Jari Toivonen

PMDG:n Airacit

7 viestiä aiheessa

Hei!

 

PMDG:n koneille saa NavDatasta sidit ja starit joko Airacista tai erilliseltä SID/STAR-saitilta. Mitä eroa näillä kahdella sid/star-tiedostoilla on?

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatehan on, että Sid/Star txt tiedostot voi ladata kenen vaan tekemänä. Mutta kenen tahansa, eli nk. kolmansien osapuolen tekeminä tahtovat tiedostot poiketa toisistaan, elikkä lennetään vähän erilailla, taikka ei lennetä ollenkaan. Hyvä tekijä panee mahd. ongelmien ilmaantumisesta Readmeen yhteystiedot mahd. narinoista..Asiaan. Tuolla esim. Navdatasta lataamallasi Esim. 737 Sid/Starilla voit lentää vaikka eläkkeeseen asti, mutta ovat keksineet saman kuin todellisen elämän kentät, eli tieto muuttuu ja suurimmaksi osaksi pilottien havainnoista. Siis in real life, nk. kenttätieto päivitetään kerran kuussa ympäri vuoden, saman tekee AIRAC CYCLE, joka julkaistaan samoin kerran kuussa. Tiedot voivat pysyä samoina, tai muuttua radikaalisti, eli jos et päivitä, saatat lentää "pöheikköön"

 

Siellä on kyllä joka gategorialle ohje ja latausten mukana myös yksityiskohtaisemmat ohjeet. En ole kokeillut, mutta samasta gategoriavalikosta näyttäisi löytyvän myös ALL IN ONE mode, jolloin kaikki tarvittava tulisi kerralla, jota sitten ohjelma päivittäisi ON-LINE moodilla.

 

- Ongelma on ollut kolmansien osapuolten tekijöille AFCADIN tapaan, että heillä ei välttämättä ole oikeuksia, eli sisäänpääsyä tuohon viralliseen DAFIF tietoon kenttiä ja reittiä koskien, joten varsinkin simun FMC käyttäjät voivat saada spragauksia lennon toimivuuteen nähden.. Toivottavasti vähän selventi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta! Selvensihän se.

 

Mutta vieläkin ihmettelen, miksi samalta saitilta saa sid/starit kahdesta eri paikasta. Nähtävästi erillisellä sid/star-saitilla ei ole kaikkia kenttiä saatavilla. Sen sijaan airac antaa lähes kaikki maailman kentät.

 

Voinko siis luottaa siihen, että otinpa sid/starit kummalta tahansa NavDatan saitilta, niin en mene niiden kanssa pöheikköön?

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Enää ei saa imehtellä ! Kyllä ne toimii kaikki ja jos ei, niin tekijälle postia.. Siis Airac Cycle päivittää noita SidStareja, esim. muuttuvan DAFIF tiedon johdosta. Tekijät tietenkin käyttävät mielellään ajan tasalla olevaa tietoa projekteissaan, joten AIRAC CYCLE lienee turvallisin realismin suhteen. ( Tavalliselle simuilijalle sillä ei ehkä ole isompaa merkitystä, eli onko kenttätieto vähän muuttunut, tai SID STAR lievästi poikkeava) Tavallinen SidStar valikko siis pysyy samoina tiedostoina, mikäli uploudaaja ei niitä jostain syystä halua muuttaa. Koita ladata ja asentaa All In One PMDG pakka, niin näet, kuinka se esim. PMDG 747:n valitessa reittejä lataa ja päivittää.. Kevyempää on tietysti ladata vain käytettävät SidStarit, vaikkapa 5-10 kpl, joten meno voi olla PC:n kannalta juoheampaa. Realismin vuoksi noitakin reittejä kuukausittain mahd. päivitetään, joten miten, ilman Cycleä. PS. Samaa muuttuvaa DAFIF tietoa pitäisi luonnollisesti myös päivittää käytettäessä erilaisia nk. Flight Planner Softia, muuten lennämme ehkä omilla fiktionaalisilla reiteillämme.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voinko siis luottaa siihen, että otinpa sid/starit kummalta tahansa NavDatan saitilta, niin en mene niiden kanssa pöheikköön?

 

Et voi luottaa tähän.  ;D Vaan sinähän sitä konetta lennät, joten et anna sen koneen tehdä mitä tahansa.

 

Kyllä ne kuitenkin yleensä toimivat.

 

AIRAC data on tuhottoman kallista oikeasti ja kun ottaa huomioon että ne ilmestyvät joka kuukausi niin eihän sellaisia rahoja ole millään simuilijoilla, eikä edes paywaren tekijöillä maksaa joka kuukausi. Onneksemme on muutama heppu jotka jostain, ilmeisesti USAn puolustusvoimien datasta ( joka on ainakin vielä toistaiseksi ilmaisena netissä http://164.214.2.62/products/digitalaero/index.html ) keräävät joka kuukausi päivitykset ja julkaisevat nuo AIRACit. Voi olla myös muita lähteitä joihin joillakin on pääsy ja tästä johtuu sitten ero sid/star tiedoissa. Näitä kun hyvin harvoin tehdään käsin niin virheitä saattaa tulla joukkoon. Minulla ainakin PMDG 737:ssa tulee aina virhe ainakin Rovaniemellä, lähestymisessä käytetään NDB majakkaa (muistaakseni O, Oscar) ja data mikä minulla on ollut 737:ssa löytää tällaisen vain jostain tuhansien mailien päästä. Helpostihan sen deletoi pois mutta että täydellisesti eivät kaikki "starit" aina toimi.

 

Joillakin kentillä ärsyttää se että FMC, tai mikä onkin milloinkin kyseessä, lennättää ensin kentällä sijaitsevan VORin yli ja sitten vasta lähestymiseen, enkä nyt puhu lähestymisistä missä näin tehdään. Suomessa tällaisia virheitä ei taida tulla mutta USA:ssa kyllä. Kööpenhaminakin taisi olla sellainen. Mukava lentää ensin Kastrupilla, kääntyä sitten 180 astetta takaisin ja lentää 15NM ja palata sitten ILS pitkin kentälle.  :P Kannattaa muistaa tarkistaa se plaani aina PLAN modella ennen lentoa, sillä näkee helposti missä ne reittipisteet ovat ja missä järjestyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Nuo päivitettävät DAFIF tiedot eivät aina sisällä kaikkea tarvittavaa tietoa Terry Yinglingin ( Yksi SidStar väsääjä) mukaan, sekä kaikilla ei ole oikeutta pääsyyn varsinaiseen real tieto-kantaan. Usassa tämä on tietenkin kiristynyt nykypolitiikan johdosta, joka meillä "Haloslandiassa" on vielä aika kesyä. Tämän johdosta Yingling yleensä Tutoriaaleissaan haluaa palautetta ongelmista, sekä neuvoo simuilijaa myös itse opettelemaan modausta reittitietojen suhteen sanoin: "It isn`t hard"

 

- Omasta mielestäni Simun varsinaiset FMC reitit eivät saisi ahdistaa liialla realistisuudella koto-lentäjää, koska kokonaisuutena Simun lentoharrastus kärsii, sekä varsinaiset visuaaliset nautinnot jäävät taka-alalle.

 

- Samaa voisi sanoa nk. Koti-ohjaamoiden rakentelijoista, jotka jossain Fouga kopassa olkkarissa kiikkuvat parta ajamatta, kicksejä jahdaten. Eniway, Let`s Fly, Sky High.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään