Aleksi Palojärvi

Flight1 ATR:n huono FMC

13 viestiä aiheessa

Terve! Elikkä ensinäkään en nyt juuri muista oliko se tietokone jonne syötetään reitti sun muut FMC vai MCDU. Elikkä on sellainen ongelma siinä FMC:ssä että siinä on todella suppeat reittipistetietokannat. Se ei löydä sieltä matkanvarrelta monesti kaikkia reittipisteitä. Joskus jää puuttuman moniakin. Kun yrittää syöttää sen reittipisteen/VOR:in/NDB:n nimeä sinne FMC:hen, niin tulee ei löydettyjen reittipisteiden kohdalle muistaakseni NOT IN DATABASE. Olen katsonut jokapaikasta, että löytyisikö jonkinlaista päivitystä tuohon FMC:hen, mutta eipä löydy. Ei edes Flight1 ATR:än kotisivuilta. Elikkä onko mahdollista sitten ottaa jonkun muun koneen tietokannasta(esim. PMDG:n 737) niitä reittipisteitä. Kun tsiikailin niitä muittenkin koneitten reittipistetietoja sieltä NavData-kansiosta, niin ne näyttää olevan melko erillä tavalla toteutettu, kun ATR:ään. Elikkä pystynkö lainaamaan noita mistään. Kiitos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai prrrkele ;D. Sileltähän ne löyty. Olin etsiskellyt tätä pätsiä jo kohta viikkoja. Nyt kuitenkin löysin tuon kyseisen sivuston(enkä vielä ollut katsonut tätä sinn viestiäsi) enkä löytänyt sieltäkään ::). Kun sitten näin viestisi, niin katsoin uudestaan ja kappas... Siellähän se... Eli kiitos oikein paljon avusta :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai prrrkele ;D. Siletähän ne löyti. Olin etsiskellyt tätä pätsiä jo kohta viikkoja. Nyt kuitenkin löysin tuon kyseisen sivuston(enkä vielä ollut katsonut tätä sinn viestiäsi) enkä löytänyt sieltäkään ::). Kun sitten näin viestisi, niin katsoin uudestaan ja kappas... Siellähän se... Eli kiitos oikein paljon avusta :).

Aika jännä ettet ole aikaisemmin törmännyt tuohon. Huomaa että Torstaina tulee uudeta AIRAC:t.

Edit: Uudet on näköjään jo ladattavissa mutta valid vasta torstaina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jassoo. Siinä haukut... Oon lukenu sitä manuaalia, ja ei siitäkään löytynyt. Ei sulla pitäs olla varaa sanoa, että haukun sitä vekotinta, jos et edes tiedä oonko lukenu sitä manuskaa. Kyllä olen! >:( Se manuska on niin pitkä, että omilla iavoilla en läydä sieltä aina tarvittavaa asiaa. Elikkä miettisin kaksi kertaa, kannattaako sanoa suoraan, että hyvä haukkua sitä, kun en edes vaivaudu lukemaan manuskoita... Ja sanoit vielä, että haukuyn KOKO vekottimen... Haukuin kyllä vähän sitä ite reittipisteitten suppeutta, mutta en kokonaan. Nyt on asia kuitenkin selvitetty.

EDIT:Päätit Mikko sitten vaihtaa aika paljon teksitäsi No toi mun kommentti oli siihen sinun edelliseen(meni jotenkin näin: Hyvä haukkua sitä huonoksi kun et vaivaudu manuaaleja lukemaan. Ja niinkuin sanottu toi mun otsikko antaa ehkä vähän rajummanpuoleisen tiedon, mutta ei minusta hyvä, jos puuttuu noin hirveästi reittpisteitä.

EDIT2: Miksei tuossa sinun viestissäsi näy, että milloin viimeksi sitä on muokattu? Vai poistitkos sen sinun viestisi ja kirjoitit uuden?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jassoo. Siinä haukut... Oon lukenu sitä manuaalia, ja ei siitäkään löytynyt. Ei sulla pitäs olla varaa sanoa, että haukun sitä vekotinta, jos et edes tiedä oonko lukenu sitä manuskaa. Kyllä olen! >:( Se manuska on niin pitkä, että omilla iavoilla en läydä sieltä aina tarvittavaa asiaa. Elikkä miettisin kaksi kertaa, kannattaako sanoa suoraan, että hyvä haukkua sitä, kun en edes vaivaudu lukemaan manuskoita... Ja sanoit vielä, että haukuyn KOKO vekottimen... Haukuin kyllä vähän sitä ite reittipisteitten suppeutta, mutta en kokonaan. Nyt on asia kuitenkin selvitetty.

EDIT:Päätit Mikko sitten vaihtaa aika paljon teksitäsi No toi mun kommentti oli siihen sinun edelliseen(meni jotenkin näin: Hyvä haukkua sitä huonoksi kun et vaivaudu manuaaleja lukemaan. Ja niinkuin sanottu toi mun otsikko antaa ehkä vähän rajummanpuoleisen tiedon, mutta ei minusta hyvä, jos puuttuu noin hirveästi reittpisteitä.

Juu, alkukiehahduksen jälkeen muutin viestini vähän "suvaitsevaisempaan" muotoon...

Anyways, minä en tiedä syytä siihen, miksi paketissa ei itsessään ole sen tarkempia tietokantoja. Kenties siksi, että Richardin kanssa on sopimus siitä, että hän tekee ne. Ja hän varmaan tekee sen paremmin joka tapauksessa. Samaa, hyväksi havaittua systeemiähän nuo muutkin tuntuu käyttävän...

Ps. Jos otsikko on "F1 ATR:n huono FMC", niin se antaa kyllä huomattavasti karumman kuvan, kuin mitä olit tarkoittanut. Siksi kiehahdukseni...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT2: Miksei tuossa sinun viestissäsi näy, että milloin viimeksi sitä on muokattu? Vai poistitkos sen sinun viestisi ja kirjoitit uuden?

Juu, poistin ja pistin uuden...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

siinä FMC:ssä että siinä on todella suppeat reittipistetietokannat. Se ei löydä sieltä matkanvarrelta monesti kaikkia reittipisteitä. Joskus jää puuttuman moniakin. Kun yrittää syöttää sen reittipisteen/VOR:in/NDB:n nimeä sinne FMC:hen, niin tulee ei löydettyjen reittipisteiden kohdalle muistaakseni NOT IN DATABASE. Olen katsonut jokapaikasta, että löytyisikö jonkinlaista päivitystä tuohon FMC:hen, mutta eipä löydy. Ei edes Flight1 ATR:än

Moi !!

Ettei vaan olisi kyse siitä että teet reittejä omasta päästä ??

ATR:n FMC on aika tarkka siinä että käytät oikeita väyliä !! Eli jos väylä on tarkoitettu vain esim etelän suuntaan ja yrität käyttää sitä pohjoiseen, niin tulee ilmoitus että NOT ... jne.

Kannattaa käyttää reitin suunnitteluun esim http://rfinder.asalink.net/free

Tuon kanssa mulla ei ainakaan ole ollut niitä database ongelmia.

T: Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Moi !!

Ettei vaan olisi kyse siitä että teet reittejä omasta päästä ??

ATR:n FMC on aika tarkka siinä että käytät oikeita väyliä !! Eli jos väylä on tarkoitettu vain esim etelän suuntaan ja yrität käyttää sitä pohjoiseen, niin tulee ilmoitus että NOT ... jne.

Tällä kertaa puhuttiin ymmärtääkseni reittipisteistä.

Kannattaa käyttää reitin suunnitteluun esim http://rfinder.asalink.net/free
Eipä tuokaan muistaakseni erityisen hyvä ollut. Paras reitti syntyy toki aina käsin. Toki kaikilla ei ole aikaa tai edes kiinnostusta moiseen väkerrykseen, jolloin kyseinen generaattori on kyllä ihan kätevä.

Btw, ei niitä päätemerkkejä tarvitse kahdentaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni yksikään näistä simuille tehdyistä FMC:stä ei tiedä yhtään mitään siitä, mihin suuntaan mikäkin reitti menee tai mitä rajoituksia niillä on.

Yksinkertaisesta syystä: ei ole sisälletetty navdataan.

Eipä taida oikeatkaan siitä herjata, ei sille olisi mitään tarvetta, sillä sitä varten on nippu reittikarttoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksinkertaisesta syystä: ei ole sisälletetty navdataan.

Asiasta sen enempää kinaamatta, suosittelisin tutkimaan ATR:n Navdata hakemistosta löytyvää ATS.txt tiedostoa. Ja sieltä vaikka esimerkiksi vertailee reittejä Q1 (yksisuuntainen Hki -> Tku) ja U/Y80 (kaksisuuntainen Tku <->Vsa).

T: Hannu

Btw, jätin nyt päätemerkit kahdentamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään