Sami Launonen

Lentokone syöksyi maahan Australiassa

6 viestiä aiheessa

Kävin läpi Australian nettimedioita, ja koneen hylky on löytynyt.

 

Kuolonuhrien lukumääräksi mainitaan 15 tai 18, lähteestä riippuen.

 

Konetyypistä ei ole täyttä varmuutta, mutta MetroLinerista huhutaan.

 

Jaa, BBC:n uutinen olikin päivittynyt.

Aussimedian mukaan kone on palanut kokonaan eikä paikalla käynyt pelastuskopteri nähnyt yhtään eloonjäänyttä. Sää oli ilmeisen huono.

 

Vielä ei ole tietoa siitä, oliko kone charteri vaiko jonkin yksityisen yhtiön omistuksessa. Paikka on joka tapauksessa kaukainen ja siellä näyttäisi asuvan etupäässä aboriginaaleja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikalla 70-luvulla asuneena muistan, että sielä toimii apaut ziljoona pientä "yhtiötä", joilla oli pari kolme pikkukonetta ja vastaava määrä lentäjiä. Paperit ja luvat olivat kunnossa, mutta huhunomaisesti annettiin ymmärtää, että puskalentäminen toimi hieman omilla säännöillään.

 

Joka toisella farmilla oli joka tapauksessa oma "kenttä" ja pienet käväisyt 100...500 mailin päässä "kylässä" olivat varsin jokapäiväsiä. Itse asuin Canberrassa, jossa moni puskayhtiö piti jonkinlaista pääkonttoriaan, aikataulut tuntuivat joskus elävän tarpeen mukaan...

 

Nykyään varmaan täysin valvottua touhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän yli kahden vuoden takaisen onnettomuuden tutkinta Australiassa oli perusteellinen, mikä on luonnollista koska tapaus oli Australian ilmailussa yksi viime vuosien vakavimmista onnettomuuksista.

 

Tutkintaa vaikeutti se, että Cockpit Voice Recorderin tietoja ei saatu puretuiksi. Flight Data Recorderin mukaan kone lensi tasaisen vakaasti RNAV-GNSS (=GPS)-lähestymistä Lockhart Riveriin normaalissa lähestymisasussa ilman mitään teknisiä ongelmia törmäten suoraan kukkulan kylkeen ollessaan vielä pilvien sisäpuolella. Johtopäätös: CFIT, Controlled Flight Into Terrain, yksi tavanomaisimmista onnettomuusssyistä siitäkin huolimatta, että GPWS-varoituslaitteet ovat nykyisin pakollisia.

 

Raportin pdf-osassa on kaavio, jonka mukaan kone vähensi korkeutta liian nopeasti lähestymismenetelmän edellyttämiin portaittaisiin korkeudenvähennyksiin nähden. Kapteeni oli kahtalaisen kokenut, perämiehellä oli lentokokemusta vain hieman yli 600 tuntia - eikä kelpuutusta RNAV-lähestymisien tekoon.

 

Sitä, toimiko koneen GPWS-varoitusjärjestelmä vai ei, ei ollut mahdollista selvittää, kun CVR:n tietoja ei ollut käytettävissä.

 

http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2005/AAIR/aair200501977.aspx

 

Aviation Safety Networkin sivuilta löytyy itse asiassa yhteenveto tuloksista ja suosituksista:

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050507-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään