Guest AL

Kytkimien asentaminen. (NYT MYÖS KUVIA PROJEKTISTA!)

63 viestiä aiheessa

Terve.

 

Nyt kun ollaan päästy oman projektin kanssa näinkin pitkälle että pitäisi saada kytkimiä toimimaan FS:ssä.

Miten kytkimet saadaan toimiviksi FS:ssä?

 

Kiitokset,

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin mun pitäisi tarkentaa kysymystä..miten siis käyttää koodailla kytkimet toimiviksi FSBUSrouterin kautta?

Vielä lisäkysymys: Mitkä piuhat tulevat kiinni Common ja IN nastoihin?

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Common ja in?

 

Onkio sinulla valmista rautaa ollenkaan. Ja noita eri vaihtoehtoja, edullisiakin, on useampi. Juuri eilen päivitin tuonne listaan IOCardsin, joka on aika valmis paketti. Ja edullinen. Ei tarvita kuin johdotuksia ja liittimiä, jos ei muuta tahdo tehdä.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Antilla FSBUS?

 

Antti: Kerros ny kerran mitä systeemeitä sulla on, ja mitä aiot tehdä. Mietitään tässä sitten esimerkiksi muutama kytkin siihen. Mutta tarkistan tosiaan ensin että mitä systeemeitä sulla on olemassa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Antilla FSBUS?

 

Antti: Kerros ny kerran mitä systeemeitä sulla on, ja mitä aiot tehdä. Mietitään tässä sitten esimerkiksi muutama kytkin siihen. Mutta tarkistan tosiaan ensin että mitä systeemeitä sulla on olemassa.

 

//Tuomas

 

 

Uuups sori  :-[

Siis mulla on FSBUS COM ja 2kpl Keytä. Ja nyt täytyisi saada ALPSin rotary kytkimet toimimaan simussa.

Olen ladannut netistä FSBUS 2.2.0.1.

Kytkimissä on kiinni johdot joiden päässä kaksi pinniset liittimet piirilevylle.

Enempää en osaa huonona selittäjänä kertoa, mutta toivottavasti tämä riittäisi..

 

Anteeksi tyhmyyteni  :-[,

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäpä noita tietäisi heti aluksi, samaa ollaan itsekin pähkitty.. :)

 

* Oletko kytkenyt fsbussin tietokoneen sarjaporttiin?

* Oletko kytkenyt key-kortit COM-korttiin? Ole tarkkana niiden pinnien kanssa ettei liittimet tule väärin päin.

* Oletko "flashannut" ne PIC:it? Vai oliko fsbus valmiina hankittu, silloin siinä varmaan on kaikki ollut jo tehty.

 

FSBus:in softan sillä "key test" -toiminnolla voit testata kytkimien toimintaa. Katso että fsbus on oikein kytketty koneeseen, virrat päällä, softa käynnissä (softassa määritelty oikea COM-portti) ja tiedät sen key-kortin CID-numeron. Jokainen "moduuli" sisältää sen PIC-piirin, ja siinä PIC:issä on fläshättynä se softa. Ja joka piirille annetaan oma "ID"-numero jotta moduulit tietävät mikä tieto kuuluu kenellekin.

 

Nyt sillä KEY-test -jutulla laitat sen key-kortin CID:n siihen (esim. 1 tai mikä se  onkaan, voi olla 0-31 kai).

 

Key-kortissa on ne pitkät "piikkirimat" suunnilleen näin:

 

0000000A00000000000000000000000000000000000000000

0000000B00000000000000000000000000000000000000000

 

Nyt yksi "parijonon" pari on aina kytkin. Eli tuossa esim. nuo A ja B. Kytket "harvin"-liitimellä kytkimen johdon siihen, toinen johdin pinniin A ja toinen pinniin B. Harvin-liittimet on niitä mitä esim. PC:n emolevyllä kytkee ne power-ledit ym kotelon johdot kiinni. Niitä saa ainakin Partcosta. Kokeilua varten voi vaikka virittää jotain. Esim. semmoinen kovalevyissä ym oleva "jumpperi" käy testaamiseen hyvin. Kun yhdistät 2 parijonon pinniä, pitäisi "key test" -ikkunassa muuttua nolla ykköseksi ja mennä päälle ja pois kun kytket ja irrotat kytkennän.

 

Katsotaan tähän asti ja kerro toimiiko tuo noin. Mietitään sitten lisää.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäpä noita tietäisi heti aluksi, samaa ollaan itsekin pähkitty.. :)

 

* Oletko kytkenyt fsbussin tietokoneen sarjaporttiin?

* Oletko kytkenyt key-kortit COM-korttiin? Ole tarkkana niiden pinnien kanssa ettei liittimet tule väärin päin.

* Oletko "flashannut" ne PIC:it? Vai oliko fsbus valmiina hankittu, silloin siinä varmaan on kaikki ollut jo tehty.

 

//Tuomas

 

- FSBUS on kytkettynä koneeseen.

-Key kortit ovat kytkettyinä COM korttiin, 1-pinni ykköseen jne.

- Kortit ovat "flashattu"

 

Tuon key testin olenkin jo tehnyt noille kytkimille ja ne numerot muuttuivat nollasta ykköseen.

Kun ALPSin rotarystä lähtee kaksi johtoa joiden päässä on kaksi tuollaista liitintä levylle, niin onko väliä miten päin liittimen laittaa kiinni Keyhin? En tiedä ymmärrättekö mitä tarkoitan, mutta yritin nyt kuitenkin :)

 

Mitenkäs tästä eteenpäin?

 

Kiitokset,

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, hyvä. Otas nyt ihan tavallinen vipukytkin ja siinä ne kaksi johtoa kytket siihen key-korttiin "poikittain" - yksi kytkin on aina sen "parijonon" pari. Eli key-kortissa kun on "diodit" siinä sen piikkiriman vieressä, se diodin puolinen pinni on "maa" (niistä on aina muistaakseni 8 kytketty yhteen, näet sieltä piirilevyn takaa hyvin) - kytke siis tavallinen kytkin siihen. Sillai että saat keytestin vilkkumaan ykkösestä nollaan.

 

Sitten konffataan:

 

Tehdään ihan tyhjä tilanne, eli jos sulla on siinä "fsbus.fb2" ladattuna, tallenna muulla nimellä, vaikka testi.fb2 ja oikeella napilla poista kaikki siinä oilevat rivit siitä vasemman reunan listasta.

 

Oikeella napilla New -> Switch, nimeksi vaikka Testi.

 

Siinä oikealla puolella on nyt "Switch Testi" ja kytkimen kuva, ja sarja säätimiä. Niiden alla on "Auto Sense" -nappi. Jos se ei näy, venytä sitä fsbusin ikkunaa vähän korkeammaksi. Paina siitä ja vääntele kytkintä edestakaisin monta kertaa muutama sekunti. Tuo autosense "haistelee" sen kytkimen CID:in (controller id) ja row ja sub-id:t. Nyt kun sen teit, siinä "Current Value" -kentässä pitäisi luku muuttua nollasta ykköseksi ja takaisin kun kytkintä vääntelet.

 

Nyt OIKEALLA napilla, siinä valkoisessa "Destination(s)" -kentässä valitset "add Flight Sim destination" ja saat eteesi listan "FSUIPC Explorer" missä on kaksi riviiä:

 

[+] Standard

[+] PM

 

Standard:ia tuplaklikkaamalla valitaan sieltä Aircraft -> Light -> Landing ja klikataan OK.

 

Nyt Destination(s) -kentässä on "FS.Standard.Aircraft.Light.Landing". Nyt kun simu on taustalla käynnissä, kytkintä vääntelemällä huomataan että laskuvalonheitin menee päälle ja pois.

 

Vietetään seuraava tunti innoissamme käännellen laskuvalonheittimen kytkintä edestakaisin ;D

 

Kerro toimiiko, katsotaan taas lisää :)

 

//Tuomas

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, hyvä. Otas nyt ihan tavallinen vipukytkin ja siinä ne kaksi johtoa kytket siihen key-korttiin "poikittain" - yksi kytkin on aina sen "parijonon" pari. Eli key-kortissa kun on "diodit" siinä sen piikkiriman vieressä, se diodin puolinen pinni on "maa" (niistä on aina muistaakseni 8 kytketty yhteen, näet sieltä piirilevyn takaa hyvin) - kytke siis tavallinen kytkin siihen. Sillai että saat keytestin vilkkumaan ykkösestä nollaan.

 

Ja oikaistaan. Diodin puoleinen pinni on signaali, ja diodista kauempi rivi on tuo "maa". Eli signaali ja maa on kytkettävä keskenään. Kytkimestähän tulee 2 johdinta, toinen johonkin diodin puoleisista pinneista ja toinen johdin vastaavalle kohdalle toiselle puolelle piikkirimaa. Kummin päin johdot on, ei ole kytkinten kanssa mitään merkitystä.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

 

Kiitoksia ohjeista!

 

Vielä mieltäni askarruttaa muutama kysymys:

 

Toimiiko FSBUS ainoastaan 2002:ssa?

Konffataanko rotary kytkimet samalla tavalla..?

 

Muuten osasin asentaa mutta ei vaan toiminut simussa..joku pielessä..?  ???

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toimii kaikissa FS-simuissa, joissa on FSUIPC-mokkula. Eli myös 2004. Onhan FSUIPC asennettuna FS:n puolella?

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan FSUIPC asennettuna FS:n puolella?

 

- J

 

Onko väliä mikä versio on kyseessä..?

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko väliä mikä versio on kyseessä..?

 

Antti

 

Jos on FS2004, pitää olla se uusin rekisteröity. FS2002:lla muistaakseni pelaa kyllä se viimeisin freeware. Mikä versio sulla on?

 

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2004:ssa taitaa olla se uusin ja 2002:seen latasin 2.9.

Ja nyt se sitten alko toimimaan 2002:ssa!!  :o Mutta vaan rotary alaspäin  ;) Johdot varmaan väärin ettei toimi ylöspäin...?

Toimiiko se 2.9 myös 2004:ssa ettei tarvitsisi maksaa siitä rekisteröinnistä 30euroa..?

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei kait FSUIPC:n tarvitse olla rekisteröity. Piti vain fsbussin koodi syöttää FSUIPC:lle?

Pakko myöntää että ihtellä on rekisteröity versio, niin en ole edes ajatellut moista.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja kun miettii sitä, että tuo FSUIPC yleensä mahdollistaa kotiohjaamohommat, se 30 euroa siitä on ihan kohtuullista. Varsinkin kun sillä saa tehtyä paljon paljon enemmän sitten joystickien kalibroinnin ym kanssa. Se on ihan hyödyllinen 30 euroa, ei tosiaan pelkästään fsbus:ia vaan ihan muitakin kotiohjaamojuttuja varten.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän voisi olla vika kun rotary kytkin toimii kunnolla key testissä, mutta kun testaan sitä FS:lla niin rotary toimii ainoastaan alaspäin..?  ???

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän pelkän FSUIPC:n rekinteröinti maksa kuin 20 €(+ 3€ kuluja). Tolla kolmella kympillä saa FSUIPC:n lisäksi rekisteröidyn WideFS:n ;)

 

//Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Nyt olen jo päässyt niin pitkälle että kaikki rotaryt ovat kiinni ja toimivat!  :o

Vielä olisi muutamia kysymyksiä..

Miten tulevat seuraavat kytkimet kiinni:

 

Vipukytkin ON-OFF

 

Kytkimen pohja:

0

0

0

 

Elikkä miten johdot tuohon ja liittimet piikkiripaan..?

 

Painokytkin (ei jää pohjaa):

 

Kun pohja on tämmöinen:

0

 

tulee varmaan vaan johdot kiinni ja samaan liittimeen ja jomminkummin päin ripaan..?

 

Vipukytkin ON-OFF-ON:

 

00

00

00

 

Miten siis tuo tulee kiinni johtoihin ja miten johdot jaetaan liittimeen..?

 

Kiertokytkin 1x12:

 

Pohjassa normaalisti ympyrällä 12 numeroa. Tarvitsen käyttöön vain kuusi. Laitan varmaankin johdot kiinni ainoastaan numeroihin 1-6, mutta miten ne jaetaan levylle..mitkä tulevat kiinni IN - ja mitkä Common nastoihin..? Sekä lisäksi keskellä on A-B-C-D nastat, jotka ovat mulle täysi ihmetyksen aihe, mitäs ne ovat..?

 

Kiitokset,

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Nyt olen jo päässyt niin pitkälle että kaikki rotaryt ovat kiinni ja toimivat!  :o

Vielä olisi muutamia kysymyksiä..

Miten tulevat seuraavat kytkimet kiinni:

 

Vipukytkin ON-OFF

 

Kytkimen pohja:

0

0

0

 

Elikkä miten johdot tuohon ja liittimet piikkiripaan..?

 

Painokytkin (ei jää pohjaa):

 

Kun pohja on tämmöinen:

0

 

tulee varmaan vaan johdot kiinni ja samaan liittimeen ja jomminkummin päin ripaan..?

 

Jep. Onko sulla yleismittaria? Se on näissä iso apu, voi testata mistä pinneistä sähkö kulkee jne. Niitä saa esim. Biltemasta tai elektroniikkakaupoista ihan halpojakin, ei tarvi olla mikään superhieno.

 

Periaatteessa FSBUSin tai muun elektroniikan kannalta oleellista on vain se, että kun kytkin on "ON" -asennossa, virta kulkee. Ja OFF-asennossa se ei kulje.

 

Eli tuo kolmipinninen ON-OFF -kytkin on varmaankin ON-ON -kytkin (eli, sekä OFF että ON -asennoille on omat johtimet. Mutta FSBUSin kannalta ei tarvita kuin toinen. Eli tiedetään että jos kytkin on OFF, se ei voi olla ON ja päinvastoin.

 

Eli kytke keskeltä ja reunalta johdot. Ei ole väliä kummin päin key-korttiin. Yleensä noissa vipukytkimissä on niin, että kun käännät vivun "päälle", ne kaksi vastakkaisen puolen pinniä kytkevät yhteen.

 

Vipukytkin ON-OFF-ON:

 

00

00

00

 

Miten siis tuo tulee kiinni johtoihin ja miten johdot jaetaan liittimeen..?

 

Tämä vaikuttaa olevan "two-pole" -kytkin eli käytännössä samassa vivussa on kaksi kytkintä. Tuosta kytket vain toisen puolen, eli vaikka nuo vasemman puoleiset, ja siitä samoin kuin yllä, kaksi pinniä. Eli tavallaan toinen kytkin on siinä kyljessä "turhaan". Mulla oli Avionics master tuollainen joskus, sain sitten toisesta puolesta otettua kytkimen LCD-näytön taustavalolle, niin sai "virrat päälle" avioniikkaan samalla kun "radion" taustavalo syttyi. Mutta tosiaan, kytke vain toinen puoli ja homma toimii ihan ok.

 

Kiertokytkin 1x12:

 

Pohjassa normaalisti ympyrällä 12 numeroa. Tarvitsen käyttöön vain kuusi. Laitan varmaankin johdot kiinni ainoastaan numeroihin 1-6, mutta miten ne jaetaan levylle..mitkä tulevat kiinni IN - ja mitkä Common nastoihin..? Sekä lisäksi keskellä on A-B-C-D nastat, jotka ovat mulle täysi ihmetyksen aihe, mitäs ne ovat..?

 

Tuo on oikeastaan 4x12 -kytkin jos siinä on niitä liuskoja neljä keskellä. Mikä on FSBUSin rotaryhommissa kaikkein kätevintä, mutta ne sanoitkin jo saaneesi toimimaan.

 

Tässä tilanteessahan haluat vain saada tuosta kuusi erillistä kytkintä. Eli keskipinnit yhteen, niistä tulee "maa" joka kytketään yhteen key-kortin maa-pinniin (ne key-kortin maa-pinnit on aina kahdeksan ryhmissä yhdessä keskenään muutenkin, joten tämä härveli pitää kytkeä niin ettei se mene kahden "ryhmän" rajan yli, vaan on tuommoisen yhden diodirykelmän alueella.

 

Nyt siinä kytkimessä on varmaan semmoinen systeemi millä voi rajoittaa liikerataa, metallipinni tms joka laitetaan niin että kytkin kääntyy vain 6 eri asentoon. Keskipinneistä yksi johto yhteen "common"-nastaan (koska ne menee yhteen joka tapauksessa siellä key-kortilla) ja joka ulkokehän pinnistä oma johto sitten järjestyksessä vierekkäisiin IN-nastoihin. Eli käytännössä FSBUSin kannalta tässä on 6 eri kytkintä jotka vain sattuvat olemaan samassa paketissa ja yksi kerrallaan on päällä. Ja sitten konffatessa pitää laittaa vain "up event" käyttöön, mutta se onkin jo sitten seuraavan kerran asia, kerro ensin saatko tähän asti toimimaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Olen saanut jo painonapit sekä osan vipukytkimistä kiinni. Ne toimivat aivan mahtavasti key testissä ja muutamia olenkin jo konffannut.

Miten saan konffattua painonapit silleen että kun painaa kerran ne kytkevät esim. parking braken ja kun painan uudestaan niin menee pois.?

Entä sitten mistä päin löytyy DE-ICE sieltä valikosta kytkimen ohjelmointi ikkunan alta..?

 

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Olen saanut jo painonapit sekä osan vipukytkimistä kiinni. Ne toimivat aivan mahtavasti key testissä ja muutamia olenkin jo konffannut.

Miten saan konffattua painonapit silleen että kun painaa kerran ne kytkevät esim. parking braken ja kun painan uudestaan niin menee pois.?

 

(x) Down event

(  ) Up event

      . . .

(x) Toggle

 

Entä sitten mistä päin löytyy DE-ICE sieltä valikosta kytkimen ohjelmointi ikkunan alta..?

 

Jos sitä ei löydy, pitää kaivaa FSUIPC SDK esiin (www.schiratti.com/dowson.html) ja sieltä "FSUIPC for Programmers.DOC". Siinä on kaikki FSUIPC.dll:n ymmärtävät "offsetit" joiden avulla kaikki toimii. Nyt sitten pitää lisätä omat offsetit tiedostoon nimeltä "myfsif.ini" - katso mallia tiedostosta "fsif.ini" - sama syntaksi.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten pitää lisätä omat offsetit tiedostoon nimeltä "myfsif.ini" - katso mallia tiedostosta "fsif.ini" - sama syntaksi.

 

//Tuomas

 

 

Mistäs mahtaa löytyä toi fsif.ini tiedosto?

 

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs mahtaa löytyä toi fsif.ini tiedosto?

 

 

Antti

 

Sieltä mihin fsbusin asensit.. Katso että windows näyttää tiedostonnimien päätteet myös..

 

//t

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään