Mika Virolainen

Reunanpehmennyksestä

100 viestiä aiheessa

Koneeni kokoonpano on seuraava:

Emo: MSI K8N-NEO4F

Prosessori: AMD 64 3000+ @1,980mhz

Muisti: 1024gt / dual ch 400mhz

N-ohjain: Geforce 6600GT / PCI-E @ core 545mhz / muisti 1085mhz

Kovalevy: Maxtor 120gt / 7200rpm /IDE133 / välimuisti 2mt

Uusimmat Nforce / Forceware ajurit

Win Xp SP1

Simu: FS9.1 /1024x768 /32

On ollut juttua siitä että FS:n oma reunanpehmennys olisi tehosyöppö! Useat tällä foorumilla vastailleet / kirjoitelleet ovat olleet tätä mieltä!

Olen koittanut etsiä itselleni optimaalisia antialiasing -asetuksia, ja kokeillut jokseenkin raskaalla Hover Controlin 412 kopterilla ruudunpäivitystä Kreikan Mytiliinin maisemissa.

Asennettuina:

HSP BASE & HSP MESH sceneryt.

Olen tallentanut "tilanteen" ja testaillut aina noin 3min / asetus.

Lopputulos: FS:n oma reunanpehmennys näyttää ja pyörii paremmin, kuin mikään itse näytönohjaimelta valittu reunanpehmennys! Kokeilin vaihtoehdot 2x / 2xq / 4x. Sensijaan jätin 8xs:n pois vertailuista. 4x näytti lähes yhtä hyvältä, kuin FS:n oma valinta. Kuitenkin kauempana olevat pilvet näyttivät siltä kuin niihin olisi piirretty ääriviivat, ja näinollen eivät näyttäneet "aidoilta". (default weather).

Edelleenkin ruudunpäivitystä kiusaa vähän-väliä esiintyvät "nytkähdykset"? Aiemmassa koneessani tämä johtui AGP -ajurista, joka ei sopinut Win Xp:lle. Poistamalla ajurin ja antamalla Xp:n käyttää omaa ajuriaan tilanne korjaantui. Nyt tilannetta ei tunnu korjaavan mikään toimenpide! Poistin Autosaven, joka tallentelee tilannetta 60sek välein (ei vaikutusta). Jotenkin tuntuisi siltä että Nvidian emolevy -ajurit voisivat olla syynä (kokeiltu myös vanhempaa versiota). Toisaalta nämä "nytkähtelyt" eli siis pätkimiset alkoivat jo kauan sitten DOS:ista siirryttäessä Windowsiin, joten ovat varmaankin kaikille tuttuja?

Haluaisin tietää kovasti onko mitään tehtävissä? / miten voi olla mahdollista että lähes kaikki asiantuntevat simuilijat väittävät FS:n oman reunanpehmennyksen olevan tehosyöppö?

Vähän olen syytellyt kovalevyä asiasta, mutta vaikkei kovon latausvalo vilku, niin "nytkähtelyä" esiintyy silloinkin.

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Right.

Ja olet kokeillut Target framerate: unlimited?

Jos haluat testata johtuuko nykiminen äänistä niin poista äänet simussa hetkeksi painamalla näppäintä "Q"

Pilvien ääriviivat ehkä johtuivat siitä että sulla ei ollut 3d clouds % täysillä jolloin kauemmas piirretään 2d pilviä.

Mitä tulee anti-alias asetuksiin niin en ole pitkään aikaan kokeillut muuta kuin säätää sitä Windowsista mutta jos käytät simun anti-alias toimintoa niin silloin käsittääkseni windowsin Direct3D asetukset pitää olla "application preference" tai joku vastaava.

Ja olet testannut myös muilla koneilla ja paneeleilla? Nykimistä voi aiheuttaa myös joku mittari, *.gau tiedosto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

3D clouds 80%.

Olin jättänyt target frameraten jonkin kokeilun yhteydessä arvoon 43. Laitoin nyt unlimited, ja parannusta tuohon nykimiseen tuli mielestäni. Asia selviää seuraavalla PSS:n bussilennolla, koska silloin aloin kiinnittämään huomiota asiaan kun pitkillä lennoilla katselin ulos sivunäkymästä, ja tasaisin (tai vähemmän tasaisin) väliajoin esiintyi nykimistä. On myös mahdollista että otettuani emolevyn äänipiirin käyttöön on nykimiset lisääntyneet?

Kiitokset avustasi T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simun "nytkähtäminen" välillä hetkellisesti saattaa johtua sään päivityksestä tai taustalla pyörivästä pöpötutkasta. Samoin XP:n tiedostoindeksoinnista kannattaa hankkiutua eroon. Joillakin pätkimistä on aiheuttanut jokin USB-laite tai USB-porttien pollaus, jotta onko niissä jotain kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Virustutkan olen ottanut pois päältä, ei vaikutusta. Entäs tuo indeksoija? miten siitä pääsee eroon? Ellet sitten tarkoita kovalevyyn liittyvää indeksointia, joka nopeuttaa tiedon hakemista?

Edit: USB:ssä vain ilotikku.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

XP:n indeksointipalvelun saat pois käytöstä: Ohjauspaneeli/Lisää-Poista/Lisää tai poista Windowsin osia/ruksi pois ruudusta "Indeksointipalvelu"/seuraava...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilen, Kiitos!

Edit: Ainakaan tässä työpaikan koneessa, jonka olen itse asentanut ei ole indeksoiti palvelu oletuksena päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koneeni kokoonpano on nyt:

Emo: MSI K8N-NEO4F

Prosessori: AMD OPTERON 180

Muisti: 1024gt / dual ch 400mhz

N-ohjain: Geforce 8600 GTS / PCI-E

Kovalevy: Seagate 400gt /7200rpm (sata)

Uusimmat Nforce / Forceware ajurit

Win Xp SP2

Simu: FS9.1 /1600x1200 /x32

Antialias ei tunnu toimivan n-ohjaimien asetuksista! Simun omasta asetuksesta toimii...? Vaihdoin siis n-ohjainta ja prosessoria, sekä kovalevyä. Miten n-ohjaimen asetuksista saa päälle antialias -toiminnon? Olen koittanu global asetuksista säätää 4x antialias, sekä myös määrittänyt FS9.exe:lle samaa, muttei mitään tunnu tapahtuvan?

Haulla löytyi samanlaista ongelmaa, muttei juurikaan ratkaisua.

Anisotrooppisen suodatuksen voi määrittä kuten ennenkin (4x), mutta antialiasta ei voi säätää kuin Nvidian control-paneelista, eikä siis tunnu menevän päälle?

Kuva...

[ attachment removed / expired ]

Mikä siis avuksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sieltä saat muutettua antialising asetusta, kuin otat sen Global Settings sivun auki ja sieltä pitäisi löytyä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta tuota olen juuri säätänyt, muttei vaikutusta tunnu olevan?

Tuota noin, oletko valinnut ns. Advanced ominaisuuden kautta tuon asetusten säädön?

Se luultavasti täytyy olla käytössä, että pääsee muuttamaan muitakin asetuksia.

Eli yläpalkista view -> advanced

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiemmin käytin (GF6800) x2 -asetuksia, ja hyvin riitti samalla resolla, eli 1600x1200? Tosin silloin sen sai valittua päälle ilman mitään Nvidian control paneelia....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiemmin käytin (GF6800) x2 -asetuksia, ja hyvin riitti samalla resolla, eli 1600x1200? Tosin silloin sen sai valittua päälle ilman mitään Nvidian control paneelia....

Niin, etkö saa lainkaan sitä antialising valikkoa näkymään kun painat sen kohdalla hiirtä...siis siinä missä lukee esim 16x?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vielä tuollaiselle sopii tuo passiivi jäähy(järkäle), mutta sitten kun rupee sitä nopeutta ja virran vaatimista olemaan, niin tuuletuksella alkaa olemaan väliä pitkälti :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tietenkin, mutta ei vaikuta FS9:iin....  Tosin suurempaa arvoa kun 4, en ole edes kokeillut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen huomannut sellaisen onkelman tuossa näyttiksen asetusten "aktivoinnista" päälle, että kun esim simun käynnistää Full screen modeen ja tulee valikko näkyviin, niin on ns. sahalaitaa vielä siinä tilassa, sama kuin esim windowed modessa, mutta kun käynnistää lennon Full Screen modessa, asetukset tulee täytäntöön heti :) Mielenkiintoista, ei ollut edellisellä ratukalla ja esim tuossa kakkoskoneeni HD 3870 kortissa lainkaan tuollaista toimintaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen aina käyttänyt full view:iä? Täytynee kai kokeilla suurempaa arvoa tuohon antialiakseen, ja katsoa onko vaikutusta? EPÄILEN!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen aina käyttänyt full view:iä? Täytynee kai kokeilla suurempaa arvoa tuohon antialiakseen, ja katsoa onko vaikutusta? EPÄILEN!

Onkos sinulla FS9 oma antialisointi päällä? Se kannattaa olla myös päällä, olen huomannut, ettei näyttiksen asetukset hävitä sahalaitaa simusta, jos se ei ole käytössä...erittäin mielenkiintoista, harvoin sitä uskoisi että vaatisi vielä simulaattori erillisesti sen kytketyksi päälle, kun ei nyt tule mieleen muita pelejä joissa olisi pakko olla päällä pelin oma antialisointi asetus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään