Guest Mikk0

Kone alkaaa sakkaamaan?

10 viestiä aiheessa

Olen nytten alkanut lentelee pitkiä matkoja. Lensin tässä taannoin bojoingin deffu 737-400 Ivalo-Vantaa väliä , nousin pintaan FL290, vertical speedi oli +1800 no machia oli 0.55 ja jossakin fl280 kohtaa alko kone sakkaamaan. Niin missä vika? Liian suuri nousu nopeus? Liian vähän nopeutta? Lensin Vantaa-Moskovan väliä deffu bogoingin 777 ja seki alko sakkaamaan kun nousin lentopinnalle fl310 . Voi mennä hyvinki itseniki piikkiin tai itse asiassa menee, mutta neuvokaa te. Miten te nousette lentopinnalle kun lennonjohto torni kertoo että nouse fl180 ja sitten pitää nousta fl290 jn.... Käytän IFR ja high airwaysia pitkissä matkoissa .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin missä vika? Liian suuri nousu nopeus? Liian vähän nopeutta?

Hyvin päätelty ;) Sanoohan se järkikin, että jos vauhti on liian pieni, kone sakkaa...

Ratkaisu: loivenna nousukulmaa --> nopeus kasvaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sakkaaminen tuskin tapahtuu ainakaan jos on liikaa nopeutta. Sinuna katselisin koneen paino- ja polttoaineasetuksia ja vähentäisin niitä, mikäli ne ovat täysillä. Kannattaa laskea polttoaineen määrä niin, ettei sitä tule ihan reilusti liikaa.

Laipat olet myös muistanut ottaa pois ja autopilottihan on päällä? Nopeuden olisi hyvä olla noustessa esim. FL300 yläpuolelle sellaiset 270 kts koneesta riippuen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin päätelty ;) Sanoohan se järkikin, että jos vauhti on liian pieni, kone sakkaa...

Ratkaisu: loivenna nousukulmaa --> nopeus kasvaa :)

Niin mutta sitä mä en ymmärrä. Kun se ihan hyvin vetää tolla nousu nopeudella ja nopeudella tohon fl180, mutta sitten alkaa tulemaan vaikeuksi kun nousee korkeammalle , onkohan se niin että FL180 kun on eka noussut FL110 niin ei tarvitse nousta paljoakaan. Kun on jo FL180 ,mutta sitten kun se pyytää että nousee FL290 niin tekisi että nousee vähän kerrallaan vaikka FL240 ja sen jälkeen FL290? miten te nousette noin korkealle? Ja mistä mihin korkeuteen? Ja millaisella nopeudella ja nousu nopeudella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun veikkaukseni on, että liian hidas nousunopeus ja liian paljon polttoainetta (?) Kyllä mä ainakin nousen ihan vaan sinne lentopinnoille suoraan, kun on tarvis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi Mach.55 on kyl aika vähän FL300 korkeudella, koita pitää se M.7 - M.78 tuntumassa B737:lla. Niin kuin MM sanoikin, loivenna nousukulmaa eli vähennä vertical speediä. Kun kone ei jaksa enää nousta nopeammin kuin noin 500ft/min, niin kone on saavuttanut "maksimi" lentokorkeuden, jonka jälkeen pitää odottaa painon kevenemistä polttoaineen vähenemisen merkeissä, jotta voisi kiivetä korkeammalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simussa voi ihan hyvin myös pitää nyrkkisääntönä että nouset 250kts 10.000 jalkaan josta ylöspäin nouset nopeudella 300kts. Jossain 30.000 jalan tienoilla alkaa nopeus sitten ollakkin se Mach .77 tai .78 tai muuten vain lähellä tätä.

Realism asetuksista simusta kannattaa myös tarkistaa "show indicated airspeed" asetus, muuten saattaa tulla vaikeuksia noiden nopeuksien ja koneen käyttäytymisen kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on niin, että ilman tiheyden laskeminen ylöspäin mentäessä olisi otettu marketsimulaattorissa huomioon niin silloihan käy niin kuin oikeastikin eli sakkausnopeus kasvaa korkealla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli sama ongelma finskin 757 kans Vantaa-Sharmel Sheik :'(. mutta ehtisin lentää semmoset 1h 30min, sitten pienen nousun jälkeen kone sakkasi pienenkin nousun jälkeen, kaasu "pohjassa" nopeus laski jopa suoraa lennettäessä.  :o   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on niin, että ilman tiheyden laskeminen ylöspäin mentäessä olisi otettu marketsimulaattorissa huomioon niin silloihan käy niin kuin oikeastikin eli sakkausnopeus kasvaa korkealla.

On se otettu, ja vieläpä lämpötilasta riippuvaisena. Lämpimällä kelillä ei pääse niin ylös kuin kylmällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään