Guest teropa

PMDG B744 testiraporttia (sis. 15 screenshotia ja videoita)

18 viestiä aiheessa

Moro!

Modet voi siirtää tän kuvakaappauksiin, mikäli screenien sisältyminen haittaa, mutta ajattelin, että tää on sopivampi alue.

Eli, eilen sain hommattua tämän paljon-odotetun PMDG:n 747-400 lentsikan. Olen nyt lentänyt sillä kolme kokonaista lentoa, lyhyitä kotimaankeikkoja, mutta silti ihan riittävästi, että edes jonkinlaisen kuvan on saanut koneesta muodostettua. Käyn läpi nyt joitakin asioita, hyviä ja huonoja, joita tähän mennessä olen koneessa huomannut. Mihinkään yksityiskohtiin en nyt mene, koska oma 744-tietämykseni on melko rajallinen.

EDIT: Niille, jotka kaipaavat systeemitasolta kommentteja, lukekaas täältä PS1.3 experttien ajatuksia aiheesta: http://744.hoppie.nl/forum.cgi/read/4881

EDIT2: Niin ja tämän hintahan on sitten $55, eli jotain 45e.

1. Visuaalimalli

Kaikesta päätellen visuaalimallin eteen on nähty paljon vaivaa, ja siitä kertoo kaikenlaiset pikku detaljit esim. slättien sisäänvetäytyminen reverssejä käytettäessä, fuel loadin mukaan taipuvat siivet yms. Noin äkkimulkasulta ja kuviin verrattuna työn jälki on hyvää, ja ainakaan itse en lisäosakoneessa kaipaisi yhtään tämän kummempaa visuaalimallia. Eli hyvää työtä.

2. Äänet

Itse pidän äänimaailmaa tämäntyyppisissä koneissa melko tärkeinä, koska mm. niillä voidaan luoda sitä immersiota PC-lentelyyn. Monet pienet vivahteet, naksahtelut ja suhinat ja sirinät on tärkeitä, ja niitä ovat oikeat koneet pullollaan.

PMDG:n koneessa äänimaailma tuntuu jälleen (NG:hen verraten) lattealta, ja jotenkin tulee semmonen mielikuva, että tiimille ei olisi kovinkaan tärkeää näiden pikkudetaljien mallintaminen. Toki paneelissa on asianmukaiset naksahtelut eri napeille, moottoreiden äänet vaikuttavat kohtuullisen hyviltä ja äänitasot ohjaamoon realistilta. Sekä tietysti esim. PACK:ien päälläolo aiheuttaa asianmukaisen pauhinan. Mutta... Itse LDS:n äänimaailmaan vaikuttaneena kiinnitän ehkä huomiota vähän eri asioihin, ja sen huomasin, että koneessa ei sitten ole mitään ylimääräistä. Äänimaailma on tasaisen paksu ja "varma", mutta fiilispuolessa ei ole kehumista. Äänistä tyydyttävä.

3. Lennonmallinnus

En tietenkään ole oikeaa konetta, enkä valitettavasti tän tyypin kohdalla edes oikeaa simua päässyt ajamaan, mutta yleiskommenttina sanoisin, että lentomalli on lyhykäisyydessään hyvä. Kone on realistisen oloinen ohjata eri tiloissa, vaikka täytyy kyllä myöntää, että roll-rate tuntuu oudon kankealta. Koneen sivuttaisliikehdintä on "tunkkasempaa", mitä olisin odottanut eri lentäjien kommenttien perusteella. Tämä kone muistuttaa hiukan sitä surullista FS4:n jumboa roll-raten osalta. Ja koska en paremmin tiedä, niin hyväksyn tämän varauksin. Kokeilkaa itse.

Laskeutumisessa jumbolle tyypillinen ground-efekti minusta on saatu vangittua mukavasti, ei siitä sen enempää.

FMC:n sylkemät V-nopeudet vaikuttavat olevan kohtuullisessa synkassa trimmin, rotate-herkkyyden ja lentomallin kanssa.

4. Paneelit

Itse paneelin osalta jengillä on varmaan eniten odotuksia. Omasta mielestä PMDG on onnistunut ja epäonnistunut paneeleissaan. Laitetaanpa paloiksi:

+ paneelijaottelu on selkeä: kapu, peräsmies, overhead, kaasukonsoli, comm, kello, FMC, EICAS ja misc.

+ paneeleihin on ängetty kaikki tarvittava

- paneelijaottelussa olisin yhdistänyt kaasukonsoli ja comm -paneelit samaan (ala LDS), mikäli vain mahdollista. Nyt PMDG on luonut näistä kaksi erillistä paneelia sen vuoksi, että bitmäppeihin on ängetty vaikka kuinka paljon asioita, joita ei ole mallinnettu (varsinkin COMM paneeliin).

- EICAS paneelin käyttö 2D:ssä rasittavaa

- overhead on "perspektiivissä", not for me

- päänäyttöjen luettavuus on parhaimmillaankin kohtuullinen (saa tihrustaa 21":lla näytöllä 1280x960 tilassa. Ja ei, en pidä näistä "suurennetuista" näytöistä)

- päänäyttöjen refresh-rate (asetukset täysillä) on vain keskinkertainen, niin 2D:ssä kuin VC:ssä

5. Systeemit

Systeemeistä voin ottaa vain sillä tasolla kantaa, mitä tiedän 757/767 -sarjasta. Tätä taustaa vasten lähes kaikki oleellinen vaikuttaisi olevan mallinnettu. Löysin noin 20 omituisuutta systeemeistä näiden ekojen testien aikana, ja luulen, että noin puolet on omaa tietämättömyyttäni... mutta ei varmaankaan kaikki. PMDG vaikuttaa harrastavan "kaksinaismoralismia" mallinnuksen suhteen, koska joiltakin osin detaljeihin on paneuduttu (esim FMC:n viive routea executettaessa), kun taas toisaalla on melko leväperäisiä ratkaisuita, keskinkertaisia mallinnuksia ja jopa puuttuvia mallinnuksia. Tätä konetta on jopa PMDG itse verrannut kuuluisaan PS1.3:een, aika näyttää onko tästä vastusta.

Sunnuntai-simulijalle tässä on varmaan pureskeltavaa pitkäksi aikaa. Myös failureita on paljon mallinnettu, mutta niitä en ole vielä itse kokeillut.

6. Kotiohjaamo-yhteensopivuus

Minkäänlaista SDK:ta ei ole tarjolla. Aerosoftin 747 MCP ei toimi. Goflightin kamat ei toimi. Tarjolla on pieni määrä keyboard-assignmentteja eri toiminnoille, mutta esim. overheadin toiminnallisuuksiin ei ole olemassa mitään shortcutteja. Tämä kone _ei_ ole kotiohjaamoihin tarkoitettu. Jopa overheadin undockaaminen toiselle näytölle vaatii optioista erillisen valinnan, että se olisi mahdollista.

7. Suorituskyky

Minun koneellani PMDG747 antaa joka tilanteessa noin 10 framea vähemmän kuin LDS767 tällä hetkellä. Aika raskaalta vaikuttaa.

8. Fiilis

Se tärkein. Kokonaisuus... mikä fiilis tulee kun tällä lentää. Sanokaa puolueelliseksi tai mitä vaan, mutta PMDG:n NG:n fiiliksen ollessa ehkä noin 7-7½, tälle koneelle antaisin fiiliksestä maksimissaan 8+:n, kun omassa mittarissa Level-D:n 767 tällä hetkellä maistuu 9-9½:lta. Tämä koostuu monista asioita, mutta noin kokonaisuutena äänten, käytettävyyden, pikkudetaljien ja suorituskyvyn kanssa se "jokin" jää myös tällä koneella minun mielestäni uupumaan. Joku toinen voi olla eri mieltä, ja ajatella täsmälleen päinvastoin asioista, mutta tässä yksi mielipide.

---

Sitten vähäsen multimediaa:

Aloitetaan videoista

Näkymää VC:stä (eli mm. mittareiden päivitysnopeus. huom: minulla tapissa kaikki), 750k

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_VC_fluidity.wmv

Näkymää 2D-ohjaamosta, kun kaarrellaan, 2.5M

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_2D_fluidity.wmv

FMC:n ja EHSI:n yhteispeliä ja sisäänrakennettu viive (huom, tätä ei ole Pegasus-varustetuissa 757/767:issa), 730k

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_FMCdelay_EHSI.wmv

Autolandi EFOU:lle, 15M

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_autoland.wmv

Sama autoland ulkoapäin, 3.7M

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_autoland_outside.wmv

Autopilottien naksuttelua reitillä (en tiennyt tämän olevan mahdollista :P), 690k

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_autopilots.wmv

Sitten screenejä:

Portilla hesassa.

744_1.jpg

IRS:t alignoitumassa.

744_2.jpg

La FMC.

744_3.jpg

Ja overhead preflightin aikana.

744_4.jpg

Ykkönen ja nelonen käynnistymässä.

744_5.jpg

Pushbackin jälkeen.

744_6.jpg

VC:tä rullauksen aikana.

744_7.jpg

Takeoff!

744_8.jpg

Kaartoa kohti anttonia.

744_9.jpg

Näkymää kun valitaan DCT:tä.

744_10.jpg

Visuaalimalli on komea.

744_11.jpg

Mutta eikö ton salamanheijastuksen olis voinut editoida tosta VC:n glaresta veke...

744_12.jpg

Peräsmiehen konttorilta.

744_13.jpg

VC-detaljia, arvoi itse laatu.

744_14.jpg

Ja vielä laskun jälkeen Oulusta. Ao. paneelissa on melkolailla "kuollutta aluetta".

744_15.jpg

Semmosta, toivottavasti antoi edes jotain ajateltavaa. Jos nyt pitäis joku yleisarvosana antaa niin asteikolla 4-10 annan tälle kokonaisuudelle (tässä vaiheessa!) 8½.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon raskauteen muuten oleellisesti mulla vaikutti ainakin se että onko CDU, Lower EICAS ym. auki toisella näytöllä. Jos on niin tippuu heti framet mutta muuten LDS:n kanssa samaa tasoa...

EDIT: todettakoon että nyt itse testailleena, hyvin pitkälti samoilla linjoilla olen kuin Tero...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun otetaan huomioon että ennakkohypetys, previewit VC:stä ym. lupailivat "mullistavia uutuuksia mallinnuksessa jotka mahdollistavat lähes täysin sulavasti liikkuvat mittaristot ja 737:aa huomattavasti paremmat framet", ei mikään lukemani ensivaikutelma kuullosta kovin hyvältä. Seurataan tilannetta mutta luulenpa että säästän rahani mielummin FS2Crew:n ATR-versioon ja tyydytän jetinnälkääni LDS:llä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä taitaa poistua minun ostoslistalta,taidan kattoa mielummin tuota PMDG:n B1900C:tä! Mutta kiitos hienosta testistä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä yksi video:

Featuring: autopilotti "potkaisee" koneen suoraksi autolandissa... :P.

Eli tässä max sivutuuli autolandille (25kt suoraan sivusta), kuva ohjaamosta ja sitten replay kolmesta eri ulkokuvakulmasta:

http://pilots.svil.fi/teropa/PMDG/PMDG744_autoland_xwind.wmv (25MB)

Tässä videossa näkyy erittäin hyvin se miksei mua kiinnosta katsella simulaattorin laskuja ulkonäkymästä :P  Koko vehje näyttää menevän sladissa pitkin kiitorataa.. ankean näköistä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun katsoin tuon uusimman videon, varmistuin siitä etten tuota tuotetta osta. Ulkoa katsottunahan äänet kuulostavat aivan hirveiltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno arvostelu, Suuri Kiitos Tero!!!

Tämä hieman selvensi kuvaa, kun joku kyseisen firman ulkopuolinen (olkoonkin kilpailevan firman leivissä..  ;D) arvioi tuotteen. Videot olivat erinomainen lisä, ja niistä sai myös hyviä käsityksiä koneen huonoista ja myös hyvistä puolista. Kokonaisuudessaan kone vaikuttaa olevan ainakin toistaiseksi poissa minun ostokoristani (en muutenkaan osta lisäosakoneita joilla en lennä).. LDS:n kuusseiska vaikuttaa kyllä vertauksista päätellen e-r-i-t-t-ä-i-n hyvältä koneelta. Täytyy harkita sitäkin, viimeistään viisseiskan ponnahtaessa pihalle.

Lisää tämänkaltaisia arvosteluja!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun katsoin tuon uusimman videon, varmistuin siitä etten tuota tuotetta osta. Ulkoa katsottunahan äänet kuulostavat aivan hirveiltä.

Et kait tosissasi väitä, että voit tuomita äänet videon perusteella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et kait tosissasi väitä, että voit tuomita äänet videon perusteella?

Kyllä tuo video jotain niistä äänistä kertoo. Kuten tuossa arvostelussakin sanottiin, ne eivät tosiaan ole mitkään erikoiset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, äänet on tosiaan surkeat, mutta niitä saa vaikka AVSIMistä ilmaiseksi joten ei ole ongelma.

Ei ne äänet kyllä 737:ssakaan mitkään hyvät ole, ostin ARIANEn äänet 737 joskus aikoinaan ja niissä on iso ero verrattuna PMDG ääniin.

Mutta sanokaa mulle kun en mistään nyt löydä...  :-\ Mistä ihmeestä siihen PFD saa laitettua ne V speedit. Ne eivät tulleet siihen kun ohjelmoin FMC;n V speedit kohdalleen....  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JMistä ihmeestä siihen PFD saa laitettua ne V speedit. Ne eivät tulleet siihen kun ohjelmoin FMC;n V speedit kohdalleen....  :'(

En omista kyseistä lisäosaa mutta muissa vastaavissa tulee aina unohdettua valita se lähtökiitorata DEP ARR -napin takaa. Ilman sen valintaa ei nopeudet pelitä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En omista kyseistä lisäosaa mutta muissa vastaavissa tulee aina unohdettua valita se lähtökiitorata DEP ARR -napin takaa. Ilman sen valintaa ei nopeudet pelitä..

Sekin oli valittuna.... ja kaikki toimi ihan oikein, co-pilotti kai tai jokin ääni kuitenkin  ;D jopa huuteli mulle ne V nopeudet ihan oikein, mutta en vain löydä nyt sitä jotain pikku kikkaa millä ne saa tuonne PFD näyttöönkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tatu,

Tosiaan, lähtökiitorata pitää olla, ja varmista, että sulla näkyy Takeoff -sivulla sana "PREFLT", joka ilmaisee, että tarvittavat itemit on syötetty FMC:lle. Lisäksi käy klikkaamassa niitä nopeuksia, jotka näkyy siinä TAKEOFF-sivulla, koska ne ovat vain referenssinopeuksia. Kun klikkaat niitä, niiden fontti muuttuu isommaksi ja niiden pitäisi viimeistään tässä vaiheessa ilmaantua PFD:lle.

Mikäli em. ehdot ovat kunnossa, en osaa äkkiseltään sanoa, missä vika on.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kato nyt vielä että FD on varmasti päällä, ja jos 747:n fmc:ssä on se TOGW -kohta (samalla sivulla kuin nopeudet) joka täytetään juuri ennen starttia, kokeile täyttää sekin. Enempää en minäkään voi auttaa ellei joku lahjoita ko. lisäosaa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tatu,

Tosiaan, lähtökiitorata pitää olla, ja varmista, että sulla näkyy Takeoff -sivulla sana "PREFLT", joka ilmaisee, että tarvittavat itemit on syötetty FMC:lle. Lisäksi käy klikkaamassa niitä nopeuksia, jotka näkyy siinä TAKEOFF-sivulla, koska ne ovat vain referenssinopeuksia. Kun klikkaat niitä, niiden fontti muuttuu isommaksi ja niiden pitäisi viimeistään tässä vaiheessa ilmaantua PFD:lle.

Mikäli em. ehdot ovat kunnossa, en osaa äkkiseltään sanoa, missä vika on.

Tero

Mielestäni klikkasin yhtä mutta mitään ei tapahtunut, mutta pitää testata tuota paremmin, siinä se vika varmaan on.

Dänks. Eiköhän se ala toimia kun saan sen kerran tehtyä oikein.  8)

FD oli päällä... ;D To luki muistaakseni moodina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään