Esa Sairio

MD 11 Helsinki-Oulu ja lentosuunnitelman peruutus?

14 viestiä aiheessa

Minulla on nyt asennettuna uudelle tietokoneelleni asennettuun FS:ään uusin versio MD 11- koneesta, jossa Alain Captin paneeli 2.52, iFDG_MD 11_Finnair ja Alain Captin MD 11 Sound. Kone on ihan ok ja framerate oikein hyvä, myös uudella EFHK 1.0:lla.

 

Vanha ongelma palasi kun lensin eilen illalla Helsingistä Ouluun Flight Plannerin lentosuunnitelman mukaan reaalisäätilassa. Hieman ennen Oulua lennonjohto taas tässä samassa tilanteessa (kuin aiemmalla tietokoneellanikin) peruutti lentosuunnitelmani, vaikka kaikki korkeudet ja toimenpiteet olin tehnyt siihen asti tarkasti lennonjohdon ohjeiden mukaan.

 

Lisäosia on asennettuna jo runsaasti, mm. lähes kaikki Suomen lisäosat.

 

Ihmeellistä kyllä, aiemmallanikaan tietokoneella FS:n lennonjohto ei koskaan ole peruuttanut lentosuunnitelmaa kun olen lentänyt Oulusta tai Rovaniemeltä etelään esim. Helsinkiin. Samoin tällaista ei ole tapahtunut kansainvälisillä lennoilla esim. Kanarialta Helsinkiin tai päin vastoin.

 

Mikä tuon canselloinnin oikein aiheuttaa ja mitä pitäisi tehdä? Please, älkää vastatko että odota uutta FS-versiota.

 

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että riippuu ilmanpaine-asetuksesta - valittiko se jotain ennen tuota peruutusta? (Olet liian korkealla tai matalalla tms?) - Simussahan "siirtopinta" eli se, missä siirrytään standardipaineesta 1013mbar / 29.92 InHg käyttämään kohdekentän ilmanpainetta, taitaa olla FL180 eli 18000 jalkaa. Ja "oikeassa elämässä" euroopassa se on tuolla FL40-60 eli noin 5000 jalan korkeudessa (vaihtelee sen oikean ilmanpaineen mukaan hieman). Mutta kyllä se lennonjohto jotain ainakin mulla kommentoi tosiaan aiheesta, tuleeko siinä mitään muuta juttua ennenkuin se peruuttaa plaanin?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ongelma palasi kun lensin eilen illalla Helsingistä Ouluun Flight Plannerin lentosuunnitelman mukaan reaalisäätilassa. Hieman ennen Oulua lennonjohto taas tässä samassa tilanteessa (kuin aiemmalla tietokoneellanikin) peruutti lentosuunnitelmani, vaikka kaikki korkeudet ja toimenpiteet olin tehnyt siihen asti tarkasti lennonjohdon ohjeiden mukaan.

 

Mikä tuon canselloinnin oikein aiheuttaa ja mitä pitäisi tehdä?

 

yES

 

Moi Esa,

 

Lennonjohtohan ei ilmoittamatta mitään katkaise joten kai sinä jonkunlaisen varoituksen sait ennakkoon, vai? Ensin pitää eliminoida se ilmeinen syy eli oliko ilmanpaineasetukset varmasti oikein? Jos olet lentänyt epähuomiossa väärällä korkeudella ja siksi plaani on keskeytetty...  Ah, Tuomas ehtikin ensin.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohto ei ilmoittanut mitään etukäteen esim. väärästä korkeudesta. Viimeinen ilmoitus ennen kuin cansellointi-ilmoitus tuli, oli se että käänny suuntaan 340 astetta ja laskeudu 8000 jalkaan.

 

Hieman aiemmin kun laskeuduin tuon 18000 jalan alapuolelle painon B- nappulaa eli laitoin ilmanpaineasetuksen oikeaksi kuten aina kuuluu tehdä kun simussa alitetaan tai ylitetään tuo 18000 jalkaa silloin kun kyseessä on reaalisäätila. Olenhan ymmärtänyt oikein?

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman aiemmin kun laskeuduin tuon 18000 jalan alapuolelle painon B- nappulaa eli laitoin ilmanpaineasetuksen oikeaksi kuten aina kuuluu tehdä kun simussa alitetaan tai ylitetään tuo 18000 jalkaa silloin kun kyseessä on reaalisäätila. Olenhan ymmärtänyt oikein?

yES

 

Hmmm, eli aina siirtopinnan alapuolella sinun on ruuvattava lennonjohdon kertoma paikallinen painelukema ilmanpainemittariin ja kätevämmin se taitaa onnistua B-näppäimellä. Vastaavasti siirtopinnan yläpuolelle mittarissa on pidettävä standardilukema 1013 millibaaria joten jos painat 18000 jalaksen yläpuolella B:tä, painelukema menee poskelleen, tiedot lennonjohdon kanssa ei enää täsmää ja ongelmia tulee.

 

Mutta jos olet varmasti toiminut oikein, seuraava tehtävä on lentää sama lenkki uudelleen ja yrittää saada vikatoiminto uusiutumaan. Muuten tuollaista satunnaista tapausta on tosi hankala selvittää.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on myös ollut tuota ongelmaa, että lentosuunnitelma on välillä peruutettu Alain Captin MD-11 koneella lennättäessä. Vaikka olen tehnyt kaiken mitä ATC sanoo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuon canselloinnin oikein aiheuttaa ja mitä pitäisi tehdä? Please, älkää vastatko että odota uutta FS-versiota.

 

Ööh... no, venttaa uutta FS-versiota?  ;)  Hieman Esa ihmettelen miten kaltaisesi edistynyt harrastaja jaksaa ottaa murheita simun omasta lennonjohdosta. Se on mitä on kuten on hyvin tiedossa. Kirjoituksiesi perusteella sinussa on hieman perfektionistin vikaa, joten luulisi fiiliksen menevän pilalle heti kättelyssä jenkkifraseologian, ikuisen 18000 jalan siirtopinnan ja päättömien vektorointien takia?

 

Ongelma todennäköisesti löytyy paineasetuksesta jonka takia lennät "väärällä" korkeudella. ACS:n paneelissa paineasetuksen logiikka on hieman erilainen, joten simun atc tykkää siitä todennäköisesti huonoa.

 

Ratkaisut paremmuusjärjestyksessä (mielestäni) ovat 1. online-lennot 2. lennot ilman lentosuunnitelmia 3. lento VFR-lentosuunnitelmalla flight followingin kera (tällöin saat ainakin radioyhteyden siirrot oikeissa paikoissa mutta atc ei puutu korkeuksiisi)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös asia Kimmo olekin niin, että oikeassa lentämisessäkin pitää hommat tehdä tarkasti ja oikein?

 

Samoin mielestäni missä tahansa harrastuksessa, jos jotain asiaa kunnolla harrastaa.. no ei tätä pidä ottaa liian vakavasti kenenkään. ;D

 

Jos kuitenkin tiedät miten Alain Captin paneelin paineasetus poikkeaa muista FS-koneista tai miten asetusta pitäisi käyttää oikein, niin kerro.

 

 

yES :) :) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos kuitenkin tiedät miten Alain Captin paneelin paineasetus poikkeaa muista FS-koneista tai miten asetusta pitäisi käyttää oikein, niin kerro.

 

 

Valitettavasti en tiedä miten se toimii eri tavalla suhteessa simun omaan atc:hen, koska en ole asiasta koskaan joutunut huolehtimaan. Tuli vaan mieleen koska kyseisessä paneelissa lähes kaikki muukin on kierosti ohjelmoitu FS:n oman koodin "ympäri"..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... no, venttaa uutta FS-versiota?  ;)  Hieman Esa ihmettelen miten kaltaisesi edistynyt harrastaja jaksaa ottaa murheita simun omasta lennonjohdosta. Se on mitä on kuten on hyvin tiedossa. Kirjoituksiesi perusteella sinussa on hieman perfektionistin vikaa, joten luulisi fiiliksen menevän pilalle heti kättelyssä jenkkifraseologian, ikuisen 18000 jalan siirtopinnan ja päättömien vektorointien takia?

 

Se on silti ihan mainio lennonjohto, jos vertaa siihen ettei sitä ollut ennen ollenkaan. Vatsim on myös hienoa, mutta jos tutkapositiot on tyhjänä, vatsim on huonompi vaihtoehto. Mielummin sitten lennän fs:n lennonjohdon ohjastamana niissä tilanteissa. Sitäpaitsi se on ihan hyvää vektorointiharjoitusta perusmittarilentotaitoa varten.

 

Ongelma todennäköisesti löytyy paineasetuksesta jonka takia lennät "väärällä" korkeudella. ACS:n paneelissa paineasetuksen logiikka on hieman erilainen, joten simun atc tykkää siitä todennäköisesti huonoa.

 

Juurihan Esa sanoi ettei ATC sanonut mitään lentokorkeudesta, joten syy saattaa silloin olla muualla. Ainakin itsellä ko. tilanne pistää atc:n ensin muutaman kerran valittamaan väärästä korkeudesta ennenkuin katkaisee plaanin. Voisiko kyse olla siitä että kone on menossa simun atc:n mielestä valvomattomaan ilmatilaan tms? Ja siksi lennonjohtopalveluakaan ei voi saada?

 

Ratkaisut paremmuusjärjestyksessä (mielestäni) ovat 1. online-lennot 2. lennot ilman lentosuunnitelmia 3. lento VFR-lentosuunnitelmalla flight followingin kera (tällöin saat ainakin radioyhteyden siirrot oikeissa paikoissa mutta atc ei puutu korkeuksiisi)

 

Ratkaisut ovat teknisesti oikeita mutta eivät auta Esaa yhtään, ei VATSIM ole kaikille sopiva ratkaisu, ilman plaania ei ole senkään vertaa lennonjohtoa, ja VFR:ää nyt ei ole mitään järkeä lentää MD-11:lla.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurihan Esa sanoi ettei ATC sanonut mitään lentokorkeudesta, joten syy saattaa silloin olla muualla. Ainakin itsellä ko. tilanne pistää atc:n ensin muutaman kerran valittamaan väärästä korkeudesta ennenkuin katkaisee plaanin. Voisiko kyse olla siitä että kone on menossa simun atc:n mielestä valvomattomaan ilmatilaan tms? Ja siksi lennonjohtopalveluakaan ei voi saada?

 

Ratkaisut ovat teknisesti oikeita mutta eivät auta Esaa yhtään, ei VATSIM ole kaikille sopiva ratkaisu, ilman plaania ei ole senkään vertaa lennonjohtoa, ja VFR:ää nyt ei ole mitään järkeä lentää MD-11:lla.

 

OK, unohdetaan Vatsim tästä yhtälöstä.

 

Tarkoitin että lennon lentää tietysti IFR:nä mutta jos haluaa käyttää simun omaa atc:tä, ei jätä suunnitelmaa. Saa ne rullausselvitykset sitenkin eikä tarvii huolehtia siitä että lentosuunitelma pakkopäätetään ilmeisen mielivaltaisesti, kuten tässäkin tapauksessa. Syytä voi vain arvailla.

 

Neljäs vaihtoehto, olen joskus suorittanut lennon seuraavasti:

 

Tehdään IFR-plaani (direct tai ensimmäinen reittipiste)ja saadaan selvitykset. Lentoonlähdön jälkeen vaihdetaan tutkan taajuudelle tornin sitä pyytäessä ja lennellään SID:it sun muut kuviot reitille asti niin kuin lystää (ei tietenkään mennä yli viimeisimmän selvityskorkeuden tai tutka pyytää seuraavassa vaiheessa laskeutumaan takaisin sille :P ), vasta sen jälkeen otetaan yhteys tutkaan.

Kun päästään matkalentokorkeuteen ja reitille, päätetään IFR-plaani ja pyydetään "flight followingia" (siksi että saadaan ne handoffit vähän realistisemmaksi). Näin ei tarvitse huolehtia korkeuksista tai siitä että simun navadata ei ole ajan tasalla

 

Kun aletaan lähestyä kenttää, lähetään TOD:sta liukuun ihan omien laskelmien mukaisesti vaikkapa jotakin STAR:ia pitkin. Vältymme tällä siltä että atc ottaa koneen 3000 jalkaan johonkin 50 mailin päähän.. ::)  Vaakalennossa siinä pisteesssä josta vektorointi normaalisti aloitettaisiin aktivoidaan plaani uudestaan, muutetaan lentokorkeudeksi plaaniin sama korkeus jolla itse lennetään (tärkeää). Näin pääsemme nauttimaan 100 mailin kierroksesta vektoreilla käytössä olevalle kiitoradalle ilman että tutka pyytää ensin piipahtamaan FL390:ssä  ;D.

 

Pahoittelen pieniä kärjistyksiä. Tietenkin nykyinen atc on huippuhyvä verrattuna siihen ettei sitä olisi ollenkaan, mutta mielestäni silti, anteeksi vaan, aika kökkö. Toki sitä käyttäköön ken haluaa, itse käytän mielummin mielikuvitusta tai lennän online.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hejdå!

 

Minullakin on joskus(lue:harvoin) tuota ongelmaa, että Ouluun lennettäessä FS peruuttaa ifr plaanin, tätä esiintyy, jos ollaan tulossa ILS:ää 12 :-\.  Joskus oli puhetta, että tämä peruutus johtuu EFOU:n afcadista tjsp.

Oiskohan tässäkin sama ongelma?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattori ei ymmärrä liian alhaista tai korkeata ilmanpainetta, vaikka kaikki olisi tehty "oikein"! En ole tarkkaillut missä kohtaa paine on liian suuri tai pieni, mutta jossain se raja kulkee kun käytetään real weatheria (simun oma) eikä FS enään "ymmärrä" ko. paineita.

 

T: Mika

 

Edit: Sama juttu jos laittaa käsin säät ja ilmanpaine on erityisen korkea tai matala. Standardi ilmanpainetta  (1013) FS ei tajua ollenkaan IFR- lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neljäs vaihtoehto, olen joskus suorittanut lennon seuraavasti:

 

Joo, tää oli aika hyvä toimintamenetelmä - toki siinä tulee ylimääräistä häslinkiä, mutta saattaa käytännössä toimia aika hyvin.

 

Pahoittelen pieniä kärjistyksiä. Tietenkin nykyinen atc on huippuhyvä verrattuna siihen ettei sitä olisi ollenkaan, mutta mielestäni silti, anteeksi vaan, aika kökkö. Toki sitä käyttäköön ken haluaa, itse käytän mielummin mielikuvitusta tai lennän online.

 

No onhan se toki kökkö, en mä sitä sanokaan, mutta ei se silti ole "älä käytä ollenkaan" - sitä joskus aina käyttää kun ei muitakaan vaihtoehtoja ole. Esim. itse just pistän vaikka IFR-plaanin Malmilta Vantaalle porvoon vorrin kautta tms, jolloin se vektoroi koko reitin, kun matka on niin lyhyt. Siinä on ihan kätevä automaattinen perusmittarilennonopettaja vektoroimaan tunniksi :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään