavoitellen. Tampereen ja Helsingin alkupään mutkat johtuvat lähinnä siitä, että halusin NAV moden avulla kokeilla tuon selviytymisen todella jyrkästä kulmasta radiaalille menossa.

 

Jokatapauksessa tuossa nuo kuvat mistä mutkittelu ilmenee hyvin. Jokainen pystyy varmaan löytymään kohdat, jotka on lennetty kun radiaali otettu kiinni.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Vika taitaa ennemminkin löytyä SGA:n koneesta, sillä aircraft.cfg pitää sisällään tuon autopilotin toiminnan. Tässä SGA:n MD:n oma.

 

[autopilot]

autopilot_available=1

flight_director_available=1

default_vertical_speed=1200.000000

autothrottle_available=1

autothrottle_arming_required=1

autothrottle_takeoff_ga=1

autothrottle_max_rpm=99.000000

pitch_takeoff_ga=8.000000

use_no_default_pitch=1

use_no_default_bank=1

default_pitch_mode=0

default_bank_mode=0

max_pitch=10.000000

max_pitch_acceleration=1.000000

max_pitch_velocity_lo_alt=2.000000

max_pitch_velocity_hi_alt=1.500000

max_pitch_velocity_lo_alt_breakpoint=20000.000000

max_pitch_velocity_hi_alt_breakpoint=28000.000000

max_bank=25.000000

max_bank_acceleration=1.800000

max_bank_velocity=3.000000

max_throttle_rate=0.100000

nav_proportional_control=9.000000

nav_integrator_control=0.250000

nav_derivative_control=0.000000

nav_integrator_boundary=2.500000

nav_derivative_boundary=0.000000

gs_proportional_control=9.520000

gs_integrator_control=0.260000

gs_derivative_control=0.000000

gs_integrator_boundary=0.700000

gs_derivative_boundary=0.000000

yaw_damper_gain=0.000000

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ville. Onhan se luonnollista että kone tekee näennäisesti isompaa korjausta lähempänä VORia. Mutta vika on siis SGA:ssa ja FIDG:ssä. Pitää palata huomenna testailun merkeissä asiaan ja topicin äärelle.

 

Nyt hyvää yötä  8)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LAGOn mädäri pysyy hyvin radiaalilla, korjaa tuulen mukaan ja kun alkaa ajautua pois radiaalilta niin AP tekee pieniä korjauksia. Toisin sanoen ainakin LAGOn koneella ei ole mitään ongelmia lentää VOR majakoita avuksi käyttäen. Tosin koneessa on myös FMS joten eipä niitä VOR radiaaleja niin tule edes käytettyä.

 

Testasin myös mitä tapahtuu kun lähestytään radiaalia 60 asteen kulmassa. No eihän se kone tietenkään ehdi kääntyä tarpeeksi nopeasti joten ylihän se menee, mutta yhden korjauksen jälkeen matka jatkuu siististi radiaalia pitkin. LAGOn kone on muuten aika "veltto", ei mitenkään äkäisesti reagoi ohjaimiin, en tiedä kuinka realistista se on mutta kone tuntuu erittäin stabiililta ja sitä on käsin ilo lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli luottokortti käteen  :(

 

Tuli tässä muuten ihan asiasta kukkaruukkuun kysymys freeware scenerystä alueelle KLAX/Kalifornia. Onko suosituksia, siis freewarena? FSN search ja avsim.com ei suostunnut mitään löytämään joten epäilen freewaren olemassaoloa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli luottokortti käteen  :(

 

Niin no ssehän on selvä että LAGOn MD on parempi kuin yksikään freeware.

 

Kannattaa kuitenkin katsoa myös nämä:

http://www.flight1.com/products.asp?product=uas80

http://www.mdsuper80.com/

 

Viimeisestä kuitenkin varoituksen sana... se on hyper-realistinen, eli kaikki nappulat jne. toimii. Mutta, ainakin minulla siinä koneessa on jotain kummallisuuksia välillä eikä mulla ole FMC:tä tai JC mallia. Käytännössä tämä kone on joutunut roskikseen ja omasta mielestäni LAGO MD on parempi kokonaisuus.

 

Se Flight1 MD sen sijaan on vähän vanhempaa mallia, ihan hyvä sekin. Testasin justiin VOR TRACK siinäkin ja hyvin se lentää. Joskin pientä kääntyilyä on huomattavissa kovalla tuulella ja lähestyttäessä majakkaa.

 

Tuli tässä muuten ihan asiasta kukkaruukkuun kysymys freeware scenerystä alueelle KLAX/Kalifornia. Onko suosituksia, siis freewarena? FSN search ja avsim.com ei suostunnut mitään löytämään joten epäilen freewaren olemassaoloa.

 

Eipä taida olla mitään merkittävää. Simflyers on tehnyt KLAX kentän, minulla sitä ei ole, mutta löisin vaikka pääni pantiksi että FPS tippuu sietämättömän pienenksi ja lentämisestä katoaa fiilis.

 

KSAN ei ole kaukana ja sinne löytyy FlyTampan maisema, samoin KSFO. Mutta nämä ovat siis maksullisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään