Guest juhake

ATR:n hotel mode

20 viestiä aiheessa

Sain tuon Flight 1 mahtavan ATR:n eilen, ja käynnistelin koneet, sitten luin nopsaan Hotel Mode:sta. Kysynkin, että onko joka käynnistyksen yhteydessä pakko suorittaa hotel mode? Ja sitten vielä toinen kysymys koskien polttoainetta: Voiko polttoaineen säätää simun fuel and payload valikosta, vai sekoaako koko kone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko polttoaineen säätää simun fuel and payload valikosta, vai sekoaako koko kone?

 

Ei kai sitä polttoainetta muualta voikaan tässä ATR:ssä säätää? Muistaakseni... ainakin minä laitan sieltä aina polttoaineen ja hyvin toimii.

 

Hotellista sen verran että ei kai sitäkään tarvitse käyttää ollenkaan jos ei halua, muistelisin Saminkin sanoneen että sitä käytetään harvoin mutta kertokoon itse kun tietää asiasta enemmän. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni hotel moodista oli joskus kysytty täällä, en nyt löytänyt.

 

Mutta hotel mode = moottori 2 käynnissä prop braken kanssa ja ykkönen sammutettuna. Käytetään vain silloin kun maasähköä ei ole saatavilla, eli harvoin. Ja käynnistettäessä ei tätä siis tarvita, jos on normaalitilanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytynee manuaalista ...... mutta:

 

+ before start listalla mm. fuel pumps ja beacon ON

+ Start sel asentoon A, B tai A+B (riippuen kumpi ohjaaja käynnistää vai onko päivän 1.lento)

+ Start 2 nappulan painallus

+ NH > 10, CL asentoon FTR

+ Huomioidaan fuel flow, itt, np, oil pressure ja viimeisenä NH:n ylittäessä 45%, tulee startin valon sammua.

+ Kun arvot stabiloituvat, CL asentoon Max (-500 mallissa 'Auto'), jonka jälkeen katsotaan vielä lo pitch valon syttyminen ja torque-mittarin indikaatio.

..ja sama kakkoselle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen : Koska vaihtovirtaa saadaan koneeseen vain moottorin käynnissä, käynnistetäänkö kakkonen ensin portilla ennen ext powerin irrotusta ja työntöä? Ja sitten vasta työnnön aikana ykkönen? Muutoinhan kone menee pimeäksi kun maavirta irrotetaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeata pushbackia ei tehdä kuin todella harvoin. Normaalisti molemmat käyntiin portilla ja siitä powerpushback. Jos traktorin avulla pitää työntää niin sitten kakkonen potkurijarrun kanssa käyntiin, ja traktorin irroituksen ja työnnön jälkeen prop braken vapautus ja ykkösen käynnistys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä koneeseen "vaihtovirtaa" (?) saa maavirran kautta myös....

 

(Niin ja kyllähän moottorit tietysti pelkällä akkuvirrallakin saa käyntiin. Vain akun varassa oltaessa tosin vain suuri osa laitteista on pimeänä (virransäästösyistä).)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ajattelin jatkaa tähän aihetta käsittelevään topicciin..

Eli mitä mä teen väärin ku päästän parkkijarrun niin kone menee pimeäksi. Moottorit käy ja kaikki on kuten checkilistas käsketään. Olen kokeillut myös hotel modella ja sama juttu... Tämä tapahtuu useimmiten turun kentällä mistä yritän lähteä.Joskus myös Vantaalla

 

ATRrraimessa häviää external power kun ottaa parkkijarrut pois..

Onhan varmasti generaattorit ja battery päällä?

Ja meneekö kaikki pimeäksi vai vaan osa mittaristosta?

 

-Anssi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kaikki GENit on päällä ja batteryt ja muut... ND, keinohorisontti radiot ja tällaiset pimenee...FMC:ssä valot on...

 

Ja onhan motit päällä?

Muutenhan GENit ei toimi..

Ja eihän GEN pushbuttoneissa lue että "FAIL" ?

 

-Anssi

 

EDIT:ainiin sanoithan tuolla jo että tapahtuu myös hotel modessa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mikä mättää kun motit käy, mutta GENit on FAULTilla ?

 

Condition leverit asennossa FTR? Ne kuuluu olla asennossa AUTO jotta genut on linjassa..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noup... CL:t on kyllä aluksi FTR,mutta laitan kylläkin ne AUTOlle...

 

Koita painaa ctrl-e pannut käynnissä ja kato mitä tapahtuu..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne DC generaattorit lepuutusasennossakin toimii. ACW tarvitsee sitten kierroksia sapeleihin.

 

Jos ulkovirta on kyketty niin silloin generaattorit eivät ole linjassa vaan näyttävät Faulttia. Kun Ext Pwr:n napauttaa pois, niin generaattorit kytkeytyvät automaattisesti (jos ovat painettuna päälle ja moottori(t) käyvät).

 

(Laitapa Niko kuva siitä overhead paneelista, menee vähän helpommin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan tuossa moottorit käynnissä..?

 

Vaikka ei sen pitäisi vaikuttaa niin koita ottaa start selector off-asentoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilen juuri äsken hotel moodia, mutta sen jälkeen prop brake ei suostunut lähtemään enää pois päältä!  :o

Tai siis se switchi toimii mutta sillonku se on off asennossa niin se CCAS edelleen valittaa että prop brake ja jos yritän käynnistää sen motin niin se starttaa hotel moodissa..

 

Mitähän teen väärin vai onko joku bugi?

 

-Anssi ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän teen väärin vai onko joku bugi?

 

Manuaali lukematta?  ;) Hydraulipaine puuttuu. Paina kaasukonsolissa olevaa HYD AUX nappia ennenkuin yrität laittaa prop brakea pois/päälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manuaali lukematta?  ;) Hydraulipaine puuttuu. Paina kaasukonsolissa olevaa HYD AUX nappia ennenkuin yrität laittaa prop brakea pois/päälle.

 

 

Hupsista sepäs se unohtuikin... :-[ (ei siis se manuaali vaan se aux hydraulipaine ;D)

Kiitoksia..!

 

-Anssi ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi mun mystinen juttu on vieläki ratkaisematta... Toi Samin ehdotus laittaa Start-selectori OFFille ei auttanu... CCAS valittaa HYD _paineita ku menee pimeeks...

 

Oletkos kokeillut hydrauliikan aux. pumpun päälle laittamista?

 

-Anssi 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi mun mystinen juttu on vieläki ratkaisematta... Toi Samin ehdotus laittaa Start-selectori OFFille ei auttanu... CCAS valittaa HYD _paineita ku menee pimeeks...

 

Näytti tuossa kuvassa olevan vielä ACW-puolen maavirta päällä. Vaikka ei sen pitäisi vaikuttaa, niin otapa sekin pois. Periaatteessahan sitä ei maassa tarvitse pitää päällä ollenkaan, ellet esim. koneen vessaan ole menossa (jonka huuhtelu toimii tuolla acw:llä)  :)

 

(ja hyd aux pump ei asiaan vaikuta.........)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään