Guest JJS

Flight1 ATR:n käynnistys onkelma

25 viestiä aiheessa

Moro

Täss olis nyt pikku ongelma kun oon käynnistämässa niin kun kaikki sähköt on päällä mutta moottorit vielä pois päältä niin se ruutu mihin se FMC:llä tehty reitti tulee näkyviin ei syty ollenkaan :P

Jos taas lähtee moottorit käynnissä niin se ruutu näkyy ihan normaalisti muuta taas kun sammuttaa ja koittaa käynnistää niin se ei syty ollenkaan.

oon koittanu katto manuaalin läpi mut ei tunnu auttavan.

Osaisko joku vähän viisaapi auttaa? :-[

 

Joel

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tollaselta näyttää kun on just laitettu sähköt päälle :P

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT:voisko joku neuvoo mitä kuvan nappulosta kannattais painaa ett se lähtis käyntiin se näyttö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin vaan sen näytön kirkkauden säädöllä saa jo ihmeitä aikaan.

 

...Tai ei ehkä sittenkään tuossa. Sähköä koneeseen vaan. Pistä parkkijarru päälle niin saat ne external powerit päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin vaan sen näytön kirkkauden säädöllä saa jo ihmeitä aikaan.

 

 

Nimenomaan näytön kirkkautta pitää säätää kirkkaammalle. Se on aina vakiona pimeänä. Jos et tiedä miten, lue manuaalista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näytön kirkkaus on täysillä ja jos parkkijarrut ottaa pois päältä niin se häviää taas ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näytön kirkkaus on täysillä ja jos parkkijarrut ottaa pois päältä niin se häviää taas ???

 

Kuulostaa erikoiselta. Oletko nyt varma että juuri tuo näyttö on asetettu kirkkaammalle? Näyttäisi tuo ylempikin olevan pimeänä  :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa erikoiselta. Oletko nyt varma että juuri tuo näyttö on asetettu kirkkaammalle? Näyttäisi tuo ylempikin olevan pimeänä  :-\.

Juu alempi on pimeänä kun horisontin alla näkyy tuo kompassi.

 

näytön kirkkaus on täysillä ja jos parkkijarrut ottaa pois päältä niin se häviää taas

Tuota taas en ymmärtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käynnistä moottorit, niin alempikin näyttö menee päälle. Tai vaihtoehtoisesti EXT PWR.

 

Ja pidä Parking brakesit päällä koko prosessin ajan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alanäyttö on pois päältä. Laita se päälle.......  (kts. manuaali)

 

Parkkijarrut, tai moottorien käynnissäolo, ei tuohon vaikuta tippaakaan (virtaa tietysti pitää olla, eli akku ja ext pwr päälle - tai moottorit käynnissä). Se on se efis-paneelin toinen nappula joka tuota säätää, ei kuun asento tai 3F-paikalla istuvan naismatkustajan kuppikoko.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alanäyttö on pois päältä. Laita se päälle.......  (kts. manuaali)

 

Parkkijarrut, tai moottorien käynnissäolo, ei tuohon vaikuta tippaakaan (virtaa tietysti pitää olla, eli akku ja ext pwr päälle - tai moottorit käynnissä). Se on se efis-paneelin toinen nappula joka tuota säätää, ei kuun asento tai 3F-paikalla istuvan naismatkustajan kuppikoko.  :P

 

Eikös simussa ollut, niin ettei External poweria saanut käytettyä, jos ei ole Parking brakesit päällä?

PS. Sami, sen kyllä tiesin ettei naismatkustajien kuppikoko niihin näyttöihin vaikuta. ;) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Poweria tarvitaan EXT tai Hotel, tai sitten moottorit käyntiin. Sitten painat harmaata läpyskää pimeän mittarisi alla - kohdassa missä alakuvassa lukee Toggle EFIS panel. Ilmestyneessä panelissa on keskellä ADI dim (test nappulan ulkoinen kehä) ja oikealla HSI dim. Väännä ne täysin oikealle, niin mittarit toimivat. Ylempänä on sitten RNV ja MAP:kin niin saa reitin näkymään mittarissa jne... Jotenkin noin.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaippa voin tähän omankin kysymykseni lisätä. :P

 

Eli miten lähestymisessä nuo speedbugit asetetaan? Lähdössä ja reitillä osaan ne laittaa, mutta entä lähestyminen? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvot riippuvat kaiketi painosta, tuulista ja jäätävyydestä. Mutta bauttirallaa:

 

Keltainen:  “Go around”  nopeus  n.110 kts

Sisempi:    Nopeus finaalissa (flaps 30)  n. 110 kts

Valkoinen:  ”Flaps up” manööverinopeus (normaalikeli)  n.130 kts

Punainen: ”Flaps up” manööverinopeus (jääkelille) n. 150 kts

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvot riippuvat kaiketi painosta, tuulista ja jäätävyydestä. Mutta bauttirallaa:

 

Keltainen:  “Go around”  nopeus  n.110 kts

Sisempi:     Nopeus finaalissa (flaps 30)  n. 110 kts

Valkoinen:  ”Flaps up” manööverinopeus (normaalikeli)  n.130 kts

Punainen: ”Flaps up” manööverinopeus (jääkelille) n. 150 kts

 

 

Kiitos paljon! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekkaapa myös Flight1:n foorumi, ja sieltä ladattavissa oleva ATR:n Performance calculation Excel-lomake. On meinaan loistava paketti  ;D. Laskee tarkat speedbugien asennot ja myös torquet niin nousussa kuin laskussa. Löytyy otsikon "performance calculation worksheet" -alta: http://atr.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=2291&PN=1

 

Siihen vaan syötät tiedot lähtökentästä (mm. ilmanpaine-korkeus, kiitoradan vietto, lentoesteet, jne..) ja määränpäästä sekä tietty sääoloista.

 

Ainakin omasta mielestäni v-nopeuksien laskeminen pelkkien taulukoiden avulla on niin aikavievää ja hankalaa puuhaa, että jäis varmasti tekemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ups: enpäs huomannut, ettei eka sivun linkki viekään oikeaan paikkaan. Aikaisempi tiedostoversio on nimittäin poistettu serveriltä. Mutta kokeilkaas viestiketjun sivun 2 loppupuolella olevaa linkkiä. (En ilkeä laittaa sitä suoraan tähän, jos kaveri vaikka tykkää kyttyrää...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekkaapa myös Flight1:n foorumi, ja sieltä ladattavissa oleva ATR:n Performance calculation Excel-lomake. On meinaan loistava paketti  ;D. Laskee tarkat speedbugien asennot ja myös torquet niin nousussa kuin laskussa. Löytyy otsikon "performance calculation worksheet" -alta: http://atr.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=2291&PN=1

 

Siihen vaan syötät tiedot lähtökentästä (mm. ilmanpaine-korkeus, kiitoradan vietto, lentoesteet, jne..) ja määränpäästä sekä tietty sääoloista.

 

Ainakin omasta mielestäni v-nopeuksien laskeminen pelkkien taulukoiden avulla on niin aikavievää ja hankalaa puuhaa, että jäis varmasti tekemättä.

 

Tarviiko tuohon täyttää nuo kaikki kohdat vai voiko siinä käyttää "?" ja "*" merkkejä? ???

 

Tai toimiiko tuo edes OpenOfficen taulokkolaskentasovelluksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on pieni kysymys tähän väliin, mulla on sellanen ongelma että jos laitan joystickistä  kaasuvivun täysille atr:n nousukiidossa se kiihtyy pari sekunttia ja lopettaa siihen eikä anna mitään varotusta, voiko tämä johtua fmc:n väärin ohjelmoimisesta vai mistä? Kaikissa muissa koneissa ilotikku toimii moitteetomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on pieni kysymys tähän väliin, mulla on sellanen ongelma että jos laitan joystickistä  kaasuvivun täysille atr:n nousukiidossa se kiihtyy pari sekunttia ja lopettaa siihen eikä anna mitään varotusta, voiko tämä johtua fmc:n väärin ohjelmoimisesta vai mistä? Kaikissa muissa koneissa ilotikku toimii moitteetomasti.

 

Kuulostais että sulla on Gust Lock päällä. Kokeiles ottaa se pois (vipu siinä tehovipujen yläpuolella/välissä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarviiko tuohon täyttää nuo kaikki kohdat vai voiko siinä käyttää "?" ja "*" merkkejä? ???

 

Tai toimiiko tuo edes OpenOfficen taulokkolaskentasovelluksessa?

 

Sori kun lainaan itseäni, mutta osaisiko kukaan auttaa? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on nytten sama ongelma kun threadin aloittajalla, mutta mikään ei ole annetuista ohjeista ei ole auttanut. Mikä avuksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori kun lainaan itseäni, mutta osaisiko kukaan auttaa? :-\

 

Eipä ole minulla OO:a että voisin testata. Mutta toiseen kysymykseen voin vastata: ei kaikkia kohtia tarvitse täyttää, jätä vaan tyhjäksi. Ja esim close obstacle height/distanceenhan voi vaikka keksiä sopivat arvot. Tosin lomakkeen haittapuolena on (ainakin tässä omassa versiossa), että se joskus jumittaa. Jos vaikka vahingossa unohdat pilkun ilmanpaineesta ja arvot heittää häränpyllyä niin lomake ei tajua korjausta vaan toisinaan kaikki kentät pitää tyhjentää ja aloittaa alusta. Mutta muuten kaikkinensa hyvä kampe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vaikka vahingossa unohdat pilkun ilmanpaineesta ja arvot heittää häränpyllyä niin lomake ei tajua korjausta vaan toisinaan kaikki kentät pitää tyhjentää ja aloittaa alusta. Mutta muuten kaikkinensa hyvä kampe.

 

Kokeile Ctrl+Alt+F9 niin se laskee kaikki uusiksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään