Esa Sairio

Parhaat meshit - tietoa kaivataan?

16 viestiä aiheessa

Urakoin edelleen hyviä lisäosia uudelle tietokoneelleni asentamaani FS:ään.

Lähes kaikki Suomen ja FISDIN tekemät lisäosat on jo asennettu ja nyt asentelen muuta maailmaa.

Onko teillä mielipiteitä mitkä olisivat parhaita meshejä? Olen itse laatinut täällä FS Nordicissa olevan lisäosalistan, jossa on mainittuna ne lisäosat mukaan lukien meshit, jotka minulla oli asennettuna edellisellä tietokoneellani FS:ään.

Meshejä tulee koko ajan lisää ja haluaisin asentaa vain parhaat, keskinkertaisia tai huonoja en ollenkaan. En ole varma ovatko tuolla listallani olevat enää parhaita kullakin alueella.

Hyviä kyllä mielestäni ovat kaikki Justin Tymen USA:n meshit (kattavat koko USA:n) sekä Euroopan, Aasian ja Japanin alueilta W. Vogtin tekemät meshit. Varmaan laitan nämä kaikki uudelleen ellei vielä parempia ole.

Pari hyvää jo asensin: Canary04 (loistava freeware-Kanaria), Alps SRTM mesf (srtmv2_alps), Madeira mesh, Nepal mesh (mm. Mount Everest) ja sitten uutena kokeiluna FS.No:sta löytämäni Norway Quality Mesh (suuri tiedosto noin 335000 kB).

Kyseessä pitää olla freeware- lisäosat.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku kertoa mitä nämä mesh-sceneryt ovat ja mitä ne tekee?

Lisäosien määrästä menee pieni pää sekaisin ja uusia asioita joutuu opiskelemaan jatkuvasti........ :-[

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mesh- sceneryt tekevät maiseman korkeuserot paljon luonnollisemman näköisiksi. Mäet, laaksot, vuoret ja muut maastonmuodot mallinnetaan tarkemmin kuin mitä FS:n alkuperäisessä maastossa on tehty.

Alkuperäinen FS:n maasto lienee suurelta osin maailmaa (myös Suomessa) mallinnettu siten, että korkeuspisteitä joiden mukaan FS piirtää maaston, on noin 1,2 km:n välein ja FS piirtää vaikkapa Kanarian saarten vuoret aika karkeasti eli luonnottoman "pyöreästi".

Joissain paikoissa maailmaa myös FS:n alkuperäinen maaston korkeus on mallinnettu tiheämmillä korkeuspisteotannalla kuin tuo "vakio" 1,2 kilometriä. Esim. Himalajalla Mount Everest- vuori käsittääkseni on tehty tarkemmin, samoin jotkut USA:n tunnetut vuoret.

Mesh- sceneryissä tuo korkeuspisteiden väli on esim. vain 90 tai 75 metriä, jolloin vuori tai laakso piirtyy huomattavasti tarkemmin. Terävät vuorenhuiput näyttävät aika luonnollisislta kun alueelle on asennettu hyvä mesh- scenery.

Mesh- sceneryjen korkeustiedot perustuvat satelliittidataan, jota on saatavana ilmaiseksi suuresta osaa maapalloa, mutta ei kuitenkaan pohjoisosasta eli 60 leveyspiirin pohjoispuolelta. Sen takia esim. Suomesta ei ole toistaiseksi saatavissa mesh- sceneryä. Tällaista kovasti kaipaisin ja moni muukin - näyttäisihän Suomi paljon paremmalta kun korkeuserot olisivat luonnollisemman näköiset.

Ehdotan että Cathy kokeilet seuraavaa asiaa:

1. Mene FS:llä Kanarian saarille vaikka La Palman kentälle ja lähde sieltä Cessnalla lentoon ja katsele miltä La Palman saaren vuoret näyttävät.

2. Ime netistä Canary04- niminen lisäosa, joka sisältää hyvän mesh- sceneryn kaikista Kanarian saarista. Asenna tuo lisäosa simuusi ja mene sen jälkeen uudelleen La Palman kentälle, ja katsele vuoria. Huomaat varmasti dramaattisen eron! (Canary04 mallintaa myös kylät ja kaupungit rakennuksineen vakiomaastoa paremmin Kanarian saarille).

Toivottavasti selityksestäni on jotain apua.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Pitää tutustua kun on enemmän aikaa. (Aamulla aikaisin töihin)

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensin tuon canary04.zip:n. Löysin sen googlettamalla. Hyvältä näyttää. Ohjeessa (readme.txt) oli muutama epätarkkuus:

- Luotavan Canaries hakemiston toinen alihakemisto on Texture, ei Textures kuten yhdessä kohdassa ohjetta mainitaan.

- Yksi neljästä NOVA texture tiedostosta on nimeltään novagt1.zip, ei novagl1.zip kuten ohjeessa mainitaan.

- Ohjeen suorat latauslinkit eivät toimi, mutta osoitteesta http://www.Fsnova.com tarvittavat texturezipit saa kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä havainto. Olen itsekin huomannut nuo epätarkkuudet. Mutta pääasia että sait toimivan Kanarian maiseman.

Lanzarotea kannattaa välttää sen takia, että jostain syystä tuon saaren mallinnus alentaa huomattavasti frameratea.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän FSGenesiksen payware-meshejä. Ovat osoittautuneet oikein hyviksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän FSGenesiksen payware-meshejä. Ovat osoittautuneet oikein hyviksi.

Minulla on kaikki USA:n meshit nyt asennettuna. Ne on tehnyt Justin Tyme ja ainakin osa näistä mesheistä on kuulunut aiemmin FSGenesiksen maksullisiin paketteihin, mutta nythän koko USA:n saa ilmaiseksi.

Kaksi isointa pakettia, joissa on installerikin, ovat fsg_rockies38m ja fsg_westcoast38m. Kaikki hyviä.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Raimondo Taburet on näemmä julkaissut FSX:lle paljon meshejä ympäri maailmaa. Mikä hänen tekeleidensä taso yleensä ottaen on? Vai onko sekalainen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Raimondo Taburet on näemmä julkaissut FSX:lle paljon meshejä ympäri maailmaa. Mikä hänen tekeleidensä taso yleensä ottaen on? Vai onko sekalainen?

Joskus aikoinaan mies suoraan sanottuna huijasi sanoen dataa tai sen resoluutiota paremmaksi kuin se oli, reippaasti "oversampled", sen jälkeen minä en ole oikein innostunut hänen mesheistään. Tosin, simussa ei välttämättä kaikkia virheitä edes huomaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivitän vähän tätä aihetta omalta osaltani.

Kanarian saarten ehdottomasti paras maisema mesheineen on mielestäni Canarysimin tuote. Siinä on useimmat Kanarian saarista photosceneryinä, joissa on hyvät autogen- rakennukset ja puustot. Yökin löytyy. Suosittelen, mutta katsokaa Tatu Kantomaan ohje asiasta. Asennuksen jälkeen piti tehdä joitain säätöjä, en muista mitä, jotta simua käynnistettäessä ei tule näkyviin turhia huomautustauluja, kun tämä Kanaria on asennettuna. Siinä meshin eli korkeusmallinnuksen saa usealla tarkkuudella. Itse käytän tavanomaista 75 metrin tarkkuutta, jottei FS9.cfg:ssä tarvitse tehdä muutoksia oletusarvoihin, jotka vääristäisivät maisemaa muualla maailmassa liikaa. Siis Terrain vertex level pitää olla oletusarvossa 19.

Euroopan alueelle suosittelen Yohann Baptisten meshejä.

Norjaan Norjan Quality mesh ja Suomeen ehdottomasti Tatu Kantomaan ja Janne Sinkkosen Finnmesh!

Huomautus: Jos asennat yhtä aikaa Norway Quality Meshin ja Finnmeshin (kuten minulla) niin poista tai nimeä joksikin muuksi Norjan meshin tiedosto "2405_Lod9.bgl". Tällä tavoin esim. Saanatunturi on luonnollisen näköinen eli niin kuin Finnmesh sen mallintaa. Ellei tuota tiedostoa poista, Norjan mesh sotkee Finnmeshin tuolla alueella ja Saanakin on tyhmän näköinen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään