Rolf Niemi

Radar Contact 4

6 viestiä aiheessa

Do diin - nyt tuota otsikossa mainittua lisäosa-ATC:ta on testailtu. 8) Kuten jo ounastelinkin, niin äänipuoli on huonon puoleinen ja tarkkana pitää olla, että saa selvän ohjeista ja käskyistä. Pakko käyttää ainakin aluksi tekstitystä, mutta muuten se kyllä on melkoisen hyvä ja päivityksissä tullee joitakin parannuksia tuohon äänipuoleenkin, sillä se on ollut melkoisen kritiikin kohteena tuolla palstoilla.

Ohjeisiin on syytä paneutua ihan alusta alkaen kunnolla - muuten ei tule yhtään mitään. Lennon aikana AI-liikenteen puhe oli melko vähäistä. Lähtö, lennon aikana ja saapuminen sujuu lennonjohdon ohjeiden mukaan hyvin. Voit itse vaikuttaa siihen, miten laskeutumisen suoritat ja niin pois päin. Ei siis mikään hullumpi hankinta, jos default ATC höpinöineen ja vektorointineen alkaa tympiä.

Tarkemmin asiaa tutkittuani löysin linkin, jossa voi kuunnella aitoa ATC-liikennettä ja näin ollen RC4 on kuitenkin lähimain oikeilla linjoilla. Näin alkusimuilijana olen kaiketi tottunut liikaa tuohon default-ATC:n selkeään puheeseen. Linkki sille ketä kiinnostaa:

http://www.liveatc.net/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Demovideoista päätellen RC4:n puhe on enemmänkin liian hidasta ja selkeää kuullostaakseen oikealta lennonjohdolta. Minun mielestäni simun oma ATC kuullostaa äänenlaadun ja äänitiedostojen yhteensovituksen kannalta paljon paremmalta..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jaa - voi olla, mutta ei ne demovideot anna ihan oikeaa kuvaa kokonaisuudesta, sillä kyllä se sanoma tulee ATC:lta ihan sujuvasti. Ongelmana oikeastaan onkin muutamien uusien termien ja käytäntöjen ymmärtäminen näin maallikkona. Mitä enemmän tätä lisäosaa olen testaillut, sitä enemmän siitä pidän...

Tosin RC 4:ään piti ladata parit lisäohjelmat (freeware), mutta kuten sanottua - hyvin pelittää. Niin joo, siinä voi käyttää myös MSFS:n ATC:ta rinnalla, jos välttämättä haluaa, sillä RC käyttää COM1 ja MSFS ATC:n voi laittaa käyttämään COM2 :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa tämä hiukan ylös nyt kun ollaan päivityksen julkaisun kynnyksellä. Päivityksen pitäisi AVSIM:in arvioiden mukaan parantaa puheen laatua huomattavasti. Onko kukaan muu foorumilainen kuin Rolf hankkinut kyseistä lisäosaa itselleen? Ainoa suurempi probleema joka voisi allekirjoittanutta häiritä on arvion mukaan rullausohjeiden  puuttuminen (rullausteiden nimet). Muutoin vaikuttaa kyllä kelpo paketilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida tosiaankaan olla montaa Radar Contactin käyttäjää täällä. Itse laitoin pari päivää sitten tilauksen menemään, mutta kestänee viikkoja ennen kuin se levy matelee tänne asti..

Tuo äänipuoli arveluttaa minuakin. Kuten Kimmo jo aikaisemmin sanoi, niin päivityksen pitäisi korjata asiaa. Toisaalta ko. päivitys on aiheuttanut ongelmia joillekin käyttäjille. Myös avsimistä löytyy muutama äänipaketti. Onko ne parempia kuin ohjelman mukana tulevat "äänet"? Osaako Rolf (tai joku muu) suositella jotain äänipakettia?

Lisäksi uuden FSUIPC (3.553 alkaen kait) mukana tulee joku "FSUIPC Display" jota voi käyttää Adv Displayn mustan tekstilaatikon tilalla. En tosin ole nähnyt kuvia minkä näköinen tuo uusi sitten on. Kuulemma auttannu joillakin pätkimisongelmiin tjsp.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jaa - siellä RC4:n sivuillahan on kyllä niitä äänipaketteja. Itse olen joitakin lataillut ja suht tyytyväinen ollut pienen totuttelun jälkeen. RC4:ssä on pari tyyppiä, joitten jorinat hieman ärsyttää toisinaan, mutta kokonaisuutena ihan yes ohjelma. Kun tilasin omani niin ei siihen mennyt kuin n. viikko ja tilaus tapahtui joulun alla.

Päivitteyäni ko. ohjelman olen havainnut pientä simun "tökkimistä" maassa ollessa tai juuri ennen laskeutumista - tosin se voi yhtä hyvin johtua Active Sky-ohjelmastakin. Lisäksi taustalla pyörii Flight Keeper, joten vanha rauta on ilmeisen kovilla.

Minulla pyörii kapea vihreä läpinäkyvä nauha valkoisella tekstillä Active Displayna, johon tulee sää, RC4:n ohjeet ja taisi siihen jotain muutakin tietoa ilmaantua - joo niin - FsP:n omat kuulutukset. Että näin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään