Tuomas Kuosmanen

Joystickin mekanismia..

9 viestiä aiheessa

Yokea on tässä tullut mietittyä, ja kun sen suhteen tarvitaan Karlingia :) ja hitsauslaitteita jotta siitä tulee hyvä, puu näet joustaa liikaa.. niin tuumasin että jos tässä samalla kokeilisi tehdä tikkua.. silläkin lentää ihan sujuvasti, twiniä lentäessä voi miettiä vaikka lentävänsä diamond twin staria jos se on joku realismiongelma lentää c310:stä tikulla :) Hommahan sujuu ihan hyvin muuten. Mietin sen yoken sitten Kunnolla ajan kanssa.

 

Joka tapauksessa:

  • Etolasta jämäpala nylonia tms muovia
  • Pylväsporaan puolentoista sentin "sylinteriterä" kiinni
  • Leikitään että meillä on jyrsin :)
  • Messinkiputkesta ja 8mm pulteista "liukulaakerit"

 

Tikku tulee tuohon keskimmäiseen messinkiputkeen kiinni, siinä poikittaisessa pultissa on siis 3 pientä putken pätkää, "laakerit" jotka on tuon vihreän muovin sisällä ja sitten tuossa kolossa on kolmas putki joka siis pyörii vapaasti pultin ympärillä myös. Siihen sitten tikku. Ja tikun alapäähän mustekalakumia tms keskittimeksi. Jatkamme säätöä..

 

Niin joo, nuo siipimutterit on ihan vain väliaikaisia, pitävät härveliä toistaiseksi kasassa kunnes laitan lukkomutterit paikalleen ja pulttaan tuon simuun kiinni.. Nyt tarvii jostain putkea sauvan varreksi..

//Tuomas

 

stick-mechanic.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka Tuomas,

 

Hyvältä näyttää... tosin mulla olis antaa sulle valmis kikkare tohon hommaan, purettu pois sellasesta teollisuus joystick:istä pois. Potikat pitäisi vaan lisätä akseleille ja avot. Toimintaperiaate sama kuin tossa sun mallissa.

 

Tosin se on niin pieni, että se sauvan liike tulisi rajoittaa vaikka vanerilevyllä esim 10 cm etäisyydelle siitä jalasta...

 

Voin laittaa muutaman kuvan jos kiinnostaa ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu pistä vaan, samanlaisia konstruktioitahan on myös lentokoneissa, tosin lentskareissa monesti vielä tuo "vihreä osa" on putki millä kierreliike välittyy siivekkeille jostain taaempaa. Tai no, miten nyt missäkin mallissa.

 

Kävin "miesten tiimarista" (biltema ;D) hakemassa fillarin ohjaustangon ja kahvagripin, katotaan mitä tuosta tulee :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehehe ;)

centeringbungee.jpeg

 

stick-mechanic2.jpeg

 

Noiden mustekalojen säätöön pitää keksiä jotain, esim. vanttiruuvit tms millä keskityksen saa säädettyä tasan keskelle. Mutta fiilis alustavasti on OK, rakennelma on helppo ja tuntuu kestävältä. Ainoa ongelma toki on se että fiilis on vähän "jousimainen" mutta nähtäväksi jää onko se lentäessä iso ongelma. Hydraulinen "vaimennin" olisi kiva, mutta sen toteutusta pitäisi miettiä.

 

Tuo tanko on se fillarin ohjaustanko muuten.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah,

 

näyttääpä tutulta! Mä leikin paljon noilla mustekaloilla (tai oikeastaan erillisillä kiristimillä) kun tein polkimia. Mutta ei ne mulla oikein futanneet.

 

Niin, kuinka sinä saat puun "joustamaan?" En oikein ymmärtänyt. Mulla tulee yoken "sarviosa" ihan varmasti puusta... ja nätti tuleekin.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kuinka sinä saat puun "joustamaan?" En oikein ymmärtänyt. Mulla tulee yoken "sarviosa" ihan varmasti puusta... ja nätti tuleekin.

 

Joo siis, esim. yoken laakeri"pesät" mitkä oli lieriöporalla tehty puuhun tai nyloniin, materiaali joustaa sen verran kun kuitenkin oli auton iskari ja kunnon ohjainvoimat (se heilurihärveli kuitenkin antoi useamman kilon vastuksen korkeusperäsimeen) - tässä kun vetää yokesta vasemmasta kahvasta (tämmöisiä normaalikokoisia lentokoneitahan lennetään yhdellä kädellä, kun toinen on kaasuilla) niin siitä tulee pieni vääntöliike jossa puu hiukan antaa perään ja pelkään että se väljistää härvelin ajan mittaan. Siksi mietin että yoke, kun sen aikanaan teen, siihen tulee koko runko ja mekanismi metallista, niin kestää. Ja kuulalaakerit.

 

Mutta tosiaan, lentääkin pitää ehtiä joskus, siksi tuo tikku nyt :) Kiusaan Jania sitten jossain vaiheessa kun kehtaan ja saadaan tuo MIKin trimmi valmiiksi, ja katsellaan sitä yokea uudestaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testilento takana, härveli toimii hienosti. Tarvii vielä liikeradan rajoittimet laittaa ettei innostuksissaan murjo sidewinderiä tohjoksi.. :)

stick-mechanic4.jpeg

 

Sidewinder on "orjana" tuossa kytketty vipuvarrella tikun päähän jolloin liikerata välittyy mikkisoftan tikkuun. Se kun on olemassa ja muuten vailla käyttöä, niin saahan siitäkin taas pari potikkaa hyödynnettyä.. :) Idea tuohon tuli Hyvinkään simusta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Sidewinder sai lähteä. Linkki sauvan ja sidewinderin välillä oli huono, muovissa oleva reikä josta akseli menee läpi ei kestäne käyttöä kauheasti, joten tein uuden systeemin. Lennokin työntötangon päät juotettuna fillarin käsijarruvaijeriin, alumiinista vivut vaijeria siirtämään jne. Toimii mutta näyttää hurjalta. Toisen kappaleen jos tekisin, tuosta osaisi tehdä paljon siistimmän, mutta niinhän se protojen kanssa aina on..

 

kludge++-2.jpg

 

Sitten mennäänkin säätämisen puolelle oikein urakalla. Yhtä kuminauhaa kiristämällä saadaan korkeusperäsimen akselin keskityspistettä siirrettyä eteen ja taakse, eli simua voi trimmata. Kiristäminen siirtää sauvaa taakse, eli trimmataan nokkaa ylös, ja päinvastoin. Nuo ruuvit ovat testiä varten jotta härvelin toimivuutta sai testattua.

 

kludge++-5.jpg

 

Ja sitten siirrytään MacGyver-osastolle. Honkkarista akkuporakone (eläköön halpatuonti!) ja koppa auki. Kiva! Motti ja vaihteisto on yhtenäinen paketti, hyvä niin! Laakeroitu liukukisko, pätkä jengatankoa ja parit mutterit ja L-kiinnikkeet ja meillä on sähköisesti säädettävä trimmi!  8)

 

kludge++-7.1.jpg

 

Säätö++ ja virityskerroin on hirveä, ja meteliä tuosta lähtee, mutta värkki tuntuu toimivan ;D ;D ;D

 

Nyt vielä rajakytkimet tuohon ja käyttökytkin sauvan kahvaan ja potikat paikalleen ohjaimeen... Nyt tuntuu taas että kyllä se ehkä sittenkin tästä etenee..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja sitten siirrytään MacGyver-osastolle. Honkkarista akkuporakone (eläköön halpatuonti!) ja koppa auki. Kiva! Motti ja vaihteisto on yhtenäinen paketti, hyvä niin! Laakeroitu liukukisko, pätkä jengatankoa ja parit mutterit ja L-kiinnikkeet ja meillä on sähköisesti säädettävä trimmi!  8)

 

 

Tuo akkuporakone systeemi on hieno!

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään