Guest anttolehto

Noususta...

21 viestiä aiheessa

Moi!

Millainen on hyvä vertical speed? Itse lähden aina 2600, ja jatkan, mutta ajan myötä vauhti alkaa pienenemään, enkä pääse korkeammalle! Apua!

 

Myös descentistä haluaisin apua.  :P

 

Antto

 

No tämä asia ei liity tähän, mutta mikä on slew-mode?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Millainen on hyvä vertical speed? Itse lähden aina 2600, ja jatkan, mutta ajan myötä vauhti alkaa pienenemään, enkä pääse korkeammalle! Apua!

 

Myös descentistä haluaisin apua.  :P

 

Antto

 

 

Tämä riippuu aika paljon konetyypistä. Millä koneella siis lentelet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vauhti hiljenee liikaa niin silloin on syytä joko laskea nokkaa alaspäin tai lisätä kaasua :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaako laittaa nousussa autothrottle päälle?

Oikeassa elämässä se on aina päällä. ::)

 

Ja jos sinun vauhtisi hiljenee, niin kannattaa vähän pienentää sitä vertical speediä. Nousu lentopinnalle voi kestää vähän aikaa riippuen koneen painosta, eli kärsivällisyyttä. Älä juoksuta lentokonettasi hengiltä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä vaan kiinnostaisi, että mikä on tuo slew?  :)

Slewillä voi siirtä konetta liikuttamalla joystickia tai painamalla numpadin numero-nappeja. :) Slew-moodi laitetaan päälle painamalla Y:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin FS-harrastukseni alkuvaiheissa pitäneeni vertical speedin siinä 2000 ft/min kieppeillä sekä ylös-, että alaspäin tultaessa. Ja ei se autokaasu oikeassa elämässä aina ole päällä kuten ei autopilottikaan. Varsinkin näkölähestymiset tehdään usein käsikaasulla ja aina silloin tällöin pilotit tykkäävät lennellä ilman mitään automaattejakin (tosin  >FL280 oltava ap) varsinkin nousut ja lähestymiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tee vaikka näin: Nouset kiitotieltä ihan millä vs:lla haluat sinne n. 3000ft, sitten lasket nokkaa että vs on joku 1000-1500ft/min ja kiihdytät johonkin suurempaan nopeuteen esim. 300 ias, sitten ku kone on saavuttanut kyseisen nopeuden niin säädät vertical speedillä koneen nokan sellaiseen asentoon, että 300 solmua säilyy, tällöin nousunopeus on aluksi melko suuri, riippuen tietysti konetyypistä ja painosta.

 

Tietysti jos haluat olla realistinen, niin ensin kiihdytät 250 solmuun ja sitten 10000ft jälkeen nopeammin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin kiitoksia jälleen! (Erityisesti Henelle, mutta ehdottomasti myös muille)  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Antakee armoo...

 

Kenellekkäs tässä armoa tarvitsee antaa? Kyllä minä voin sinut omasta puolestani armahtaa.

 

Oikeassa elämässä se (autothrottle) on aina päällä. ::)

 

Eipäs muuten olekkaan. Esimerkiksi Saab2000 ei edes ole autohrottlea.  :o :o

 

 

Sitten alkuperäiseen kysymykseen joka on erittäin aiheellinen. Mitään tiettyjä suosituksia tai rajoituksia RoC (Rate of Climb) ei ole, mutta mainitsemillasi konetyypeillä ensimmäiset 2000-4000jalkaa, voi hyvin mennä 2500ft/min. Näiden korkeuksien jälkeen pudota RoC pienemmäksi tasolle 1800ft/min 15000ft asti, ja tämän jälkeen 800-1000ft/min.

 

Hene Karlsson tämän melkein saman asian tuossa sanoi, mutta kertaus on opintojen äiti. Tästä aiheesta on muuten ollut ennen puhetta, ja joku on täällä miettinyt hyvän taulukon näille nousunopeuksille ja se on tänne jonnekkin kirjoitettuna. Käytä forumin "Search" toimintoa, hakemalla hakusanoilla ft/min tai vertical speed. Varmasti löytyy.

 

-tuomo

 

PS. kannattaa muuten otsikoida uusi aihe asiallisesti, esimerkiksi "Kysymys nousunopeudesta" tms. Ei kannata muutenkaan panikoida, vaikka joku huutaa niskaan että käytä söörtsii  ;D Kysyminen on viisauden merkki ;)

Mutta toisaalta searchia kannattaa aina ensisijaisesti käyttää ennen uuden otsikon perustamista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs muuten olekkaan. Esimerkiksi Saab2000 ei edes ole autohrottlea.  :o :o

Nojaa, tarkoitin lähinnä noita Anton esimerkiksi antamia koneita, eli 747:skaa, 737:skaa ja A320. ::) Niissä on ainakin minun ymmärtääkseni autohtrottle aina päällä nousussa. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojaa, tarkoitin lähinnä noita Anton esimerkiksi antamia koneita, eli 747:skaa, 737:skaa ja A320. ::) Niissä on ainakin minun ymmärtääkseni autohtrottle aina päällä nousussa. ???

 

Riippuu varmaan aika paljon pilotista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu varmaan aika paljon pilotista...

Airbussista en oikeastaan tiedä, mutta Boeing-koneissa (kuten 737NG, 747, 757, 767) käytetään autothrottlea, ja sehän kuuluu proseduureihinkin. En ole nähnyt yhtään ohjaamovideota, jossa ei käytettäisi autothrottlea. ??? Nousussa käytetään Takeoff/Go-around-moodia, joka säätää kaasun tarkalleen koneen optimaaliselle nousuteholle. Tämän voi säätää käsinkin, mutta käsin olisi mielestäni vaikea tehdä derated take-off, tai nousu jossa olisi kaasun vähennys heti nousun jälkeen meluvähennysproseduurien takia. ??? 747:ssa on Throttle reduction-osio FMC:ssä, eli autothrottle vähentää koneen kaasua automaattisesti pilotin valitsemalla korkeudella. Tätäkin olisi vaikea tehdä kovin tarkasti käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen MELKEIN aiheessa niin miten voin muuttaa oman käyttäjänimeni, oikea nimeni kun sattuu olemaan Henri eikä Hene  :laugh:

Sähläsin silloin ku tein oman profiilin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen MELKEIN aiheessa niin miten voin muuttaa oman käyttäjänimeni, oikea nimeni kun sattuu olemaan Henri eikä Hene  :laugh:

Sähläsin silloin ku tein oman profiilin :P

 

Ota yhteyttä Samiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä autokaasu-jutuissa kannattaa pitää mielessä simun rajoitukset tai sanotaan vaikka niin että oikean lennon jäljittely onnistuu vain kehittyneimmillä lisäosilla, ei simun default-tyylisellä autopilotilla.

 

Ja oli miten oli niin nousuissa ei tähdätä mihinkään tiettyyn vertical speediin vaan itse koneen ilmanopeuteen. Sanotaan vaikka että halutaan nousta 10000 jalan korkeuteen nopeudella 250, throttle clb asentoon ja koneen nokkaa nostamalla ylös ja alas säädetään nopeutta. Jatketaan esimerkkiä... 10000 jalasta halutaan kiivetä 30000 nopeudella 300. Lasketaan nokkaa hiukan jolloin nopeus luonnollisesti alkaa kasvaa kun 300 alkaa lähestyä nostetaan nokkaa luonnollisesti ja pidetään nopeus näin siinä 300 kts. Koko aikana kaasuihin ei koskettu, eikä vertical speedillä ole juurikaan merkitystä.

 

Lisäosa pakettien mukana tulee ohjeet, default tyylisissä paneeleissa (737, 747, 777 jne.) en käyttäisi autothrottlea koska se ei toimi niin kuin oikeissa koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään