Esa Sairio

Apua tarvitaan, iso ongelma (ratkennut)

13 viestiä aiheessa

Koetin tänään asentaa Avsimistä uutta La Palma- lisäosaa. Asennus ei onnistunut, vaikka lisäosassa on jonkinlainen installeri ja sitten vielä Scenery Configurator, josta maisema startataan.

Minulla oli ensin asennettuna Canary04- maisema mutta sitten raksasin tuon maiseman pois, ajatellen ettei se ole yhteensopiva La Palma-lisäosan kanssa.

Ei auttanut. La Palman saari meni täysin sekaisin mm. rantaviivojen suhteen.

Positin sitten koko La Palma- lisäosan ohjeitten mukaan, mutta sen jälkeen koko FS 2004 ei enää käynnisty: Tulee laatikko jossa lukee, että Scenery.CFG on hävinnyt tai rikki. Asenna FS uudelleen tai korjaa Scenery.CFG.

Mitä pitää tehdä? Löytyykö alkuperäinen Scenery.CFG jostakin (esim FS:n CD:iltä) vai pitääkö minun poistaa Fs kokonaan ja asentaa uudelleen satoine toimivine lisäosineen?

FS:n tiedostojen joukossa on kaksi erillistä Scenery.CFG- nimistä tiedostoa " uusi" ja "vanha". Ne ilmestyivät kai sinne tänään tuon La Palma- asennusyrityksen yhteydessä.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä pitää tehdä? Löytyykö alkuperäinen Scenery.CFG jostakin (esim FS:n CD:iltä) vai pitääkö minun poistaa Fs kokonaan ja asentaa uudelleen satoine toimivine lisäosineen?

Täyttä uudelleenasennusta et varmastikaan tarvitse. Todennäköisesti ongelman voi korjata suoraan scenery.cfg:itä muokkaamalla (tiedosto on normaali tekstitiedosto). Jos se ei auta, tiedosto löytyy varmasti joltain CD:ltä.

Scenery.cfg on siis tiedosto johon Scenery Library tallennetaan. Jos palautat defaulttiedoston joudut naksuttelemaan scenerysi Scenery Libraryyn uudelleen, muuta vahinkoa ei tule.

FS:n tiedostojen joukossa on kaksi erillistä Scenery.CFG- nimistä tiedostoa " uusi" ja "vanha". Ne ilmestyivät kai sinne tänään tuon La Palma- asennusyrityksen yhteydessä.

Joko kokeilit lähteekö FS toimimaan tuolla vanhalla tiedostolla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on vaan se että Scenery.cfg tiedostoa ei taida olla missään CD:llä, sen tekee FS2004:sen asennusohjelma, eikä sitä saa takaisin FS9 käynnistämällä, kuten Esa tietysti jo huomasikin.

Tosin Area 38 (addon Scenery) asti ei tuossa filussa taida olla mitään sen kummempaa infoa tiedostojen sijainnista, joten pahimmassa tapauksessa, jos varmuuskopiota tai jotain vanhempaa versiota ei löydy, saattaa olla mahdollista tehdä sitten uusi Scenery.cfg ilman FS2004:sen uudelleenasentamista.

Ja näinkö tässä taas kävi, autoinstaller sotkee simun...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jannelle paljon kiitosta avusta! (Myös Tatulle).

FS:n tiedostojen joukossa koneellani oli siis NewScenery.CFG ja OldScenery.CFG, kuten tuossa aiemmin kerroin. Poistin NewSceneryn ja kokeilin käynnistää. Simu ei käynnistynyt, tuli sama herja. Sitten otin pois sanan "Old" nimen edestä eli tiedoston nimi FS:n tiedostojen joukossa on nyt vain "Scenery.CFG".

Ja arvatkaa mitä. FS käynnistyi ihan ok!

Mutta jäi seuraava ongelma koskien La Palman saarta. Tämän sotkun jälkeen La Palman rantaviiva kulkee "kuivalla maalla" ilmeisesti ihan oikein mutkitellen mutta koko rannikko ylhäältä katsoen koostuu suorakulmaisista kaistaleista ja meri alkaa rantaviivan ulkopuolelta vasta noiden kaistaleiden suorista ulkoreunoista. Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan?

Millä voisin palauttaa alkuperäisen rantaviivan toimimaan niin, että meri todella alkaa siitä rantaviivasta kuten ennenkin? Kytkin myös Canary04- lisäosan jälleen toimimaan mutta sama juttu: Rantaviiva ei toimi, mutta saaren sisäosan vuoristo, maisemat, lentokenttä ja rakennukset toimivat jälleen oikein.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat Esa, mutta en oikein tiedä mistä se johtuu kun en näe maisemakansioiden sisälmyksiä.

Oletko nyt ihan varma että se La Palma lähti kokonaan pois?

Ja jos nimesit NEWScenery.cfg Scenery.cfg filuksi niin se varmaankin etsii vielä sitä La Palma maisemaa, olisiko listassa alimmaisena? Minusta se OLDScenery.cfg olisi oikeampi vaihtoehto, tai tarkista Notepadilla että se La Palma todellakin katosi sieltä Scenery.cfg tiedostosta ja että sinulla ei ole enää mitään La Palma tiedostoja siellä mihin sen alunperin asensit.

EDIT

Äh eikun sori, ymmärsin väärin käytit/käytät siis OLDScenery.cfg filua... hyvä niin.

Tarkista siis ettei La Palmasta jäänyt jotain jäljelle. Todennäköisesti jotain on mennyt simuun omiin kansioihin... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

rannikko ylhäältä katsoen koostuu suorakulmaisista kaistaleista ja meri alkaa rantaviivan ulkopuolelta vasta noiden kaistaleiden suorista ulkoreunoista. Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan?

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Screenshotista voisi kyllä olla apua. Esiintyykö tätä ongelmaa jos disabloi kaikki Kanaria-sceneryt Scenery Librarystä? Entä onko tuo sisämaassa kiemurteleva rantaviivalinja defaultranta vai joku tarkempi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahha!! Jospa tämä olisi se vika.... että minua suututtaa kun muokataan simun omia filuja. ::)

Anyways... Lainaus AVSIM foorumista:

Some more info from Luis: The following files are replaced in the folder 'Flight Simulator 9\Scenery\Afri\scenery':

FL943210.bgl

HL943210.bgl

HP943210.bgl

In the folder 'Flight Simulator 9\CanarySim\Data\Backup' you may find backups of the original FS9 files named

FL943210.bak

HL943210.bak

HP943210.bak

Eli siis yllä olevat bgl:t korvataan joillain uusilla versioilla ja CanarySim\Data\Backup kansiossa pitäisi olla backupit. Vaan jos olet sen CanarySim kansion jo tuhonnut niin sitten meni vaikeaksi...

Mistä tuon maiseman saa? Menee mielenkiintoiseksi. Jospa kokeilisin itsekin mitä tapahtuu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tuhonnut kaikki tuon La Palma- lisäosan tiedostot. Ei tullut mieleenkään säästää niitä, kun kerran asennus ei onnistunut.

Voitko Tatu kokeilla ja vaikka lähettää sitten minulle nuo FS:n alkuperäiset tiedostot joista tuossa kerroit. Kokeilisin korjaantuuko rantaviivat niillä.

Löysin tuon La Palma- lisäosan Avsimistä tänään siitä etusivulta, jossa esitellään uusia lisäosia.

Jannelle: Vaikka Canary04- lisäosa on poisruksattu, esiintyy rantaviivaongelma edelleen. Muut Kanarian saaret ovat ok, sekä ilman että Canaty04:n kanssa. Luulen että kiemurteleva rantaviiva on defaultsellainen.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voitko Tatu kokeilla ja vaikka lähettää sitten minulle nuo FS:n alkuperäiset tiedostot joista tuossa kerroit. Kokeilisin korjaantuuko rantaviivat niillä.

Voin, ja melkein löisin vetoa että ongalmsi katoaa alkuperäisillä tiedostoilla. Testataan.

Koitan myös metsästää sen maiseman...

PS Esa, lue sähköpostisi. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu,

lähettämäsi tiedostot korjasivat La Palman rantaviivaongelman.

Enpä taida kovin helposti asentaa sellaisia lisäosia, joissa on autoinstalleri. Olinpahan koekaniinina tässä La Palma- lisäosassa, joka ainakaan minulla ei asentunut ja aiheutti vain isoja ongelmia.

Jos Tatu saat sen asennettua perinteisellä tavalla käsityönä, voisiko siitä kertoa täällä julkisesti, vaikka lisäosa on muiden tekemä?

Maisema saattaa kaikesta huolimatta olla aika hieno parannus La Palman osalta verrattuna Canary04:een, joka sekin mesheineen ja rakennuksineen on varsin hieno.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä asensin sen kun näin mitä ko scenery saattaa tehdä.Autoinstalleri asentaa kaikki oikein.Sen jälkeen pitää suorittaa update "La Palma Scenery Configurator"ohjelmalla.Se ei tee muuta kuin aktivoi(lisää kaksi kohtaa scenery.cfg:hen.Tai niin pitäisi!Kun ko. updaten käynnistää se vähitellen jumittaa koko koneen.Muutamassa sekunnissa se söi 1G:n muistia ja lisäksi n. 1G:n virtuaalimuistia.Harvoin näkee tuollaista muistivuotoa.Koitin muutaman kerran,ja hylkäsin Configuraattorin käytön.FS pääkansiosta löytyy CanarySim-kansio.Tästä aktivoidaan kohdat:Gcla-Aeropuerto ja Gcla-vtp & lmw tavanomaisesti simun kautta.

Saari itsessään on hyvännäköinen,mutta La Palma kentän tekstuurit välkkyvät,ainakin minulla.Poisto täytyykin sitten tehdä käsipelillä,mutta tässä siihen tässä tredissä jo tulikin ohjeet.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, eihän se configuraattori mitään toimi ja minua hiukan suututtaa ne modifioidut default bgl tiedostot. Muuten kai maisema on ihan ok. Tosin minusta on myöskin ihan turhaa asentaa se photomaisema simun omaan kansioon.

Asennusohjelma ei anna muuttaa polkua mihin maisema asennetaan, muuten olisi asentanut johonkin Temp kansioon ja tutkinut mitä siellä on, nyt tuosta ei ota pirukaan selvää.

No mutta anyway, homma taitaa kuitenkin toimia, jos ei niin tästä threadista löytyy ohjetta.

Poistakaa vielä Texture kansio sieltä Gcla - vtp & lmw kansiosta niin kaikki on ok. Siellä on nimittäin LandClass filu siellä yllä mainitun kansion Scenery hakemistossa ja se tuottaa ongelmia jos Texturea ei poisteta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään