Guest Autopilot

EFHK:n katoamisesta (Juttua oli jo englanninkielisessä osiossa)

25 viestiä aiheessa

Elikkä englannin kielisessä osiossa valitettiin sitä että EFHK katoilee kun sinne lennetään. Itse en ollut huomannut mitään tämän tapaista ja lentelin ihan iloisin mielein. Tosin kun uudelle EFHK:lle olin lentänyt, olin silloin vain lentänyt Suomen lähikentiltä ja Virosta.

Eilen kuitenkin olin testailemassa feelTheren ERJ-145:sta ja päätin heittää lenkin ESSA - EFHK. Kun Suomeen saavuin ja olisi pitänyt saada EFHK näkyviin, ei muuta näkynyt kuin iso vihreä läikkä jonka keskellä paloivat lähestymisvalot.. ??? EFHK tuli näkyviin vasta kuin olin melken sen yläpuolella.

Aivan sama käy ilmi screen-shoteista enkku osion threadissa. Sen myös huomasin että suurin osa porukasta oli Ruotsalaisia joilla oli ollut sama ongelma.

Tässä linkki toiseen threadiin: http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40615.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uuu.. Sbuugi ;D. Itsellä on joskus vähän samanlaista ongelmaa. Vihertävä läikkä näkyy kauas, mutta kiitoradat ja terminaalit tulevat näkyviin vasta ihan lähellä. VATSIMissa lennettäessä vähän vaikeaa, kun ei tiedä milloin voisi ilmoittaa kiitotien näkyviin ;D :(.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo englanninkielisen puolen ongelma on tarkalleen ottaen sellainen, että maisema ei ilmesty ollenkaan näkyviin vaikka lentäisi kuinka lähelle kenttää. Teillä kuitenkin ilmeisesti kiitoradat ja maatekstuurit ilmestyvät lähestyttäessä kenttää? Kuinka lähellä kenttää tämä suunnilleen tapahtuu (esim. HEL VOR DME)? Kyse saattaa olla yksinkertaisesti myös siitä, että FS:llä menee oma aikansa saada ladattua maatekstuureja koneen muistiin ja tämän takia kentän pohja näytetään pienellä viiveellä.

Esiintyykö muuten täällä jollain sitä ongelmaa, että kentän pohjaan ei ilmesty sitten millään kauempaa tultaessa vaikka kuinka yrittäisi lentää lähelle kenttää? Olen kahden ruotsalaisen kanssa yrittänyt selvittää tätä ongelmaa heikoin tuloksin. Tällä hetkellä paras arvaus on, että jonkin muun maiseman jokin BGL aiheuttaa tämän ongelman. Nyt pitäisi vain yrittää metsästää, että mikä maisema tämän aiheuttaa... Siinä sitä riittääkin puuhaa.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ittellä se tuli näkyviin juuri kun olin ylittämässä kiitotien kynnystä... Kenttä näytti samalta kun Ian Bainesin kuvakaappauksessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ittellä se tuli näkyviin juuri kun olin ylittämässä kiitotien kynnystä... Kenttä näytti samalta kun Ian Bainesin kuvakaappauksessa.

Jännä juttu. Vaikka tässä taitaakin olla kyse eri ongelmasta kuin Ianilla ja muilla tuolla englanninkielisellä puolella, ei sen nyt ihan noinkaan kuuluisi toimia. :P Muistaakseni maiseman pohjan visual rangeksi on asetettu 50 kilometriä. Tältä etäisyydeltä eteenpäin pohjan pitäisi kyllä näkyä aivan mainiosti. Tapahtuuko tätä katoamista joka kerta kun lähestyt kenttää vai onko tämä vain yksittäinen tapaus? Minkälaisella koneella pyörität FS:ää? Entä oletko asentanut viime aikoina jotain uusia addon-maisemia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:-[ Mulla kanssa tuota ongelmaa esiintyy. En o vaan tohtinut suutani aukaista.  Aatellu josko koneessani on jotain häikkää :-[

Lähestyn kenttää ja näkyy vaan lähestymis valot.... Käyn display valikossa muuttamassa esim autogen asetuksia ja kun simu lataa uusiksi, niin kas ollaankin jo melkein kentän päällä. kerran olen tehnyt laskun "nurmelle" kun ei kiitotietä, eikä mitään muutakaan ilmestynyt näkyviin. Siis on ihan sama tulenko pitemmän matkan päästä tai teenkö cessnalla pienen kierroksen helsingin päällä esim. Jossain vaiheessa pienet vihreät miehet vie EFHK:n  ??? Menikö nyt tarpeeksi sekavasti.. oops kello on aikas paljon.

ps. Olen kokeillut niitä frame ystävällisempiä tekstuureita, poistanut kaikki muut Suomi maisemat, asentanut uusiksi koko simun, eikä mitään vaikutusta. Erittäin hieno maisema ois kyllä tuo, ja suuret kiitoksen kaikille sen tekoon osallistuneille. Ainiin ja näyttis on GF 6800 GT

-taito

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähestyn kenttää ja näkyy vaan lähestymis valot....

Esiintyykö tätä ongelmaa, jos kytket Scenery Librarystä kaikki muut lisäosamaisemat pois päältä? Näkyykö lähestymisvalojen lisäksi rakennuksia vai ovatko nekin kadonneet jonnekin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin

En ole mikään spesialisti mutta...

Suoritettu seuraavaa..

Simun Display asetukset:

------------------------------------------------------

Scenery

Terrain mesh complexity  100%

texture size        medium

detail                  land only

Water effects                  none

Dawn / Dusk text blend    on

Extended terrain detail    on

Special effects detail      medium

Scenery complexity        dense

Auto gen                        dense

loput on sitten pois

---------------------------------------------------------

Aircraft

VC gauge quality            high

Reflections                      pois

Aircraft cast shadows      on

Landing lights                  on

Weather

Kaikki pois tai minimissä ja simple clouds on

Hardware

Framerate 30 lock

Resolution 1600x1200x32

Fullscreen                    on

Render to texture      on

T & L                            on

A A                            pois

Filtering                  Trilinear

Mipmap                        4

H W rendered lights      6

Global max text size  High

-------------------------------------------------

Traffic 0%

-------------------------------------------------

Käytössä

FSUIPC 3.45

FSBUS Router 2.2.0.1

Track IR Vector Expansion

Kotiohjaamo josta autopiloottia käyttäen pyrkinyt lentämään aina saman reitin eli:

Default Cessna 172SP jossa käytössä VC zoomilla 0.75

Aika 7.8.2005 klo 12.00.00

Fair weather

Lähtö EFHK 04R kääntö kohti VTI suunta 285

10nm ennen VTI, suuntaan 210 josta suuntasäteelle 135 poispäin VTI

18nm poispäin VTI, kääntö suuntaan 80 jossa niinkauan että ottaa kiinni (autopilot apr) ILS 04L (111.90)

Kosketus kiitotiehen ja uudestaan kohti VTI jonka kautta samalla tavalla 04L laskuun

Aikaa meni noin 45 min per testi lento

-------------------------------------------------------------------

Scenery Library

Kaikki Suomi maisemat pois käytöstä

Uudelleen käynnistys

Koe lento

Kaikki ok

Scenery Library

EFHK päälle

Uudelleen käynnistys

Koe lento

Kaikki ok

Scenery Library

EFHK + Finn terrain + Finn class

Uudelleen käynnistys

Koe lento

Kaikki ok

Scenery Library

EFHK + FT + FC + FISD Library

Uudelleen käynnistys

Koe lento

Kaikki ok

:-[

Jatkan testailua kun en sitä saa nyt temppuilemaan. Lisään seuraavaksi EFHF ja Helsinki maisemat. Josko sitten vielä toimii niin lisään....  ;D

-taito

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehkä kokeilla myös lähteä vaikkapa Tallinnasta lennolle. Ainakin muutama niistä, joilla tämä ongelma esiintyy, ovat kertoneet, että Tallinnasta lähdettäessä pohja ei ilmesty näkyviin.

Olisi todella kiva vihdoin saada jäljitettyä tämän ongelman aiheuttaja. Sellaista bugia, jota ei saa omalla koneella näkyviin on todella hankala alkaa korjata. Itse EFHK:n filejen pitäisi kyllä olla kunnossa. Olen käynyt ne lähdekooditasolla useaan kertaan läpi. Samoin muut FISD:in jäsenet ja muutamat ulkomaalaiset maisemagurut ovat katsoneet ne läpi löytämättä niistä ongelmaa. Olen myöskin tehny pohjasta useita eri versoita näiden kahden ruotsalaisen testattavaksi, mutta niistäkään ei ole ollut apua ongelmaan. Alkaa vähitellen keinot loppua kesken...  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla EFHK:n pohja on valkoinen n. 20 mailin päässä mutta muuttuu normaaliksi lähemmäksi tullessa (n 15 mailia).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla EFHK:n pohja on valkoinen n. 20 mailin päässä mutta muuttuu normaaliksi lähemmäksi tullessa (n 15 mailia).

Tämä on ihan normaalia ja johtuu siitä, että FS lataa pohjan tekstuureja muistiin. Ongelma on mahdollisesti kierrettävissä lataamalla tekstuurit etukäteen muistiin, joten tähän saattaa olla luvassa parannusta tulevissa versioissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo olla näytönohjaimen / ajurin aiheuttama ongelma? Ei ainakaan minun 9800 Radeonilla ole tullut esiin. Milläs korteilla ongelmaan törmänneet lentelee. Uusitalolla ainakin näyttis oli GF 6800 GT.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ESSA - EFHK tänään ja taas kiitotiet ja photopohja kateissa.

Sellainen havainto, et siinä finaalissa laitin fs:n lataamaan

sceneryn uudestaan (vähemmän denseen) kaikki oli taas

näkyvillä! Liittyiskö tämä näyttiksen muistiin?

t.Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan vinkiksi kaikille, että ei Mikaelin varmasti ole turhan helppoa yrittää selvittää vikaa, kun ette edes kokoonpanonne perustietoja laita esille. Kyseessähän saattaa aivan hyvin olla näytönohjain tai ajurikohtainen ongelma, varsinkin kun sitä ei kaikilla tunnu esiintyvän. Scenessä ei välttämättä ole mitään vikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Markuksen havainto tosiaan vahvistaa sitä, että maisema toimii aivan oikein, jos FS lataa maisemat näkyviin EFHK:n lähettyvillä. Näin käy silloin, kun lento aloitetaan EFHK:lta tai FS pakotetaan lataamaan maisemat uudestaa vaikkapa muuttamalla jotain asetusta. Koska en ole onnistunut omalla koneellani toistamaan tätä pohjan katoamista olen tosiaan täysin käyttäjiltä tulevien ongelmaraporttien varassa tätä ongelmaa selvitettäessä. Kertokaa siis, millaisella kokoonpanolla FS:ää pyöritätte ja mitä näytönohjaimen ajuriversioita käytätte.

Toivoisin myöskin, että joku, jolla tämä ongelma esiintyy, kokeilisi esiintyykö ongelmaa, mikäli EFHK:n scenery-hakemistossa on aivoastaan pohja.bgl. Tällöin kentästä pitäisi näkyä ainoastaan low res -pohja. Myös default-kenttä paistaa alta, mutta oleellista olisi kartoittaa katoaako pohja tällakin tavalla. Jos katoamista esiintyy vielä tällöinkin voi vika olla ainoastaan enää pohja.bgl:ssä tai sitten jossain ulkoisessa maisemassa. Kertokaa lisäksi ihmeessä, jos muissa maisemissa esiintyy samanlaisia ongelmia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin! koe tehty. Eli lähestyminen pelkällä pohja.bgl :llä.

Photopohja näkyi sekä default rakennukset.

koneeni on tällä hetkellä kannettava :

Fujitsu-siemens amilo a-7620 ja mobility radeon 9000.

t.Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin! koe tehty. Eli lähestyminen pelkällä pohja.bgl :llä.

Photopohja näkyi sekä default rakennukset.

Teitkö tämän kokeen niin, että kävit tarpeeksi kaukana EFHK:sta? Esimerkiksi EETN-EFHK lento sopisi hyvin koelennoksi, sillä tällöin FS:n täytyy ladata EFHK ikäänkuin "lennosta". Pelkkä EFHK:lle tehty lähestyminen ei ainakaan aiemmin ole saanut pohjaa katoamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reitti oli ESSA-EFHK.

Selvä juttu! Tämä on itse asiassa erittäin mielenkiintoinen havainto ja tarkoittaa luultavasti sitä, että jokin EFHK:n bgl:istä itsessään aiheuttaa tämän pohjan katoamisongelman. Jos sinulla riittää aikaa ja intoa testailla lisää, kannattaisi seuraavaksi kokeilla, mitä tapahtuu, jos scenery-hakemistossa on ainoastaan flatten-, exclude- ja maa-BGL:t. Tässä lista näistä tiedostoista:

Flatten:

efhk_flatten.bgl

Excludet:

0efhk_exc.Bgl

EFHK_EX.BGL

efhk_excl-alkuiset tiedostot (23 kpl)

Maa:

ground_markings.bgl

pohja.bgl

pohja_hi_res.bgl

pohja_hi_res_2.bgl

pohja_paikat_x.bgl

pohja_paikat_y.bgl

pohja_rwy.bgl

pohja_rwy_2.bgl

pohja_rwy_3.bgl

rwy04L22R_texture.bgl

rwy04R22L_texture.bgl

rwy1533_texture.bgl

service_road.bgl

surface.bgl

twy_line.bgl

Tämän testin perusteella toivottavasti tiedämme taas enemmän mahdollisesta ongelman aiheuttajasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei! Palautin mainitsemasi filet scenery hakemistoon.

Reitti ARN-HEL ja nyt ei ollut kuin default nurmikkoa paikalla.

Muutin scenery complx ja taas photopohja tuli näkyviin?

t.Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei! Palautin mainitsemasi filet scenery hakemistoon.

Reitti ARN-HEL ja nyt ei ollut kuin default nurmikkoa paikalla.

Muutin scenery complx ja taas photopohja tuli näkyviin?

Mielenkiintoinen tulos! Kiitoksia, että olet jaksanut testailla näitä eri tilanteita. Voisitko vielä kokeilla, mitä tapahtuu jos scenery-hakemistossa on ainoastaan yllä listaamani maa-BGL:t?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tsekkaan jahka pääsen kotio duunista!

Kiitos itsellesi upeasta kentästä.  Maltan "tuskin" odottaa

päivitystä noihin animoituihin portteihin ... taas se vinkuminen alkaa... ::)

Kiva kun sai noi Swedflightin pojatkin Arlandan kuntoon niin pääsee

lentämään lempireittiä EFHK-ESSA-EFHK

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elikkä, scene hakemistossa vain maa bgl tiedostot.

Nyt latautui photopohja ja kiitotiet ja taxiwayt!

Näyttäisi siis siltä, että ongelma on saatu rajattua 26:een tiedostoon. Hyvä me!  8)

Seuraavaksi pitäisi tutkia esiintyykö ongelmaa, jos scenery-hakemistossa on yllä listaamani excludet ja maa-BGL:t. Eli tällä kertaa jätetään flatteni pois ja katsotaan, mihin se johtaa.

EDIT: Itse asiassa sen jälkeen, kun olet kokeillut, mitä tapahtuu ilman flattenia, voisit vielä ladata tämän tiedoston ja kokeilla, mitä sen kanssa tapahtuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli kansiossa on nyt yllä mainitsemasi filet paitsi efhk flatten.

Paikalla oli vain nurmikkoa!

Mulla ei ollut complete fs asennus, joten tein sen juuri. Kokeilen

illalla uudestaan onko tuo syynä. Lisäosia asennettuna Swedflightin

Essa ja Fisdin EFHK! + fisd library.  (kokeilen ensin ilman finnterrainia ja

finnclassia, sitten asennan ne ja kokeilen uudestaan. Raportoin jahka

ehdin testata!

t.Markus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään