Tuomas Kuosmanen

Kiintoisa tapa tehdä piirilevyjä

7 viestiä aiheessa

  • Suunnitellaan piirilevy jollain grafiikkaohjelmalla tms miten nyt tahdotaankin. Itse otin frontdesignissä paneelista screenshotin, siirsin sen vektorigrafiikkaohjelmaan (esim. openoffice draw - ilmainen!)
  • Printataan kuva *valokuvapaperille* (mulla oli Epsonin mustesuihkarin fotopaperia nippu, sille kiiltävälle fotopuolelle)
  • Leikataan suht tarkasti irti, pari milliä reunoista yli. Tarkistetaan että homma tulee oikein päin. Suunnittelin kuvan itse "etupuolelta" eli komponenttien puolelta, jolloin piirilevy tulee peilikuvaksi ja siten levyn taakse myös "oikein päin". Kevyttä aivojumppaa siis.
  • Hankitaan elektroniikkakaupasta sopiva pala yksipuoleista kuparipinnoitettua piirilevyä, esim. lasikuituinen on hyvä tässä kun on kestävää eikä murru helposti - koska siitä tulee osa radion "runkoa".
  • Putsataan levyn kupari mahdollisimman kiiltäväksi ja rasvattomaksi. Hammastahnalla hieromalla lähtee hyvin moskat, sitten esim. astianpesuainetta ja lopuksi asetonia. HUOM. EI kynsilakanpoistoainetta, koska niissä on öljyä, vaan ihan puhdasta asetonia. Biltema pelastaa tässäkin.. :)
  • Piirilevyn laseprintti asetetaan vasten kuivattua ja putsattua piirilevyn kuparipintaa ja koko höskä laitetaan esim. hellan levyn päälle (kestää lämpöä)
  • Otetaan VANHA silitysrauta (ei sitä vaimon höyryrautaa - jos tässä vaiheessa se tuntuu hyvältä idealta, etkä ole samaa tehnyt esim. lennokkien kanssa aikanaan äidin höyryraudalla, voin vakuuttaa että idea ei ole niin hyvä kuin alussa tuntuu. Eli, jostain romu silitysrauta jolla ei ole muuta käyttöä. Painetaan sillä paperi-piirilevy-systeemiä vasten KOVAA noin puoli minuuttia. Paperi yleensä ruskettuu kivasti. Ja rauta niin kuumalle kuin lähtee ("pellava"-asento on yleensä se kuumin siinä säätimessä)
  • Tämän jälkeen levyn papereineen voi pudottaa esim. kuumaan veteen tai sitten kurkata suoraan irtoaako muste paperista siihen levyyn. Ainakin vesi pehmittää paperia joten voi auttaa asiaa, mutta se muste on siinä kyllä niin tiukassa että voisin epäillä että homma toimii ihan hienosti suoraan kuin laastarin kiskaiseminen irti mun^H^H käsivarresta..
  • Tästä edetään sitten "normaaliin tapaan" ferrokloridikylpyyn, kuten valotusmenetelmälläkin. Esim. mikrobitin rakentelunurkassa on ohjeita siitä eteenpäin.

 

Ja siitä tulee siis tämän näköinen:

lasertoner-heat-transfer.jpg

 

Ja paperista irtoaa pinta musteen mukaan:

lasertoner-heat-transfer-paperside.jpg

 

Muutamasta kohtaa ei muste tarttunut kupariin, varmaan sitten jotain rasvaa tms vielä jäi siihen pintaan, mutta ne sitten sain paikattua spriitussilla (semmoinen joka kestää ferrokloridia, ihan perus "Edding 400 permanent marker") - siitä nuo "paiseet" muutamassa linjassa..

 

Sanoisin että olen yllättynyt laadusta. Viivat ovat 0.2mm printissä, toki hiukan leveämmät sitten syövytettynä. Mutta kapeat viivat ja isot välit tuntuvat olevan oikea tapa tehdä toimivaa jälkeä! Muste irtoaa asetonilla syövytyksen jälkeen kuparista.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[*]Suunnitellaan piirilevy jollain grafiikkaohjelmalla tms miten nyt tahdotaankin. Itse otin frontdesignissä paneelista screenshotin, siirsin sen vektorigrafiikkaohjelmaan (esim. openoffice draw - ilmainen!)

[*]Printataan kuva *valokuvapaperille* (mulla oli Epsonin mustesuihkarin fotopaperia nippu, sille kiiltävälle fotopuolelle)...

 

//Tuomas

 

 

Olihan kyseessä siis laserprintti mustesuihkuvalokuvapaperille??  :-\

 

Kiintoisa idea! Tällähän onnistuu siis FSBus-kortitkin, eikö?

 

Timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keino se on tuokin :D Itse tyydyn silti edelleen käyttämään tuotokseni koululla jyrsittävänä.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan kyseessä siis laserprintti mustesuihkuvalokuvapaperille??  :-\

 

Kiintoisa idea! Tällähän onnistuu siis FSBus-kortitkin, eikö?

 

Timppa

 

Joo. LASERprintti kiiltävälle mustesuihkupaperille. Irtoaa sitten siitä paperista lämmitettäessä (laserin mustehan tarttuu nimenomaan kuumuuden avulla siellä printterinkin rummussa) - ja tarttuu kupariin. Suosittelisin kyllä IOCards:ia fsbusin sijaan tässä tilanteessa jos olet vasta miettimässä simun elektroniikkaa, koska Dirkistä ei ole kuulunut paljoa viime aikoina. IOCards-heput tuntuvat olevan aktiivisempia, ja levyt saa valmiina kohtuuhintaan.

 

Mikko: kaikilla ei ole koulua missä jyrsittää levyjään, jyrsitätkös mullekin näitä? Apu kelpaa erittäin mielellään..

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko: kaikilla ei ole koulua missä jyrsittää levyjään, jyrsitätkös mullekin näitä? Apu kelpaa erittäin mielellään..

 

//Tuomas

Hinta on 30e tunti jyrsittäessä. Ainakin orcadillä tehdyt skemat kelpaavat. Tuommoisen 50*150mm levyn hinnaksi tuli 15e, eli puolisen tuntia on kone tehnyt töitä porauksineen. Suuremmissa projekteissa hinta hyppää äkkiä. Voin ottaa selvää, kelpaavatko muiden ohjelmien formaatit jyrsimelle, siitähän kaikki on kiinni.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään