Kai Lilja

VF:n bussin autopilotti ja altitude asetus... -RATKAISTU- EIPÄS - JUUPAS -

10 viestiä aiheessa

Terve!

 

En löytänyt vaikka silmät kadessä etsin...

 

Siis VF:n sivuilta ladattu bussi ja sen defoult paneli.

 

1. Miten saadaan AP lentämään reitin mukaan? (Suunitelma tehy FS9:n plannerillä ja näkyy ((MCDU:ssa?))

 

2. ALT asetus pyörittää AP:n korkeusnäytöllä vain tuhansia jalkoja, eikä huomioi satoja jalkoja? Pitäisi olla 32000, mutta tarjoo väkisin 32200?

 

Toivottavasti puin kysymykseni ymmärrettävään muotoon ja kiitos auttavista vastauksista! (Joita tällä palstalla on valtavasti!)

 

LOISTAVAA PÄIVÄÄ!

 

-Kaitsu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

1. Miten saadaan AP lentämään reitin mukaan? (Suunitelma tehy FS9:n plannerillä ja näkyy ((MCDU:ssa?))

 

 

 

Terve!

 

Jos olet tehnyt reitin valmiiksi ja varmasti oikein, valitse NAV autopilotista. Sitten valitse (jos paneelissa on) NAV/GPS vipu GPS-asentoon. VF paneelia en ole itse ikinä käyttänyt, joten ohjeista en ole 100% varma. Näin kuitenkin suurimmassa osassa freeware-koneista toimitaan.

 

Oikeassa bussissa taitaa reitin lentäminen autopilotilla tapahtua hieman eri tavalla. Tietenkään ei tehdä mitään reittiä simun Flight Plannerilla, vaan ohjelmoidaan reittipisteet FMC:hen, ja aktivoidaan haluttu reitti. Sitten autopilotista VNAV (vai mikä se nyt olikaan) napsautetaan päälle.

 

Toivottavasti oli edes jotain apua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkään ei tehdä mitään reittiä simun Flight Plannerilla, vaan ohjelmoidaan reittipisteet FMC:hen, ja aktivoidaan haluttu reitti. Sitten autopilotista VNAV (vai mikä se nyt olikaan) napsautetaan päälle.

Ainakin PSS bussissa reitti ohjelmoidaan vain FMC:hen ja sen jälkeen laitetaan vain AP 1 päälle, jonka jälkeen kone seuraa ohjelmoitua reittiä. VNAV nappulaa ei ainakaan tuosta paneelista löydy, tiedä sitten oikeasta  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin PSS bussissa reitti ohjelmoidaan vain FMC:hen ja sen jälkeen laitetaan vain AP 1 päälle, jonka jälkeen kone seuraa ohjelmoitua reittiä. VNAV nappulaa ei ainakaan tuosta paneelista löydy, tiedä sitten oikeasta  :D

 

Joo eipä ole bussissa VNAV:ia eikä myöskään LNAV:ia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos pikaisista vastausista!

 

NAV/GPS namiska hukassa E. Marcianon panelista. (Muuten tuo on tuttu juttu)

 

Ehkä pitäis syöttää tiedot käsin?

 

-K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kuva asian helpottamiseksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

2. ALT asetus pyörittää AP:n korkeusnäytöllä vain tuhansia jalkoja, eikä huomioi satoja jalkoja? Pitäisi olla 34000, mutta tarjoo väkisin 34200?

 

Ja edelleen: Miten tuolla panelilla saadaan AP seuramaan reittiä?

 

Vai pitäsikö vaihtaa panelia?

 

-K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ALT-valintakytkimestä vaihdetaan "askellus" 100/1000ft sen yläreunasta. Klikkaa hiirestä nappulan yläkulmasta siltä puolelta kumman askelluksen haluat. Pitäisi toimia näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin PSS bussissa reitti ohjelmoidaan vain FMC:hen ja sen jälkeen laitetaan vain AP 1 päälle, jonka jälkeen kone seuraa ohjelmoitua reittiä. VNAV nappulaa ei ainakaan tuosta paneelista löydy, tiedä sitten oikeasta  :D

 

Pahoittelen tyhmyyttäni.. Ajattelin että MD80 on yhtä kuin kaikki muut lentokoneet..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjesta päivää!

 

Kyllä! Kun tarpeeksi hiiren nappuloita naputtaa, niin sain kuin sainkin tuon 100/1000 ft sydeemin tolkkuihin. Hyvä juttu!

 

Täytyy koittaa tuota "right clickkiä"...

 

Kiitos Hannu!

 

Kiitos Jyrki!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään