Guest sakvaka

Radiokompassi boeing 747-koneessa

8 viestiä aiheessa

Kysyinkin tätä jo, mutta poistin sen samantien katsoakseni asiaa flight simulatorin oppaista. se ei auttanut, joten kysyn uudelleen, miten boeing 747-koneessa käytetään radiokompassia (ADF)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä Vor1 on helpompi ja parempi ;) kun sä tette simussa teittejä niin siinä on GPS ja High altitude ja mikäs se toinen olikaan niin se alempi Vorilla lentää eli radiolla lentää, ja voit myös tehä että laitta NAV2 vorin tajuus siis sen tajuus mihin aijot lentää  ;) .

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä Vor1 on helpompi ja parempi ;) kun sä tette simussa teittejä niin siinä on GPS ja High altitude ja mikäs se toinen olikaan niin se alempi Vorilla lentää eli radiolla lentää, ja voit myös tehä että laitta NAV2 vorin tajuus siis sen tajuus mihin aijot lentää  ;) .

 

Tuosta en tajua mitään, mutta käsittääkseni simun defaultti 747:ssa on radiopaneelissa mahdollisuus virittää ADF:n taajuuksia, esim 408 kHz ym.

Kai siinä ND:llä sitten näkyy (sininen?) nuoli joka osoittaa NDB:n suunnan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä Vor1 on helpompi ja parempi ;) kun sä tette simussa teittejä niin siinä on GPS ja High altitude ja mikäs se toinen olikaan niin se alempi Vorilla lentää eli radiolla lentää, ja voit myös tehä että laitta NAV2 vorin tajuus siis sen tajuus mihin aijot lentää

 

Juu, tuosta vastauksesta ei paljoa apua taida olla, kun ainakaan minä en edes tekstistä selvää saa. Eli Mikko - olisi hieman aika panostaa tuohon kirjoitukseen, jotta viestit olisivat ymmärrettäviä....

 

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten. Ihan samalla tavallahan sitä 747:ssä käytetään kuten pikkuCessnassakin. Vai mitä tarkoitit?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin, että onko se adf-nuoli HSI-mittarissa, ja jos on, niin miten sen erottaa? Cessnassa voi säädellä heading-asetusta adf-kompassille, boeingeissa ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapa kuva. Väännät NDB majan taajuuden ADF vastaanottimeen ja nuoli ilmestyy ND näyttöön sinisenä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä Vor1 on helpompi ja parempi ;) kun sä tette simussa teittejä niin siinä on GPS ja High altitude ja mikäs se toinen olikaan niin se alempi Vorilla lentää eli radiolla lentää, ja voit myös tehä että laitta NAV2 vorin tajuus siis sen tajuus mihin aijot lentää  ;) .

 

 

Vor on kuitenkin hiukan eri asia kuin ADF jota kysyttiin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään