Guest HannuTa

Aika hukassa...

6 viestiä aiheessa

Omituinen tilanne: Käyttettävissä on n 3000€ ja tavoitteena rakentaa ohjaamo, jossa on 4 näyttöä, josta 3 19" visuaalia ja 1 putkimittarinäyttö (löytyy kaapista). Tarkoituksena hankkia vain 1 pc.

En saa hankintaprosessia aluilleen.

Kannattaako tuollaista tavoitetta havitella vai onko siinä mielestänne jotain perusmokaa (näyttöjen määrä...jne.)

Mistä lähtisin liikkeelle? emo>prossu>näytönohjain(ohjaimet)>...?

Anteeksi hieman sekava tilanneselostus. Jos jollain on mahdollisuus kysyä täsmentäviä ja asiaan oleellisesti vaikuttavia asioita, olisin kiitollinen niistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyrkkisääntö on: 1 PC - yksi visuaali. 2 PC:tä, 2 visuaalia.

Poikkeus tuohon ovat nämä NVidian ym "dualview" (2 näyttöä) ja Matroxin Parhelia jolla saa 3 monitoria yhteen koneeseen. Tuolloin Windowsille näkyy vain yksi näyttö joka on vain 3 monitorin levyinen. Näin on esim MIKin simun näyttö tehty.

Matroxilta on tullut myös tuo uusi "DualHead2Go" -mokkula mikä siis jakaa näyttösignaalin kahdelle ruudulle ilman että tietokone tietää siitä mitään - PERIAATTEESSA sillä voisi saada tuommoisella DualView:illä 1+1 -> (1+1)+1 monitoria. Onko kukaan kokeillut tai nähnyt ko. laitetta?

Kannattaa speksailla sitä konetta muuten ensin, ja miettiä ja rakentaa ohjaimia ja kytkinjuttuja jne - koska näyttöjen ja raudan hinnat kuitenkin putoavat koko ajan kun uutta roinaa tulee markkinoille. Ne kytkinten liittämiset ym elektroniikat kuitenkin toimivat oli se visuaalijärjestelmä ja kone mikä tahansa.

Kannattaa miettiä se konetyyppi ym sitten sen mukaan minkälaisia lentoja haluaa lentää. Jetti, yksi- vai monimoottorinen potkurikone? Mäntä vai turboprop? Se sanelee vähän järjestelmiä ym ja auttaa speksailussa. www.mikesflightdeck.com on hyvä "aloitussivusto" mitä kannattaa tutkia ja selailla Miken ansiokasta linkkilistaa. Alussa ei kannata hätäillä vaan miettiä kaikessa rauhassa ja vaikka piirrellä ideoita paperille. Postaile niitä vaikka tännekin ja katsotaan porukalla jos niistä saadaan uutta ideaa sinulle.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia...apua todella kaipaan!

Kyseessä on ala-asteen koululle toteutettava simulaattori.Toimin projektissa yhteyshekilönä.

Koulun johtajan "ehdoton" vaatimus on sanasta sanaan. "Pittää nähhä etteenpäin ja sivuillekin"  :) Projektin tavoitteena on toisaalta opettaminen systemaattiseen toimintaan (jota lentäminen kai on) ja toisaalta hyödyntää simulaatiota maantiedon opiskelussa.

Painopiste on siis asian visuaalisuudessa: itse ohjaamo kytkimineen, mittareineen ja ohjaimineen on toisarvoista (ainakin nyt tuntuu).

ja pari lisäkysymystä:

1) Matrox Parhelia siis venyttää yhden näytön kolmen näytön levyiseksi. Vääristyykö näkymä laita-alueilla?

2) Onko yhtälö mahdoton: Tehokas PC, 2 näytönohjainta, kummassakin 2 ulostuloa.3 näyttää visuaalia ja yksi mittareita...eli onko nyrkkisääntö ehdoton?

3) Onko minun siis pakko tutustua WidevieW:n käyttöön

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja pari lisäkysymystä:

1) Matrox Parhelia siis venyttää yhden näytön kolmen näytön levyiseksi. Vääristyykö näkymä laita-alueilla?

Vääristyy. Suoraan sivulle ei saa näkymää koska kyseessä on yksi täysin "ulos" zoomattu näkymä. Voit kokeilla FS:llä venyttää ulkonäkymän 1/3 kuvaruudun korkeaksi ja zoomaamalla täysin ulos (miinusta niin paljon kuin menee) - Tällainen se on, mutta ISO, näyttöjen koosta riippuen.

2) Onko yhtälö mahdoton: Tehokas PC, 2 näytönohjainta, kummassakin 2 ulostuloa.3 näyttää visuaalia ja yksi mittareita...eli onko nyrkkisääntö ehdoton?

Joo, näin olen ymmärtänyt. Tuo "leveä näyttö" -homma auttaa siinä että se on vain yksi näkymä geometrioineen ja perspektiiveineen. Jos niitä laittaa monta, joutuu FS rakentamaan geometriat ja projektion moneen kertaan.

Eli Wideview saattaisi olla ainoa ratkaisu. Nyt EN TIEDÄ onko näissä uusissa PCI-express -koneissa mahdollista saada montaa kiihdytettyä näyttöä, ja tietty jos prossutehoa on hirveästi, saattaisi tuollainen ehkä toimia. Mutta en osaa sanoa koska en ole ikinä kokeillut.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori, en jaksanut lukea koko topicia läpi, mut pistän taas tämän 'helpon' ratkaisun. Tosin visuaali-jutut on sitten vielä ratkaistavana erikseen.

http://www.simkits.com/

Noiden mittareiden pohjalta on melko helppo saada nopeasti hyvää jälkeä aikaan. Voi vielä itse valita kasaako mittarit itse vai tilaako suoraan valmiina. Tosin tuo 3000e hintaan suosittelisin kasaamaan itse mittarit jos tähän ratkaisuun päädyt. Säästää pitkän pennin ja käsittääkseni kokoaminen ei ole ylipääsemättömän vaikeaa. Etuina myös se, että elektroniikkatuntemus ei tarvi olla älyttömän korkealla tasolla, kun nuo mittarit voi suoraan kytkeä tohon valmiiseen piirilevyyn.

Esim. tässä projektissa näkyy hyvin myös visuaali:

http://www.simkits.com/builderlluismolina.php

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo suosittelen itse kasaamista, sehän hauskaa ja jos tartte niitä mittareita korjailla/huoltaa niin tietää mitä ne on syönnyt ja miten ne toimii.

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään