Guest peltipurkki

autoland

21 viestiä aiheessa

moikka oon suht uus simulentäjä :-[  joten tarvitsisin hiukan jelppiä elikkäs mitenkäs autoland tehdään, jos ette jaksa neuvoo ni kertokaa edes joku hyvä linkki.... kiitos jo etukäteen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippu täysin koneesta. Myös se...että voiko sen ylipäätänsä tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no kyl se ILS onnistuu mut saako sen tehtyy autopilotilla ko luin jostain ketjust että jos näkyvyys on liian huono niin sitten pitää käyttää autolandia

 

ILS-lähestyminen voidaan tehdä autopilotilla kytkemällä se seuraamaan sitä suuntasädettä. Se, miten tämä kytketään riippuu täysin koneesta. Mutta simulaattorin omissa malleissa autopilotissa on APP-kytkin, tökkää se pohjaan kun olet vielä säteen alapuolella. Ja toki autopilotin master-kytkin samalla. Sen jälkeen koneen pitäisi liittyä säteeseen. Sitten sopivasti ennen loppuvetoa AP pois, ja käsin hoidat sen alas. Helppoa. :)

 

Mutta tuo autoland on vähän juuri tuollainen juttu kuin Torsten jo tuossa sanoi, eli periaatteessahan kaikki koneet eivät edes sitä pysty tekemään. Niillä koneilla ei sitten vai lennetä, jos on huono sää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoksi Villen postaukseen...

 

AP:n poiskytkeminen on vähän makuasia, eri lentoyhtiöt tekevät sen eri kohdassa yms. Sen voi mm. ottaa silloin pois kun  kiitorata on näkyvissä.

Onko väärin jos ei sulje AP (& APPR) ennenkuin renkaat sauhuavat? Teköökö sillain mikään lentoyhtiö? siis tulee täysin ilssällä(&autoland) alas...

Olen aina laskeutunut huonossa (ja hyvässä) kelissä niin että en sulje AP/Autoland/Autobrake ennenkuin koneen vauhti on ollu alle 60....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse teen niin, että otat koko AP:n pois kun rata tulee näkyviin  ;) ja tulen käsin alas. Joo on kyllä kokemusta tuosta APP:stä, varsinkin simun defeult B747 Kone meni ESSA:lla kiitotien lopuun ja enenkun tuli maahan, kun oli tuo APP päällä  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko väärin jos ei sulje AP (& APPR) ennenkuin renkaat sauhuavat? Teköökö sillain mikään lentoyhtiö? siis tulee täysin ilssällä(&autoland) alas...

 

Jos nyt pilkkua viilataan niin ILS ja autoland ei ole sama asia. Ja jos ottaa autopilotin pois ennen kuin pyörät on maassa, ei silloin tietenkään kyseessä ole autoland  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa luettelemissasi koneissa ei ole autoland-toimintoa ollenkaan joten älä jysäyttele niillä loppuun asti ;D  Jos ILS:n suuntasäde vetää sivuun, on vika todennäköisesti kentän AFCADissa tai sitten se on oikeastikin kentällä vinossa. Molemmista selviää (ja pitääkin simun default-koneiden kyseessä ollessa) hoitamalla loppuosa käsin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikä olisi sellanen kone missä olisi autoland?? (ilmanen)

 

idfg:n MD-11 ja siihen Alain Captin paneeli. Löytynee täältäkin tiedostokirjastosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs nappula pitää pistää päälle sellaisessa konessa jossa on tuo autoländi rittääkö pelkkä APP?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs nappula pitää pistää päälle sellaisessa konessa jossa on tuo autoländi rittääkö pelkkä APP?

 

Riippuu koneesta. Esim. 767 painetaan kaikki kolme autopilottia päälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu koneesta. Esim. 767 painetaan kaikki kolme autopilottia päälle.

 

Eikös ne kaksi käynnisty itsestään 767 kun painaa APR?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ne kaksi käynnisty itsestään 767 kun painaa APR?

Riippuu koneista, uudemmissa on tuo optio(vanhemmissa pitää laittaa itse) jossa 2 muuta autopilottia armaantuu(huom! ne ei mene päälle vielä) kun painaa APP-nappia MCP:ltä...Sitten vasta kun mennään läpi 1500ft ja ollaan liu'ussa ja suuntasäteessä niin ASA:lle tulee LAND3(olettaen toki että ne kaikki 3 toimii..). Silloin ne 2 autopilottia tulee vasta päälle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu koneista....JNE JNE

 

Jep, ja todettakoon että Level-D:n tuotteessa ko. autopilottioptio on määritettävissä asetuksista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippu täysin koneesta. Myös se...että voiko sen ylipäätänsä tehdä.

 

Eikös se riipu hyvin paljon myös kiitotiestä? Vaikka koneen autopilotti kuinka sisältää autoland-toiminnon, ei sellaista ymmärtääkseni voi tehdä, ellei kiitotien luokitus ole siihen riittävä.

Eikös tässä ole kyse juuri näistä CAT II, CAT III, tms. luokituksista?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen aiheeseen. Joku 737tämän paneelin kanssa on mukava työkalu ILS:n opetteluun. Siitä löytyy namiska joka tuo koneen itse lähelle rataa (hoitaa telineet, autojarrun valot ja laipat) ja antaa sitten ohjat pilotille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen aiheeseen. Joku 737tämän paneelin kanssa on mukava työkalu ILS:n opetteluun. Siitä löytyy namiska joka tuo koneen itse lähelle rataa (hoitaa telineet, autojarrun valot ja laipat) ja antaa sitten ohjat pilotille.

 

Mitäs tossa sitten pilotin enää tarttee tehdä? Eikai oikean koneenkaan autolandi, mitään telineitä pihalle ota?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se riipu hyvin paljon myös kiitotiestä? Vaikka koneen autopilotti kuinka sisältää autoland-toiminnon, ei sellaista ymmärtääkseni voi tehdä, ellei kiitotien luokitus ole siihen riittävä.

Eikös tässä ole kyse juuri näistä CAT II, CAT III, tms. luokituksista?

Autolandin voi laitteiston puolesta tehdä mille tahansa ILS:n sisältävälle baanalle. Joskaan sitä ei käytännössä tehdä ikinä CATI-olosuhteissa ellei ole sitten koneella aika logata autolandi ja on niin hyvä keli että näkee hyvin baanan(ts. voi kokoajan kattoa että se tekee oikein ja heti ottaa AP:n pois päältä jos tulee joku häiriö). Finnairilla CATII:ssä tehdään niin että 50ft asti lennetään autopilotilla, siitä voi sitten jatkaa käsin tai tehdä autolandin. CATIII:t on aina autolandeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autolandin voi laitteiston puolesta tehdä mille tahansa ILS:n sisältävälle baanalle. Joskaan sitä ei käytännössä tehdä ikinä CATI-olosuhteissa ellei ole sitten koneella aika logata autolandi ja on niin hyvä keli että näkee hyvin baanan(ts. voi kokoajan kattoa että se tekee oikein ja heti ottaa AP:n pois päältä jos tulee joku häiriö). Finnairilla CATII:ssä tehdään niin että 50ft asti lennetään autopilotilla, siitä voi sitten jatkaa käsin tai tehdä autolandin. CATIII:t on aina autolandeja.

 

Ahaa, nuo CATII ja CATIII ovatkin siis olosuhteiden eikä kiitoteitten luokituksia. Koko ajan oppii lisää. Kiitos selvennyksestä.  :-[

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, nuo CATII ja CATIII ovatkin siis olosuhteiden eikä kiitoteitten luokituksia. Koko ajan oppii lisää. Kiitos selvennyksestä.  :-[

 

Juu ei, kyllä ne ovat baanojen luokituksia. Koneissa pitää olla myös riittävät varusteet. Ja lopuksi tarvitaan vielä riittävä minimikeli. Jos mikä tahansa kolmesta ei täyty, pitää alkaa tutkia muita paikkoja tulla alas. Mutta edellä siis haettiin sitä, että jos on niin huono keli, että pitää ajaa CATIII -tason laitteet vaativa lähestyminen, ei pilottia oteta siihen enää söhläämään lisää vaan annetaan koneen hoitaa hommat loppuun asti. Se minimi korkeus on siinä niin pieni, että jos tulee minimeistä ylösveto renkaat todennäköisesti osuu rataan.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään