Guest henrikanttonen

Arg... En osaa navigoida VORilla... Apua?

27 viestiä aiheessa

Olen käsittääkseni normaaliälyinen suomalainen. Pärjäsin suhteellisen hyvin koulussa ja opin uusia asioita jokseenkin helposti. Kuitenkin olen nyt törmännyt jonkinlaiseen henkiseen seinään VOR-navigoinnin ja ILS-lähestymisen alalla. Kummastakin olen lukenut monia tutoriaaleja ja Flight Simulatorin ohjekirjat ties kuinka moneen kertaan. Tulos on sama: En ymmärrä, en opi.

 

Nyt olisikin hätä suuri, koska Flight Simulatorilla voi fuskata GPS:llä ja tekemällä visuaalilähestymisiä. Pukki kuitenkin toi X-Planen, jota olisi tarkoitus tahkota tästä lähtien (Mac-käyttäjä kun olen), eikä sama fuskaamisen taso ole mahdollista. Voisiko joku nyt auttaa miestä hädässä ja kertoa niin rautalangasta vääntäen, hitaasti, yksinkertaistetusti ja mahdollisesti kuvilla ryydittäen että kuinka näistä mahdottomista tehtävistä noin nappula nappulalta suoriudutaan. Asia ei liene mahdoton kun ottaa huomioon että suurin osa täälläkin olijoista jo osaa.

 

Voitte antaa myös linkkejä mahdollisiin tutoriaalehin, mutta luultavastu olen ne jo kolunnut tuloksetta. Suomenkielellä toteutettuihin en kylläkään ole törmännyt, että jos niitä on niin voisi helpottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ilmeisesti ymmärrä VORin perusideaa, radiaalin käyttöä. Ajattelepa asia kartalla. Kun piirrät kartalle suoran viivan VORin yli vaikkapa 30 asteen kulmassa (eli toiseen suuntaan 210 asteen kulmassa), sinulla on siinä 30 asteen radiaali (ja 210). Kun nyt pyrit lentämään tätä radiaalia pitkin, virität kyseisen VOR-majakan taajuuden NAV-radioosi ja radiaalin 30  VOR-mittariisi. Mittari osoittaa, oletko sillä viivalla vaiko sivussa siitä, kummalla puolella ja kuinka paljon. Mittari näyttää myös, onko majakka edessä vai takanapäin.

 

Joskus sinun on tehtävä käännös kahden VOR-radiaalin leikkauspisteessä. Yleensä lennät silloin jompaa kumpaa radiaalia pitkin. Silloin virität NAV2:een sen toisen majakan ja VOR2:een sen toisen radiaalin ja pidät VOR1-mittarin avulla koneen ensimmäisellä radiaalilla. VOR2:n viisari alkaa liikkua leikkauspistettä lähestyttäessä, ja kun se on keskellä, on aika kääntyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja olethan tämän kanssa lukenut läpi, oikeastaan hyvää luettavaa kaikille näin joulun pyhinä jos aikaa riittää :) http://www.navfltsm.addr.com/

 

Jos englanti vain taipuu niin tuossa pitäisi olla selitetty asiat hyvin selkeästi perusteista lähtien - kannattaa lukea koko sivusto alusta asti läpi niin homma rakentuu kivasti kurssimaiseen muotoon.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAMA RANKASTI LYHENNETTYNÄ:

:)

 

VORA.jpg

 

ja vielä pari esimerkkiä:

VORB.jpg

 

 

(huom. kahden VOR:n käyttö esim. paikan määritykseen...

 

 

BTW. Kyseessä on siis pakottava-mittari = kertoo mihin pitäisi mennä, jotta neula saadaan keskelle.

 

ILS toimii samoin. Pystyosoitin toimii kuten VOR ja vaakaosoitin kertoo liukupolun korkeuslinjan.

so. Kun molemmat on keskellä ristissä, olet linjalla.

 

Tyynessä säässä olisi koneen nokka saatava tuolla hetkellä samaksi kuin kiitoradan suunta

ja vajoamisnopeudeksi n. 700 ft/min ::)

Tarkka arvo laskun eri vaiheista löytyy lähestymiskartoista.

:santa:

 

Silti on aina hyvä muistaa wanha suunnistajan neuvo:

Mikäli kartta ja kompassi pitää yhtä niin olemme tuolla viereisellä kukkulalla...

:'(

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat asiat näissä on kun kaikissa muissakin. Enkä edelleenkään ymmärrä mitään. Pitäänee kai lopettaa simulaattorilentäminen kokonaan...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat asiat näissä on kun kaikissa muissakin. Enkä edelleenkään ymmärrä mitään. Pitäänee kai lopettaa simulaattorilentäminen kokonaan...  :(

 

Ilmeisesti ajattelet asiaa liian monimutkaisesti jolloin se samalla tuntuu henkisesti "pelottavan vaikealta". Lueppas kerran vielä läpi esim. Tatun viesti ketjussa http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,46914.0.html. Uskon että aloittelijalle saattaa olla helpointa ymmärtää asiat ihan tuollaisen käytännön esimerkin avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma lienee siinä että minä en edes tiedä miten suhtautua näihin radiaaleihin sun muihin. En edes ymmärrä mitä ne ovat. Kummallista, hämmentävää & epäloogista. Eikö tämä käy mitenkään niin että vain isketään VORin taajuus, mittari kertoo mihinpäin nokka osoitetaan ja sitten odotellaan kunnes ollaan siellä ja sitten isketään seuraavaa taajuutta? Niin minun logiikkani kertoo että tämän pitäisi mennä. Mihin tätä kaikkea muuta roinaa tarvitsee? Ja mistä sitäpaitsi nämä kaikki taajuudet ja muut voi tietää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on nyt siitä, että logiikkasi on päin peetä, eli olet menossa nk. perse edellä puuhun. Jos perusnavigointi kiinnostaa, niin on lähdettävä alusta. Elikkä ajattele jos olet suunnistamassa johonkin, etkä näe paikkaa huonon kelin, korkeuden, matkan pituuden tai vast. takia. Ilmailussa siitä käytetään termiä. radio navigointi. Alku aikoina, sekä vieläkin lyhyillä, sekä matalilla lentokorkeuksilla jossain päin maalimmaa käytetään vieläkin vastakohtaa VFR ( visuaalinen lentosääntö ) elikkä maamerkkeihin, sekä niiden tunnistettavuuteen liittyvä suunnistus, samoin kuin esim. koto paatilla lähisaareen. (esim. avomerellä se ei välttämättä riitä, koska merkit voivat puuttua ) Siis lähes joka yleisellä kentällä on VOR lähetin joka lähettää määrättyä taajuutta ja jota lentäjä ottaa vastaan mittaria avuksi käyttäen. Tällä tavoin näemme mittarin avulla visuaalisesti ( neula ) apunamme missä suunnassa, meille näkymätön tavoittelemamme kenttä sijaitsee. Tämä ei kuitenkaan välttämättä auta meitä alas kentälle, vaan vain sen visuaaliseen näkyvyyspiiriin, mikäli olemme tarpeeksi alhaalla. Jos kuvittelemme olevamme vaikka ensi kertaa puikoissa, vaikka lentäjän sairauskohtauksen takia, olisi meidän osattava myös radion käyttö, samalla taajuusperiaatteella, että lennonjohto voisi yrittää saada meidät alas kentälle, mieluimmin hengissä. Joillakin tuo logiikan vaikeus on muodostaa kuva luetusta ja koska yksinkertainenkin asia perusteellisesti kirjoitettuna sotkee asian ydintä.. Siis valkoinen tyhjä paperi, sille kaksi pistettä, joille kirjaimet A, sekä B. Aassa meillä on mittari, sekä yritämme löytää Been. Vedä Aasta Beehen viiva. Mittarimme näyttää viivan suunnan neulan avulla, sekä neula kääntyy, jos poikkeamme lentämältämme viivalta. Kun tämä valkenee, niin voimme opetella itse mittarin melko yksinkertaisen toiminnan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR lentoa harrastin pitkäänkin. Apuna toimi kartta. Se on jotenkuten hallinnassa.

 

Ymmärsin jopa sen miten jatkoit, joten jos tällä tasolla seuraa jatkoa, alkaa tunnelin päästä näkyä valoa. Elikkä neula näyttää pisteeseen B, eikö niin? Vai vain viivalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehdäänpä pieni harjoitus näin Joulupäivän kunniaksi.  :santa:

 

Tästä harjoituksesta ei ole sinulle mitään hyötyä jos et toista sitä itse joten suosittelen että teet tämän nyt aluksi n. 10 kertaa tai niin kauan että ymnmärrät mistä tässä on kyse. Ja jos vain mahdollista niin laita samanlainen kuvasarja harjoituksesta niin päässään asiassa eteenpäin.

 

Ollaan Nauru-saarilla, Nauru Intl. kentällä. Kiitotie on 12, eli nokka osoittaa about suuntaan 120.

 

Naurun VOR on taajuudella 113.00 jonka olen laittanut radioon.

 

Tämä harjoituksen nimi on siis etsi VOR ja toimii näin. Suunnista siitä pisteestä missä olet (tässä tapauksessa Nauru Intl. kiitotie 12 pää) suoraan VOR majakalle.

 

Eli väännetään sitä VOR OBS nappulaa niin kauan että neula on keskellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Eli näin. Pikku nuoli (NAV tekstin vieressä) osoittaa ylöspäin, tarkoittaa siis "To". Joissakin mittareissa on tekstit "To" ja "From", nyt haetaan sitä To tekstiä, eli pyrimme VOR majakan suuntaan.

 

Näin olemme nyt siis selvittäneet että kiitotien päästä VOR majakalle päästäksemme suunta on n. 74 astetta n. 84 astetta. VOR neula on siis keskellä. Käännetään nokka samaan suuntaan ja lähdetään eteenpäin. Kun neula pysyy keskellä niin olemme menossa suoraan VOR majakkaa kohti radiaalia 074 seuraten radiaalia 084 seuraten. Jos neula pyrkii vasemmalle, kaarra silloin pikkasen vasemmalle, jolloin neula luonnollisesti muuttaa suuntaansa ja palaa keskelle. Ja sinä vastaavasti korjaat taas suunnan niin että neula pysyy keskellä. Sama juttu jos neula pyrkii oikealle...

[ attachment removed / expired ]

 

BINGO! Siinä se on, Nauru VOR.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaihdetaan maisemia. Ollaan Helsingissä. Vantaan pohjoispuolella on VOR majakka Anton. Olen vääntänyt OBS nappulalla taas viisarin keskelle ja huomaamme että jos mennään tästä pisteestä suoraan Antoniin niin meidän tulee lentää radiaalia 004 seuraten.

Tässä kuvassa nokka osoittaa vielä suuntaan 150, mutta käännän sen 004 ja DME:n mukaan 32.3 Nautical milesin päässä pitäisi olla Anton VOR majakka.

[ attachment removed / expired ]

 

Metsään menee... mutta siellä se vaan on.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Toista harjoitus ja kerro jos et ymmärrä, kysy siis se mitä et ymmärrä. Tämän jälkeen kerro että ymmärrät.  ;D

 

Ja laita tosiaan tuollainen setti kuvia (pari kolme riittää) jos vain mahdollista.

 

EDIT

 

Puhuin eka esimerkissä ensin suunnasta 074 kun se on 084. Sorry.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neula näyttää oletko valitsemallasi reitillä (radiaalilla, jonka olet VOR-mittariin asettanut). Jos neula osoittaa keskiasennosta vasemmalle, sinun pitää kääntää enemmän vasemmalle ja jatkaa sillä suunnalla niin kauan että neula on keskellä. Sitten käännät lentosuunnan valitsemasi radiaalin suuntaan, eli kompassiin sama suunta kuin VORiin on laitettu. Kurssilla pysyäksesi sinun on tosin korjattava tuulen vaikutus, eli pidettävä nokkaa yleensä vähän vinossa reittiin nähden. Jos VORin neula alkaa valua oikealle, käännä pari astetta oikeaan.

 

VORien taajuudet näet lentokartasta. Simun omasta kartasta näet ne kun klikkaat VORin symbolia. Kunnon paperinen ilmailukartta on tietysti parempi, mutta ilmankin pärjää.

 

Niin lisättäköön vielä, että tietenkin tuo vasemmalle korjaaminen pätee vain, jos olet menossa suunnilleen oikeaan suuntaan. Lentokoneen asennollahan ei ole mitään vaikutusta VORin näyttämään. Jos sinun siis pitäisi olla radiaalilla 30 (tai 210, niinkuin olet silloin, kun VOR on edessäsi, mutta siitä ei tässä tapauksessa tarvitse välittää) ja lennät suuntaan 030, ja VORin mittari näyttää hiukan vasemmalle, niin käännä vasemmalle vaikka suuntaan 015 ja lennä siihen suuntaan niin kauan että mittari on keskellä, sitten käännä takaisin suunnalle 030.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu ja kaima edellä syventävästi jo johdattelivat. Yritän seuraavalla tavalla heitä täydentäen: Periaatteessa on kahdenlaisia radiomajakoita, 1) NDB (tulee sanoista Non Directional Beacon tjsp), ja 2) VOR (VHF Omni Range). Niiden toimintaperiaate on hiukan erilainen, ja kumpikin vaatii omat vastaanottimensa, edellinen ADF:n (Automatic Direction Finder tjsp), ja jälkimmäinen VOR-vastaanottimen. ADF näyttää aina missä suunnassa NDB-majakka on lentsikkaan nähden. Viritä jonkin lähellä olevan NDB-majakan taajuus, ja tee vaikkapa 360 ast kaarto, niin näet, miten ADF:n näyttö muuttuu. Kun ohjaat konetta siten, että ADF:n viisari on pystyssä, osoittaa koneesi nokka kyseistä NDB-majakkaa kohti.

 

VOR ei puolestaan näytä asemaasi vastaanottimeesi virittämän VOR-majakan suhteen, vaan vastaanottimeesi virittämäsi (OBS-nappula) kyseisen majakan jonkin radiaalin suhteen. Oletetaan seuraavaa selostusta varten myös, että olet menossa kohti VOR majakkaa, mikä tarkoittaa sitä, että majakka on lentosuunnastasi joko oikealla tai vasemmalla olevassa 90 ast etusektorissa. VOR-majakan radiaalilla tarkoitetaan yhden asteen levyistä sektoria, jonka kärjessä on VOR-majakka. Siten jokaisella VOR-majakalla on ympärillään periaatteessa 360 radiaalin muodostama ”kokoympyräviuhka”. Radiaalit nimetään ilmansuuntien mukaan siten, että esim majakasta suoraan etelään osoittava radiaali on nimeltään 360 majakkaa kohti lennettäessä (, mutta 180 lennettäessä majakalta poispäin). Huomaathan myös, että VOR:n pohjoinen on magneettipohjoinen, ei karttapohjoinen. Tatun kuvissa varsinainen VOR-näyttö (alempi OBS-nappulalla varustetuista mittareista) on viritetty radiaalille 315 ast. Se ylempi on ILS-vastaanottimen näyttö, jota voi tietysti käyttää VORrinakin!

 

Oletetaan nyt, että olet lentämässä jotain VOR-majakkaa kohti suoraan lännestä, eli lentosuuntasi on 90 ast, ja koneesi nokka osoittaa VOR-majakan yli suoraan itään. Esimerkiksi olet aluksi ollut VOR-majakasta lounaaseen, ja tarkoituksenasi on lentää majakan yli suuntaan 90 ast. Olet virittänyt vastaanottimeesi kyseisen majakan taajuuden ja radiaalin 90. Päästäksesi tälle radiaalille otat aluksi lentosuunnan, joka vie reilusti (ainakin pari kymmentä mailia) majakan ohi vasemmalta puolelta. VOR-vastaanottimesi viisari on vasemmalla kunnes alat olla lähellä radiaalia 90 (etelän puolella), jolloin viisari alkaa vähitellen keskittyä. Kun viisari on keskittynyt, kaarrat oikealle suuntaan 90 ast. Nyt vain seuraat vastaanottimen viisaria. Jos viisari alkaa poiketa esim oikealle, olet joutunut radiaalista vasemmalle, ja korjaat kaartamalla oikealle (tätä tarkoittaa käskevä näyttö, eli korjaat siihen suuntaan, jonne osoitin on poikkeutunut). Majakkaa lähestyttäessä näyttö ”herkistyy”, koska radiaali kapenee koko ajan. Mitä sitten tapahtuu majakan yli mentyä, sen voinet itse tutkailla.

 

Halutessasi tietää suunnan olinpaikastasi majakalle (eli millä radiaalilla olet), haet vastaanottimeesi sen radiaalin (OBS-nappula), jolla viisari keskittyy. Jos ”TO”-lippu on näkyvissä, on kyse suunnasta sinusta kohti majakkaa, jos ”FROM”, niin suunnasta majakalta sinua kohti. Kokeile pyörittämällä OBS-nappulaa niin, että käyt kaikki 360 radiaalia läpi.

 

Ja kun ymmärrät VOR:n periaatteen, ei ILS:kään enää tuottane tuskia (ILS-näyttö on käskevä sekä suunnan etä liukupolun suhteen).

 

Edit: Nolo virhe korjattu: 31,5 -> 315

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatun kuvissa varsinainen VOR-näyttö (alempi OBS-nappulalla varustetuista mittareista) on viritetty radiaalille 315 ast. Se ylempi on ILS-vastaanottimen näyttö, jota voi tietysti käyttää VORrinakin!

 

Simussa ylempi mittari on kytketty NAV 1 kanssa toimimaan ja alempi NAV 2:lle. Samoin autopilot osaa seurata vain NAV1 taajuutta ja siis sitä ylemmän mittarin radiaalia joten ei sotketa tätä soppaa enempää.

 

Tuollainen mittari voisi olla vaikka Bendix King KI 209 eikä sillä ole mitään vaikeuksia vastaanottaa VOR signaalia.

https://www3.bendixking.com/static/catalog/viewproductdetails.jsp?pid=175

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja jos haluat lentää suoraan jollekin VOR-majakalle siitä pisteestä, missä satut olemaan, se onnistuu kyllä. Viritä vain VORin taajuss radioon ja kierrä radiaalivalitsinta niin kauan että neula on keskellä ja suuntanuoli ylöspäin, ja sitten lennä radiaaliasteikon osoittamaan suuntaan pitäen neula keskellä. Yleensä vaan ei olla eksyksissä jossain, vaan lennetään reittiä pitkin. Silloin VOReja käytettäessä seurataan jonkin VORin jotain radiaalia seuraavaan käännöspisteeseen, joka useimmiten sijaitsee majakan kohdalla. Siitä sitten taas jatketaan uutta radiaalia pitkin. Tavallisia ovat myös VOR/DME-pisteet, jotka määritelläänj radiaalin ja etäisyyden avulla. Tällöin valitaan sama NAV-radio DME-mittariin ja lennetään kyseistä radiaalia pitkin, kunnes DME osoittaa etäisyyden olevan se mikä pitää, tai lähestymisissä usein myös niin päin, että lennetään DME-kaarta (pidetään VOR suoraan vasemmalla tai oikealla ja lennetään kaarta niin että etäisyys pysyy vakiona) kunnes saavutaan oikealle radiaalille. Ja sitten tosiaan on kahden VOR-radiaalin leikkauspisteitä ja VOR-radiaalin ja NDB-suntiman leikkauspisteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia paljon Tatulle. Minä tajusin kaiken, olen harjoitusta toistellut ja onnistunut joka kerta. Tämä on suuri läpimurto.

 

Niin alan myös vähän ymmärtämään muustakin mistä on kyse, mutta vielä täytyy pähkäillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia paljon Tatulle. Minä tajusin kaiken, olen harjoitusta toistellut ja onnistunut joka kerta. Tämä on suuri läpimurto.

 

Niin alan myös vähän ymmärtämään muustakin mistä on kyse, mutta vielä täytyy pähkäillä.

 

Joo, siinä kestää hetken että homman idean hoksaa.

 

Jos haluat, tule käymään Malmin Ilmailukerhossa joku lauantai (kunhan tuo uudenvuodenaatto saadaan pois alta) - MIKin simulla on ihan hyvä treenata ja pohtia tuollaisia asioita. Voin hyvin yrittää vastailla loppuihin kysymyksiin paikan päällä, se on monesti helpompaa kuin näin tekstin ja kuvien välityksellä. Jos kiinnostaa, laita vaikka yksityisviestiä täällä foorumissa niin sovitaan tarkemmin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia paljon Tatulle. Minä tajusin kaiken, olen harjoitusta toistellut ja onnistunut joka kerta. Tämä on suuri läpimurto.

 

Niin alan myös vähän ymmärtämään muustakin mistä on kyse, mutta vielä täytyy pähkäillä.

 

No niin.  :) Nyt olet siis oppinut lentämään radiaalilla. Juuri näin niitä lentoreittejä ja ILS pitkin lennetään, paitsi että silllä OBS nappulalla ei väännetä radiaalia ihan mihin tahansa, vaan kartasta katsot mitä radiaalia sinun tulisi lentää. Väännät sen ennalta määrätyn radiaalin sillä OBS nappulalla VOR mittariin ja lentämällä sitten "haet" sen neulan keskelle ja pidät sen siinä. Muista se "To - From indicator", VORista voi lentää myös poispäin. DME auttaa tässä, kun luku eli etäisyys pienenee DME näytössä niin luonnollisesti lennät VORia kohti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, taisin tuon radiaalien merkityksen ja VOR:ilta lentämisen ymmärtääkkin nyt kun tajusin että en voikkaan heti yhden VORin päällä virittää radiota seuraavaan ja lentää sitä kohti, vaan ensin pitää lentää jollain radiaalilla siitä poispäin jonkun aikaa ennenkuin sitä tulee seuraavan VOR-majakan vaikutuspiiriin. Olenko kenties ymmärtänyt oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan. Ja välttämättä koko ajan ei kuulu mikään VOR. Silloin lennetään vaan kompassisuunnalla seuraavan VORin taajuus ja oikea radiaali viritettynä niin kauan, että alkaa kuulua. Sitten voi taas korjata, jos on sivussa,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä vaiheessa kun homma alkaa luonnistua, hyvä tapa harjoitella on esim. pyytää jotain toista siirtämään itsensä karttanäkymässä johonkin päin eteläsuomea tms (tai sitten vain nopeasti tökätä hiirellä johonkin sen kummemmin kartasta "lunttaamatta") ja yrittää vorrien kanssa löytää itsensä jälleen kartalta.

 

Tässä toki tarvitaan etelä-suomen VFR-kartta, mutta sellaisen saa esim. SIL-shopista (tai vaihtoehtoisesti AVSIM.com:ista löytyy hakusanalla "sectional" paljon amerikan VFR-karttoja joiden avulla voi harjoitella. Tosin paperinen kartta on ihan kiva simuillessakin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, taisin tuon radiaalien merkityksen ja VOR:ilta lentämisen ymmärtääkkin nyt kun tajusin että en voikkaan heti yhden VORin päällä virittää radiota seuraavaan ja lentää sitä kohti, vaan ensin pitää lentää jollain radiaalilla siitä poispäin jonkun aikaa ennenkuin sitä tulee seuraavan VOR-majakan vaikutuspiiriin. Olenko kenties ymmärtänyt oikein?

 

En tiedä osunkos pulmaasi, mutta seuraavassa hieman VOR:sta

 

VOR asemalta lähtee, paikallinen eranto huomioituna, 360 Radiaalia ulospäin.

 

Kun käytät VOR näyttölaitetta, huomioi seuraavaa;

 

Kun VOR:n OBS nupista on käännetty suunta-asteikolle sellainen suunta jolla viisari on keskellä ja OFF-lippu on päällä, OLET RADIAALILLA, jonka asteluvun näet hiusviivan alta.

 

Kun haluat mennä VOR-majakalle, käännä OBS-nupista, kunnes viisari keskellä ja TO-lippu päällä. Tällä suunnalla pääset VOR-majakalle.

 

Huomaa:

Radiaaleja ajetaan ulospäin From-lippu päällä ja nimellisuunnalla, tai sen lähellä olevilla suunnilla.

 

Kohtilentoa ajetaan TO-lippu päällä ja nimellissuunnan läheisillä suunnilla.

 

Tällöin näyttö on KÄSKEVÄ.

 

en tiedä, olikos turhaa höpötystä, mutta kunhan sanoin  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en tiedä, olikos turhaa höpötystä, mutta kunhan sanoin  :-[

 

Ei toki. Hyvä aina kuulla jotain myös ihmisiltä jotka ovat noita oikeesti käyttäneet oikeassa koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toki. Hyvä aina kuulla jotain myös ihmisiltä jotka ovat noita oikeesti käyttäneet oikeassa koneessa.

 

Juu, kyllä meitä on täällä muitakin, mutta olen aika varma että Jaska on sitä ruuvannut muutaman kerran enemmän kuin esimerkiksi minä ;)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään