Guest Turvamies

Erimielisyyksiä lennonjohdon kanssa

11 viestiä aiheessa

FS 2002:n lennonjohdon kanssa on alkanut ilmenemään erimielisyyksiä lentokorkeudesta. Asia ilmenee varsinkin silloin, kun lennonjohtaja antaa määränpäätä lähestyttäessä alempia korkeuksia. Esim. kun lennän FL 330:aa ja lennonjohto käskee laskeutumaan pinnalle 120. Viritän autopilottiin FL 120 ja laskeudun sinne. Tässä vaiheessa lennonjohto alkaa patistamaan, etten ole oikealla korkeudella vaikka korkeusmittarin mukaan olen. Lennonjohto toistaa kehoituksensa muutaman kerran ja peruu IFR lentoni. Minulle ei ole koskaan selvinnyt, olenko liian alhaalla vai ylhäällä, kun se ei mistään indigoidu. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mitä asialle on tehtävissä. Ongelma ilmenee sillointällöin imuroiduilla MD-80 ja B 757 ohjaamoilla. Originaali ohjaamoilla en lennä, joten en tiedä miten ne käyttääntyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sulla korkeusmittarin ilmanpainearvo 29.92inch /1013mbar asetuksella vai lokaalilla arvolla? Muistaakseni kun käytetään default ATC:tä niin alle 18000ft käytetään jo lokaalia ilmanpainearvoa. Suomessa yleisesti TL on se 5000ft mutta taas esim. jenkeissä 18000ft.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kokeiles painaa b -näppäintä lennon aikana. mulla ainakin on yleensä auttanu..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se mullakin on joskus tolleen valittanu mutta ei se IFR lentoa lopeta.. ::) Mun mielestä ne mittarit ei näytä ihan oikein.. Koska kun käskettiin laskeutua esim FL120 ja mittarit näyttää sitten että olen sillä pinnalla mutta kun katoin sieltä shift+z vai mikä onkaan että tulee ne punaset tekstit siihen ylös. Siellä se näytti sitten vaikka 12300ft vaikka mittarissa oli FL120, sitten laskeuduin vaan 11700ft niin kaikki oli hyvin.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sulla korkeusmittarin ilmanpainearvo 29.92inch /1013mbar asetuksella vai lokaalilla arvolla? Muistaakseni kun käytetään default ATC:tä niin alle 18000ft käytetään jo lokaalia ilmanpainearvoa. Suomessa yleisesti TL on se 5000ft mutta taas esim. jenkeissä 18000ft.

En ole koskaan muuttanut ilmanpainearvoja näiden usean harrastus vuoden aikana, mutta minulle alkaa hiljalleen selvenemään tapahtumien kulku. Ongelmat ovat alkaneet ilmenemään saatuani nopean nettiyhteyden. Sen kautta olen alkanut ottamaan säät realiajassa. ilmanpainearvot heittelee eripuolilla maailmaa niinkin paljon, että korkeusmittarin kalibrointiin pitää ruveta kiinnittämään enempi huomiota. Jos syy on todellakin tässä, niin ei voi kun hävetä. Alkeelline moka !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koita laittaa autopilotti laskeutumaan yli 1000 ft/min niin lennonjohto ei rupea elämöimään. Jos laskeutuu liian hiljaa niin se rupeaa valittamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se mullakin on joskus tolleen valittanu mutta ei se IFR lentoa lopeta.. ::) Mun mielestä ne mittarit ei näytä ihan oikein.. Koska kun käskettiin laskeutua esim FL120 ja mittarit näyttää sitten että olen sillä pinnalla mutta kun katoin sieltä shift+z vai mikä onkaan että tulee ne punaset tekstit siihen ylös. Siellä se näytti sitten vaikka 12300ft vaikka mittarissa oli FL120, sitten laskeuduin vaan 11700ft niin kaikki oli hyvin.. ;D

Tarkoitin tuolla IFR lennon lopetuksella sitä, että lennonjohto ei enään anna suuntia eikä korkeuksia vaan siitä eteen päin on tultava toimeen omillaan. Siinä sitä sitten onkin naurussa pitelemistä, kun on menossa oudolle kentälle ILS keleissä. Kerrallinen lento Kubotasta Meksiko Cityyn päätyi romuiksi, kun en tiennyt, että kentän korkeus suolavedestä on jossain 8000 jalan seutuvilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koita laittaa autopilotti laskeutumaan yli 1000 ft/min niin lennonjohto ei rupea elämöimään. Jos laskeutuu liian hiljaa niin se rupeaa valittamaan.

Tässä kannattaa varoa, useampaan otteeseen käynyt niin että on pistänyt liian nopiaan nouemaan ja kas vain, kone yrittää päästä ylös 80 asteen kulmassa. Sitten kuuluu se ihana piip-ääni ja kone rysähtää maahan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kannattaa varoa, useampaan otteeseen käynyt niin että on pistänyt liian nopiaan nouemaan ja kas vain, kone yrittää päästä ylös 80 asteen kulmassa. Sitten kuuluu se ihana piip-ääni ja kone rysähtää maahan.

Ja tämänhän takia nousussa ei tulisi yleensä ottaen koskaan käyttää VS-holdia. Etenkin pienemmillä räpistimillä pinnoille noustaan tiettyä ilmanopeutta pitäen, eli IAS-holdi päällä. Tämä eliminoi tehokkaasti sakkausvaaran ko. lenno vaiheessa. Laskeutuessakin VS-hold on vähän kaksipiippuinen juttu - kyllähän altitude preselect halutulle korkeudelle koneen jättää, mutta uskaltaako siihen luottaa 100%, se onkin jo toinen juttu.

-Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä ne mittarit ei näytä ihan oikein...

Karua tekstiä. Jos lentäjä ei voi luottaa mittareiden antamiin lukemiin niin mihin sitten? Ohjelmassa saattaa ehkä olla pientä epärealistisuuttaa siellä täällä mutta mittarit toimivat just, kuin niiden pitääkin. Ettei nyt vaan joku olisi lintsannut teoriatunneilta, kun ilmanpaineista oli puhetta. Vai onko kenties ohjaamon checklistit häveyksissä... :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, tästä varmaankin nuo ongelmat johtuvat.

FS:stä vielä sen verran että se ei tiedä mitään eroja maiden välillä eli tuo 18000ft/1013hPa on käytössä koko FS-maailmassa. FS2004:ssa kun painaa b niin mittarit kaliberoituvat automaattisesti tuohon 1013 lukemaan 18000 jalan yläpuolella.

Kun alkaa laskeutumisen jostain 30 000 jalan korkeudesta niin nyrkkisääntönä simussa sellainen 1800ft/min nopeus on hyvä, eikä ATC ala valittamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään