Guest LEMPPA

Lisää tuntemattomia nappuloita/näyttöjä paneelissa?

14 viestiä aiheessa

Kuva 1

[ attachment removed / expired ]

Kuva 2

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva 1

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

 

Kuva 2

1.

2.

3.

4.

5.

 

T:sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 1

3. Jos sinulla on AutoThrottle-namiska on-asennossa (heti 3.nappulan vasemmalla puolella), voit kytkeä tämän autopilot-toiminnon päälle. Tällöin nopeus pitää määritellä autopilotille macheina (esim. 0.78).

4. Alue, jolla autopilotin säätämää nopeutta säädetään. Yksikkö muuttuu sen mukaan, kunpaa autopilottia käytät (kohta 3 vai kohta 5).

5. Kuten kohta 3, mutta nopeus tulee määrittää solmuina (esim. 250 kts).

6. Käytetään ILS-lähestymisessä. Tämän käytöstä on juttua mm. täällä:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php?board=14;action=display;threadid=19231

7. Tästä en ole aivan varma, joten viisaammat kertokoot. :-[

8. Arvioitu aika senhetkisellä nopeudella seuraavalle reittipisteelle formaatissa tt:mm.

 

Kuva 2

3. Throttlen "taso" prosentteina ja palkkeina.

 

Muusta minulla ei ole hajua, koska en ole lentänyt pitkään aikaan kyseisellä koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös simussa pitäisi vakiopaneeleissa olla 'tooltipit', eli kun viet hiiren nappulan päälle niin se kertoo mistä napista on kysymys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös simussa pitäisi vakiopaneeleissa olla 'tooltipit', eli kun viet hiiren nappulan päälle niin se kertoo mistä napista on kysymys?

Jep, sen voi asettaa sieltä asetuksista päälle/pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, sen voi asettaa sieltä asetuksista päälle/pois.

 

Jep, laita se ´tool tips´ päälle ja ota FS:n lentotunteja. Ne voi tuntua alussa tosi tylsiltä, mutta se lentokoulu on ihan sikaloistava. Siitä oppii todella paljon, ja siinä menee mukavasti muutama päivä, ihan tavoitteellisesti lentäessä.

Nyt lennät B747lla, mutta koulussa joudut lentämään Kessnalla. Mutta nautit 747lla lentämisestä myöhemmin huomattavasti enemmän kun osaat lentämisen perusperiaatteet.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jotta Samille nyt tulisi vastauksia niin:

 

Kuva 1:

1. ja 2. Näyttöihin liittyviä valitsinkatkasijoita.

3. Autothrottlen MACH asento. Käytetään matkalennossa.

4. Autothrottlen säädin. Tähän "boksiin" asetetaan haluttu nopeus macheina tai solmuina.

5. Autothrottlen SPEED asento.Käytetään halutun nopeuden säilyttämiseen. (Esim. Kohtaan 4. laitettu 155kt ->SPD päälle->kone pitää 155kt

6. APn (autopilotin) Approach toiminto. Käytetään ILS lähestymisessä.

7. Backcourse. ?

8. Estimated time of ???????? Eli joku odotettu aika.

 

Kuva 2:

1. Vastasin jo.

2. EGT, Exhaust Gas Temperature. Eli pakokaasun lämpötila.

3. N1 generaattorien arvot.

4. Engine Pressure Ratio arvo.

5. Vaihtaa EICAS sivua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jotta Samille nyt tulisi vastauksia niin:

 

Kuva 1:

 

8. Estimated time of ???????? Eli joku odotettu aika.

 

Estimated time To Expedite/Execute ??

 

Oli mitä tahansa, se on arvioitu matka-aika kohteeseen/seuraavalle waypointille.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Autothrottlen MACH asento. Käytetään matkalennossa.

 

Beep... väärin. Käytetään FL290:stä ylöspäin, SPD/IAS sitä alempana.

Pilkunviilauksena autothrottlella ei niinkään ole MACH asentoja, vaan se pyrkii pitämään määrätyn nopeuden säätelemällä tehoja tarpeen mukaan.

 

 

Lehtosen kannattaisi kuitenkin pyrkiä enemmän oma-aloitteellisuuteen, sillä moni näistä asioista olisi pystynyt ratkaisemaan yksinkertaisesti kokeilemalla ja havainnoimmalla.

Ilman oma-aloitteellista kokeilemista,  havainnointia ja tutkimista päädyt vain kyselemään jokaisesta suhkot simppelistä asiasta täällä, joihin on jo vastaus itse FS:n omissa materiaaleissa.

 

Tässä hommassa ei pidemmän päälle pärjää ilman kunnollista miettimistä, ei ainakaan jos haluaa lisää mielenkiintoa irti FS:stä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn tässä itse, kun on nuo machit arvelluttanut: Määräytyvätkö nuo machit jokaiselle koneelle jonkun tietyn ns. laskukaavan mukaan, eli pystyykö sen laskemaan tyyliin 0.1 mach on X solmua jne jne...? Vai onko nuo machit jokaiselle koneelle/konetyypille erikseen määritelty? Tuolla siis tarkoitan, että esim: Airbus A320 0.80 mach, Boeing 737-200 0.75 mach jne???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn tässä itse, kun on nuo machit arvelluttanut: Määräytyvätkö nuo machit jokaiselle koneelle jonkun tietyn ns. laskukaavan mukaan, eli pystyykö sen laskemaan tyyliin 0.1 mach on X solmua jne jne...? Vai onko nuo machit jokaiselle koneelle/konetyypille erikseen määritelty? Tuolla siis tarkoitan, että esim: Airbus A320 0.80 mach, Boeing 737-200 0.75 mach jne???

Se mach on prosenttia äänen nopeudesta. 1mach=1äänennopeus. Mutta sille ei ole mitään vakiota, paljonko 1 mach on, vaihtelee sään ym vaihtuvien tekijöiden mukaan(eli ei mitään vakio solmunopeutta... Teoriassa raudassa 1mach = 5000km/h ::)

 

Näin minä olen sen ymmätänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mach on prosenttia äänen nopeudesta. 1mach=1äänennopeus. Mutta sille ei ole mitään vakiota, paljonko 1 mach on, vaihtelee sään ym vaihtuvien tekijöiden mukaan(eli ei mitään vakio solmunopeutta... Teoriassa raudassa 1mach = 5000km/h ::)

 

Näin minä olen sen ymmätänyt.

Tämä selvensi hämmennystäni paljon. Kiitos erittäin paljon :P

 

Oli muuten hauskaa, kun luin allekirjoituksesi Jaakko. Kiitos tämän päivän huumoripaketista. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se nopeus paljonko yksi mach on riippuu paljolti lämpötilasta. Senhän huomaa helposti vaikkapa niin, että lähtee matkalentokorkeudesta liukuun vaikkapa 4000 jalkaan ja nopeus IAS eli mittarinopeus pyritään pitämään mahdollisimman samana. Kun sitten ruvetaan olemaan siellä 4000 jalassa, ilma on jo niin lämmintä, että kuljet noin 0.4 machin nopeudella vaikka mach-nopeutesi oli matkalentokorkeudellasi (vaikka FL320) about 0.8 machia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään