Guest flaitsimulaatori

Muutama kysymys.

12 viestiä aiheessa

Tässä muutamia kysymyksiä koskien lentokoneita. :P

1. Mikä on APU?

2. Entä TCAS?

Osa puilleen tiedän mikä on TCAS, mutta APU:sta ei ole hajuakaan. Help me...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö ystävämme Google osannut auttaa? Ainakin sen luulisi tietävän paremmin, kuin minä. Siksipä en rupeakkaan noista mitään selittämään :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

APU on littyy moottoreihin muistaakseni,eli sillä saa pidettyä virtoja päällä,jotka sitten auttaa käynnistyksessä

Korjatkaa jos olen väärässä.

EDIT hidas kuin mikä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä eli APUa ei periaatteessa tarvitse pitää lennonaikana päällä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Checklistin mukaan kun ollaan käynnistetty moottorit niin APU sammutetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei juu tarvii,sen pitäisi auttaa tosiaankin siihen mihin sonoin.Sopii korjata jos olen väärässä :P.

EDIT perhana että olenkin tänään Hidas ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

APU on itse asiassa pieni suihkumoottori joka voi sijaita koneen pyrstössä, siiven tyvessä, rungossa jne. Riippu täysin konetyypistä. Tässä suihkumoottorissa on sitten kiinni perusapulaitteet kuten generaattori, hydrauliikkapumppu jne. Ja itse moottorilta saadaan tietysti paineilmaa ilmastoinnille ja esim. moottoreiden käynnistykseen.

TCAS on törmäysvaroitus järjstelmä. Joku taitaa varmaan avioniikkaa paremmin kuin minä, ja kertoo tarkemmin...

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja APU:n käynnistys/sammutus riippuu konetyypistä, operoivasta yhtiöstä ja kentästä. Esim. BAe 146:silla (ainakin ITVV:n videon mukaan) tuntuu olevan tapana sammuttaa APU lentoonlähdön jälkeen ja käynnistää se taas laskeutumisvaiheessa. Joillakin kentillä laitteen käyttö on melkoisen rajoitettua (esim. 5 min. varsinaisten moottoreiden sammutuksen jälkeen ja 5 min. ennen käynnistystä) tai sitten kokonaan kiellettyä, jos maavirtaa löytyy.

EDIT: TCAS:ista löytyy paljon käytännön juttuja Onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta Ilmailu-osiosta, varsinkin porrastuksen alitustilanteista. (www.onnettomuustutkinta.fi)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö ystävämme Google osannut auttaa?

Samoin kannattaa opetella käyttämään foorumin etsi-toimintoa. Ei siinä mitään pahaa ole, että kysyy mutta taas tuli esille aihe jota käsitellään foorumilla toistuvasti ja se ei olisi paljoa enempää tuottanut kysyjälle vaivaa itse etsiä tietoa. Se on ihan palkitsevaa kun tietoa oppii itse aktiivisesti etsimään ja soveltamaan käytäntöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin kannattaa opetella käyttämään foorumin etsi-toimintoa. Ei siinä mitään pahaa ole, että kysyy mutta taas tuli esille aihe jota käsitellään foorumilla toistuvasti ja se ei olisi paljoa enempää tuottanut kysyjälle vaivaa itse etsiä tietoa. Se on ihan palkitsevaa kun tietoa oppii itse aktiivisesti etsimään ja soveltamaan käytäntöön.

No tällä kertaa kyllä koitin tuota etsi toimintoa. Muistin, että vähän aikaa sitten täällä oli kysymyksiä samoista aiheista, mutten löytänyt niitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään