Guest Turvamies

Kahdenlaista tietoa lentokorkeudesta.

16 viestiä aiheessa

Taas on ilmennyt ongelma lennonjohdon kanssa lentokorkeudesta. Lennonjohto alkaa kesken lennon hokemaan, ettei kone ole oikealla korkeudella, vaikka korkeusmittarin mukaan on. Ei auta, vaikka kuinka painelisi B näppäintä. Myöskin radioliikenteessä koneesta lennonjohtoon päin ilmenee sama korkeus, mitä mittari näyttää. Aikansa hoettuaan lennonjohto heittää IFR seurannan "ylilaidan" ja sitten pitää tulla toimeen omillaan. Ongelma tulee, noin joka kolmannella keikalla konetyypistä riippumatta. Simu on Fs 2002.

Mitähän tuolle voisi tehdä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytät qnh:ta kun sinun pitäisi käyttää qne:tä. Eli käytät korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta, kun sinun pitäisi käyttää standardipaineasetusta 1013.25 hPa (29.91 InHg) ylittäessäsi tietyn korkeuden. Suomessa monesti 5000-5500 jalkaa, kun taas simussa se on 10 000 jalkaa maailmanlaajuisesti. Joku joka muistaa termit paremmin voinee vahvistaa mitä sanoin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytät qnh:ta kun sinun pitäisi käyttää qne:tä. Eli käytät korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta, kun sinun pitäisi käyttää standardipaineasetusta 1013.25 hPa (29.91 InHg) ylittäessäsi tietyn korkeuden. Suomessa monesti 5000-5500 jalkaa, kun taas simussa se on 10 000 jalkaa maailmanlaajuisesti. Joku joka muistaa termit paremmin voinee vahvistaa mitä sanoin

 

Ei nuihin standardipaineasetuksiin ole Fs 2002:ssa tarvinnut neljään vuoteen puuttua. Nyt viimeaikoina tämä ongelma on tullut esiin. Mitään oleellisia lisäyksiä, jotka voisivat asiaan vaikutta, ei ole tullut asennettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytät qnh:ta kun sinun pitäisi käyttää qne:tä. Eli käytät korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta, kun sinun pitäisi käyttää standardipaineasetusta 1013.25 hPa (29.91 InHg) ylittäessäsi tietyn korkeuden. Suomessa monesti 5000-5500 jalkaa, kun taas simussa se on 10 000 jalkaa maailmanlaajuisesti. Joku joka muistaa termit paremmin voinee vahvistaa mitä sanoin

 

Suomeksi sanottuna paina b-näppäintä aina kun epäilyttää..  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin tuolla alussa sanoin (tai kirjoitin), niin beetä on paineltu sormenpää punaisena ja naama sinisenä ilman tulosta.

Joskus on ongelma ollut myös alastullessa. Vaikka työntäisi koneen syöksyyn, niin lennonjohdon mielestä se ei tule alaspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomeksi sanottuna paina b-näppäintä aina kun epäilyttää..  :P

 

 

B muuten asettaa vain paikallisen ilmanpaineen eikä standardiasetusta (1023 mbar, 2992 inHg), jonka joutuu ruuvaamaan yli 10 000 jalan lentokorkeudessa itse mittariin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B muuten asettaa vain paikallisen ilmanpaineen eikä standardiasetusta (1023 mbar, 2992 inHg), jonka joutuu ruuvaamaan yli 10 000 jalan lentokorkeudessa itse mittariin.

 

Ja jos FS:n omien oletussääntöjen mukaan mennään, siirtopinta on vasta 18000 jalkaa. Sen yläpuolella lennetään vakiopaineilla ja alapuolella paikallisilla paineilla, vai kui? Ei ole taas aikoihin ohjelmaa käyttänyt niin ei enää muista. Manuaalistahan sekin selviäisi... Mutta siis ei ole ollenkaan sama, milloin b-näppäintä taputellaan. Ihan koska vaan varmuuden vuoksi sääntö ei auta yhtään. Jos kone lentää väärien ilmanpaineasetusten takia eri korkeudella kuin kuuluisi, lennonjohto herjaa siitä ihan oikein. Vika on silloin mitä suurimmalla todennäköisyydellä pilotin omissa toimissa. Eli vaikka kuinka FS:n alkeellista tekoäly morkataan, tässä tilanteessa ohjelma kyllä toimii moitteettomasti... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos FS:n omien oletussääntöjen mukaan mennään, siirtopinta on vasta 18000 jalkaa. Sen yläpuolella lennetään vakiopaineilla ja alapuolella paikallisilla paineilla, vai kui?

 

Juuri näin. Ja lisättäköön että oletuksena on että puhutaan FS:n omasta ATC:sta. B-näppäimen painaminen alle 18000 jalan asettaa mittariin paikallisen ilmanpaineen, yli 18000 jalan vakion. Näinollen myös "varmuuden vuoksi" sääntö toimii. Kokeilkaa vaikka.

 

Jos lennetään esim. Vatsimissa jossa noudatetaan oikeita sääntöjä, suosittelen paineen ruuvaamista käsin lennonjohdon ja paikallisten määräysten mukaan.

 

EDIT: hups ja unohtui mainita että jos lennät def-ATC:lla ja tuo ei todellakaan toimi, ehkä käyttämäsi koneen paneelissa on jotain mätää? tai ehkä vain unohdat muuttaa paineen 18000 jalan jälkeen, joko mennessä tai tullessa..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B-näppäimen painaminen alle 18000 jalan asettaa mittariin paikallisen ilmanpaineen, yli 18000 jalan vakion. Näinollen myös "varmuuden vuoksi" sääntö toimii. Kokeilkaa vaikka.

 

Nyt ei pääse tuota testaamaan mutta sellainen mielikuva on omaan päähän jäänyt, että se automatiikka toimisi vain siirtopinnan alapuolella. No voin olla kyllä täysin väärässäkin, en todellakaan tuota muista. Olen niin tottunut säätämään ne paineet aina itse paneelista kohdalleen. Silloin pysyy parhaiten näppituntuma kulloinkin vallitsevaan ilmanalaan ja kontrolli kokonaistilanteeseen...

 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, en minä nyt muuta keksi, kuin lentäjän inhimillinen virhe. Varsinkaan, kun ongelma ilmenee noin satunnaisesti ja konetyypistä riippumatta. Ensin on eliminoitava se mahdollisuus, että paineasetukset oli kuin olikin väärät. Vasta sitten voidaan fundeerata niitä muita vaihtoehtoja. Eli jos mahdollista, heitä lenkki uudelleen ja vertaa tuloksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytät qnh:ta kun sinun pitäisi käyttää qne:tä. Eli käytät korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta, kun sinun pitäisi käyttää standardipaineasetusta 1013.25 hPa (29.91 InHg) ylittäessäsi tietyn korkeuden. Suomessa monesti 5000-5500 jalkaa, kun taas simussa se on 10 000 jalkaa maailmanlaajuisesti. Joku joka muistaa termit paremmin voinee vahvistaa mitä sanoin

 

QNE suomeksi sanottuna ja vapaasti selostettuna tarkoittaa sitä ilmanpainetta milloin korkeusmittari näyttää kentällä 0 jalkaa tai metriä. Se on siis korkeus maanpinnasta, ei merenpinnasta.

 

Eli siis jos sanotaan että lennetään laskukierrosta 1000 jalan korkeudessa ja kenttä on 600 jalan korkeudessa niin QNE ilmanpaineasetuksella korkeusmittari näyttää 1000 jalkaa kun taas QNH ilmanpaineella 1600. Korkeus maasta on siis 1000 jalkaa ja korkeus merenpinnasta 1600 jalkaa.

 

Simussa tosiaan onnistuu helposti tuo ilmanpaineen asettaminen sillä b nappulalla. 18000 jalasta ylöspäin b nappula asettaa ihan oikein standardi ilmanpaineen, näin ainakin FS2004:ssa, en nyt suoraan muista onko noin myös FS2002:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helou

 

Käytät qnh:ta kun sinun pitäisi käyttää qne:tä. Eli käytät korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta, kun sinun pitäisi käyttää standardipaineasetusta 1013.25 hPa (29.91 InHg) ylittäessäsi tietyn korkeuden. Suomessa monesti 5000-5500 jalkaa, kun taas simussa se on 10 000 jalkaa maailmanlaajuisesti. Joku joka muistaa termit paremmin voinee vahvistaa mitä sanoin

 

Suomessa siirtokorkeus (transition altitude) on aina 5000ft. Eli standardipaineasetus korkeusmittariin kun noustaan tämän korkeuden läpi. Siirtopinta (transition level) sen sijaan vaihtelee qnh:sta riippuen. USA:ssa on käytössä siirtokorkeus 18000, joten sitä luulisin myös FS:n käyttävän.

 

B muuten asettaa vain paikallisen ilmanpaineen eikä standardiasetusta (1023 mbar, 2992 inHg), jonka joutuu ruuvaamaan yli 10 000 jalan lentokorkeudessa itse mittariin.

 

Tarkoitit kuitenkin varmasti 1013mbar ja 2992inHg.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

QNE suomeksi sanottuna ja vapaasti selostettuna tarkoittaa sitä ilmanpainetta milloin korkeusmittari näyttää kentällä 0 jalkaa tai metriä. Se on siis korkeus maanpinnasta, ei merenpinnasta.

 

Tarkoitithan kuitenkin QFE:tä joka on kentän paikallinen painearvo? QNE on korkeus keskimääräisestä merenpinnasta (standardiasetuksella).

 

Jos et minua usko niin lue:

 

http://www.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/135561/

 

"QNE Height above sea level at standard setting 1013

QFE Height above airfield

QNH Height above sea level."

 

 

Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilot erroria lykkää :(, mutta miten selitätte sen, kun lennän pinnalla 330 ja lennonjohto käskee laskeutua pinnalle 220. Valitsen vertikaali nopeudeksi 1800, ja kone lähtee menemään alaspäin, niin korkeusmittarin kuin vs mittarinkin mukaan, niin lennonjohdon mielestä se ei mene. Lennonjohto vain hokee, että laskeudu pinnalle 220. Aikansa hoettuaan se sitten jättää omanonnensa nojaan. Kerrankin työnsin koneen syöksyyn ja siitä huolimatta hokeminen jatkui, vaikka korkeusmittarin viisarit pyöri lujempaa kuin Fougan moottorin ahtimensiivet. Paineasetuksillahan tässä ei ole mitään tekemistä.

Olen asentanut Fs 2002:n uudelleen pariinkin otteeseen, mutta ei se auta.

Käytän lennoilla reali kelejä. Olisiko siinä mitään syy yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Jos nyt en ihan väärin muista niin FS2002:ssa ATC valittaa herkästi ettei laskeudu tarpeeksi nopeasti, ei siinä auta muu kuin lisätä vertikaali laskeutumisnopeutta esim. 2200ft/min. Se on ikävä ominaisuus jota ei voi ilmeisesti korjata lisäksi pitää aloittaa laskeutuminen heti kun komento tulee, ilmanpaineasetuksilla ei ole tämän kanssa ongelman kanssa.

B asettaa FS2002:ssa vakio ilmanpaineen ja FS2002:ssa oli myös kirjainnäppylä-H vallitsevalle ilmanpaineelle jos ei toimi niin varmaankin sieltä FS:n asetuksia katselemalla löytyy mikä kirjain se on.

 

FS2004:ssä on vain käytössä B-kirjain joka asettaa FL18000 alapuolella vallitsevan paineen ja kun FL18000 on ylitetty B-kirjain asettaa vakiopaineen.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitithan kuitenkin QFE:tä joka on kentän paikallinen painearvo? QNE on korkeus keskimääräisestä merenpinnasta (standardiasetuksella).

 

 

Tarkoitin.... tietysti.  :-[ Meni väsyksissä Q-koodit sekaisin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Jos nyt en ihan väärin muista niin FS2002:ssa ATC valittaa herkästi ettei laskeudu tarpeeksi nopeasti, ei siinä auta muu kuin lisätä vertikaali laskeutumisnopeutta esim. 2200ft/min. Se on ikävä ominaisuus jota ei voi ilmeisesti korjata lisäksi pitää aloittaa laskeutuminen heti kun komento tulee, ilmanpaineasetuksilla ei ole tämän kanssa ongelman kanssa.

B asettaa FS2002:ssa vakio ilmanpaineen ja FS2002:ssa oli myös kirjainnäppylä-H vallitsevalle ilmanpaineelle jos ei toimi niin varmaankin sieltä FS:n asetuksia katselemalla löytyy mikä kirjain se on.

 

jukka

 

Tavallisesti olen käyttänyt vertikaali laskeutumis/ nousunopeutta 1800ft/min, joka on ollut riittävä. Alle 700ft/min on jo kyseenalainen nopeus, ja siitä saa kyllä huomautuksia. FS2002:n merkittävä puute, joka FS2004:ssä on korjattu, on se, ettei lennon aikana voi muuttaa plaaniin asetettua lentokorkeutta. Jos lähtee (muka) esim. Jumbolla suurimmalla starttipainolla, se ei yksinkertaisesti nouse niin korkealle, kuin olisi lennon loppuvaiheessa realistista. Ajeleppa siinä sitten kymmenen tuntia pinnalla 280.

 

Pitääpä kokeilla seuraavaksi H näppäintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään