Guest Viper

Kysymys laskeutumisesta

11 viestiä aiheessa

Tyhmä kysymys varmaankin teille ammattisimuilijoille, mutta mitä tarkoittaa "retard" laskeutumisen yhteydessä. Eli oma aavistukseni on että silloin vähennetään kaasua, mutta onko asia todella näin?

 

Iiro

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, sillä tarkoitetaan tehojen vähentämistä (kaasuvipujen vetämistä) vähintään nollille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, mutta eikös ennen sitä toimenpidettä konetta nosteta tikusta myös ylöspäin, että kosketus olisi mahdollisimman pehmeä. Ja tietenkin tehojen vähennys aiheuttaa sen ettei kone jää turhaan leijumaan kiitoradan päälle vaan myös osuu rataan ennen kuin on liian myöhäistä. Joistakin videoista olen kuullut että ääni käskee vähentämään tehoja noin 10 jalan korkeudella

 

Iiro

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, mutta eikös ennen sitä toimenpidettä konetta nosteta tikusta myös ylöspäin, että kosketus olisi mahdollisimman pehmeä. Ja tietenkin tehojen vähennys aiheuttaa sen ettei kone jää turhaan leijumaan kiitoradan päälle vaan myös osuu rataan ennen kuin on liian myöhäistä. Joistakin videoista olen kuullut että ääni käskee vähentämään tehoja noin 10 jalan korkeudella

 

Kyllä vaan, ohjaimista tehdään ns. loppuveto (flare) jotta saadaan liika pysty- ja ilmanopeus pois ja kone oikeaan asentoon kosketusta varten - päätelineet ensin. Johon luonnollisesti liittyy myös tehon vähennys. Olet varmaan katsonut Airbus-videoita joissa "Pierre" tosiaan alkaa huutelemaan "retard, retard.." muistutuksena siitä että kaasut pitää vetää nollille.

 

Mutta nämähän ovat tosiaan lentämisen perusperusalkeisasioita jotka pätevät kaikkiin nokkapyörällä varustettuihin koneisiin, oli sitten kyseessä Cessna, Jumbo tai Airbussi..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeus, jolla kaasut tavallisesti vedetään kiinni, vaihtelee konetyypeittäin, ja käsittääkseni lentoyhtiöillä saattaa olla ohjekirjasta poikkeaviakin käytäntöjä, eri lentäjien tavoista ja tilannekohtaisista päätöksistä puhumattakaan.

 

Tupolev 154:llä saatetaan avata reverssitkin jo ilmassa:

http://www.airliners.net/open.file/637318/M/

http://www.airliners.net/open.file/628881/M/

 

Iljusin 62:lla jopa VARSIN KORKEALLA ilmassa:

http://www.airliners.net/open.file/945012/M/

http://www.airliners.net/open.file/348313/M/

http://www.airliners.net/open.file/776866/M/

 

Ilmeisesti näissä koneissa moottorit ovat massakeskipisteen yläpuolella niin, että reverssit pyrkivät hieman nostamaan nokkaa ylöspäin. Koneissa, joissa moottorit ovat siiven alla, en ole nähnyt reverssejä käytettävän tähän tapaan, mutta se tuskin on ainoa syy(?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeus, jolla kaasut tavallisesti vedetään kiinni, vaihtelee konetyypeittäin, ja käsittääkseni lentoyhtiöillä saattaa olla ohjekirjasta poikkeaviakin käytäntöjä, eri lentäjien tavoista ja tilannekohtaisista päätöksistä puhumattakaan.

 

Tupolev 154:llä saatetaan avata reverssitkin jo ilmassa:

http://www.airliners.net/open.file/637318/M/

http://www.airliners.net/open.file/628881/M/

 

Iljusin 62:lla jopa VARSIN KORKEALLA ilmassa:

http://www.airliners.net/open.file/945012/M/

http://www.airliners.net/open.file/348313/M/

http://www.airliners.net/open.file/776866/M/

 

Ilmeisesti näissä koneissa moottorit ovat massakeskipisteen yläpuolella niin, että reverssit pyrkivät hieman nostamaan nokkaa ylöspäin. Koneissa, joissa moottorit ovat siiven alla, en ole nähnyt reverssejä käytettävän tähän tapaan, mutta se tuskin on ainoa syy(?)

Olen nähnyt A320 koneen laskussa ja reverssit on ollut päällä jo ennen pyörien kosketusta maahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneissa, joissa moottorit ovat siiven alla, en ole nähnyt reverssejä käytettävän tähän tapaan, mutta se tuskin on ainoa syy(?)

 

 

Muistanko väärin, vai oliko joissain DC-8:n malleissa mahdollisuus käyttää reverssejä koneen ollessa vielä ilmassa? Muistelen, että ainoastaan sisemmillä moottoreilla tuo olisi ollut mahdollista.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joskus 60 luvulla ollut HK:lla joku onnettomuus?, kun kone putosi alas, kun laittivat muistaaksi lemminkäisellä jo vahingossa reverssit päälle?.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oliko joissain DC-8:n malleissa mahdollisuus käyttää reverssejä koneen ollessa vielä ilmassa? Muistelen, että ainoastaan sisemmillä moottoreilla tuo olisi ollut mahdollista.

Asia alkoi kiinnostaa, joten yritin selvittää sitä. Vuonna 1970 Alitalian DC-8-62 joutui onnettomuuteen Kennedyn kentällä, koska kakkos- ja kolmosmoottorien reverssejä käytettiin loppulähestymisen aikana. Douglas kielsi reverssien käytön ilmassa alle 190 solmun nopeudella. Suuremmilla nopeuksilla, vaikkapa 10 km korkeudessa ilman siivekkeitä se oli sallittua:

"In general, thrust reversers were installed on DC-8 aircraft ... (3) to increase normal enroute descent rate, and (4) deceleration during cruise operation. The thrust reversers were designed in lieu of a spoiler speed brake deceleration device and may be deployed inflight in the airplane clean configuration."

Veikeä laite! :D

 

Lähde:

http://amelia.db.erau.edu/reports/ntsb/aar/AAR71-09.pdf

 

 

 

EDIT:

A.netissä

http://www.airliners.net/discussions/polls/index.main?id=10

kirjoitetaan Hawker Siddeley Tridentistä englanniksi suunnilleen seuraavaa:

"Trident ei ole vain nopea - se voi myös hidastaa äkisti. Reverssejä voi käyttää matkalennon aikana, ja päälaskutelineet saa alas ilman nokkapyörää millä tahansa lentonopeudella. Siten kone kykenee saavuttamaan 20000...25000 ft/min vajoamisnopeuden. Usein lennonjohtajat hyödynsivätkin tätä ominaisuutta. Lennonjohtaja saattoi odottaa, että Trident saapui 30 mailin päähän ennen kuin ohjasi miehistön vähentämään korkeutta 30000 jalasta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia alkoi kiinnostaa, joten yritin selvittää sitä. Vuonna 1970 Alitalian DC-8-62 joutui onnettomuuteen Kennedyn kentällä, koska kakkos- ja kolmosmoottorien reverssejä käytettiin loppulähestymisen aikana. Douglas kielsi reverssien käytön ilmassa alle 190 solmun nopeudella. Suuremmilla nopeuksilla, vaikkapa 10 km korkeudessa ilman siivekkeitä se oli sallittua:

"In general, thrust reversers were installed on DC-8 aircraft ... (3) to increase normal enroute descent rate, and (4) deceleration during cruise operation. The thrust reversers were designed in lieu of a spoiler speed brake deceleration device and may be deployed inflight in the airplane clean configuration."

Veikeä laite! :D

 

Lähde:

http://amelia.db.erau.edu/reports/ntsb/aar/AAR71-09.pdf

 

 

 

EDIT:

A.netissä

http://www.airliners.net/discussions/polls/index.main?id=10

kirjoitetaan Hawker Siddeley Tridentistä englanniksi suunnilleen seuraavaa:

"Trident ei ole vain nopea - se voi myös hidastaa äkisti. Reverssejä voi käyttää matkalennon aikana, ja päälaskutelineet saa alas ilman nokkapyörää millä tahansa lentonopeudella. Siten kone kykenee saavuttamaan 20000...25000 ft/min vajoamisnopeuden. Usein lennonjohtajat hyödynsivätkin tätä ominaisuutta. Lennonjohtaja saattoi odottaa, että Trident saapui 30 mailin päähän ennen kuin ohjasi miehistön vähentämään korkeutta 30000 jalasta."

Mitenkähän matkustajat on suhtautunut tuohon nopeaan alas tuloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään