Guest Mikk0

FMC kanssa ongelmia apua kaivattaisiin

23 viestiä aiheessa

Tällästä probleema tällä kertaa. Luin manuskaa , mutta ei siinä oikein selitetty hyvin miten reitti tehdään niin pois päin ajattelin tehä tänne pienen kuva stooriin kun minusta se on niin vaikea selittää....

 

Tässä valitsin lentoaseman mistä mihin ja kiitoradan ja (oikein lento numeron ja co routen mutta älkää niistä välittäkö  kun ne ei varmaa ole niin tärkeitä  ??? ) .

[ attachment removed ]

 

Tässä olen nyt yrittänyt laittaa reitti pisteitä kohti EFJY:n taitaapa olla kaikki päi sanonko mitä  :-

[ attachment removed ]

 

Ja sitten tällänen ja loppuun lennon aikana pitää asettaa lähestymisen .

[ attachment removed ]

 

Petrolin määrästä ja paino ilman petrolia ja paljonko painaa lentokone mutta mikäs toi RESERVES on ?

[ attachment removed ]

 

Mitäs tää o ?

[ attachment removed ]

 

Nyt mä tässä valitsin jotakin  :-[

[ attachment removed ]

 

Tässä on EFJY lähestymis piste valitsin runway 2 mitäs sitte ?

[ attachment removed ]

 

Tätä ei varmaa voi sanoa reitiksi mutta onko se valmi lennettäväksi ja sitten matkan aikana hoitaa lähestymisen reitit?

[ attachment removed ]

 

Ja reittinä pitäisi olla lähtö: 22L HEL-VTI-ANT-Y75-DIPAR  ja loppu eli lähestyminen tehään matkalla ....

 

Auttakaa nyt miestä mäessä taidan olla aika pihalla  :- .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin manuskaa , mutta ei siinä oikein selitetty hyvin miten reitti tehdään

 

Manuaali käteen vaan ja sanakirjan kanssa menoks... En tiedä mikä kone tuo on (oisko F1 ATR?), mutta veikkaanpa että manuaalista löytyy kaikki tuo tieto+n^10 sivua muuta tietoa. Eli vähän omatoimisuutta kaivattais.

 

Sitten kun on noi perusasiat hallussa, ja alkaa jonkun asian kanssa tökkimään, niin voipi alkaa täältä kyselemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, koitan vähän jelppiä. En muista yhtään tuota ATR:n FMC:tä, mutta heitän noin peruskokemuksella. Otin neljästä noista kuvistasi kertauksen:

 

Kuva1.

[ attachment removed ]

 

Ylin kohta on koneen paino (gross weight). Sen pitäisi tulla siihen automaattisesti kun muut kohdat on täytetty. Jos ei niin näppäile itse siihen koneen paino.

 

Toinen kohta kertoo koneen polttoainemäärän. Aseta siihen koneen polttoainemäärä, joka näyttäisi kuvanottohetkellä olevan 5000 litraa (2500+2500).

 

Kolmas kohta kertoo koneen painon, jos siitä vähennetään polttoaineen paino. Muista 1l = 1kg. Eli vähennä gross weightistä polttoaineen paino.

 

Neljäs kohta kertoo kuinka paljon olet laskenut lennollesi ns. "reservejä", eli ylimääräistä polttoainetta.

 

Viides/alin kohta kertoo vallitsevan siirtokorkeuden. Siirtokorkeus on yleensä välillä 4500-6000 jalkaa. Siirtokorkeuden yläpuolella korkeusmittariasetus asetetaan vakiolukemaan 1013 eli 29.92.

 

Kuva2.

 

[ attachment removed ]

 

Kyseessä on lennon PROGRESS PAGE, eli seurantasivu. Tälle sivulle FMC laskee valmiiksi hyödyllisiä tietoja eri reittipisteistä lennolla, jos kaikki muut asetukset on oikein (polttoainelaskelmat jne.)

 

Kuva3.

 

[ attachment removed ]

 

Kuvassa olet valinnut Jyväskylään kiitoradan 12. FMC antaa nyt eri STAR-kuvioita, joista voit jonkun valita lähestymiseesi.

 

Kuva4.

 

[ attachment removed ]

 

Nämä ovat juuri niitä STAR-reittejä. Kun olet klikannut jonkin reitin valituksi STAR-reitiksi, muista aktivoida valintasi tuosta "EXEC"-painikkeesta.

 

Hanki jostain itsellesi tarvittavat kartat vaikkapa Ilmailulaitoksen sivuilta, ja voit helpommin ymmärtää ja lentää noita STAR-reittejä.

 

Toivottavasti auttoi jonkun verran.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta kun tässä mä yritän sanoa että teinkö oikein tämän reitin ja  muutkin asiat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, koitan vähän jelppiä. En muista yhtään tuota ATR:n FMC:tä, mutta heitän noin peruskokemuksella. Otin neljästä noista kuvistasi kertauksen:

 

 

 

Kiitos tosi paljon :) , mutta onko minun riettini valmis lennettäväksi ? .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tosi paljon :) , mutta onko minun riettini valmis lennettäväksi ? .

 

Kunhan ensin muistat asettaa nuo aiemmassa viestissäni läpikäymäni kohdat ja aktivoida reitin kun se on valmis. Aktivointi siis"EXEC"-painikkeesta, ja reitti on valmis lennettäväksi kun "EXEC"in yläpuolella oleva valo sammuu.

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, koitan vähän jelppiä. En muista yhtään tuota ATR:n FMC:tä, mutta heitän noin peruskokemuksella. Otin neljästä noista kuvistasi kertauksen:

 

Ylin kohta on koneen paino (gross weight). Sen pitäisi tulla siihen automaattisesti kun muut kohdat on täytetty. Jos ei niin näppäile itse siihen koneen paino.

 

Toinen kohta kertoo koneen polttoainemäärän. Aseta siihen koneen polttoainemäärä, joka näyttäisi kuvanottohetkellä olevan 5000 litraa (2500+2500).

 

Kolmas kohta kertoo koneen painon, jos siitä vähennetään polttoaineen paino. Muista 1l = 1kg. Eli vähennä gross weightistä polttoaineen paino.

 

Neljäs kohta kertoo kuinka paljon olet laskenut lennollesi ns. "reservejä", eli ylimääräistä polttoainetta.

 

Viides/alin kohta kertoo vallitsevan siirtokorkeuden. Siirtokorkeus on yleensä välillä 4500-6000 jalkaa. Siirtokorkeuden yläpuolella korkeusmittariasetus asetetaan vakiolukemaan 1013 eli 29.92.

 

 

Terve

 

Ottamatta sen enempää kantaa juuri tähän FMC:hen niin muutama juttu ylläolevista.

 

Toinen kohta; liikennekoneissa polttoainamäärät näkyvät suoraan kiloina - ei litroina.

 

Kolmas kohta; kerosiini (JET A-1) ei paina kiloa, vaan 1L on 0,79kg

 

Viides kohta; siirtokorkeus (transition altitude) on Suomessa 5000ft - aina. Siirtopinta (transition level) sen sijaan vaihtelee QNH:n mukaan ja on yleensä 4500ft-6000ft.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun yritin laittaa siihen painoa niin siihen tuli INVALID ENTRY ? .

 

Ota nyt oikeasti se manuaali käteen, saattaisit tajutakin jostain jotain. Kumminkin siellä kaikki selitetty..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ota nyt oikeasti se manuaali käteen, saattaisit tajutakin jostain jotain. Kumminkin siellä kaikki selitetty..

No luin manuskoja jonkun verran, mutta Sami Wik kiitos kuuluu sinulle eniten kiitos :) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Mutt sellanen onkelma on kun jos haluu vaik lentää PIVAK1A niin sitä ei ole siel ATR:n listassa niin voisiko sen jotenkin sinne saada?

 

EDIT: Ja siellä listassa on sellasiakin SIDejä mitä ei edes noissa kartoissa ole ;)

 

Joel

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No luin manuskoja jonkun verran,

Ehkä kannattaa sitten lukea loppuun asti! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistutus/Vinkki... Kun lainaatte edellisen kirjoittajan viestiä, niin sitä koko 5 kuvaa sisältävää pitkää viestiä EI todellakaan tarvitse lainata, että voi itse sanoa "kiitos hyvä vinkki".

 

Periaatteessa ei kuvia lainauksiin ollenkaan kiitos. Turhaa toistoa.

 

 

 

Lisäksi muuten, tuo FMC:n käyttö on kyllä tuolla manuaalissa hyvin selostettu, eli sitä lukematta ei kannata kysellä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Mutt sellanen onkelma on kun jos haluu vaik lentää PIVAK1A niin sitä ei ole siel ATR:n listassa niin voisiko sen jotenkin sinne saada?

 

EDIT: Ja siellä listassa on sellasiakin SIDejä mitä ei edes noissa kartoissa ole ;)

 

Joel

Johtunee varmaan siitä, että olet ladannut vanhat "SIDSTAR"-paketit..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin löytyykö esim sellasta päivitys pakettia miss ois esim. PIVAK1A???

 

Joel

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtunee varmaan siitä, että olet ladannut vanhat "SIDSTAR"-paketit..

 

Luultavasti kyllä johtunee siitä, että F1 ATRlle ei ole tehty uutta SID/STAR pakettia millekkään suomen kentälle.

Muistaakseni Flight1 ei ole vieläkään julkaissut sellaista ohjelmaa jolla saisi melko helposti tehtyä nuo SID/STARit.

Toivotaan että se ohjelma vielä julkaistaan, ja että joku jaksaa sillä sitten vääntää ainakin EFHKlle SID/STARit.

 

-Anssi ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No lentäkää ne SID:it käsin kun eivät ole enää edes RNAVeja. Tässä ketjussahan on vielä ohjeetkin!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lisävinkkiä, kun olen itse F1:n Atraimella tuota Helsinki-Jyväskylä -väliä lentänyt.

Ensinnäkin se lentoreitti on nimeltään UY75 ei Y75. Kaikkia välillä olevia reittipisteitä

ei tarvitse näpytellä erikseen, jos ne ovat samalla reitillä. Esimerkiksi EFHK-EFJY reitille

riittää periaatteessa (jos ei ole SID:ejä ja STAR:eja) direct to ROVIL, UY75 to DIPAR

ja siitä EFJY.

 

Sillä sivulla, jossa ovat polttoainemäärät ja painot ei välttämätä tarvitse syöttää

itse kuin reservipolttoaineen määrä, muut FMC täyttää automaattisesti (helpotus simussa),

kun painelee niitä vasemman puolen nappuloita.

 

Atraimen manuaalin FMC:tä koskeva osan ja ekan tutoriaalin läpi lukeminen selventävät

käyttöä ihan hyvin.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin se lentoreitti on nimeltään UY75 ei Y75.

- Ville -

 

Noh noh.. Älä tollasta "faktaa" rupea syöttämään.. Toi, että onko se UY75 vai Y75 riippuu aivan korkeudesta. Tässä tapauksessa (kuvien perusteella) oli FMC:hen laitettu FL150 matkalentopinnaksi joten tällöin se väylä on Y75. Y75 vaihtuu UY75:ksi FL285 kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En myöskään usko, että EFHK-EFJY väliä lennettäisiin ATR:n kokoisella koneella tuon lentopinta 285 yläpuolella. Tuskin millään muullakaan matkustajakoneella. Ei toki mahdotonta, mutta onko mitään järkeä kiivetä tuolla matkalla noin korkealle. Esim. EFTP-EFHK on lähes samanpituinen matka ja väittäisin, että 99% prosenttia Aeron lennoista lennetään FL130. En nimittäin edes muista koska olisin viimeksi kuullut ATR:n lentävän jolloin muulla lentopinnalla Tampereelta Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En myöskään usko, että EFHK-EFJY väliä lennettäisiin ATR:n kokoisella koneella tuon lentopinta 285 yläpuolella. Tuskin millään muullakaan matkustajakoneella. Ei toki mahdotonta, mutta onko mitään järkeä kiivetä tuolla matkalla noin korkealle. Esim. EFTP-EFHK on lähes samanpituinen matka ja väittäisin, että 99% prosenttia Aeron lennoista lennetään FL130. En nimittäin edes muista koska olisin viimeksi kuullut ATR:n lentävän jolloin muulla lentopinnalla Tampereelta Helsinkiin.

 

Ensinnäkään matka Tampereelta Helsinkiin ei ole läheskään niin pitkä kuin Jyväskylästä. Ja kyllä uskoisin, että EFHK-EFJY väliä voidaan lentää hyvinkin lentopinnoilla FL280-290, mutta ei ATR:llä, jonka maksimilentokorkeus on n. 25,000 jalkaa. Mitäkö järkeä sitten nousta korkealle? No, kun kone on ensin nostettu korkealle pinnoille, voidaan sieltä loppumatka pudotella ihan kaikessa rauhassa alas, tehot lähes tyhjäkäynnillä, jolloin löpöä säästyy kivasti.

 

Ja en sitten tiedä eivätkö nuo SIDejä koskevat ohjeet ole luettavissa tai ymmärrettäviä, mutta on ne ihan lukemista varten tuohon kirjoitettu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan kun skannerilla kuuntelin, niin ATR:t ja vastaavat saivat selvityksessä pinnan 160 EFJY-EFHK välille. Suihkukoneet vastaavasti yleensä pinnalle 200.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään