Tuomas Kuosmanen

Kotiohjaamo/Simutekniikkapäivän virallinen mainos

19 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailumuseolla järjestetään 27.-28.8. 2005 lentosimulaattoriharrastajien tapaaminen. Alla on hieno mainoskuva.

simupaiva05.png

Kaikki kotiohjaamorakentajat ovat tervetulleita tuomaan omia projekteja näytteille tapahtumaan. Jos et saa raahattua koko kokkaria paikalle, tuo edes osia, mittareita, piirikortteja yms. Jos haluat pitää yleisölle esityksen projektistasi, sekin käy, mutta ei ole mitenkään välttämätöntä tai ehto sille että voit tuoda sen mukaan. Pääasia, että tulet paikalle. Tapahtuma järjestetään museon auditoriossa ja tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Jos haluaa tutustua museon näyttelyihin on maksettava normaalit museon sisäänpääsymaksut 3/6/12 euroa. Aikataulu on vielä työn alla johtuen osittain järjestelyissä mukana olevien kesälomista yms. Mutta se on varmaa, että

Lauantai 27.8. pitää sisällään ohjelmaa kotiohjaamorakentamisesta alkaen kello 11.00, sunnuntaina jatketaan vapaamuotoisemmalla ja hieman väljemmällä ohjelmalla.

Huom! Jos tuot tavaraa näytteille ota yhteyttä Klemettisen Juhaan joko privavestillä tai sähköpostilla juha.klemettinen(ät)kolumbus.fi, että osaamme varata tarpeeksi tilaa ja sähköliitäntöjä.

!!! keskustelua aiheesta voi seurata (ja jatkaa) tässä viestiketjussa !!!

Tein tästä mainoksesta oman ketjunsa siksi, että tähän voi kätevästi linkittää muualta, toisaalta tuossa ylläolevassa ketjussa on kovasti keskustelua aiheesta. Joten molemmat kai ovat ihan tarpeellisia.

Pieni FAQ:

• Mikä ihmeen kotiohjaamo? - Kotiohjaamo-termi tarkoittaa yleensä PC-tekniikalla toteutettua harrasterakenteista lentosimulaattoria. Simulaattorin perustana on usein Microsoftin Flight Simulator -sarjan peli tai joku "militääri"lentopeli, kuten IL-2 Sturmovik tms. Simulaattorikokemusta pyritään saamaan realistisemmaksi rakentamalla oikean lentokoneen hallintalaitteita, usein jopa kokonainen ohjaamo, jonka tarkoitus on kyetä lentämään simulaattorilla ilman näppäimistön ja hiiren apua. Samoin usein simulaattori ristetään ulkomaailmasta jotta sen sisällä voi paremmin keskittyä lentämiseen.
  • Kuka tapahtumaan voi tulla? - Kuka tahansa. Tarkoitus on koota yhteen samanhenkistä väkeä naamatusten kertomaan ideoitaan, esittelemään omia projektejaan ja tutustumaan toisiinsa hyvässä, rennossa tapahtumassa. Vaikka tapahtumassa onkin muutama luentomainen esitys eri aiheista, pääpaino on tutustua erilaisiin teknisiin ratkaisuihin yhdessä, saada uusia ideoita ja yksinkertaisesti viettää hyvä viikonloppu mainiossa ilmailuhenkisessä seurassa.
  • Projektini on vähän kesken, kehtaako sitä tuoda? - Niin on meidänkin projektimme. Viis siitä, sitäpaitsi, eipä tarvi ruuvailla koppaa auki jos koppa vielä puuttuu ;) Rohkeasti mukaan, mitä enemmän "ihmeteltävää" saadaan mukaan, sen parempi, ja sitä mielenkiintoisempi tapahtumasta tulee.
  • Mitähäh? - Jos joku askarruttaa mieltä, kysy. Jos et ole rekisteröitynyt vielä foorumille, se kannattaa ehdottomasti tehdä, sen jälkeen klikkaa "Reply" -nappia tuossa alla ja kerro mikä askarruttaa mieltä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simulaattoritekniikkapäivän

ohjelma

Lauantai 27.8.-05

Ovet avautuvat kello 11.00

12.00 Joni Öfverström: Kotiohjaamorakentamisen perusteita

13.00 Tuomas Kuosmanen: IOCards

14.00 Tuomas Kuosmanen: Malmin Ilmailukerhon Cessna simulaattorin nykyvaiheita ja suunnitelmia

Museon Caravelle simulaattori avoinna tutustumista varten kello 11.00-12.00 ja 15.00-16.00

(museon sisäänpääsymaksulla)

18.00 Museo sulkee ovensa

Sunnuntai 28.8.-05

Museo avaa ovensa kello 11.00

Tapahtuma jatkuu rakentaja tapaamisen, yleisen jutustelun ja tutustumisen merkeissä

18.00 Museo sulkee ovensa

Tekniikkapäivien tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Museoon normaalit pääsymaksut

Paikkana Suomen Ilmailumuseo: www.ilmailumuseo.fi

(edit: MIKin simusta puhun enemmänkin "missä nyt ollaan, ja miten tästä eteenpäin" -mielellä, toki kertausmielessä kerron myös pikaisesti miten tähän päivään asti on projektissa päästy -- Tuomas)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tunnelma alkaa olemaan katossa.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Kaikki Mukaan!

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kävinhän sitten minäkin pikaisesti puoli tuntia kuuntelemassa ennen kuin nappasin kundit kyytiin Malmille. Näin jälkikäteen pitää sanoa että aika yllättävän hyvää jälkeä Joni oli tuon kuvassakin olevan 737:n kanssa saanut aikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo olinhan minäkin siellä mukana katselemassa,kiitos järjestäjille hienosta päivästä nytten taas sain uutta potkua projektiini  ;) ,Juha siinä taisi sanoa että on 3/4 osaa simureplikantti no minä taidan olla se ihan simulentti vaan  ;D , joo ja se Tuomaksen Iocardsin kertominen oli hyvä juttu ja todellaki se on tosi kätevä asentaa kaiken moisia vipuja siihen KIITOS! vielä kerran  :) .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulin että väkeä oli mukavasti paikalla. Lisääkin kuvamateriaalia on varmaan tulossa lohdutukseksi meille jotka emme päässeet paikalle?

Pete

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Plääh, minä en päässyt  :( Jos olisin päässyt niin varmasti mukavaa olisi ollut..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille mukana olleille, niin tavaraa näytteille tuoneille kuin vierailijoillekin!

Joo olinhan minäkin siellä mukana katselemassa,kiitos järjestäjille hienosta päivästä nytten taas sain uutta potkua projektiini  ;) ,Juha siinä taisi sanoa että on 3/4 osaa simureplikantti no minä taidan olla se ihan simulentti vaan  ;D , joo ja se Tuomaksen Iocardsin kertominen oli hyvä juttu ja todellaki se on tosi kätevä asentaa kaiken moisia vipuja siihen KIITOS! vielä kerran  :) .

Se taisi olla kyllä Joni joka puhui simureplikanteista omassa "kotiohjaamo rakentamisen perusteita" esityksessään  ;)

Ja nyt takaisin omien suunnitelmien pariin...

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan  :-[ , tota se joka toi Boeing 737 kokkarin luulin että se olit sinä  :-[ .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kuvia löytyy osoitteesta:

http://www.aviation.1g.fi/kuvat/ (kokkaripäivät)

Itse olin niin kiireinen lauantain, että en ehtinyt juuri kuvaamaan. Minun kuvani keskittyvät hieman yksipuolisesti Jonin ja Tuomaksen projejteihin, olihan siellä lauantaina paljon muutakin!

Laittakaa muutkin kuvianne näytteille.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytiin lauantaina jälkikasvun kanssa ihmettelemässä kavereiden aikaansaannoksia ja pakko sanoa, että hienoa jälkeä. Ikävä vaan kun jälkikasvu halusi malttamattomasti päästä katsomaan museon puolelle oikeita koneita joten aika hätäinen visiitti oli. Mutta kiitoksia minunkin puolestani vaivannäöstänne, oli ensimmäinen kerta kun luonnossa näin kotiohjaamon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa vain, oli tekemistä sen verran etten ottanut kameraa edes mukaan. Lisäilen tässä näitä pikkuhiljaa, ensin tämä yksi

The Incredible Yoke-Man, the latest from Marvel Superheroes! :)

yokeman.jpg

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistetään ny omatkin kuvat sitten näytille.

Tero säätää keskittyneenä videotykkiä kun Santtu ja Tuomas seuraavat.

[ attachment removed ]

The Puttemies puttensa kassa :)

[ attachment removed ]

Bussimiesten nurkkaus.

[ attachment removed ]

Porukkaa oli...

[ attachment removed ]

Tulevaisuuden kokkarin rakentajat? ;D

[ attachment removed ]

Muitakin kiinnosti putte.

[ attachment removed ]

Santtu sorvaa Tuomaksen simulla.

[ attachment removed ]

Joo, sitä porukaa tosiaan oli..

[ attachment removed ]

Erittäin nätit mittarit vaikka onkin "vain" TFT näyttö taustalla ja puuta päällä...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Olli! Hyvät kuvat, itse en edes ottanut kameraa mukaan, enkä olisi kyllä ehtinyt kuvaamaankaan siinä tohinassa.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

enkä olisi kyllä ehtinyt kuvaamaankaan siinä tohinassa.

Semmoista se on... :) Aina kun kaiken pitäis toimia niin kaikkea pitää säätää 10x enemmän. ;D

btw. Olen aika yllättynyt että kuinka kiva tuo Stigman 10-20mm oli :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Olli! Hyvät kuvat, itse en edes ottanut kameraa mukaan, enkä olisi kyllä ehtinyt kuvaamaankaan siinä tohinassa.

Eli se olis ihan hyvin joutanut mulle se 12-24 mukaan juustomaahan :P

Olisihan tuollakin ollut mukava käydä ihmettelemässä, sen verran komeita härveleitä näyttää pojilla olevan, mutta ei oikein natsannut nuo aikataulut. No, seuraavalla kerralla sitten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli se olis ihan hyvin joutanut mulle se 12-24 mukaan juustomaahan :P

Niinhän mä sanoinkin että olisit saanut sen, mutta sitten asia vain jäi..?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinhän mä sanoinkin että olisit saanut sen, mutta sitten asia vain jäi..?

Juu, niinhän se meni. Mutta hienovaraisesti en kehdannut enempää kuitenkaan hommaa ajaa eteenpäin, kun ajattelin, että on sulla sille vastoin puheitasi kuitenkin omaakin käyttöä, kun tiesi tuon kokkaripäivän. Mutta ei sitten vissiin ollut :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, niinhän se meni. Mutta hienovaraisesti en kehdannut enempää kuitenkaan hommaa ajaa eteenpäin, kun ajattelin, että on sulla sille vastoin puheitasi kuitenkin omaakin käyttöä, kun tiesi tuon kokkaripäivän. Mutta ei sitten vissiin ollut :P

No ei, mä kyllä sanon ihan suoraan yleensä jos on. Noin niinkuin jatkossa niin tiedät :-)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään