Guest juhake

Tämähän on mahtavaa!

20 viestiä aiheessa

Noin kuukausi sitten kaivoin FS2002 Pro:n laatikon pohjalta ja asensin sen koneelleni. Ensimmäisen kerran kun olin Cessnassa Meigsillä olin suoraan sanottuna mykistynyt! Mittaria ja nappuloita oli mahdoton määrä. Halusin oppia heti lisää, ja löysin tämän sivun; luin täältä ammattilaisten neuvoja ja opettelin kokoajan lisää. Nyt lennän Fokker 50:llä ja Espenin paneelilla. Lensin noin tunti sitten ensimmäisen IFR lennon; EFHK-ESSA ja se meni aika hyvin, mutta lasku ei tahtonut tulla luontevasti. Haluan oppia lisää, ja toivottavasti jatkossa tulette vastaamaan kysymyksiini, sillä epäilen että niitä tulee paljon. ;D Ei voi muuta sanoa, tämä on todella mahtava harrastus! :-*

 

Tervetuloa joukkoomme ja foorumille! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin kuukausi sitten kaivoin FS2002 Pro:n laatikon pohjalta ja asensin sen koneelleni. Ensimmäisen kerran kun olin Cessnassa Meigsillä olin suoraan sanottuna mykistynyt! Mittaria ja nappuloita oli mahdoton määrä. Halusin oppia heti lisää, ja löysin tämän sivun; luin täältä ammattilaisten neuvoja ja opettelin kokoajan lisää. Nyt lennän Fokker 50:llä ja Espenin paneelilla. Lensin noin tunti sitten ensimmäisen IFR lennon; EFHK-ESSA ja se meni aika hyvin, mutta lasku ei tahtonut tulla luontevasti. Haluan oppia lisää, ja toivottavasti jatkossa tulette vastaamaan kysymyksiini, sillä epäilen että niitä tulee paljon. ;D Ei voi muuta sanoa, tämä on todella mahtava harrastus! :-*

Hienoa nyt vaan harjottelemaan niin paljon et osaat lentää milti mitä tahansa konetta ja lentämään vattiin(=VATSIM=Virtual Air Traffic Simulation)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuo olis unelmana päästä tuonne VATSIM:iin lentämään. Ja nyt eka kysymyskin :): Kuinka kaukana kiitotiestä alan laskeutumaan kohti maata? Tänään ESSA:lla lj sanoi ennen käännöstä ?finaaaliin?: descent to 2200 feet, joten kun olen kiitotien suuntaisesti, niin sittenkö saan tulla omaa tahtia alas?

 

Et käytä ILS-lähestymistä? Jos niin niin silloin ruvetaan pudottamaan korkeutta kun mittari niin näyttää (en nyt muista sen nimeä :() mutta näkölähestymisessä mielestäni tuossa vaiheessa voi ruveta korkeutta pudottamaan.

 

edit: Tai viimeistään silloin rupea pudottamaan korkeutta kun saat laskeutumisluvan riippuu tietysti etäisyydestä, jos olet useita maileja ennen kiitorataa sen suunnassa niin ei silloin kannata korkeutta pudottaa. Saattoi mennä hiukan epäselväksi, mutta menkööt. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuo olis unelmana päästä tuonne VATSIM:iin lentämään. Ja nyt eka kysymyskin :): Kuinka kaukana kiitotiestä alan laskeutumaan kohti maata? Tänään ESSA:lla lj sanoi ennen käännöstä ?finaaaliin?: descent to 2200 feet, joten kun olen kiitotien suuntaisesti, niin sittenkö saan tulla omaa tahtia alas?

Jos meet IFR-lentoa tarvitset yleensä kartan joita saa vaikka mistä mutta tässä olis hyvä ILS-opas http://koti.mbnet.fi/koti55/simuils-opas.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo eli IFR taisi lento olla. Jos lähestyt ILS-lähestytmistä autopilotti päällä niin silloinhan korkeus vähentyy automaattisesti kun ole suuntasäteessä(localizer). Kannattaa tsekata tuo ILS-opas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lj puhui joistain vectoreista, ja hämmennyin niin että valitsin visual approachin. Mitä ovat nämä vectorit? ILS lähestymisen osaan jotenkuten.

 

Ohjaussuuntia. Eli suuntia joihin lennät. Kun LJ sanoo "turn left heading 090" niin laitat autopilotin heading kohtaan 090 tai jos et autopilottia käytä niin katsot kompassista tuon suunnan 90 ja tietysti käännyt siihen suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tuo olis unelmana päästä tuonne VATSIM:iin lentämään. Ja nyt eka kysymyskin :): Kuinka kaukana kiitotiestä alan laskeutumaan kohti maata? Tänään ESSA:lla lj sanoi ennen käännöstä ?finaaaliin?: descent to 2200 feet, joten kun olen kiitotien suuntaisesti, niin sittenkö saan tulla omaa tahtia alas?

 

No periaatteessa tuon voit VFR lennossa kiitotien vieressä olevista papivaloista näkee minkälaisessa liukukulmassa on hyvä tulla. Lasku kannattaa aloittaa esim. 2200 jalan korkeudesta jolloin kiitotie tulee selvästi näkyviin. IFR lento sitten onkin jo eri juttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava kuulla hehkutustakin täällä eikä aina ongelmanratkontaa.

 

Totta :)

 

Mukavaa, että tulee uusia harrastajia joukkoomme eli tervetuloa vaan tämän jalon harrastuksen pariin.

 

Ei voi muuta sanoa, tämä on todella mahtava harrastus!

Näin on, eli kyseessä voi olla tosiaan hyvinkin mielenkiintoinen harrastus eikä vaan peli muiden joukossa. Hyvä harrastus eikä välttämättä niin kauhean kalliskaan harrastus.

Tuolta Kotiohjaamot-osastosta voit toki saada myös ihan hyviä ideoita ;):

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=33

 

VFR-lennoista on hyvä lähteä liikkeelle, samoin kohtuullisen helposti hallittavilla ja hitailla koneilla.

Itse jaksan edelleen puurta läpäreiden kanssa vaikka aika kohtuullisen monta vuotta FS:ää on tullutkin harrastettua...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ILS on mukava apuväline, mutta kannattaa silti opetella myös lentämään. Kun on monta kertaa harjoitellut, vaikka ILSin tai PAPI/VASI-valojen ohjaamana, alkaa oppia, miltä kentän pitää näyttää oikeassa liukukulmassa. Sitten vaan jatkoharjoittelemaan pikkukentille ja ruohostripeille, missä ei ole mitään apuvälineitä. Yksi hyvä konsti on tallettaa lento vähän ennen kuin aloittaa laskeutumisen. Sitten voi palata samaan paikkaan takaisin ja yrittää uudelleen, kunnes alkaa sujua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman tässä mutuja korjaten, varsinkin Filppulan...

 

IFR:ssä Lähestymiskorkeuteen (eli minimikorkeuteen mitä chartissa mainostetaan) saa omatoimisesti laskeutua vasta, kun saa lähestymisselvityksen. Ellei lennonjohdolta tule poikkeavaa selvitystä lähestymiskorkeuden osalta.

Niin kauan kuin ei ole lähestymisselvitystä, pysytään sillä viimeksi selvitetyllä korkeudella.

ILS-lähestymisessä lennonjohto antaa lähestymisselvityksen itsenäisesti.

Näkölähestymisessä lentäjällä pitää olla kenttä näkyvissä, ennen kuin lennonjohtaja voi antaa lähestymisselvitystä.

Laskulupa ei ole korkeusselvitys, se on selvitys laskuun.

 

Sitten hiukan vatsimista.

Ennen vatsimiin tuloa pitäisi osata lentäminen ja navigaatio, sillä sitä ennen sinne ei pitäisi olla asiaa. Eräs idiootti on tullut sinne lentämään ilman, että edes tiesi miten käyttää kompassia ja lukuisista armollisista huomautuksista & avuista välttämättä, se ei osaa vieläkään navigoida mihinkään ilman lennonjohdon apua. Ei näin. Bännit tulee.

Ilman mitään pyrkimystä opetella navigaatiota, vatsimissa lentäminen on lähes turhaa.

Elikkä siellä odotetaan, että pilotit paneutuvat asiaansa, jotta tuntisivat jotenkuten miten hommat toimii ennen kuin tulevat JA huomatessaan siellä virheitä, ottaisivat opikseen.

Kaikki menee hyvin ryssimisistä huolimatta, mikäli pilotti myös ottaa virheistään opikseen ja pyrkii viilaamaan taitojansa sen mukaan.

 

Kaikkein tärkeintä on pyrkiä oppimaan virheistä ja korjata ne, ei se, että heti ensi kerroilla lentää täydellisesti.

Ilman omaa panostusta sinne on turha tulla lentämään, kuten tämän erään Ensio teinin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman tässä mutuja korjaten, varsinkin Filppulan...

 

IFR:ssä Lähestymiskorkeuteen (eli minimikorkeuteen mitä chartissa mainostetaan) saa omatoimisesti laskeutua vasta, kun saa lähestymisselvityksen. Ellei lennonjohdolta tule poikkeavaa selvitystä lähestymiskorkeuden osalta.

 

 

Tarkoitatko esim tälläistä selvitystä: "FINXXX cleared for ILS approach runway YY"?

 

Hieman tässä mutuja korjaten, varsinkin Filppulan...

 

IFR:ssä Lähestymiskorkeuteen (eli minimikorkeuteen mitä chartissa mainostetaan) saa omatoimisesti laskeutua vasta, kun saa lähestymisselvityksen. Ellei lennonjohdolta tule poikkeavaa selvitystä lähestymiskorkeuden osalta.

 

 

Tarkoitatko esim tälläistä selvitystä: "FINXXX cleared for ILS approach runway YY"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi nimenomaan on lähestymisselvitys.

Suomalainen versio on vieläkin selvempi; "selvä ILS lähestymiseen kiitotie x".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin kuukausi sitten kaivoin FS2002 Pro:n laatikon pohjalta ja asensin sen koneelleni... Haluan oppia lisää, ja toivottavasti jatkossa tulette vastaamaan kysymyksiini, sillä epäilen että niitä tulee paljon. Ei voi muuta sanoa, tämä on todella mahtava harrastus!

 

Tervehdyssana vaan täältäkin! Kun sinulla kerran on FS2002 Pro käytössä, voit opetella lentämisen saloja myös suomeksi. Aihetta sivuttiin aikaisemmin keskustelussa: Re:Täydellisen vasta alkajan kysymyksiä FS2004:sesta. Manuaaleista löytyy vastuksen hyvin moniin peruskysymyksiin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näkölähestymisessä lentäjällä pitää olla kenttä näkyvissä, ennen kuin lennonjohtaja voi antaa lähestymisselvitystä.

 

 

Höpö höpö. Maanäkyvyyden pitää säilyä, eikä pilvikorkeus saa olla alhaisempi kuin alkulähestymiskorkeus. Ihan vaan näitä 'mutuja' jos halutaan korjailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö. Maanäkyvyyden pitää säilyä, eikä pilvikorkeus saa olla alhaisempi kuin alkulähestymiskorkeus. Ihan vaan näitä 'mutuja' jos halutaan korjailla.

 

No eipä sitä selvistystä näkölähestymiseen anneta ennen kuin itse kenttä on näkyvissä.

Mutta eipä sitä kenttää pahemmin näykkään jos maanäkyvyys ei säily, joka on aika loogista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä sitä selvistystä näkölähestymiseen anneta ennen kuin itse kenttä on näkyvissä.

 

 

Mä annoin kerran yhdelle höyry-ysille sen pyynnöstä näkölähestymisselvityksen, kun sillä oli maileja vorrille yli 100NM. Mitäs luulet, näkyikö kenttä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään