Esa Sairio

Uusi EFHK 1.0 - parannuksia?

14 viestiä aiheessa

Otan jälleen esille pari toivetta koskien uutta EFHK 1.0:aa. Nykyisellä hyvin tehokkaalla tietokoneellani EFHK 1.0:aa on järkevää pitää asennettuna, kenttähän on erinomaisesti mallinnettu.

Kysymyksiä:

1. Mistä johtuu että kiitoratojen ja rullausteiden jotkut viivat vilkkuvat häiritsevästi siellä täällä? Mipmapping on arvossa 4 kuten tuleekin. Saako välkehdintää mitenkään pois?

2. Mitä toimenpiteitä EFHK:n tekijät ovat tekemässä ja koska, jotta frameratea saataisiin yhä parannettua? Mielestäni näitä parannuksia on täällä lupailtu tulevaksi. En tarkoita low-end- textuureja, niitä minun tuskin tarvitsee asentaa nykytietokoneellani.

3. Voisivatko tekijät muuttaa kenttäalueen korkeuden määräävää tiedostoa siten, että kiitoratojen korkeudella oleva alue ei ylettyisi pitkälle kenttäalueen ulkopuolelle? Nyt maaston muoto on ihan tasainen mm. Lemminkäisen kallion kohdalla, koska EFHK 1.0 pakottaa maaston tasaiseksi. Lemminkäisen kallio olisi luonnollisen korkuinen, jos tuo korkeustiedosto ei sitä latistaisi. Minulla on asennettuna Tatu Kantomaan "puolivirallinen" Etelä-Suomen mesh, joka mahdollistaa oikeat korkeustiedot kapealta rannikkovyöhykkeeltä. Mm. pääkaupunkiseutu lukuun ottamatta Helsingin keskustaa (liian korkea) on hyvin luonnollisen näköinen tuota meshiä käytettäessä.

4. Muita parannuksia on luvattukin (yö- ja talvitextuurit) joten en kinua niitä nyt tässä sen kummemmin.

Lisäksi toivoisin, se että FISD tekisi photorealistisen Vantaan, Espoon ja Helsingin täydennykseksi hienoille EFHK 1.0 ja EFHF 2.0 kentille ja Helsinki 4.0:lle. Olen itsekin maisemia mallintanut (mm. Porin photosceneryn autogenit), joten olisin mielelläni jälleen FISDIN käytettävissä mainitsemiani photosceneryjä tehtäessä.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tatu Kantomaan "puolivirallinen" Etelä-Suomen mesh

Onkohan tuosta tulossa jossain vaiheessa ihan virallinenkin?  :P

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Mistä johtuu että kiitoratojen ja rullausteiden jotkut viivat vilkkuvat häiritsevästi siellä täällä? Mipmapping on arvossa 4 kuten tuleekin. Saako välkehdintää mitenkään pois?

Allekirjoitan myös tämän mutta eipä ole löytynyt minunkaan kohdalla ratkaisua. Eri resoluutioiden, antialiasoinnin, mipmappien ja anisotropian yhdistelmät on kokeiltu mutta mikään ei auta. Samaa vikaa löytyy kyllä myös muillakin lisäosakentillä. Taitaa olla vaan ominaisuus josta ei pääse eroon..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on joskus sellainen ongelma tuossa EFHK 1.0 että texturet katoaa hetkeksi aikaa kokonaan? . Mikä mahtaa olla viella?.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni ainakin Antialiasing auttoi asiaan (jollei siis jo päällä?)

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni ainakin Antialiasing auttoi asiaan (jollei siis jo päällä?)

Ei kai sentään FS9:in oma antialiasing?Se meinaan kyykyttää simun kyllä pahemman

kerran ainakin "mopo" koneen omistajilla.

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se juuri!

AMD 64 3000/GEFORCE 6600GT PCI-E/1GB DDR 400mhz (dual ch).

Kysymys kuuluukin että kannattaako näytönohjaimelta määrittää antialiasointi? Jos näin niin mitkä arvot? (Mielenkiintoista, en ole ennen kokeillutkaan).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se juuri!

Kysymys kuuluukin että kannattaako näytönohjaimelta määrittää antialiasointi? Jos näin niin mitkä arvot? (Mielenkiintoista, en ole ennen kokeillutkaan).

Ehdottomasti näytönohjaimelta! Kuten Lönkkakin sanoi, simun oma AA kyykyttää konetta aika lahjakkaasti. Arvoja voi kokeilla itse, eli millä toimii jouhevimmin grafiikan silti näyttäessä hyvältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se juuri!

Ilman muuta näytönohjaimen ajureista. Optimiarvon pelattavauuden ja näyttävyyden suhteen löydät kokeilemalla.

edit: Ilkka prkl! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No taidanpa tietää mihin tämä ilta menee, kun pääsen töistä!

Kiitokset uudesta näkökulmasta!

T: Mika.

PS: ei ole vaan tullut mieleen tämä vaihtoehto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipahan kokeiltua! (Offtopic)

Paras vaihtoehto on kyllä simun oma antialiasing. Kun ohjaimelta säätää samankaltaiseksi (jos edes pystyy), niin framet tippuu, eikä tulos yllä samaan. Lentelin ilman simun omaa A-A:ta EFHK:lla, ja myös päälle laitettuna eikä framet heitelleet kuin noin 1-2fps/s.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[OffTopic]

Ajattelin lisätä tähän keskusteluun vielä sen, että välttämättä siitä framemäärän rajoituksesta simussa ei ole mitään apua simun muun toiminnan tehostumiselle, vaikka niin yleensä luullankin. Ainakin Mega Sceneryn ohjeissa käskevät laittaa sen säädön rajoittamattomalle ja ovat sen mukaan todenneet, että simu toimii sujuvimmin sillä tavoin.

- Ville -

[/OffTopic]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai sentään FS9:in oma antialiasing?Se meinaan kyykyttää simun kyllä pahemman

kerran ainakin "mopo" koneen omistajilla.

Harri

Tuokin riippuu niin ajureista ja raudasta. Mulla esim. vanhalla geforcella simun oma reunanpehmennys oli nopeampi kuin näyttiksen ajureista "pakotettu". Eli kannattaa testata itse ja katsoa miten asia on.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja taas offia...

Kyllähän ne asetukset saa itse hakea, jokainen kokoonpano on aina erilainen. Mitä frame limitteriin tulee, niin en usko että sillä hirveästi olisi vaikutuksia (ehkä siirtymät default maisemista addoneihin) voisi kai olla vähemmän rajuja, jos olisi limitteri päällä? Muistaakseni Maliniemen Mikko joskus kertoi ettei ruudunpäivitys ole täysin sujuvaa edes 50fps. Itse olen havainnut että DOS:in jälkeen tätä "katkeilua / nykimistä" on esiintynyt aina! Syynä lienee Windowsin muistinhallinta, joka ei todellakaan ole edelleenkään täydellinen!

Kuka sitten tietää kaiken? Ei kukaan, vaan tähän on tyytyminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään