Jorma Silo

Yksi konsti kaunistaa FS-maailmaa

6 viestiä aiheessa

Kuten hyvin tiedetään, MSFS:n tekstuurivalikoima maailman eri osien kuvaamiseen on varsin rajoitettu. Korvaavia tekstuureja on kyllä pilvin pimein - yksi korvaa puut, toinen kiitoradan pinnat, kolmas rakennukset... mutta juuri tuon rajoittuneisuuden takia siinä on helposti kuin harakka tervatulla laudalla. Kun yhden kohdan maailmasta kaunistat mieleiseksesi, maapallon toisella puolella tulos on entistä kehnompi. Ongelma ei ole niin suuri semmoiselle virtuaalipilvenveikolle, joka viettää aikansa vain esimerkiksi Suomessa - mutta entäs jos suosikkimaisemat sijaitsevatkin sekä etelässä että pohjoisessa?

Ehkä selkein esimerkki tästä rajoittuneisuudesta ovat puut. MSFS käyttää koko maailman puiden kuvaamiseen suunnilleen 16 tekstuuria/mallia (muistaakseni.) Nythän meillä on käytettävissämme aivan loistava puusatsi Suomeen: FinnTrees. Upeita koivuja ja herkullisia keloja, ja puiden koko ja tiheys alkavat olla semmoisia kuin täällä pitääkin. So far so good... mutta kun siirrynkin kuumalle Honiaran kentälle Salomonin saarille - niin sielläkin on samat kelot kentän vieressä!

Hyvää ratkaisua ei ole. Esittelen tässä oman purkkaviritykseni siinä toivossa, että joku saisi sen pohjalta ideoita itselleen - ja heti alkuun puolustaudun: se tuntuu paljon kömpelömmältä kuin mitä se todellisuudessa on, kunhan käyttöön tottuu.

Yksinkertaisesti: perustetaan tarpeen mukaan lisää kansioita ja kun on päätetty, missä päin maailmaa aiotaan tällä kertaa lentää, vaihdetaan kansion nimi.

Simulaattorin tekstuurit majailevat kahdessa paikkaa:

1) heti pääkansiossa eli FS9 exture

2) FS9sceneryWorld -kansion texture-kansiossa (FS9sceneryWorld exture)

Viimeksi mainitussa ovat LandClass-tiedostot. Muut taitavatkin olla ensimmäisessä - puut, pilvet, talot, vedet jnpp.

Minulla on ensinnäkin kolme texture-kansiota FS9:n alla:

[ Attachment removed / expired ]

1) texture.NORD

- FinnTrees, Sebastianin talot. Pohjalla Bluesphere

2) texture.BLUE

- tämä on yleiskäyttöinen ja vastaa defaultia - paitsi että olen korvannut kaiken Bluespherellä.

3) texture.TROPIC

- muuten samanlainen kuin BLUE, mutta puut vaihdettu Tassimin puihin.

Tämä menee varmasti useimmista jo liian pitkälle, mutta mulle se on tärkeää... sen alla on (tulee imuroinnin mukana) kaksi tropiikin puusatsia, joista valitsen seudun mukaan haluamani: Oseaniaan Tassimin puut palmuilla, Afrikkaan ilman.

- Nämä Tassimin puut ovat itse asiassa eukalyptuksia, ja oikein hienoja semmoisia, mutta kyllä ne mulle kelpaavat "yleis-kuumamaanpuiksi."

FS9sceneryWorld -kansiossa on kaksi valintaa

1) texture.BLUE

- vastaa defaultia, Bluesphere

2) texture.TROPIC

- tässäkin on pohjalla Bluesphere - aika yllättävää oikeastaan; kokeilin myös ihan default-tekstuureja, mutta jopa täällä tykkään enemmän B:stä. Pääasiallinen muutos on se, että siellä on paremmat aavikkotekstuurit... hiivatti, en enää edes muista, mitä kaikki muutoksia olen sinne tehnyt...

Kuinka tämä toimii? Ennen simulaattorin käynnistämistä on päätettävä, minne haluaa mennä. Haluan esimerkiksi lentää tällä kertaa Alaskassa? O.k. Avaan FS9:n ja katson tekstuurikansioita. Siellä näkyy vaikkapa

texture

texture.NORD

texture. BLUE

Tästä tiedän, että tällä hetkellä käytössä oleva tekstuurisatsi on tropiikki-kansio. Siispä lisään sen perään tekstin ".TROPIC" ja poistan vastaavasti Pohjola-kansion perästä tekstin ".NORD" Lopputulos:

texture.TROPIC

texture

texture.BLUE

Sitten menen tuohon FS9scenereyworld -kansioon ja teen siellä vastaavan tempun... periaate jo lienee selvä?

Kyllä. Tämä on purkkaviritys! Mutta se toimii... ja alkutyön (kansioiden perustamisen ja rakentelun) jälkeen sen käyttö on minulle aivan luontevaa. Aikaa kuluu... mitä.. 20 sekuntia?

Vedet ja pilvet olen rakennellut sitten erikseen esimerkiksi FSW:n aparaatilla (ja jättänyt ennalleen, kun mieleinen kombinaatio on löytynyt.) Hirvittävän rumat default-parakit olen korvannut Arringtonin vastaavilla; sen mukana tuli myös asfaltti- ja muita tekstuureja joita en halunnut käyttää, joten ne piti käydä läpi DXTbmp:llä... mutta se ei ollut iso homma. Lienee sanomattakin selvää, että joka kansion alta löytyy yksi, kaksi tai useampikin varmuuskopio-kansio!

Toivottavasti joku saa tästä uusia virikkeitä... kuulisin todella mielelläni vastaavista.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere.

Itse olen käyttänyt vastaavaa tekniikkaa traffic filujen kanssa. Jos olen halunnut poistaa PAI:n liikenteen, olen vain lisännyt traffic_PAI.bgl -tiedoston nimen perään merkinnän _off, jolloin PAI:n liikenne on poistunut ja vastaavasti olen poistanut tuon _off lisäyksen jonkin muun traffic tiedoston perästä, riippuen siitä, mitä liikennettä olen kulloinkin simuun halunnut. Mielestäni yksinkertaista ja toimii. Täytyykin kokeilla samaa noilla textuureilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, sama täällä.

Yksi konsti muuten kanssa: minulla noiden traffic-filujen määrä alkoi kasvaa niin tuhottomasti, että perustin niille kokonaan uuden paikan sinne, mihin olen kerännyt suurimman osan muistakin lisämaisemista jne. Niiden ei todellakaan tarvitse sijaita juuri siellä oletusarvoisessa paikassa (siellä missä tuo default-ai-liikenne sijaitsee, en nyt muista polkua) vaan niille voi perustaa kokonaan oman keräilypisteen sopivaksi katsomaansa paikkaan.

Mulla se on toisella osiollakin kuin FS9-pääkansio, eli

E:\FSAddons\Scenerys\AI-traffic

Nyt tietysti voi kysyä, miksi laitoin sen "maisemien" alle... ähh... meni vanhasta tottumuksesta. Pääasia on kuitenkin, että sitä todellakin voi käsitellä kuten mitä hyvänsä maisemaa! Eli tehdään kansiorakenne

-AI-traffic

--- scenery

ja kerätään traffic-bgl:t tuonne scenery-kansioon, aktivoidaan ihan tavalliseen tapaan simunvalikossa ja voilaa..

Tämän etu on se, että homma pysyy paremmin hanskassa. Mikään ei estä "jalostamasta" rakennetta edelleen: tuon AI-traffic -pääkansion alle voi luoda mielen mukaan uusia kansioita, vaikkapa "Suomen AI", "Pohjolan AI", "Intian AI" ja niin päin pois. Kuhunkin scenery-kansio ja aktivoidaan erikseen tavanomaiseen tapaan. (Jos näitä kansioita lisää, niin silloin tietysti on parasta ottaa tuo ensimmäinen scenery-kansio pois heti pääkansion alta ja perustaa myös sille omansa.)

Ja huom! Myös AFCAD:it voi käsitellä näin - ihan niinkuin ne olisivat maisemia!

Etu: umpimähkään vaikkapa PAI:sta kerätyt AFCADIT voi sijoittaa listassa hyvin alhaalla (kuitenkin Addon:in yläpuolella) olevaan kansioon. Ne korvaavat nyt default-afcadit. Kun sitten asentaa jonkin lisäosakentän, se tulee ylemmäksi kuin kumpikaan näistä - ja silloin se puolestaan korvaa molemmat. (edit - edellyttäen, että sen mukana tulee juuri sille lisäosalle tehty AFCAD ja sen sijoittaa tämän lisäosan kansioon.)

Vaihtoehtoja ja yhdistelmiä on aivan mahdottomasti. Olen pikkuhiljaa alkanut epäillä, että kaikkia bgl-filuja voi halutessaan käsitellä maiseman tapaan...

Muistettava ehdottomasti: ne on sijoitettava "scenery" -kansioon. Missä se sitten sijaitsee - se on täysin itse valittavissa.

--- Jorma

///EDIT: aijuu, yksi asia on varmaan syytä mainita siltä varalta, että joku innostuu kokeilemaan tuota tekstuurikansiohommaa. Kannattaa käyttää kaikissa kolmessa/kahdessa ensin pohjana nyt käytössä olevaa satsia ja korvata sitten niissä tekstuurit tarpeen mukaan. Tämä siksi, että monikin on jo saattanut asentaa sinne erikoisosia - vaikkapa vanhoja airports-tekstuureja, VODeja, PATeja, mitä niitä nyt onkaan - ja jos lähtee "puhtaalta pöydältä," ne joutuu asentamaan kuhunkin uudestaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

DOS-ajoista on vierähtänyt jo monta vuotta, mutta 5min näppäilyllä tuloksena olisi tämmöinen ehdotus, toivottavasti toimii, en voinut testata (Windows herjaa, että mulla ei ole käyttöoikeuksia). CHOICE-komennolla tästä saisi hienomman version, mutta näin alkuun:

BLUE.BAT:

CD "X:\FS9-hakemisto\Scenery\World"

IF NOT EXIST texture.BLUE GOTO EXIT

IF NOT EXIST texture.TROPIC GOTO REN1

IF NOT EXIST texture.NORD GOTO REN2

:REN1

REN texture texture.TROPIC

GOTO RENTEXTURE

:REN2

REN texture texture.NORD

GOTO RENTEXTURE

:RENTEXTURE

REN texture.BLUE texture

:EXIT

Jokaiselle asetukselle oma .BAT tiedosto. Sama kaavio, vertaa tummennettuja kohtia alkuperäiseen, niin tästä voi tehdä miljoona eri versiota:

TROPIC.BAT:

CD "X:\FS9-hakemisto\Scenery\World"

IF NOT EXIST texture.TROPIC GOTO EXIT

IF NOT EXIST texture.BLUE GOTO REN1

IF NOT EXIST texture.NORD GOTO REN2

:REN1

REN texture texture.BLUE

GOTO RENTEXTURE

:REN2

REN texture texture.NORD

GOTO RENTEXTURE

:RENTEXTURE

REN texture.TROPIC texture

:EXIT

DOSin ihmeellistä maailmaa voipi ihmetellä täällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Renee. Loistava listaus! Juuri tätä olen hiukan kaavaillutkin, mutta myös minun DOS-osaamiseni on painunut historian hämäriin. Tuosta tulee olemaan mulle paljon hyötyä.

FS2002:n aikoina minulla oli säännöllisessä käytössä kaksi tekstuurivalikoimaa, joissa käytettiin juuri tätä konstia. Moni muukin varmasti muistaa ne: Arvidssonin tekstuurit ja Ed Truthanin vedet. Arvidssonilla bat tuli mukana, Truthanille joku teki sen erillisenä ohjelmanpalasena. Ja FSW:n nykyinen "vaihtokone" taitaa käyttää samaa tekniikkaa?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten hyvin tiedetään, MSFS:n tekstuurivalikoima maailman eri osien kuvaamiseen on varsin rajoitettu. Korvaavia tekstuureja on kyllä pilvin pimein - yksi korvaa puut, toinen kiitoradan pinnat, kolmas rakennukset... mutta juuri tuon rajoittuneisuuden takia siinä on helposti kuin harakka tervatulla laudalla. Kun yhden kohdan maailmasta kaunistat mieleiseksesi, maapallon toisella puolella tulos on entistä kehnompi. Ongelma ei ole niin suuri semmoiselle virtuaalipilvenveikolle, joka viettää aikansa vain esimerkiksi Suomessa - mutta entäs jos suosikkimaisemat sijaitsevatkin sekä etelässä että pohjoisessa?

Ehkä selkein esimerkki tästä rajoittuneisuudesta ovat puut. MSFS käyttää koko maailman puiden kuvaamiseen suunnilleen 16 tekstuuria/mallia (muistaakseni.) Nythän meillä on käytettävissämme aivan loistava puusatsi Suomeen: FinnTrees. Upeita koivuja ja herkullisia keloja, ja puiden koko ja tiheys alkavat olla semmoisia kuin täällä pitääkin. So far so good... mutta kun siirrynkin kuumalle Honiaran kentälle Salomonin saarille - niin sielläkin on samat kelot kentän vieressä!

Hyvää ratkaisua ei ole. Esittelen tässä oman purkkaviritykseni siinä toivossa, että joku saisi sen pohjalta ideoita itselleen - ja heti alkuun puolustaudun: se tuntuu paljon kömpelömmältä kuin mitä se todellisuudessa on, kunhan käyttöön tottuu.

Yksinkertaisesti: perustetaan tarpeen mukaan lisää kansioita ja kun on päätetty, missä päin maailmaa aiotaan tällä kertaa lentää, vaihdetaan kansion nimi.

Simulaattorin tekstuurit majailevat kahdessa paikkaa:

1) heti pääkansiossa eli FS9 exture

2) FS9sceneryWorld -kansion texture-kansiossa (FS9sceneryWorld exture)

Viimeksi mainitussa ovat LandClass-tiedostot. Muut taitavatkin olla ensimmäisessä - puut, pilvet, talot, vedet jnpp.

Minulla on ensinnäkin kolme texture-kansiota FS9:n alla:

1) texture.NORD

- FinnTrees, Sebastianin talot. Pohjalla Bluesphere

2) texture.BLUE

- tämä on yleiskäyttöinen ja vastaa defaultia - paitsi että olen korvannut kaiken Bluespherellä.

3) texture.TROPIC

- muuten samanlainen kuin BLUE, mutta puut vaihdettu Tassimin puihin.

Tämä menee varmasti useimmista jo liian pitkälle, mutta mulle se on tärkeää... sen alla on (tulee imuroinnin mukana) kaksi tropiikin puusatsia, joista valitsen seudun mukaan haluamani: Oseaniaan Tassimin puut palmuilla, Afrikkaan ilman.

- Nämä Tassimin puut ovat itse asiassa eukalyptuksia, ja oikein hienoja semmoisia, mutta kyllä ne mulle kelpaavat "yleis-kuumamaanpuiksi."

FS9sceneryWorld -kansiossa on kaksi valintaa

1) texture.BLUE

- vastaa defaultia, Bluesphere

2) texture.TROPIC

- tässäkin on pohjalla Bluesphere - aika yllättävää oikeastaan; kokeilin myös ihan default-tekstuureja, mutta jopa täällä tykkään enemmän B:stä. Pääasiallinen muutos on se, että siellä on paremmat aavikkotekstuurit... hiivatti, en enää edes muista, mitä kaikki muutoksia olen sinne tehnyt...

Kuinka tämä toimii? Ennen simulaattorin käynnistämistä on päätettävä, minne haluaa mennä. Haluan esimerkiksi lentää tällä kertaa Alaskassa? O.k. Avaan FS9:n ja katson tekstuurikansioita. Siellä näkyy vaikkapa

texture

texture.NORD

texture. BLUE

Tästä tiedän, että tällä hetkellä käytössä oleva tekstuurisatsi on tropiikki-kansio. Siispä lisään sen perään tekstin ".TROPIC" ja poistan vastaavasti Pohjola-kansion perästä tekstin ".NORD" Lopputulos:

texture.TROPIC

texture

texture.BLUE

Sitten menen tuohon FS9scenereyworld -kansioon ja teen siellä vastaavan tempun... periaate jo lienee selvä?

Kyllä. Tämä on purkkaviritys! Mutta se toimii... ja alkutyön (kansioiden perustamisen ja rakentelun) jälkeen sen käyttö on minulle aivan luontevaa. Aikaa kuluu... mitä.. 20 sekuntia?

Vedet ja pilvet olen rakennellut sitten erikseen esimerkiksi FSW:n aparaatilla (ja jättänyt ennalleen, kun mieleinen kombinaatio on löytynyt.) Hirvittävän rumat default-parakit olen korvannut Arringtonin vastaavilla; sen mukana tuli myös asfaltti- ja muita tekstuureja joita en halunnut käyttää, joten ne piti käydä läpi DXTbmp:llä... mutta se ei ollut iso homma. Lienee sanomattakin selvää, että joka kansion alta löytyy yksi, kaksi tai useampikin varmuuskopio-kansio!

Toivottavasti joku saa tästä uusia virikkeitä... kuulisin todella mielelläni vastaavista.

--- Jorma

Eikö jokin Dos:sia osaava voisi tehdä bat:tteja joka vaihtaa yo texture-pakettien filuihin tiedostonimen muutoksen esim: treessu.bmp --> treessu.bmpnordic  treessu.bmptropic --> treessu.bmp jne...........

Tällöin ei tarvitse monistaa isoa texture kansiota ja filut voisivat olla samassa kansiossa. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään