Esa Sairio

EFHK 1.0:n korkeus ja uusi flatten?

25 viestiä aiheessa

Kokeilin jo aiemmin, silloin kun Tatu Kantomaan otsikossa mainittu mainio mesh oli minulla testattavava, poistaa EFHK 1.0:n tiedoston efhk_flatten.bgl.

Tämän tein sen takia, että ilman tuon tiedoston poistoa EFHK:n kiitoratojen tasalla oleva korkeus ylettyy liikaa kentän ympärille, mm. Lemminkäisenkallio on samalla tasolla kuin kiitotiet. Ja kentän itäpuolella tasaisuus ylettyy aika kauas ja sitten tulee vastaan keinotekoinen jyrkänne.

Ainoa haitta muistaakseni tuon flattenin poistosta on se, että kiitoratojen luoteiskulmassa kenttä vilkkuu eikä kentän alueen maasto yhdy kunnolla esim. Finnterraiin.

Voisivatko EFHK:n tekijät laatia pikaisesti korvaavan flatten- tiedoston jonka vaikutus olisi rajattu tarkemmin kiitorata- ja kenttärakennusten alueelle ja joka ei aiheuttaisi muitakaan ongelmia?

Pitäisihän Lemminkäisenkallion näkyä kunnollisesti korkeutensa suhteen kun tuo mesh on julkisesti saatavilla ja aika monella asennettuna.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisihän Lemminkäisenkallion näkyä kunnollisesti korkeutensa suhteen kun tuo mesh on julkisesti saatavilla ja aika monella asennettuna.

Unohdit default flattenin.... kallio taitaa olla niin lähellä kenttää että se on vielä ihan lätty...

Flattenin pitää olla yhtä iso ja saman muotoinen kuin EFHK photopohja.

Voit tehdä sen myös itse ja lisätä EFHK kohtaan Scenery.cfg tiedostossa. Tässä esimerkki Japanista:

[Area.086]

Title=Japan

Active=TRUE

Layer=86

Local=E:\FS backup\FS\Sceneryt\Japan

Remote=

Required=FALSE

Flatten.0=12, N35 29 43,E133 13 06,N35 28 46,E133 13 42,N35 29 33,E133 15 43,N35 30 27,E133 15 06

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selitän asian uudelleen kuvien kera.

Kyseessä on siis se, että poistaakko vai eikö poistaa EFHK 1.0- lisäosassa mukana olevan tiedoston "efhk_flatten.bgl" ja mitä etua tai haittaa siitä on, jos tuon tiedoston poistaa.

[ attachment removed ]

Tässä kuva Lemminkäisenkalliolta, kun EFHK:n mukana on tiedosto efhk_flatten.bgl. Eli Lemminkäinen on samalla väärällä korkeudella kuin kenttäkin eli 175 ft. Ei näytä luonnolliselta.

[ attachment removed ]

Ja tältä näyttää EFHK:n luoteiskulma kun mukana on tuo tiedosto. Eli hyvältä näyttää suoraan ylhäältä.

[ attachment removed ]

Tässä kuvassa tuo tiedosto on poistettu. Ja kas kummaa Lemminkäinen saa korkeutta joka on nyt 216 ft. Näyttää paljon luonnollisemmalta nyt!

[ attachment removed ]

Mutta ongelma tuleekin tuossa luoteiskulmassa, josta jää paloja pois ja ne vielä vilkkuvat ja liikkuvat reunoiltaan kun lentää tuon kohdan yllä tai lähistöllä. Siis efhk_flatten on tässäkin poistettuna.

Kysymys kuuluu: Mitä pitää tehdä, jotta samanaikaisesti Lemminkäisen korkeusmallinnus toteuttuu (samoin muutkin kentän reuna-alueet näyttävät hyviltä) ja tuo luoteiskulman kiitoratojen ja kentän reuna-alueiden kuva olisi oikein kuten tämä asia on toiseksi ylimmässä kuvassa?

Ja lisäkysymys: Miten mm. Lemminkäiselle saisi kasvamaan autogen- puustoa? Puitahan siellä on mutta EFHK ilmeisesti deletoi ne tuosta kohdin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa hyvä, itsehän sinä luettelet tuossa ne hyvät ja huonot puolet ja minä sanoin jo mitä flattenille tulee tehdä.

Jos poistat EFHKn mukana tulevan flattenin niin sinun pitää sitten tehdä uusi joka on täsmälleen sen photopohjan muotoinen. Jos et tee uutta flattenia niin pohja katoaa joissakin kohtaa, kuten huomasit, ja pohjan vilkkumista esiintyy näillä ongelma-paikoilla.

Puita Lemminkäiselle ei kai saa muuten kuin istuttamalla FISD-trees kirjastopuita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa hyvä, itsehän sinä luettelet tuossa ne hyvät ja huonot puolet ja minä sanoin jo mitä flattenille tulee tehdä.

Jos poistat EFHKn mukana tulevan flattenin niin sinun pitää sitten tehdä uusi joka on täsmälleen sen photopohjan muotoinen. Jos et tee uutta flattenia niin pohja katoaa joissakin kohtaa, kuten huomasit, ja pohjan vilkkumista esiintyy näillä ongelma-paikoilla.

Puita Lemminkäiselle ei kai saa muuten kuin istuttamalla FISD-trees kirjastopuita.

Ymmärsin kyllä että itsekin voi tehdä flattenin. Mutta eikö se tässä tapauksessa olisi ensisijaisesti niiden asia, jotka ovat tehneet EFHK:n? He varmaan osaavatkin tehdä sen tuossa tuokiossa.

Toisaalta haluaisin itsekin yritää tehdä flattenin. Mutta taas joudun kysymään, miten se tarkasti ottaen tehdään? EFHK on monimuotoinen alue, ei mikään suorakulmio. Tuo sinun Japanin mallisi on varmaan ihan ok, mutta en oikein ymmärrä miten sekin on tehty.

Toinen kysymys on kuinka puita istutetaan? Tiedän kyllä kotona että otetaan lapio, rautakanki ja aletaan kaivaa ja joskus monen tunnin päästä lyödään puuntaimi mullalla täytettyyn kuoppaan, mutta entä FS:ssä? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi pahus kun en heti muistanut ehdottaa yhtä asiaa "vanhaa asiaa":

Voisitko Tatu tehdä Janne Sinkkosen kanssa automaattiset sillat Finnterrainiin? Olen ihan varma että te, jos ketkä tämän osaisitte!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta taas joudun kysymään, miten se tarkasti ottaen tehdään? EFHK on monimuotoinen alue, ei mikään suorakulmio. Tuo sinun Japanin mallisi on varmaan ihan ok, mutta en oikein ymmärrä miten sekin on tehty.

Flattenien tekoon löytyy Avsimistä ja Flightsimistä pieni apuohjelma, joka luo juuri sen

scnery.cfg:hen tarvittavan rivin. Ne flattenit ovat tietääkseni aina suorakulmioita, joten

ilmeisesti joutuu vain tekemään niin monta flatteniä, että tulos on riittävän tarkka.

Joku viisaampi voi tarvittaessa korjata.  :)

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisitko Tatu tehdä Janne Sinkkosen kanssa automaattiset sillat Finnterrainiin? Olen ihan varma että te, jos ketkä tämän osaisitte!

Janne vastatkoon tähän, minun tehtävänä ei ole muuta kuin siltojen mallien tekeminen.

Työmäärä tässä saattaa olla valtava, enkä kyllä ihan heti enää lähtisi tekemään mitään suurta kun seuraava simu-versio on näköpiirissä, mutta en siis tiedä... Janne tietää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä olisi ihan hölmöä elleivät nykyiset maisemalisäosat sopisi tulevaankin simulaattoriin. Luulisi että on Microsoftinkin etu huolehtia tästä.

Hyviä lisäosiahan on tuhansia ympäri maailman (erityisesti Suomen maisemat ;D ;D ;D).

Ainakaan itse en rupea tekemään esim. Espoon photosceneryä uudelleen seuraavaa simuversiota varten. Ellei sovi siihen jatkan harrastusta FS 2004:llä. Ja ajatelkaa Finnterrainia ja lukuisia Suomen hienoja kenttiä!

yES >:( ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta haluaisin itsekin yritää tehdä flattenin. Mutta taas joudun kysymään, miten se tarkasti ottaen tehdään? EFHK on monimuotoinen alue, ei mikään suorakulmio. Tuo sinun Japanin mallisi on varmaan ihan ok, mutta en oikein ymmärrä miten sekin on tehty.

Mikä ohjelma pitää sitä varten imeä Avsimistä? Miten edetään tarkasti EFHK- flattenin teossa?

Haluaisin kokeilla nyt tuon telemistä, koska upea Finnmeshkin on olemassa. EFHK on pökkelön näköinen kun littana alue on ylisuuri. Tunnen itse nuo maisemat todellisuudessakin aikn tarkkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä ohjelma pitää sitä varten imeä Avsimistä?

http://scasm.de/  ja sieltä Download -> Scasm 2.96 Tarvitset paketista vain Scasm.exe nimisen tiedoston.

Miten edetään tarkasti EFHK- flattenin teossa?

Slewaa simulla myötäpäivään kenttä kiertäen ja haluamissasi pisteissä kirjoitat koordinaatit ylös.

Sitten teet tällaisen koodin muistiolla (kopioi ja liitä tästä :) ), se voi olla vaikka EFHK_Esan_litistys.txt nimeltään. Ihan sama.

>Header( 1 59.8074872121378 60.8074872121378 24.4878730811179 25.4878730811179 )
LatRange( 59.8074872121378 60.8074872121378 )
Set ( areamx 64 )
Area16N
  Elevation ( 164.9
    65.9770963356254         26.360258196249
    65.977397950247          26.3700524673034
    65.9758682875638         26.370987711306
    65.9735272216492         26.3758966835478
    65.9710295962336         26.3787515453834
    65.9698595455604         26.3789879874595
    65.9690579838073         26.3711068561689
    65.9656311656691         26.3732012669129
    65.96490947922           26.3661066521126
    65.9746325887263         26.3601649406161
  )
END16

Header ja lat range rivit ovat nyt tuossa valmiina EFHK:ta varten, niitä ei tarvitse muuttaa.

Elevation jälkeen tuleva numero on korkeus merenpinnasta metreinä ja sitten tulee 10 pisteen koordinaatit. Tämän esimerkin koordinaatit ovat Ranualta joten ne sinun nyt siis pitää tehdä niin kuin haluat. Niitä ei tarvitse olla kymmenen, mutta varmaankin vähintään 3 jotta saa jonkinlaisen polygonin aikaan. Laita vaikka korkeudeksi ensin joku aivan hullu luku esim. 500m jolloin näet tuloksen simussa selvästi.

Kun olet laittanut ne pisteet tuohon niin vedät sen EFHK_Esan_litistys.txt Scasm.exen päälle Windowsissa niin tuloksena on EFHK_Esan_litistys.bgl

Tosin minä kyllä tiedän tämä testauksesi tuloksen jo etukäteen, mutta tee nyt toki tuo flatten niin näet itsekin.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta Tatu. Ohjeesi tuntuu ymmärrettävältä, mutta tuo Scam on ihmeellinen tapaus (minulle :o.

Latasin ohjelman jolloin työpöydälle tuli kansio nimeltään "sca296". Purin sen normaaliin tapaan ja klikkasin näin saadun puretun kansion auki. Tällöin ilmestyy uuteen Windows- ikkunaan värillinen logo, jonka nimi on "scasm".

Kun klikkaan tätä ja sitten "suorita" niin sitten mun homma sekoaa. Eli en tiedä mitä pitää tehdä. Tulee kaikenlaisia ilmoituksia ym.

yES :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun klikkaan tätä ja sitten "suorita" niin sitten mun homma sekoaa. Eli en tiedä mitä pitää tehdä. Tulee kaikenlaisia ilmoituksia ym.

Ei sitä pidä klikata, minähän sanoin että vedä se *.txt siihen exen päälle niin homma on siinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos ohjeesta. Sain aikaiseksi keskelle Espoota sellaisen kolmikulmaisen 500 metrisen luonnottoman vuoren, siis kokeeksi. Tässä koordinaatit oli päin honkia.

Koordinaatit varmaan pitää katsoa EFHK:n kaikista tarvittavista kulmapisteistä Tcalc2004- ohjelmalla. Siellähän ne ovat muodossa esim. 62.579375278 jne.

Mutta Tatulle kysymys: Sanot tietäväsi kokeeni tuloksen. Kannattaako minun edes yrittää tehdä EFHK:lle parempaa flattenia? Vai onko vastaus se, että jokin defaultflatten jyrää alleen kaiken sen tarkan, mitä yritän tehdä? Eikä kenttämaisema sitten paranekaan?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai onko vastaus se, että jokin defaultflatten jyrää alleen kaiken sen tarkan, mitä yritän tehdä?

Tätähän tässä on yritetty hokea jo moneen kertaan monessa yhteydessä.  :)

Onnistuu tämä tietenkin Ground2k:n LWM remesh toiminnolla, mutta sinun pitää siis ladata ja opetella Ground2k:n käyttö sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liittyykös tämä default-flattenin ylivalta siihen mesh-maisemien käänteiseen prioriteettijärjestykseen, eli alempana oleva voittaa ylempänä olevan? Voisiko sitä kiertää asentamalla oman flatten-bgl:n ihan maisemalistan pohjalle?

nimim. "mä mitään mistään tiedä mutta lämpimikseni kyselen"  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liittyykös tämä default-flattenin ylivalta siihen mesh-maisemien käänteiseen prioriteettijärjestykseen, eli alempana oleva voittaa ylempänä olevan? Voisiko sitä kiertää asentamalla oman flatten-bgl:n ihan maisemalistan pohjalle?

nimim. "mä mitään mistään tiedä mutta lämpimikseni kyselen"  ;)

En tiedä. Kysymys on kyllä hyvä ja tämä koko juttu testaamisen arvoinen.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätähän tässä on yritetty hokea jo moneen kertaan monessa yhteydessä.  :)

Onnistuu tämä tietenkin Ground2k:n LWM remesh toiminnolla, mutta sinun pitää siis ladata ja opetella Ground2k:n käyttö sitten.

Eikös joku muu FISDIN porukasta voisi tehdä tuota EFHK:n ympäristöä viimeisen päälle hyväksi? Siis vaikka käyttämällä Tatun mainitsemaa Ground2k:ta ja sitten tekemällä tarkan ja realistisen flattenin joka täsmää Finnmeshin ja todellisuuden kanssa?

Siis kyllä minä tekisin kaikenlaista muutakin kuin photosceneryjä jos osaisin. Itselläni ei kyllä ole motivaatiota ja aikaakaan opetella käyttämään hirveän monia eri ohjelmia tähän harrastukseen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohessa kuva EFHK ylhäältä tuosta flatten- tilanteesta.

Punaisen yhtenäisen viivan kohdalla maastossa on luonnoton jyrkänne. Katkoviivan paikkeilla maasto ei myöskään mene ihan oikein. Jos tähän saisi siis ratkaisun?

[ attachment removed ]

PS. Kokeilin tehdä itse tarkempaa flattenia. Tulos oli ettei koko homma onnistunut lainkaan joten lyön hanskat tiskiin flattenien osalta tähän! :thmbdn:

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä hieno idea - en itsekään osaa mitään uutta flattenia laittaa tuohin mutta mulla olisi yhtäläinen kysymys... Jos laittasin flattenin joka on vähän korkeampi kun toiset scenet, tulisiko siihen pieni vuori?

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, seuraava kysymys: Jos mä teen flatteni-vouren (ehka 15 jalkaa) vaikka vantaan kentän päälle tuossa kiitoteiden välissä sitten varmasti scenen oma flatten vie sen poin heti... mutta, entäs jos pistän sen yksi level ylempänä? Mitäs luulet... ja menevät kö texturit pas*aks?

Minulle ei niin paljon vaivaa tuo kentän ympäristö mutta olisi hyva nähdä jotain maastoa noiden kiitoteiden välissä niinkun IRL. Idea syntyi kun näin että Rovanimellä (ainakin yhessä versiossa) lumet on kiitotien ylempänä...

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, seuraava kysymys: Jos mä teen flatteni-vouren (ehka 15 jalkaa) vaikka vantaan kentän päälle tuossa kiitoteiden välissä sitten varmasti scenen oma flatten vie sen poin heti...

Näin juuri, default flatten tasoittaa kaiken.

mutta, entäs jos pistän sen yksi level ylempänä?

Not possible.

Mitäs luulet... ja menevät kö texturit pas*aks?

Jos vaikka saisitkin tehtyä flatten-mäen niin ne kentän tekstuurit ovat kuitenkin vain "tasainen levy" eivätkä seuraa maan pintaa mitenkään sen kummemmin. Eli mäen reunat olisivat terävät kun se pohja-tekstuuri leikkautuu mäen juurella. Itse mäessä sen sijaan näkyisi sillä kohtaa oleva LandClass tekstuuri, todennäköisesti siis default nurmikko tässä tapauksessa.

Minulle ei niin paljon vaivaa tuo kentän ympäristö mutta olisi hyva nähdä jotain maastoa noiden kiitoteiden välissä niinkun IRL. Idea syntyi kun näin että Rovanimellä (ainakin yhessä versiossa) lumet on kiitotien ylempänä...

Lumet on tehty 3d objektina gmaxissa ja mäet onnistuvat kyllä tällä tavoin tehtynä muuallakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos infosta.

Jos vaikka saisitkin tehtyä flatten-mäen niin ne kentän tekstuurit ovat kuitenkin vain "tasainen levy" eivätkä seuraa maan pintaa mitenkään sen kummemmin. Eli mäen reunat olisivat terävät kun se pohja-tekstuuri leikkautuu mäen juurella. Itse mäessä sen sijaan näkyisi sillä kohtaa oleva LandClass tekstuuri, todennäköisesti siis default nurmikko tässä tapauksessa.

Kyllä se toimii aika hyvin: pikku flatten-mäki on paikalla (flatten switchit pistin tuohon scenery.cfg tiedostoon ettei hessan flattenit sen poistanut) ja seuraava landclass textuuri juuri nakyy siinä. Onneksi se on kyllä aika lahellä kentän textuurit (ja niitä voin vähän muokata) - olisi ko se Vantaan photoscenery joka näen tai Finnclass/terrain?

Ihan läheltä (siin maalla) taitaa olla ihan pohjatexturin näkyvissä mutta ei paljon haittaa simun käytössä. Kauemmalta näkyy EFHKn texturin ja jossain välissä ne vaihtuvat mutta en usko että paljon vaikuttaa sitä "simulation experience"...

Lumet on tehty 3d objektina gmaxissa ja mäet onnistuvat kyllä tällä tavoin tehtynä muuallakin.

Joskus kun (jos) tulisi aikaa enemmän haluaisin tätä 3d modelin tekoa kokeilla... mutta ei nyt vielä...

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään