Guest sakari

Suuntima virhe (gps ja hdg)

7 viestiä aiheessa

Eli onko mitään hajuu mistä johtuu gps:n ja koneen oman suuntimanäytön heitto (1-10 astetta). Ongelma tulee varsinkin lisäosakoneilla. Tuo 10 asteen virhe on tullut vain muutaman kerran ja yli 25 000 jalan korkeudessa.

Muutaman kerran IFR lähestyminen on keskeytetty, koska en ilmeisesti ole ollut oikeassa suunnassa. Suuta katsottu gepsun mukaan ja. GPS:n mukaan suunta on kokoajan ollut se mitä on radiosta kerrottu. T

Tein kokeena kaksi lentoa peräkkäin. Molemmar IFR lentona. Reitti oli KORF - KJFK, lentokorkeus 25 000 feet. Eka kerranlla menin tuon kokolennon gepsulla... tai ainakin piti. Sit tuli eka suuntimat ja korkeudet radiolla. Suuntia en muista, mutta sen muistan että mentiin ensin länteen ja sit itään. Suuntaa muutettiin noin 7 kertaa ja kun olin menossa jo KJFK:n luoteispuolella niin tuli ilmoitus "IFR lähestyminen keskeytetty"

Toinen kerta heti perään. Muuten samallatavalla, mut kun ekä suuntima tuli, otin gepsun ruudulta pois ja katsoin suunnan koneen oman hdg näytön mukaan. Ja kuis ollakkaan, mentiin suoraan ils väytään ja kone nätisti kiitotielle.

Suuntalukemissa joita ggp ja ruudun hdg kero oli muistaakseni noin 7 asteen ero. tain olla niin et kun gps kerto suunan 359 niin "oikea" oli 352.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli GPS näyttää koneen todellisen etenemissuunnan (track) ja heading (ohjaussuunta) on suunta johon koneen nokka osoittaa. Tuulen vaikutuksesta nämä voivat olla kaksi täysin eri asiaa. Lennonjohto ottaa komennoissaan huomioon tuulen vaikutuksen, ja sen antamat suunnat ovat käytännössä aina hdg. Eli lennä koneen oman kompassin mukaan / autopilottia käyttäessäsi ruuvaa tuo lj:n antama suunta heading-valitsimeen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simun lennonjohtaja kyllä yleensä korjaa jos tuulen mukaan ajautuu johonkin muualle, mutta ei minun mielestäni ota tuulta huomioon ohjeissaan.

Minä veikkaisin että kyseessä on gyro drift. Eli joko A) ota gyro drift kokonaan pois päältä simun realism asetuksista tai B) paina 'D' säännöllisesti lentäessäsi. (Heading indicator reset on näppäinkomennon nimi)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuulikorjauskin voi olla kyllä aika hulppea. Joskus olen mennyt Cessnalla Argentiinan yläpuolella n. 45 asteen kulmassa ;D Sitten eikös kepsi näytä todellista suuntaa eikä kompassisuuntaa? Eli magneettierantokin tekee 0-180 astetta paikasta riippuen (kompassisuunnistus Pohjois-Kanadassa on hupaisaa hommaa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli GPS näyttää koneen todellisen etenemissuunnan (track) ja heading (ohjaussuunta) on suunta johon koneen nokka osoittaa. Tuulen vaikutuksesta nämä voivat olla kaksi täysin eri asiaa. Lennonjohto ottaa komennoissaan huomioon tuulen vaikutuksen, ja sen antamat suunnat ovat käytännössä aina hdg. Eli lennä koneen oman kompassin mukaan / autopilottia käyttäessäsi ruuvaa tuo lj:n antama suunta heading-valitsimeen. 

No niin olen tehnyt. Niin pitkään kun suuntinmia tulee. Mutta esim. tuolla mainitsemmallani koereitillä joutuu alkaa laskeen tuota gps-hdg eroa ettei menee suoraan. Jos laitan gps:n kertoman brg lukeman autopilottiin suoraan, ei mene kauaa kun lj. jo huutelee korjausta... jos huutelee. Muutaman kerran käyny niin että ifr lento on peruutettettu.

Ei muuten meinannu toi gyro drift mitäään, enkä "D" napputtelullakaan huomannut kummempaa virhettä.

Eli oonko oikein ymmärtäny. HDG on aina oikea suunta. HDG:n mukaan mennään kun lj ohjaa. ja gps:n mukaan kun käy käsky "maintain own navigation" ja sit vaan laskeskellaan erotukset. Näin olen perille päässy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli oonko oikein ymmärtäny. HDG on aina oikea suunta. HDG:n mukaan mennään kun lj ohjaa. ja gps:n mukaan kun käy käsky "maintain own navigation" ja sit vaan laskeskellaan erotukset. Näin olen perille päässy.

Yksinkertaisesti käännät koneen nokan siihen suuntaan mitä se simun lennonjohtaja käskee. Jos ajaudut tuulen mukana pois kurssilta niin saat uuden suunnan. Voit myös lentää näitä autopilotilla, ruuvaat siihen HDG ikkunaan aina sen mitä se lennonjohtaja huutelee. Se ei se lennonjohto ole mitenkään kovin kehittynyt.... kannattaa ajatella asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja tehdä niin kuin käsketään.

Maintain own navigation... silloin voit käyttää sitä GPS:ää, ei siinä mitään sen kummempia laskuja tarvi alkaa tekemään. Jos ajaudut tältäkin kurssilta niin lennonjohtaja käskee korjaamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se reitillä menee samaa viivaa niin lennonjohdon kuin kepsinkin opastamana, mutta lähestymis- ja poistumiskuvioita simun reitti ei tunne (ei kyllä lennonjohtokaan oikeita kuvioita), vaan ne mennään IFR:ssä lennonjohdon antamien suuntien mukaan reittiviivasta välittämättä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään