Mikko Sokero

JAS Gripen syöksyi maahan keskiviikkona

62 viestiä aiheessa

Jas 39 Gripen -hävittäjä syöksyi mereen Karslkronan eteläpuolella Ruotsissa keskiviikkoaamuna. Koneen lentäjä onnistui pelastautumaan heittoistuimella. Hänet kuljetettiin sairaalahoitoon.

 

- Lentäjä onnistui pääsemään alas hypättyään koneesta heittoistuimella. Tällä erää en pysty kertomaan enempää. Seuraavaksi keskustelemme asiasta osallisten ja henkilökunnan kesken, sanoi Ruotsin ilmavoimien tiedotuspäällikkö, majuri Kent Löving uutistoimisto TT:lle.

 

Kyseessä on neljäs Gripen-koneelle tapahtunut onnettomuus. Aiemmin koneita on syöksynyt maahan vuosina 1989, 1993 ja 1999. Vuoden 1993 onnettomuus sattui dramaattisesti lentonäytöksessä Tukholman Långholmenin yllä tuhansien ihmisten katsellessa.

 

Keskiviikkoaamun turmakone oli lähtenyt liikkeelle Blekingen lennostosta, joka sijaitsee Ronnebyn pohjoispuolella Etelä-Ruotsissa. Lennosto toimii tukikohtana kahdelle Jas 39 Gripen -divisioonalle sekä nopean toiminnan Swafrap-joukoille, joita voidaan lähettää kansainvälisiin tehtäviin YK:n tai EU:n pyynnöstä.

 

 

(STT-TT)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jas 39 Gripen -hävittäjä syöksyi mereen Karslkronan eteläpuolella Ruotsissa. Koneen lentäjä onnistui pelastautumaan heittoistuimella. Hänet kuljetettiin sairaalahoitoon.

 

Kertoo mtv3:n uutiset.

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/06/371533

 

// Valtteri

 

Olin varma että tästä ei ollut vielä täällä, täytyy vissiin ostaa silmälasit. ;)

 

Nopeasti modet onneksi korjasivat kämmini. sorry.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aftonbladetin linkit ovat päivittyneet.

 

Kokenut pilotti Axel Nilsson, 42 v, oli 6 Km korkeudessa harjoittelemassa toisen JAS-koneen kanssa, kun kone joutui "kontrolloimattomaan" lentotilaan.

 

Martin-Bakerin S10LS-heittoistuinta piti sitten käyttää. Kone oli tuolloin 2 Km korkeudessa. Siis syöksyssä tai syöksykierteessä tms.

 

Istuimen valmistajan mukaan istuimen käyttö tarkoittaa keskimäärin 10 G:n rasitusta, mutta ilmeisesti nopeus ja korkeus, jossa heittoistuin laukaistaan, vaikuttaa kokonais-G:n määrään. Ruotsin median mukaan laivueen päällikkö puhuu 20 G:stä. Siinä saa melkoista kyytiä. Pilotti on kuitenkin melkoisen hyvässä kunnossa.

 

Rauhanpuolustajat vaativat koko Gripen-ohjelmaa romukoppaan, tietysti.

Ilmavoimat huomauttaa, että Gripen-onnettomuuksissa ei ole kuollut ketään, päinvastoin kuin Viggenin, Drakenin, Lansenin ja Tunnanin onnettomuuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhun mukaan mirage olisi tippunut ranskassa tänään.

 

 

Vielä kun huomenna tulee ilmoitus Hollannissa tippuneesta F-16:ta, alkaa homma käymään epäilyttäväksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martin-Bakerin S10LS-heittoistuinta piti sitten käyttää. Kone oli tuolloin 2 Km korkeudessa. Siis syöksyssä tai syöksykierteessä tms.

Kellomiehenä muistelen, että M-B antaisi jokaiselle heidän jakkarallaan hypänneelle kellon. Pitääköhän tämä paikkaansa ja jos pitää, millaisen he antavat?

 

Nimim. Tänään huutokaupasta hienon sveitsiläisen Saddam Hussein -kellon huutanut... On sitten huiman näköinen ilmestys jo pelkkä laatikko!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimim. Tänään huutokaupasta hienon sveitsiläisen Saddam Hussein -kellon huutanut... On sitten huiman näköinen ilmestys jo pelkkä laatikko!

 

Kuvaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat huomauttaa, että Gripen-onnettomuuksissa ei ole kuollut ketään, päinvastoin kuin Viggenin, Drakenin, Lansenin ja Tunnanin onnettomuuksissa.

 

No just joo. Onko tuo joku puolustus putoaville koneille? Tietenkin on hyvä, ettei ketään ole kuollut, mutta... :-X ;D

 

Ruotsi voisi kyllä vähitellen lopettaa noitten hävittäjien valmistamisen ja ostaa ne muualta. ;)

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just joo. Onko tuo joku puolustus putoaville koneille? Tietenkin on hyvä, ettei ketään ole kuollut, mutta... :-X ;D

 

Ruotsi voisi kyllä vähitellen lopettaa noitten hävittäjien valmistamisen ja ostaa ne muualta. ;)

 

Eipä se Gripen ole sen herkempi putoamaan, kuin mikään muukaan häätäjä pitkällä aikavälillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain välissä löysin jo listan kaikista ruotsalaisista pudonneista häätäjistä vuoteen 1994 mennessä, mutta hukkasin sen saitin :(

 

Kuitenkin, Viggeneitä oli pudonnut listan mukaan useita kymmeniä ja Drakeneita yli 100...

Tosin tarkkaa kuolleitten pilottien lukumäärää ei sieltä löytänyt, mutta useita kuitenkin jokaisella ruotsalaisella hävittäjällä paitsi Gripenillä.

 

Ruotsin ilmavoimien lyhyt tiedote toteaakin tavallaan aivan oikein, että niiden kymmenen vuoden aikana, kun Gripen on ollut operatiivisessa laivuekäytössä, on tapahtunut vasta 2 onnettomuutta ylimalkaan, mikä on kansainvälisestikin hyvin alhainen lukumäärä. (Ne 2 aikaisempaa kaputtia olivat protovaiheen onnettomuuksia ennenkuin kone otettiin laivuekäyttöön).

 

http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28379

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ruotsin ilmavoimien lyhyt tiedote toteaakin tavallaan aivan oikein, että niiden kymmenen vuoden aikana, kun Gripen on ollut operatiivisessa laivuekäytössä, on tapahtunut vasta 2 onnettomuutta ylimalkaan, mikä on kansainvälisestikin hyvin alhainen lukumäärä. (Ne 2 aikaisempaa kaputtia olivat protovaiheen onnettomuuksia ennenkuin kone otettiin laivuekäyttöön).

 

http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28379

 

Onhan se alhainen lukumärää, mutta todellinen vertaus saadaan vasta kun verrataan toimitettujen koneiden määrä ja lentotuntien määrä onnettomuuksien määrään. Onko tietoa onko näin tehty? Kuitenkin Grippeneitä on tehty aika vähän verrattuna esim. jenkki koneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaa?

 

Tässä pienenä luettelokuvana. On 1735 perustetun sveitsiläisen Le Loclessa sijaitsevan Favre Leuba -kellotehtaan valmistama. Näitä on kuulemma kaksi Suomessa: toinen minulla, ensimmäinen presidentti Koivistolla (uskoo ken haluaa, mutta näin meklari väitti). Tuo ukon kuva taulussa on kultaa, muuten hässäkkä on kullattu. Valmistus on kuulemma lopetettu, Le Loclen lähteet kertovat... ;)

 

Plussaa kellossa on, että siinä ovat dokumentit ja laatikko mukana. Ranteessa se ei ole ollut koskaan pitempiä aikoja.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se alhainen lukumärää, mutta todellinen vertaus saadaan vasta kun verrataan toimitettujen koneiden määrä ja lentotuntien määrä onnettomuuksien määrään. Onko tietoa onko näin tehty? Kuitenkin Grippeneitä on tehty aika vähän verrattuna esim. jenkki koneisiin.

 

On tehty joo, mutta 2+2 konetta on vähän kuitenkin. Jenkkilässä on "hieman" enemmän kuitenkin tippunut niitä ja onhan meilläkin tippunut yks hornetti ja monta läheltäpiti tilannetta.

 

Ymmärrän tietty, että joillakin on heti "peukut pystyssä", kun ruottalaisille tapahtuu onnettomuus heidän OMALLA hävittäjällään.

Maaotteluhenkeä:)

Gripen kuitenkin on varsin vakavasti otettava kone. Kaunis, liikehtii ketterästi jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aftonbladetin linkit ovat päivittyneet.

 

Kokenut pilotti Axel Nilsson, 42 v, oli 6 Km korkeudessa harjoittelemassa toisen JAS-koneen kanssa, kun kone joutui "kontrolloimattomaan" lentotilaan.

 

Martin-Bakerin S10LS-heittoistuinta piti sitten käyttää. Kone oli tuolloin 2 Km korkeudessa. Siis syöksyssä tai syöksykierteessä tms.

....

 

 

Tuli selattua Expressen-lehteä.

 

Pelastuskopterina toimi harjoituslennolla ollut Super Puma. Kun pintapelastaja toi nostovaijerin Nilssonille, totesivat: "Terve - Mehän tunnemme toisiamme". Ovat vanhoja kavereita.

 

Eikä tässä vielä kaikki. Toisena ohjaajana Super Pumassa oli Nilssonia opettanut lennonopettaja.

 

Viime tietojen mukaan Gripenin hylky on löytynyt 65 m syvyydessä kahdessa osassa. Konetta sekä myös heittoistuinta aiotaan nostaa merestä.

 

/ Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...anteeksi... Mun mielestä ruotsalaiset eivät ole tehneet koskaan mitään hyvää, muuta kuin Hästensin sängyt... :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...anteeksi... Mun mielestä ruotsalaiset eivät ole tehneet koskaan mitään hyvää, muuta kuin Hästensin sängyt... :-X

 

Niin kun et ole vielä päässyt Gripenin kyytiin. Luulen että listaasi tulee sen jälkeen yksi item lisää...

 

Viggen Veijo!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kun et ole vielä päässyt Gripenin kyytiin. Luulen että listaasi tulee sen jälkeen yksi item lisää...

 

Viggen Veijo!

 

 

Älä väännä veistä haavassa!!! Mikä on seuraava hävittäjäkyytisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Lentäjä onnistui pääsemään alas hypättyään koneesta heittoistuimella. Tällä erää en pysty kertomaan enempää. Seuraavaksi keskustelemme asiasta osallisten ja henkilökunnan kesken, sanoi Ruotsin ilmavoimien tiedotuspäällikkö, majuri Kent Löving uutistoimisto TT:lle.

 

Jo olisikin ollut aika ihme, jos heittoistuimella hypättyään ei olisi onnistunut pääsemään alas. Paljonkos sitä rotulia siellä Gripenin penkin alla onkaan? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tule kelloa vaan kravaatti ja jäsenyys The Ejection Tie Club:ssa. Lisää klubista

http://www.martin-baker.com/ejject_tie_club.html

 

- Jari

 

Kyllä tää kellojuttu varmaan pitää paikkansa. Sen tiedän että jokainen suomalainen MiG-21-koneesta hypännyt pilotti on saanut venäläisen rannekellon. Kellon merkkiä en tiedä. Ja näistä G-voimista vielä. 10-20 G:tä voi hyvinkin pitää paikkansa. MiG-21F:ssä heittoistuin laukeaa yhdellä ISOLLA kertalaukauksella. Pilottiin kohdistuu kuulemma 40 G ! Siinä lähtee joka jätkältä taju !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tää kellojuttu varmaan pitää paikkansa. Sen tiedän että jokainen suomalainen MiG-21-koneesta hypännyt pilotti on saanut venäläisen rannekellon. Kellon merkkiä en tiedä. Ja näistä G-voimista vielä. 10-20 G:tä voi hyvinkin pitää paikkansa. MiG-21F:ssä heittoistuin laukeaa yhdellä ISOLLA kertalaukauksella. Pilottiin kohdistuu kuulemma 40 G ! Siinä lähtee joka jätkältä taju !

Tiedän, mitä on 11 annosta G-vitskua, joten voin vain kuvitella 40 G:tä. HUH!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tää kellojuttu varmaan pitää paikkansa.

 

Tietääkseni ennen sai kellon, mutta kun alkoi tulemaan kalliiksi MB:lle kellojen jakaminen, niin siirryttiin kravatteihin.

 

Ja näistä G-voimista vielä. 10-20 G:tä voi hyvinkin pitää paikkansa. MiG-21F:ssä heittoistuin laukeaa yhdellä ISOLLA kertalaukauksella. Pilottiin kohdistuu kuulemma 40 G ! Siinä lähtee joka jätkältä taju !

 

21F:ssä oli muistaakseni kylmästi pari kiloa ruutia, jolla jätkä tosiaan lähti aika hätäseen sieltä koneesta. Siinä ne G:t nousi sinne kolmenkympin hujakoille ja ylikin varmaan. Uusilla penkeillä tuo on reippaasti inhimillisempi, esim Hawkin penkillä tulee noin 10-15G, kiitos kolmivaihesytytyksen. HN:n NACES-jakkaran arvoja en muista, lienevät kuitenkin samaa luokkaa.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, mitä on 11 annosta G-vitskua, joten voin vain kuvitella 40 G:tä. HUH!

 

Tuntuu kyllä käsittämättömältä. Jokainen voi käydä käydä kokeilemassa miltä tuntuu 4 G:tä, ja sen kun kertoo mielessään 10:llä, niin huh huh... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään