Guest tuomoseppala

Todellinen ongelma --> deitti-ilmoitus :)

17 viestiä aiheessa

Terve kaikki,

Minä tässä aloin keskiviikko-illan pikkutunneilla kirjoittelemaan, kun minua riivaa yksi äärimmäisen paha ongelma. En ole aivan varma kuuluuko topic nimenomaan tälle alueelle, mutta en muutakaan järkevää paikkaa löytänyt. Ja ongelma liittyy kuitenkin FS2004 pelaamiseen.

Ogelmani on nimittäin seuraavanlainen:

Olen harrastanut tietokoneilua 14 vuotta ja lentämistä FS98sta lähtien. Joskus lentelyssä on tullut taukoja, mutta pääsääntöisesti voin ilmoittaa harrastuksiini lento-simulaattorit. Kun muutin kotoani tänne Helsingin sykkeeseen tietokone ja koti-cockpit saivat oikein erityisaseman tilavassa 32m2 yksiössäni. Mutta eihän se sinkku-miestä haittaa että koti-cockpit vie suurimman osan tilasta  :P.

MUTTA....minäpä en ole enää sinkku, vaan elän tällä hetkellä onnellisessa avoliitossa. Asuntomme on kuitenkin pieni, eikä avopuolisoni hyväksy tänne minun rakasta tietokonettani (80cm serverikoppa + 19" CRT) koti-cockpitista nyt puhumattakaan. Olen oikeastaan samoilla linjoilla puolisoni kanssa, ettei koneelle täällä ole kertakaikkiaan tilaa.

Olen siis avoliittoni kustannuskella joutunut luopumaan rakkaasta harrastuksestani, eli tietokoneista ja erityisesti lento-simuilusta. Kohta 6kk ilman tätä harrastusta on takana, ja alkaa oikeasti ahdistamaan... :-\

Siinä oli ongelma, ja nyt siirryn topicin lisäosaan ja varsinaiseen asiaan, eli:

Avopuolisoni ehdotuksesta olen nyt täällä, ja ETSIN PELIKAVERIA joka jakaa saman intohimon 100% realistiseen simuiluun. Itse asustelen kanta-Helsingissä (Kallio). En halua omaa 80 senttistä serverikoppaa ja 19" näyttöäni minnekkään raahata, mutta voisin liittyä osaksi koti-cockpittiäsi lukemaan checklistiä ja olemaan silloin tällöin puikoissa. Periaatteessa co-pilotiksi.

Minä olen 24-vuotias (kohta 25 :'(), Kalliossa asuva, aviation lover. Työskentelen tällä hetkellä matkapuhelin-alalla, ja taustalla on noin 3 vuotta tietotekniikan alan ammattilaisena. Tietotekniikkaa olen harrastanut aktiivisesti noin 14 vuotta, ja hallitsen sen puolen erittäin hyvin.

Lentelypuolelta hallitsen kaikki radionavigoinnin perusteet, alkeet, jatko-opinnot ja melkein kaikki siltä väliltä. Aina oppii kuitenkin lisää uutta. Kun lentelen käytän European Aeronatical Groupin SID, STAR, ILS chartteja ja pyrin 100% realistisuuteen lentämisessä.

Osaan muuten myös rullata, nousta, kääntyä ja laskeutua niillä koneilla  :laugh:

Luonteeltani olen melko rauhallinen, harkitseva ja pitkäpinnainen. Nauru on minulla herkässä, enkä yleensä ole porukasta vähiten äänessä. Ainakin ystävieni, työkollegoideni ja avopuolisoni mielestä olen mukava ja rento kaveri, jonka kanssa on helppo olla.

Tiedän että tämä koko juttu on vähän kaukaa haettu, mutta toisaalta jos saman intohimon jakaa 2 tai vaikka useampikin ihminen, niin aina siitä tulee hauskempaa.

Eli summasummarum:

Kanta-Helsingin alueelta, lentosimu/ilmailu harrastajaa, jonka kanssa voisi yhdessä lennellä.

Vastatkaa ihmeessä vaikka tähän topicciin, tai jos ette kehtaa, niin pistäkää mailia suoraan mulle.

Niin, ja jos on jotakin kommentoitavaa, tai samanlaisia kokemuksia, niin saa keskustella ja heittää kommenttia...

-tuomo

nyt nuqqumaan, ettei avovaimo hermostu...

PS. Jos joku ihmettelee miten tämän viestin sain tänne tähän aikaan yöstä...käyttelen puolisoni Apple PowerBookkia, johon ei taida olla FS2004:sta saatavilla?  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen siis avoliittoni kustannuskella joutunut luopumaan rakkaasta harrastuksestani, eli tietokoneista ja erityisesti lento-simuilusta. Kohta 6kk ilman tätä harrastusta on takana, ja alkaa oikeasti ahdistamaan... :-\

Vastaavaa yritti meikäläisen vaimo aikoinaan, kun jäi nurkkiin pyörimään, "aikanen mies ja pelaa, eihän se käy". Aloin sitten ääneen suunnittelemaan harrastuksia, sillä pitäähän miehellä harrastuksia olla, muillakin kerran on. Punttisalille 5 kertaa viikossa + jätkien kanssa jääkiekkomatsiin pari kertaa viikossa, talvisin kaukalopalloa ja kesäisin baaripuulaakia, ne kun oli siihen aikaan täälläpäin yleisimmät "hyväksytyt" harrastukset. Jotenkin tuo emäntä tuli siihen tulokseen, ettei tietokoneelle silloin tällöin unohtunut äijä niin paha juttu ollutkaan ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaavaa yritti meikäläisen vaimo aikoinaan, kun jäi nurkkiin pyörimään, "aikanen mies ja pelaa, eihän se käy". Aloin sitten ääneen suunnittelemaan harrastuksia, sillä pitäähän miehellä harrastuksia olla, muillakin kerran on. Punttisalille 5 kertaa viikossa + jätkien kanssa jääkiekkomatsiin pari kertaa viikossa, talvisin kaukalopalloa ja kesäisin baaripuulaakia, ne kun oli siihen aikaan täälläpäin yleisimmät "hyväksytyt" harrastukset. Jotenkin tuo emäntä tuli siihen tulokseen, ettei tietokoneelle silloin tällöin unohtunut äijä niin paha juttu ollutkaan ;D

Voidaan puhua siis "sitä saa mitä tilaa" :)..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm, mitäpä jos liittyisit MIK:iin?  Saisit lentää simulla ja voisit päästä oikean koneenkin kyytiin.  Ja tiedä vaikka innostuisit lentämään lupakirjan itsekin. Viimeistään siinä vaiheessa käy niin kuin Karille ja vaimoke suorastaan toivoo, että olisit edes joskus kotona  :D

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh...ihan asiaahan täällä puhutaan, mutta ongelma ei olekkaan siinä. Kyllä puoliso antais mun varmasti istua koneella vaikka useamman tunnin päivässä, ainakin vähän aikaa  :laugh:. Mutta kun se tietokone itsessään ei mahdu meidän asuntoon  :'(

Tokihan perusneuvon voi joku sanoa, että muuttakaa isompaan. Niin muutetaankin, mutta ensin pitää löytää se sopiva uusi asunto ja myydä vanha etcetc.

Mut ei mennä liikaa offtopic...vaikka keskustella saa  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Viestisi puhutteli syvästi ja käsittelemme ongelmaa joka liikkuu elämän peruskysymyksissä. Itse olen elänyt avoliitossa runsaat viisi vuotta ja samoihin aikoihin alkoi oma simuharrastukseni FS98:lla. Liekö sitten  puolisoni asenne harrastukseeni alkuun ollut vihamielinen, hän kun alkoi nähdä unia missä lentokoneet tipahtelivat maahan hänen silmiensä edessä. Kovin suurta kritiikkiä en kuitenkaan ole sittemmin saanut osakseni. Myöhemmin seurasi FS2002 ja nykyään lentelen 2004:lla. Puolisoani juoksutan aina silloin tällöin katselemaan upeita maisemia lähestyessäni jotain paikkaa iltaruskossa. Itsekin olen joskus ihmetellyt itseäni, harrastuksen lumo kun vaan ei tunnu oikein laantuvan vaikka kaikki maanosat on tullut nähtyä. Silti lentelen käytännöllisesti päivittäin, tosin tarkoittaa laskukierros/päivä tai puolen tunnin siirtymä.

Pointtini on: jokaisella ihmisellä täytyy saada olla se rakas oma juttu joka tuottaa hänelle iloa ja nautintoa, kunhan se ei satuta eikä loukkaa muita ihmisiä. Ja lentosimuilu ainakin on tälläinen, omasta mielestäni varsin tervehenkinen harrastus joka on vielä kehittävääkin, opit englantia, totut keskittymään useampaan asiaan kerrallaan. Ja pääset tutustumaan kauniiseen planeettaamme edulllisesti ja vaivattomasti. Kyllä tämä kapakoissa notkumisen kepittää mennen tullen.

Onnistuneen parisuhteen ehdottomia periaatteita on antaa puolisolle tilaa ja aikaa omille rakkaille tervehenkisille harrastuksille. Ei toisella ihmisellä saa olla sellaista valta-asemaa että hän tuosta vaan vie sen pois.

Itse olemme ratkaisseet asian kevyellä sermillä jonka takana nurkassa rakas lentsikkani(Fokker 70) suhisee menemään. Sen takaa pystyn pitämään seuraa puolisolleni ja kommentoimaan hänen juttujaan.

Onnea parisuhteeseen ja aloita simuilu vaan uudestaan. Tämä on kiva harrastus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin - kyllähän Tapani puhuu erittäin hyvin asiaa.

Tässä koko sotkussa hyvä juttu on, että puolisoni on sanonut, että ´seuraavassa kämpässä pitää olla tilaa sinun tietokoneelle, että pääset lentelemään.´ Hän kyllä onneksi tietää kuinka rakkaasta harrastuksesta ja lähes addiktiosta on kysymys.

Jokaisella ihmisellä pitää olla se oma rakas harrastus tai oma juttu, jolle pitää antaa tilaa.

Tämä alkaa menemään kyllä aika pahasti off-topic, ja kohta varmaan tulee herra Puro, ja siirtää topicin  :'(  ;D

Haluan vielä muistuttaa lukijoita alkuperäisestä ajatuksesta, eli simuilufrendistä, jonka kanssa voisi simuilla ja viettää aikaa simuilun parissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan sitten mahdollista muuttaa sitä laitteistoa?

Kyllä varmasti pienellä tutkimisella saisi aikaiseksi vanhaa pienikokoisemman tietokoneen. Esim. Shuttlen jossa riittää vääntö FS2004 pelailuun, konettahan voisi samalla käyttää kodin multimedia laitteena esim. DVD elokuvien katsominen voisi onnistua ilman erillistä DVD-laitetta. Shuttle koteloiden ulkonäkökin on suht sisustus ystävällinen. Et maininnut millainen näyttö käytössäsi on, mutta 19" TFT ei paljoa tilaa vie, varsinkaan seinälle kiinnitettynä. Samalla kannattaa katsoa itselleen sellainen tietokonepöytä joka mahtuu pieneen tilaan, esim. nurkkapöytä. Suosittelen mallia jossa on laatikko/laatikosto niin saa sitten niitä rojuja pois silmistä. Äänen toistoon riittää varmasti laadukas headset, jolloin tilaa säästyy ja pelaaminen ei puolisoa haittaa. Myönnetään, että fiilis ei ole sama kuin 7.1 kaiuttimien helistäessä ikkunoita, mutta se tuskin kerrostalossa tulisi muutenkaan kuuloon.

Näillä eväin on täällä Turussa päin simuiltu jo hetken aikaa, simulaattori ja avokki sopivat lähes saumatta saman katon alle.

Nyt kun saisi avokin vielä co-pilotiksi niin olisi kaikki hyvin.  :)

//Stefan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan sitten mahdollista muuttaa sitä laitteistoa?

No onhan se tietenkin päälimmäisenä käynyt mielessä. Lähinnä olen ajatellut hyvin vääntävän läppärin hankintaa. Toisaalta raha asettaa sen asian suhteen omat rajoitukset.

Mutta tuo Shuttle voisi ajatuksena tosi hyvin toimiakkin. Serverikopassa on jo valmiina aika reteesti rautaa (R9700, 300Gb HD, 1Gb RAM jnejne.) että siitä tyylikkäästi karsimalla saa varmaan shuttleen mahtumaan.

Samoin 17" TFT perus-tasoisena ei paljoa maksa. Avokki saattaisi ehkä alkaa pitämäänkin siitä, jos saan sen nätisti jonnekkin ympättyä. Äänentoiston olen tähänkin asti hoitanut hyvätasoisella headsetillä.

Olenhan minä toki tuollaisia ajatellutkin, mutta nyt kun nostaa kissan pöydälle niin alkaa valkenemaan, että jotain tarttis tehdä.

Pistetään Portugalin reissuun tarkoitettu veronpalautus sileeksi lentosimuiluun ja katsotaan mitä avokki on kehtiysideasta mieltä... :D

Olisiko?...   ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Viestisi puhutteli syvästi ja käsittelemme ongelmaa joka liikkuu elämän peruskysymyksissä. Itse olen elänyt avoliitossa runsaat viisi vuotta ja samoihin aikoihin alkoi oma simuharrastukseni FS98:lla. Liekö sitten  puolisoni asenne harrastukseeni alkuun ollut vihamielinen, hän kun alkoi nähdä unia missä lentokoneet tipahtelivat maahan hänen silmiensä edessä. Kovin suurta kritiikkiä en kuitenkaan ole sittemmin saanut osakseni. Myöhemmin seurasi FS2002 ja nykyään lentelen 2004:lla. Puolisoani juoksutan aina silloin tällöin katselemaan upeita maisemia lähestyessäni jotain paikkaa iltaruskossa. Itsekin olen joskus ihmetellyt itseäni, harrastuksen lumo kun vaan ei tunnu oikein laantuvan vaikka kaikki maanosat on tullut nähtyä. Silti lentelen käytännöllisesti päivittäin, tosin tarkoittaa laskukierros/päivä tai puolen tunnin siirtymä.

Pointtini on: jokaisella ihmisellä täytyy saada olla se rakas oma juttu joka tuottaa hänelle iloa ja nautintoa, kunhan se ei satuta eikä loukkaa muita ihmisiä. Ja lentosimuilu ainakin on tälläinen, omasta mielestäni varsin tervehenkinen harrastus joka on vielä kehittävääkin, opit englantia, totut keskittymään useampaan asiaan kerrallaan. Ja pääset tutustumaan kauniiseen planeettaamme edulllisesti ja vaivattomasti. Kyllä tämä kapakoissa notkumisen kepittää mennen tullen.

Onnistuneen parisuhteen ehdottomia periaatteita on antaa puolisolle tilaa ja aikaa omille rakkaille tervehenkisille harrastuksille. Ei toisella ihmisellä saa olla sellaista valta-asemaa että hän tuosta vaan vie sen pois.

Itse olemme ratkaisseet asian kevyellä sermillä jonka takana nurkassa rakas lentsikkani(Fokker 70) suhisee menemään. Sen takaa pystyn pitämään seuraa puolisolleni ja kommentoimaan hänen juttujaan.

Onnea parisuhteeseen ja aloita simuilu vaan uudestaan. Tämä on kiva harrastus.

Tuo oli todella hienosti sanottu Tapanilta!

yES ;D ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa on se vaara, että se avokki/aviokki ilmoittaa, että nyt on hänen vuoronsa lentää. Kiva siinä sitten on istua ja katsella vierestä.  ;D

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo,

aikasta aktiivisesti olen keskustelua monitoroinut, ja nyt tuli asiaan vähän suuntaviivoja.

Eli vaikka laitteiston uusisikin, niin vähän kun rakkaan puolisoni kanssa asiaa pohdittiin, niin tultiin siihen tulokseen ettei koneelle valitettavasti ole kotona tilaa.

Eli uuden simulaattoriystävän haku on edelleen päällä :)

Tarkoitukseni ei todellakaan ole istua joka ilta jonkun toisen nurkissa simuloimassa, vaan silloin tällöin pahimpia polttoja purkamassa.  :P

Pitää samalla itse ideoida jotakin vaihtoehtoista, kuten kone työpaikan kellariin (jossa on onneksi netti) tai jotakin muuta. Saas nähdä mitä pomo siihen sanoisi, kun paukkaa paikalle ja huomaa entisessä romuvarastossa toimivan täysimittainen lentosimu-center

:D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllä ehdoteltiin Shuttlea ratkaisuksi miten saada PC ahtaaseen tilaan. Itsellani on kolmen vuoden ikäinen Shuttle kotona ja muuten olen kyllä ollut tyytyväinen mutta pitkä miinus tulee siitä, että se pitää vallan he**tin kovaa ujellusta. Ennen nykyiseen asuntoon muuttoa ainoa paikka koneelle oli makuuhuone ja varmaa oli se, että jos yritti simuilla puolison yrittäessä nukkua niin kone käskettiin sammuttaa metelin takia. En tiedä minkälaista desibelitasoa nykyiset uudet Shuttlet pitävät mutta kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan ostaako ko kone jos sen aikoo sijoittaa huoneeseen missä muita ihmisiä.

Jos nyt haluaa jotain hyvää löytää tuosta ujelluksesta niin voisi ajatella koneen olevan omiaan simuilijoille; se kun itsestään simuloi suihkukoneen ääntä, pysyy fiilis vaikka vääntäisi kodin budjettia excelillä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli uuden simulaattoriystävän haku on edelleen päällä :)

Tarkoitukseni ei todellakaan ole istua joka ilta jonkun toisen nurkissa simuloimassa, vaan silloin tällöin pahimpia polttoja purkamassa.  :P

No tule ihan oikeasti lentämään tuolla MIKin simulaattorilla, se on olemassa juuri siksi ettei moista rohjaketta tarvitse olla oman kodin nurkassa.. :) Esim. huomenna lauantaina päivällä on hyvä tilaisuus.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllä ehdoteltiin Shuttlea ratkaisuksi miten saada PC ahtaaseen tilaan. Itsellani on kolmen vuoden ikäinen Shuttle kotona ja muuten olen kyllä ollut tyytyväinen mutta pitkä miinus tulee siitä, että se pitää vallan he**tin kovaa ujellusta.

En tiedä minkälaista desibelitasoa nykyiset uudet Shuttlet pitävät mutta kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan ostaako ko kone jos sen aikoo sijoittaa huoneeseen missä muita ihmisiä.

Offtopikkia

Ihtelläkin on tuollainen hiukan vanhentuneenmallinen Shuttle. Desibelitaso on todella alhainen. Ei mitään häiritsevää meteliä. Eli tarkisteles tuulettimien kunto.

Ja topikkia.

Kyllähän se saattaa joskus avo/avioliittoa hiukan napsasta, jos puolisosta tuntuu kuin se kumppani istuisi kokoajan siinä koneen ääressä pörräämässä pitkin maailmaa tai muuta tekemässä. Tässä threadissa on kyllä tullut hyviä juttuja siihen, miten homma pitää hoitaa kotiin, sananmukaisesti :)

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tule ihan oikeasti lentämään tuolla MIKin simulaattorilla, se on olemassa juuri siksi ettei moista rohjaketta tarvitse olla oman kodin nurkassa.. :) Esim. huomenna lauantaina päivällä on hyvä tilaisuus.

//Tuomas

No hemmetti...minähän tulen

sitten kakkamainen klisee: ...mutta en lauantaina, koska lähden vanhempiani katsomaan landelle, ja palaan sunnuntaina. Mutta mulla on tänään muutenkin asiaa MIK:lle, niin voisin samalla kysellä tänään asiasta vähän lisää!

kiitos Tuomas

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään