Guest ceeZ

Ohjaimia

22 viestiä aiheessa

Mistä löytyisi semmoinen ihan oikeallainen lentokoneen ratti ei joystick vaan ihan semmonen niinku oikeissa lentokoneissa ja paljon semmonen maksaa? ??? ??? ??? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä löytyisi semmoinen ihan oikeallainen lentokoneen ratti ei joystick vaan ihan semmonen niinku oikeissa lentokoneissa ja paljon semmonen maksaa? ??? ??? ??? ???

Yoke löytyy verkkokauppa.com:sta peliohjaimet-->CH Products ja sieltä selaamalla.Hintaa yli 100 euroa.Kyllä kai yksikin kysymysmerkki riittää kertomaan mitä kysyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yoke löytyy verkkokauppa.com:sta peliohjaimet-->CH Products ja sieltä selaamalla.Hintaa yli 100 euroa.Kyllä kai yksikin kysymysmerkki riittää kertomaan mitä kysyt.

no kun meni vähän sekasis

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä "oikeissakin" lentokoneissa on joystickejä ohjaimina. Esimerkkinä A320.

Mulle tulee monta muuta oikeaa lentokonetta mieleen ennen airbussia missä on sauvaohjain :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle tulee monta muuta oikeaa lentokonetta mieleen ennen airbussia missä on sauvaohjain :)

//Tuomas

okei mutta on se hienompi se kaks sarvinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

okei mutta on se hienompi se kaks sarvinen

Yhdestä niistä pidetään kiinni lentäessä :) Eikä se ole yhtään hienompi, pöljät jenkit vaan keksivät että koneita saa paremmin kaupaksi kun se näyttää autolta..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

//Tuomas

Öö.. militaaripuolelta tulee aika montakin ;) ;D (ai oli huono vitsi vai). Mutta joikkari on monikäyttöisempi kuin ratti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öö.. militaaripuolelta tulee aika montakin ;) ;D (ai oli huono vitsi vai). Mutta joikkari on monikäyttöisempi kuin ratti.

Joo, mutta tommonen PC:n joystick on lentämiseen liian pieni liikeradaltaan, lentämisestä tulee kauheaa sähellystä kun kone reagoi pieneenkin liikkeeseen dramaattisen paljon. Jatkettu tikku on varsin kiintoisa tapa saada simulaattorilentämisestä realistisempaa - sillai että liikerata on esim. 30-40 cm laidasta laitaan, siinä alkaa sitten jo olla jotain mahdollisuuksia lentää nätisti, kuten oikeallakin koneella.

stick-mechanic2.jpeg

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mutta tommonen PC:n joystick on lentämiseen liian pieni liikeradaltaan, lentämisestä tulee kauheaa sähellystä kun kone reagoi pieneenkin liikkeeseen dramaattisen paljon. Jatkettu tikku on varsin kiintoisa tapa saada simulaattorilentämisestä realistisempaa - sillai että liikerata on esim. 30-40 cm laidasta laitaan, siinä alkaa sitten jo olla jotain mahdollisuuksia lentää nätisti, kuten oikeallakin koneella.

stick-mechanic2.jpeg

//Tuomas

Pittää katella hintoja ja vertailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

stick-mechanic2.jpeg

//Tuomas

Onko tuo tehty PC:n tikusta? Ja onko siihen "vaan" lisätty uusi varsi?

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota ei ole tehty tikusta, tein ihan testimielessä tuon mekanismin nylon-palasta (tuo vihreä) ja pistin alle mustekalat keskittämään. Ratkaisu on protona aika mielenkiintoinen ja saa luvan kelvata toistaiseksi, miljoona muutakin asiaa tuossa simussa näet mitkä pitää tehdä :)

Mutta viritys on alapuolelta tällainen:

stick-mechanic4.jpeg

Eli siihen on viritetty Sidewinder kääntymään mukana tuolla U-palkilla. Toinen tapa olisi sitten vetää vaijereilla potikoille tuo, mikä varmaan kestää käytössä paremmin. Tuo on tuollainen pikaviritys mistä varmaan tuon joikkarin korvaan kyllä vaijerisysteemillä aikanaan, se kestää paremmin.

Mutta helpoin varmaan on tehdä ihan tikusta vaan pidennetty.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tollasen kahvan vois hankkia myös MIK-simuun?

MIK-simun kahva on paljon parempi. Tuo simkitsin osa on muovia.

Tuo mekanismi kanssa saattaa olla aika löysä ja heppoinen - tosin en ole kokeillut itse. Jämäkkyys olisi hyvä asia, sitä tossa MIKin simuun rakennetussa yokessa on sopivasti.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MIK-simun kahva on paljon parempi. Tuo simkitsin osa on muovia.

Tuo mekanismi kanssa saattaa olla aika löysä ja heppoinen - tosin en ole kokeillut itse. Jämäkkyys olisi hyvä asia, sitä tossa MIKin simuun rakennetussa yokessa on sopivasti.

//Tuomas

Joo, tälläkin hetkellä tosiaan erittäin hyvä. Ohjainosan autenttisuutta lähinnä ajoin takaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. Mutta se ohjainosan autenttisuus oikeasti ei auta yhtään mitään jos tuntuma on huono. En mä oikeallakaan koneella sitä kahvaa ihastele lennon aikana, että ompas autenttinen yoke.. CTL lentäisi ihan yhtä hyvin jos sen kahvan tilalle vaihtaisi tuon simun kahvan, ote olisi jopa miellyttävämpi kun tuossa simun kahvassa on pehmustegrippi ;D

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kokkaripäivillä kun mietin ohjainta niin kehittelin siis optisen lukijan pohjalta toimivaa ohjainkeppiä. Jossa sekä etu/takaveto pyörisi niin jotta vastakappaleena on levy jonka vastapuolella on optinen lukija niinkuin hiiressä. sama toistuisi kallistusosassa.

tuntuma olisi näin erittäin tarkka ja tuntuma ohjaimiin olisi siten helppo eri ratkaisuin ja esim. jousituksin saada reaaliseksi. tein erään cad kuvan ks. projektista . koitan piirrellä kuvan tänne jossaan vaiheessa

t.janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kokkaripäivillä kun mietin ohjainta niin kehittelin siis optisen lukijan pohjalta toimivaa ohjainkeppiä. Jossa sekä etu/takaveto pyörisi niin jotta vastakappaleena on levy jonka vastapuolella on optinen lukija niinkuin hiiressä. sama toistuisi kallistusosassa.

tuntuma olisi näin erittäin tarkka ja tuntuma ohjaimiin olisi siten helppo eri ratkaisuin ja esim. jousituksin saada reaaliseksi. tein erään cad kuvan ks. projektista . koitan piirrellä kuvan tänne jossaan vaiheessa

t.janne

Mun mielestä windowsin joystick on 256 pykäläinen, tosin saatan olla väärässäkin. Mutta tuollainen ohjain kuten toi tikku, missä on ISO liikerata, on erittäin tarkka. Jos huomasit vertailla miten itse lennän sillä, kun olen tottunut (tuli testilentotiimaa muutamakin tunti siinä ennen kokkaripäiviä) ja vertasit esim. niihin ketkä on CH:n yokella tottuneet lentämään, ero on melkoinen. Tuota mun "twiniä" lennetään ihan hienosti tosi pienillä ohjainliikkeillä, mutta moni vaan viskoo tikkua laidasta laitaan koska siihen on tottunut joystickillä, kun se on niin hankala ohjata tarkkaan, liike pitäisi sitten olla millejä tai millin osia. Ja tietty sen takia sitten on yleensä "dead zone" käytössä että pikku liike ei vahingossa käännä koneen lentorataa. Siinä on sitten pakko ohjata vähän samoin kuin niillä ensimmäisen sukupolven lennokkien radio-ohjauslaitteilla missä piti antaa lyhyitä ohjaus"tökkäyksiä" siihen suuntaan mihin halusi koneen lentävän, tarpeeksi lyhyen aikaa jotta ohjain vaikuttaa vain hetken ja saa aikaan halutun kaarron. Mutta ei sillä tavalla voi oikeaa konetta lentää. Tai voi, mutta se on ihan pöljää.

Eli, tuommoinen USBAxis on käytännössä ihan niin hyvä ettei paremmasta ainakaan mun mielestäni ole väliä. Toki viritellä saa, ja siinä voi onnistuakin jos on tarpeeksi elektroniikan osaamista. Mutta ei se välttämättä ole yhtään sen "parempi" ohjaimena sitten. Riittävän iso liikerata ja jämäkkä ohjaintuntuma tekee sen tarkan fiiliksen.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niinpä tosiaan. Unohdinkin tuon 0-255 systeemin.hmmm.

ehkäpä ohjelmoinnilla voisi päästä tuosta ikeestä. eli ohittaisi koko systeemin. toisaalta vaatisi taas uudet jutut.

nyt panit pahan... en kuitenkaan luovu tuosta ideasta ihan vähällä

t.janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, mieti vaan. Mutta tosiaan ei tuo ole se isoin ongelma epätarkkuudessa, vaan se, että useimmat joystickit soveltuvat lähinnä verkonpainoksi kun puhutaan lentosimulaattorista. Kunnon ohjain ihan samalla elektroniikalla on jo aivan toisesta maailmasta. Suosittelisin tekemään sen puolen ensin kuntoon ja sitten miettimään sitä hienompaa elektroniikkaa :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä windowsin joystick on 256 pykäläinen, tosin saatan olla väärässäkin.

Eiköhän tuo ole riippunen ADC-muuntimen tarkkuudesta, 8 bittisellä ei hirveän paljon tee rattiohjaimen tai tarkan lentotikun kanssa, 10-bittinen alkaa olla jo asiallinen. Omassa projektissa tulee käyttöön juuri nuo 10 bittiset-akselit, kun tuo Atmelin ATmega8-16PC piiri sisältää 6 kpl ADC-muuntimia :). Ensin pitää tuo kototekoinen rattiohjain saada peliportista USB:issa toimimaan ja sitten pitää suunnitella joku tuollainen vähintään 30 cm varrella oleva lentotikku, kaasu, trimmit etc. IL-2:sta varten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään