Guest Esko

Radio laitteet

67 viestiä aiheessa

Moi!

Tässä kuva minun uudesta radiolaitteista.

On vähän hommelemista ennenkuin tulee valmiiksi.

Veljeni tytär Anneli käy CNC koulutusta ja hän teki cad ohjelmat ja työt koulussaan täällä Västeråsissa.

Materiaali on plexilasia.

Hei, Esko

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää hyvältä!

Itselläni lähtee FrontDesignistä seuraavaksi tällaiset tilaukseen, harmi ettei ehdi ohjaamopäivään.

lower-switches.png

switches-on-left-panel.png

breakers-on-left.png

Pitää vain katsoa puuttuuko tuosta jotain. Noi "sulakkeet" (pyöreät reiät) on ihan näön vuoksi, kun nurkissa on kuusi kappaletta sulakepitimiä joita voisi hyvin laittaa checklistejä varten paneeliin, joten niitä toki on liian vähän verrattuna oikeaan koneeseen. Mutta jos huomaatte tuossa muuten jotain puuttuvia oleellisia kytkimiä (kyseessä siis mäntämoottorinen kevyt twin, esim. Baron tai C310..) niin kertokaa, saatan hyvin olla unohtanut jotain kytkimistä..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni lähtee FrontDesignistä seuraavaksi tällaiset tilaukseen, harmi ettei ehdi ohjaamopäivään.

//Tuomas

Mitäs noille muuten tulee hintaa?

EDIT: Ja erittäin hyvältä näyttää

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Leveä kytkinpaneeli näyttäs olevan 55e + alv, muut 25 ja 30 euroa. Eihän tuo halpaa ole, mutta saa siistit ja kestävät eikä tarvitse rakentaa itselle CNC-jyrsintä että saa "halpoja" paneeleita tehtyä itse.. :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilaukseen meni, odotellessa pahvimallit paneeliin sovituksessa:

panel-aug22-05.jpg

Maali tekee kummasti näköä tuohon, tarvii vielä tehdä feikit ruuvinkannat noihin kaikkiin mittareihin niin alkaa näyttää lentokoneelta :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilaukseen meni, odotellessa pahvimallit paneeliin sovituksessa:

....niin alkaa näyttää lentokoneelta :)

//Tuomas

Moro,

Loistavalta näyttää !

Tuo toimii ilmeisen luotettavasti tuo FrontDesignin homma?

Kauankos keskiverto toimitus kestää.

t.Kimmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkoisen hyvin on homma pelannut. Tämä on nyt toinen kerta tosiaan kun tilaan noita.

Softa on aikasta helppo, ja sillä saa tehtyä hyvinkin kivoja juttuja. Tietty ne on alumiinia, joten taustavalaistus ei toimi - mutta se ei ole mulle ongelma. Noiltahan saa myös pleksiä, mutta mun mielestä simutouhuissa on ihan liikaa muovia ja rimpulavitkuttimia muutenkin, joten ihan hyvä olla jotain metallistakin, kestääpähän ainakin..

Toimitus kestää niin lyhyen aikaa kuin lompakko antaa myöten ;D Perustoimitus on parisen viikkoa, mutta jos lyö rahaa tiskiin saa nopeammin, tosin hintakerroin on tyyliin 2.. eli köyhän ja kiireisen miehen valinta tämä ei ole ;D Mutta toi on hienoa kun saa just täsmälleen sellaiset kuin itse haluaa ja tarvitsee.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs Meuronen tästä tuumaat? ;D

//Tuomas

Asiaa !!,  ei pöllömmän näköinen  ;D

Sulle on Tuomas privaa, sais vaan tuo PSOnen jutskan kuntoon ::) niin ja ihan pari muuta juttua.

Kimmo

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dum di dum... Feikkiradiot reiän päällä niin näyttää kivalta, matto lattiassa ja maalia hiukan pinnassa, pitäisi olla hyvä.. :-)

panel-aug25-05.jpg

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dum di dum..

Löyty tällainen: http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm

Kiintoisa tapa kokeilla piirilevyn tekoa ilman valotuslakkaa..

Yksi:

audiopanel-piirilevy.png

Kaksi:

pcb-with-iron-transfer.jpg

Kolme...

audiopanel3.jpg

..ja sehän vaikuttaa hyvältä!

audiopanel2.jpg

audiopanel.jpg

Tietty tuli säheltäessä piirrettyä tuo kaavio väärin, ledit on nurinpäin, mutta onneksi ne saa tuolta kytkimen sisältä vaihdettua toisin päin helposti.. eli hiukan korjattavaa, mutta ensimmäiseksi piirilevyksi *ikinä* aika hyvä tulos omasta mielestäni.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskomattoman hyvää jälkeä! Näyttää komealta.

Saatko otettua simusta muuten yleiskuvan, miten se on edistynyt?

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dum di dum..

Löyty tällainen: http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm

Kiintoisa tapa kokeilla piirilevyn tekoa ilman valotuslakkaa..

//Tuomas

Itse piirtelen OrCAD ohjelmistolla ja jos kysessä on pieni piirilevy, käyn sen jyrsityttämässä koululla. Siellä saa myös levylle juotteenestopinnoitteen, jottei vedot aikaa myöten hapetu. Varmaan sinäkin lakkaat kaiken aina huolella, mutta JEPpi on silti parempi, maksaa vaan aika lailla. Suuremmat projektit lähetän ulkomaille valmistettavaksi.

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse piirtelen OrCAD ohjelmistolla ja jos kysessä on pieni piirilevy, käyn sen jyrsityttämässä koululla. Siellä saa myös levylle juotteenestopinnoitteen, jottei vedot aikaa myöten hapetu. Varmaan sinäkin lakkaat kaiken aina huolella, mutta JEPpi on silti parempi, maksaa vaan aika lailla. Suuremmat projektit lähetän ulkomaille valmistettavaksi.

Mitä ulkomaista firmaa olet käyttänyt ja paljonko kustantaa?

Itse olen aina tehnyt kotona syövyttämällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä ulkomaista firmaa olet käyttänyt ja paljonko kustantaa?

Itse olen aina tehnyt kotona syövyttämällä.

Olimexia käytin Atmelin prosessorilevyn tekoon tässä taannoin. Sitten oli kaverin kanssa kimppatilaus, mutta en muista oliko se taiwaniin vai minne. ;) Atmelilta laskuksi tuli postikuluineen liki 60 euroa, mutta prosessorilevyjä oli samalla 100*160mm levyllä 5kpl ja piirilevy oli juotteenestopinnoitettu. Ei minusta liian kallis. Aikaa skemojen lähetyksestä postipaketin hakuun postista kului noin 3vko, vaihtelee heidän kiireellisyyden mukaan.

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Radioissahan tuo eka numero on aina 1 joten senhän voisit virittää masterkortin outputista, kuten ledi kytketään, eli sopiva vastus vaan eteen ja teet loput sitten (4x4 segmenttiä) sillä displayllä.

Act        Stby        Act        Stby

L24.40  L35.45    L13.30  L09.50

Eli L=led, output

Vaihtoehtoisesti sit tosiaan kahdella kortilla, COM1act + COM1stby + Nav1act 5+5+5 =15 ja toiseen Nav1stby + XPDR(koodi+FL) + ADF 5+4+3+4=16

J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai se on vain kokeiltava ja katsottava yksi levy, kerro toimiiko :)

Mun oma segmenttilevy meni puihin, seuraavaan osaan tehdä ohuemmat linjat. Nyt tein turhan paksut ja niiden väli jäi kapeammaksi  - pelkäsin liikaa että menee linjat poikki syövyttäessä, mutta kävikin toisinpäin - "kaikki pinnit vievät roomaan" eli maahan :) Uutta yritystä kunhan saan lisää levyjä, Partco:sta löytyi vain yksi kappale, selvästi koulut alkaneet..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ade

Jeppi (väriltään sinertävää massaa) ei ole kuparin hapettumista vastaan vaan väliaikainen juotteenestopinnoite juotostäplän umpeen tinautumista vastaan esim. aaltojuotoksen jälkeen asennettavien komponenttien mahollistamiseksi.Maski  (vihertävä aine piirilevyn pinnassa) on taas hapettumisen ja juotostäplien välisten tinasiltojen estämiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeppi (väriltään sinertävää massaa) ei ole kuparin hapettumista vastaan vaan väliaikainen juotteenestopinnoite juotostäplän umpeen tinautumista vastaan esim. aaltojuotoksen jälkeen asennettavien komponenttien mahollistamiseksi.Maski  (vihertävä aine piirilevyn pinnassa) on taas hapettumisen ja juotostäplien välisten tinasiltojen estämiseen.

Mitähän mie olen taas tunnilla kuunnellu? ;) Maskia siis tarkoitin. Hyvä korjaus asiaan.

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän mie olen taas tunnilla kuunnellu? ;) Maskia siis tarkoitin. Hyvä korjaus asiaan.

Ade

Olen suunnitellut 16 vuotta piirilevyjä ja jotenkin se sattui silmään niin pahasti että oli vaan pakko korjata asia. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen suunnitellut 16 vuotta piirilevyjä ja jotenkin se sattui silmään niin pahasti että oli vaan pakko korjata asia. ;)

Ja hyvä niin. Itse olen vasta urani alkupäässä, kaippa se työ opettaa käyttämään myös oikeita termejä.

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jahas, amatööripiirilevynsuunnittelijan seuraava etappi alkaa hahmottua..

gns-pcb.png

Tuon kun saan toimimaan, sitten voi lentää vatsimissakin kun on radiot :-)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään