Erkki Mikola

Suomalaiset Ju-52:t

15 viestiä aiheessa

Sfnetin puolella epäiltiin, etteikö Aerolla olisi ollut lainkaan Ju-52:sia

Epäilijälle annetussa vastauksessa oli pari linkkiä, joita seurailemalla pääsin alkuun "tutkimuksessa", paljonko niitä oli, minkä nimisiä, milloin hankittiin ja mitä koneille lopulta kävi.

 

Täällä kerrotaan, että koneita oli 5:

"Tammikuussa 1932 Aero tilasi yhden Junkers Ju 52/3m:n. Kone oli kolmimoottorinen, neljätoistapaikkainen alataso. Aero käytti konetta kellukkeilla ja myöhemmin pyöräkoneena. Tämä rajoitti lennot aluksi vain kesäkausiin.

 

Ensimmäinen Ju 52/3m asetettiin liikenteeseen 1. heinäkuuta 1932 Helsinki-Tukholma -reitille. Vuosina 1932-42 Aerolle toimitettiin viisi Ju 52/3m:ää."

 

Ja täältä löysin seuraavat tiedot:

-------------------------------

 

J4014, Ju52 3/m

AERO O/Y, OH-ALK, Jun. 32, named 'Sampo'

AERO O/Y, OH-LAK, 1939 to Nov.41, crashed into sea at Turku, repaired

AERO O/Y, OH-LAK, ??.??.?? to Okt.45, crashed at Hyvinkaa 31.10.45 due to fog

 

J5494, Ju52 3/mge

AERO O/Y, OH-ALL, Jul. 36 to Jun.40, named 'Kaleva', Shot down en route Tallinn-Helsinki by Soviet fighters 14.06.40 (jw)

 

J7256, Ju52

LUFTHANSA, D-AVIU, Dez. 41, named 'Th. Schöpwinkel', built at Merseburg

AERO O/Y, OH-LAM, Feb. 42, named 'Karjala', leased, damaged in ground collision at Malmo 06.07.43

ABA SWEDEN, SE-BUE, 1945

PRIV: Ahrensberg, SE-BUE, Nov. 51

GIBBES SEPIK AIRWAYS, VH-BUU, Sep. 55 to Okt.59, crashed at Baiyer River, remains still at crash site in 60s

 

J7390, Ju52

LUFTWAFFE, VK+PJ, ??.??.??, not taken up

AERO O/Y, OH-LAP, ??.??.??

LUFTHANSA, D-ACDA, 1942 to 1945, leased

 

J7490, Ju52 g8e

LUFTWAFFE, CK+QO, Mai. 42 to Mai.42, built at Bernburg, not taken up by Luftwaffe

AERO O/Y, OH-LAP, Aug. 42, named 'Petsamo'

LUFTHANSA, D-ACDA, Okt. 42 to Jul.44, leased, later bought

LUFTWAFFE, VK+PJ, 1945 to Mai.45, handed over to US Army and finally destroyed

 

J7493, Ju52 g8e

LUFTWAFFE, CK+QR, Feb. 42 to Feb.42, built at Bernburg, not taken up by Luftwaffe

AERO O/Y, OH-LAO, Sep. 42, named 'Waasa'

LUFTHANSA, D-AEAC, Okt. 42 to Jul.44, leased

ABA SWEDEN, SE-BUD, Mai. 45

PRIV: Ahrensburg, SE-BUD, Nov. 51

GIBBES SEPIK AIRWAYS, VH-BUV, Sep. 55

GIBBES SEPIK AIRWAYS, VH-GSS, Aug. 59 to 1960, wfu and broken up at Madang

JUNKERS, D-AXVA, 29.02.42 to Sep.42, cvt to -Z5

--------------------

 

Eli 6 eri konetta, mutta koska kahdella on sama rekisterinumero OH-LAP (J7390 ja J7490), listalla on virhe?

 

Yhteenveto:

OH-ALK = OH-LAK = Sampo

OH-ALL = Kaleva

OH-LAM = Karjala

OH-LAO = Waasa

OH-LAP = Petsamo

 

Pitääkö paikkansa? Ja oliko Petsamo se kone, joka jäi sakasalaisten "sotasaaliiksi" ollessaan normaalilla reittilennolla, kun Lapinsota alkoi? (Tällaisen tarinan kuulin viime sunnuntaina Malmilla)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnilleen tuo pitää paikkansa. OH-LAM ei vaurioitunut Malmössä vaan Malmilla, törmäsi laskussa Ilmavoimien SB-2-pommikoneeseen (SB-22), joka vaurioitui korjauskelvottomaksi, LAM sensijaan korjattiin.

OH-LAO myytiin Ruotsiin vasta marraskuussa 1951, toimitettiin 18.1.52. Ja se "Ahrensburg" on Firma M. Ahrenberg.

OH-LAP tosiaan jäi Saksaan ollessaan sinne liisattuna Lapin sodan alkaessa. DLH käytti konetta vielä tammikuussa 1945, tarina kertoo, että USA:n armeija sai sen haltuunsa 7.5.45 ja pari päivää myöhemmin tuhosivat sen konekivääreillä ampuen.

Huvikseen kai?

Se valmistusnumero 7390, toinen OH-LAP, on vissiinkin vain ns LAPsus, yksi numero vain heittää oikean OH-LAP:n numeroon, vai tietääkö joku jotakin muuta?

 

Edit: huomasin, että samoin kuin LAO myös LAM myytiin Ruotsiin marraskuussa 1951, toimitettiin vasta 30.4.52, jolloin poistettiin Suomen rekisteristä. Ja sama Ahrenberg omistajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä huonolaatuinen kuva tuosta törmäys-kaksikosta.

SB-2 on ilmeisesti kärsinyt Ju52:sta enemmän tuossa kaputissa..

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista GIBBES SEPIK AIRWAYS:ille myydyistä koneista löytyy kuvia ajalta, jolloin ne olivat vielä Ruotsissa http://www.ansettinwa.org/Pages/fredspages/gibbes_sepic.htm

 

VH-BUV eli OH-LAO http://www.ansettinwa.org/images/Page%20Images/fredspages/gibbes/ju52_vh_buv.jpg

http://www.ansettinwa.org/images/Page%20Images/fredspages/gibbes/ju52_vh_buv2.jpg

 

ja Ju52-3/m, 6411375

DDL, OY-DFU, "Uffe Viking", 28.01.46

AB AEROTRAFIK, SE-AYB, 1945

private Mr. Ahrenberg, SE-AYB

GIBBES SEPIK AIRWAYS, VH-BUW, 18.03.57

http://www.ansettinwa.org/images/Page%20Images/fredspages/gibbes/ju52_vh_buw.jpg

 

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista toimintaa Uudessa Guineassa n. 50 vuotta sitten.

 

Edit: Tässä taitaa olla historiallinen kuva, missä VH-BUW:tä viedään korjattavaksi "pienen haverin" jälkeen http://www.pngaa.net/Photo_Gallery/Ross_Johnson/Henganofi/photos/photo_29.html (samassa albumissa paljon muitakin mielenkiintoisia kuvia, millaista oli valkoisen miehen elämä Uudessa Guineassa 2. maailmansodan jälkeen)

 

Edit2: Ja täältä lisää vanhoja ilmailukuvia PNG:stä (=Papua - New Guinea) http://www.pngaa.net/Photo_Gallery/Grays_Aviation_PNG/grays_aviation_index.htm

tai jos alueen historia kiinnostaa laajemminkin niin http://www.pngaa.net/index.html

 

Edit3: Noista Uuteen Guineaan lennetyistä koneista kerrotaan täälläkin

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/4641.htm

ja sitä kautta pääsee jopa Junnun ohjaamoon http://www.virtualpanorama.ch/ju52/cockpit_1_java.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista toimintaa Uudessa Guineassa n. 50 vuotta sitten.

 

 

Gibbes Sepik Airwaysin perusti toissen maailmansodan jälkeen australialainen hävittäjä-ässä Bobby Gibbes. Yhtiö hoiteli kuljetuksia, ihmisten ja rahdin, Uudessa Guineassa Sepik-joella, jossa etsittiin kultaa isommassa määrin. Kalustona oli erinäköisiä Junkerseja, Austereita, Lodestareja, Cessna 180:iä ja 185:iä, sekä kaikkiaan 16 Noorduyn Norsemania!

Maailma on niin pieni paikka, että vuonna 1999 yhdellä tyyppikurssilla minulla oli simulaattoriopettajana vanhempi australialainen herrasmies, jonka ensimmäinen työpaikka oli ollut Norseman-pilotin homma Gibbes Sepik Airwaysillä. Hän muisteli nähneensä silloin Ju-52:n

romuja siellä jossakin viidakkokentillä.

Joskus 60-luvun alussa Gibbes Sepik Airways sulautui Mandated Airlinesiin. Bobby Gibbes elää ymmärtääkseni vieläkin, vaikka on jo liki yhdeksänkymppinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero OY:n Junkers Ju 52/3m koneelle OH-ALL eli “Kaleva” (vno.5494), sattui merkillinen onnettomuus Turun saaristossa 10.11.1937, kun koneen keskimmäinen moottori alkoi täristä ja se repeytyi kokonaan irti koneen nokasta. Moottori potkureineen putosi jonnekin mereen. Ohjaaja toi koneen takaisin Turun Artukaisiin kahdella moottorilla.

Minulla on tapauksesta maalattu taulu, joka kuuluu Ilmailumuseon myymään sarjaan. Kalevan kohtalo sitten sinetöityi tunnetulla tavalla 14.6.1940.

Taulussa on alkuperäiset nimikirjoitukset kahdelta legendaariselta Aeron /Finnairin ohjaajalta eli Lentokapteeni Wolmar Laurilan ja Lentokapteeni Helge Laitisen.

Olen lukenut tapauksesta aiemmin jostain ilmailukirjasta ja en muista kumpi kyseisistä ohjaajista oli “puikoissa” kyseisellä lennolla, olisiko ollut Laurila?

 

Aero Oy:n Junkers Ju 52/3m OH-ALK “Sampo”(vno.4014) teki pakkolaskun mereen Turun saaristossa Taivassalon Hakkenpään edustalle 7.11.1941, kun sen kaikki kolme moottoria sammuivat. Syynä oli Tukholmassa edellispäivänä tankattu bentyyli, jota ruotsalaiset koneet silloin käyttivät. Bentyyli on bensiinin ja alkoholin 7/3 seos. Se tukki polttoainesuodattimet liuottamalla tavallisista tiivisteistä hartsia, ja moottorit pysähtyivät. Taitavasti tehdyssä pakkolaskussa kone pysyi miltei ehjänä. 16 matkustajaa säilyi hengissä, mutta 2 vanhaa ihmistä hukkui. Kone korjattiin ilmeisesti.

 

Se siis lensi tuolloin vuonna 1941 vielä tunnuksin OH-ALK, kun taasen toisesta lähteestä ilmenee, että OH-ALK sai uuden tunnuksen OH-LAK jo 1.12.1939. (?)

Mitenhän on asian laita?

 

Sama kone OH-LAK “Sampo” tuhoutui lähestyessään erittäin huonossa säässä ja pimeässä Hyvinkään lentokenttää 31.10.1945. Kone rysähti metsään kentän pohjoispuolella tehtyään ensin ylösvedon ja yrittäessään laskeutua toisen kerran. Rajussa onnettomuudessa ei onneksi tullut lainkaan kuolonuhreja, ohjaajan ja radiosähköttäjän lisäksi matkustajia oli 14 henkeä. Kone paloi kuitenkin poroksi. Onnettomuudesta ja sen syistä on hyvä juttu SIL 3/1995 lehdessä, josta tämän tiedon poimin. Lehdessä mainitaan myös, että kone oli entinen OH-ALK, joka oli korjattu ja saanut uuden tunnuksen OH-LAK. (lisätietoja olisi lehdessä SIL 3/1994, jota minulla ei ole).

 

Finnairin kirjassa “Aika lentää, Finnair 75 v. ” on useita kuvia Ju 52 “Sampo”-koneesta tunnuksin OH-ALK mm. vuodelta 1934 sekä Malmilta uudessa hallissa ja olympiajulisteessa vuodelta 1938.

 

Saman kirjan lopussa on taulukko Aeron/Finnairin laivastosta, josta käy ilmi Ju 52 koneiden käyttövuodet ja määrät: Enimmillään yhtäaikaa 4 konetta vv.1942-43.

 

-1932-35    1 kpl

-1936-39   2 kpl:tta

-1940 1 kpl

-1941 2 kpl:tta

-1942-43   4 kpl:tta

-1944 3 kpl:tta

-1945-48   2 kpl:tta

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

Olen lukenut tapauksesta aiemmin jostain ilmailukirjasta ja en muista kumpi kyseisistä ohjaajista oli “puikoissa” kyseisellä lennolla, olisiko ollut Laurila

 

 

Ei ollut, vaan juuri se toinen, eli Laitinen. Ja sen OH-ALK:n tunnus on minun lähteideni mukaan myös vaihtunut jo 1.12.39.

Erinomainen lähde Aeron ja sittemmin Finnairin historiikkiin vuoteen 1983 asti on muuten John Weggin teos Finnair, the Art of Flying since 1923, virallinen Finnairin 60-vuotis juhlateos. Tosin ei taida olla ihan helppo löytää edes divareista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut, vaan juuri se toinen, eli Laitinen. Ja sen OH-ALK:n tunnus on minun lähteideni mukaan myös vaihtunut jo 1.12.39.

Erinomainen lähde Aeron ja sittemmin Finnairin historiikkiin vuoteen 1983 asti on muuten John Weggin teos Finnair, the Art of Flying since 1923, virallinen Finnairin 60-vuotis juhlateos. Tosin ei taida olla ihan helppo löytää edes divareista.

 

Kiitos tiedosta, se oli se nuorempi ohjaaja sitten eli "Hege" Laitinen. Tuo tunnus minuakin hämmentää, kun S. Jylhän kirjassa "Siviili-ilmailun viimeiset lennot" se mainitaan tuon v.-41 onnettomuuden selostuksessa juuri OH-ALK tunnuksella ja Ritaranta/Mäkinen luettelossa mainitaan, että se vaihtui 1.12.1939 OH-LAK:ksi.

 

Mistähän Jylhä on poiminut kirjaansa tuon vanhan tunnuksen?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vanhan valokuvan Junkers Ju-52-3. Tunnuksen viimeinen kirjain jää ikävästi koivun taakse. Liekö OH-ALL "KALEVA" vai OH-ALK "SAMPO"? Kuvan takapuolella on leima: Paldan, Aurak.1  Ilmeisesti Turkulainen valokuvaamo?

 

junkers_oh-al...jpg.e62de1ffd09e107ed0ef51b1ceff3fbc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos katselee kuvaa hiukka kauempaa näyttäisi rungossa olevan K kirjain.Mielenkiintoinen tuo sotilashenkilö vasemmalla, ase selässä, liekkö sota lähellä vai vain lentoliikennettä häiritsevä hirvi poistolistalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos katselee kuvaa hiukka kauempaa näyttäisi rungossa olevan K kirjain.Mielenkiintoinen tuo sotilashenkilö vasemmalla, ase selässä, liekkö sota lähellä vai vain lentoliikennettä häiritsevä hirvi poistolistalla.

 

Paldan viittaa Turkuun. Löysin googlaamalla valokuvaajan nimeltä Yrjö Paldan, joka on ottanut valokuvia talvisodan aikaan Turussa. Mielestäni tuo kuva on otettu Turun Artukaisissa matkustajaterminaalin mäeltä. Kone on varmaankin juuri OH-ALK, jonka tunnus vaihtui LAK:ksi 1.12.1939. Rungossa näyttäisi olevan K, kuten Arnekin sanoo. Kuva voisi ajoittui tuohon talvisodan kynnykselle.

 

http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=5150

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan kanssa samaa mieltä paikasta, varmistella voisi joku Turkulainen nimittäin konelatoja/valokuvaaja Paldan luovutti testamentissaan koko omaisuutens Turun Kirjatyöntekijäin Yhdistykselle ja voisi olettaa että jostain löytyy miljuuna valokuvaa hyvin arkistoituna, ainakin negat.Oletettavasti enemmänkin tuon kentän tapahtumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sammon tunnus muuttui OH-LAKiksi dokumenttien mukaan joulukuussa 1939, mutta useissa myöhemmissä kuvissa esim. välirauhan aikaan koneen tunnukset oli maalattu vielä muotoon OH-ALK. Kirjoissa on kuvia mm. kesältä 1940 Petsamon reitiltä (Rovaniemi, Sodankylä), joissa tunnus näkyy. Siipien alapinnalla näyttää olevan vielä tuolloin Suomen liputkin. Mielestäni tuo Sammon talvinen kuva OH-ALK voisi olla siis talvisodan ajalta talvelta tai kevättalvelta 1940.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään