Guest Tuna

Tappiinsa viritetty FS2004

20 viestiä aiheessa

Arvoisat foorumin käyttäjät. Minkälainen olisi teidän loppuun saakka viilattu ja viritetty FS2004, jos käytössänne olisi mahdollisuudet ympätä simuun kaikki mahdolliset ohjelmalliset lisäosat? Minkälaisen lentokonelaivaston rakentaisitte, jos saisitte valita mitä tahansa ilmaisia tai maksullisia lisäosia? Entäpä sitten maisemapuoli. Hommaisitteko kaikki mahdolliset landclassit ja joka ikisen erikseen tehdyn lentokentän, oli se sitten maksullinen tai freeware? Kyse on siis nimen omaan ohjelmatason viilailusta. Tällä kertaa unohdetaan täydelliset kotiohjaamot ja rautapuolen vekottimet ja vermeet. Heittäkääpä listaa, vinkkejä ja linkkejä!

Edit: Rajataan kysymystä hieman. Luettele vaikkapa kymmenen sellaista ostettua, tahi omalla ostolistallasi olevaa maisemaa/lentokonetta, jotka ovat parantaneet simuilukokemusta eniten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No helppohan tuohon on vastata. Tietenkin mulla olis kaikki maksulliset lisäosat ja parhaat freewaret...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No helppohan tuohon on vastata. Tietenkin mulla olis kaikki maksulliset lisäosat ja parhaat freewaret...

Kysymyksen asettelu ehkä hieman pissii. Sanotaanko, että rajataan sellaiseen kymmeneen maksulliseen koneeseen ja maisemaan. Freewarea saa sitten tykittää miten haluaa. Ideana olisi saada hyviä vinkkejä nimen omaan parhaista lisäosista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Ei sellaista olekkaan,niinkuin olen sanonut MSFS on kuin pienoisrautatie,ei ikinä valmis!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ideana olisi saada hyviä vinkkejä nimen omaan parhaista lisäosista.

Jep, luin kyllä ajatuksesi. Ja myhäilin itsekseni, että olipas ovela tapa kysyä parhaita lisäosia ;)

No mutta tuo on kyllä käytännön mahdottomuus ruveta listaamaan noita lisäosia. 10 on kuitenkin aika vähän, jos noita rupeaa tosissaan kaivelemaan. 10:een saa helppoakin helpommin listattua pelkkiä koneita. Sitten pitäisi saada vielä sceneryt ja muut lisäohjelmat mukaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo esitetty idea on hyvä. Varmasti moni kaipaisi jonkinlaista ranking- listaa, jossa olisi tarpeeksi laajan käyttäjien äänestyksen tuloksena paremmuusjärjestyksessä erilaisia lisäosia. Oheisestä luettelosta saisi suoraan pohjan vaikkapa täällä FS Nordicissa tehtävää äänestystä varten.

Tärkeää on kuitenkin, että kutakin lisäosaa äänestää mahdollisimman suuri joukko käyttäjiä, jotta tulos olisi luotettava. Kunkin lisäosan pitäisi saada ainakin kymmeniä ellei satoja ääniä, jotta lisäosa voitaisiin ottaa mukaan ranking-listaan.

A: ILMAISET LISÄOSAT (mielestäni koko harrastus perustuu 95%:sti netista ilmaiseksi ladattaviin lisäosiin eli freewareen)

1. Lentokentät, Suomi

2. Lentokentät, muu maailma

3. Maisemaa parantavat lisäosat (maastoa parantavat kuten Finnterrain, photosceneryt, landclassit = talo- , pelto- ja metsäalueet oikeilla paikoillaan , meshit = parempi maaston korkeuden mallinnus, rakennukset, maamerkit, mastot, maatextuurit, puut ja kasvillisuus, lumi ja jää, joet), Suomi

4. Maisemaa parantavat lisäosat, muu maailma

5. Lentokoneet (täydellinen paketti joka sisältää lentomallin, paneelin, äänet, koneen ulkoapäin, mahdollisen 3D-ohjaamon, muut erikoisjutut kuten siipinäkymä, miehistön puhe jne). Esim. erilaisia maalauksia on turha äänestellä ja laittaa ranking-listalle. Lentokonepaketti voisi koostua eri tekijöiden yhdistelmästäkin.

6. Muut lisäosat kuten paremmat pilvet, muut sääteemat, parempi lentokenttä/kiitoratavalaistus

7. Sitten tärkeä asia joka voi olla hankala siksi, että on niin monenlaisia tietokoneita: Parhaat vinkit itse FS 2004- ohjelman säätämiseen ja oman tietokoneen säätämiseen, joilla on suurin mahdollinen vaikutus framerateen. Esimerkkinä mainitsen asian, joka varmasti joka harrastajalla on huomioitu: FS:n autogen- tiedostosta "default.xml" pitää poistaa tai nimetä joksikin muuksi, niin turhat katedraalit ja nakkikioskit häviävät ja framerate nousee noin 20-30%.

B KAUPALLISET LISÄOSAT

Samat asiat kuin yllä.

Olisiko ideaa? Kuka osaisi tehdä FS Nordicin väestä, Mikko M.?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko ideaa? Kuka osaisi tehdä FS Nordicin väestä, Mikko M.?

yES

Esa asetteli kysymykseni ja ajatukseni huomattavasti paremmin kuin minä itse. Sen verran voin valottaa taustaa, että ajatuksena olisi tehdä tavallisempaankin kansanosaan uppoava juttu siitä, kuinka realistiseksi kotikoneella voi parhaimmillaan simukokemuksen hioa. Mediaa en kerro, mutta joku saattaa sen arvatakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MSFS on kuin pienoisrautatie,ei ikinä valmis!

Tosi hyvin sanottu!

Itselleni riittää kyllä sceneryistä kattava Suomi ja muusta maailmasta ne kentät joille haluan lentää. Paitsi kokoajanhan noita kenttiä tulee asennettua vaikka niille ei niin usein tulisikaan lennettyä mutta ompahan varmuuden vuoksi sitten olemassa omassa simussa.

Freeware-koneista minulle vielä riittää haastetta iltojen iloksi mutta koska sitä tietää milloin tulee ostettua se ensimmäinen maksullinen..... lentokone siis! ;) Ainahan se nälkä kasvaa syödessä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maksullisista nostan korkealle rekisteröidyn FSUIPC:n ja Active Sky:n. Ilmaisista paljon suomessa lentävälle pienkonepörrääjälle ovat ehdottomia FinnClass, FinnTerrain, FinnMast, talvella FinnIce, tekstuuripäivitykset FinnBuildings ja FinnTrees, AI-paketit GAFIN ja FAF-AI ja kaikki FISDin kentät ja kaupungit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No koneitahan ei välttämättä tarvita kuin yksi, jos haluaa syventyä johonkin konetyyppiin kunnolla. Mikä se olisi, riippuu tietty omista mieltymyksistä.

Mulle se olisi suunnilleen koneena: Real Air C172, Dreamfleet Archer tai Cardinal, C310, sceneistä: Finnclass, Finnterrain, Finnmast + FISDin Suomen maisemat ym. juttuja.

Eli pienkonelentämistä Suomessa. Joku joka haluaa lentää isoa konetta ugandaan, voi sitten haluta jotain muuta, niistä en itse tiedä mitään. Ihan sen mukaan mikä itseä miellyttää.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollainen ranking tosiaan olisi hyvä itseänikin ajatellen. Sillon, kun kiinnostuu sotasimujen sijaan siviilisimuista miettii aina, että mitkähän niitä hyviä lisä-osia olisi.

Mediaa en kerro, mutta joku saattaa sen arvatakin

Lehteänne olen tilannut kohta 10vuotta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voin valottaa taustaa, että ajatuksena olisi tehdä tavallisempaankin kansanosaan uppoava juttu siitä, kuinka realistiseksi kotikoneella voi parhaimmillaan simukokemuksen hioa. Mediaa en kerro, mutta joku saattaa sen arvatakin.

Hyvä hyvä. Tämä on juuri sellaista julkisuutta mitä tämä harrastus kaipaa.

Kun lisäksi yritykset näkevät enemmän ja enemmän eri medioissa juttuja/esittelyjä simulaattorilentämisestä niin se auttaa heitäkin ymmärtämään että tämä ei olekaan pelkästään mikään "marginaaliryhmän" ;) outo harrastus vaan jopa mahdollisuus lisätä liikevaihtoa ja myös voittoa.

Juu, älä ihmeessä kerro mediaa, mutta ihan tyytyväinen lukijanne olen toki jo vuosien ajan ollut...

Oma simulaattorini sisältää enimmäkseen freeware-tuotteita.

Tärkeimmät ovat Fisd:n kentät, Finnmast, Finnterrain, Finnclass.

Realismia tuo toki lisää muu suomalainen GA-liikenne eli siis GAFIN 2004.

Maksullisista Dreamfleatin C310 ja Active Sky 2004 kuuluvat myös kokoonpanoon.

FS2004 voi olla joillekin ihan vaan peli, joillekin siis harrastus joka vie mennessään ja pahasti/hyvästi :D

Teemu

edit:typoja korjattu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, muutenhan tuollaista listaa voisikin kasata, mutta kun ihmiset tykkäävät niin erilaisista asioista.

Toinen tykkä surruutella Flight1:n ATR:llä Helsingin ja Kuopion väliä, toinen Level-D:n tulevalla 767:lla lomalentoja jonnekin Kreikan saaristoon, ja kolmas lentää Maule-vesikoneella pohjoisen tuntureiden seassa järviä lentokenttinä käyttäen. ..makuja monenlaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Metsät metsiksi eikä miksikään tsernobilin palon jäljiltä oleviksi harvoiksi risukoiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulee vain mieleen, miksei FS voi olla jo sceneryjen (kentät, kaupungit, vfr-maisemat) suhteen valmiimpi. Miksi edes pitäisi käyttäjien lisätä itsetehtyjä sceneryjä? Eikö Microsoft voisi laittaa lisäsceneryjä jo valmiiksi FS:ään? Tuskin Microsoft saa provikkaa payware sceneryjen tekijöiltä? Business is business, joten huijataanko meitä tässäkin asiassa? Jos Microsoft tekisi FS:a vieläkin realistisemmaksi sceneryjen osalta, olisi FS myös paljon toimivampi myös frame raten suhteen!

Kommentteja!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulee vain mieleen, miksei FS voi olla jo sceneryjen (kentät, kaupungit, vfr-maisemat) suhteen valmiimpi. Miksi edes pitäisi käyttäjien lisätä itsetehtyjä sceneryjä? Eikö Microsoft voisi laittaa lisäsceneryjä jo valmiiksi FS:ään? Tuskin Microsoft saa provikkaa payware sceneryjen tekijöiltä? Business is business, joten huijataanko meitä tässäkin asiassa? Jos Microsoft tekisi FS:a vieläkin realistisemmaksi sceneryjen osalta, olisi FS myös paljon toimivampi myös frame raten suhteen!

Kommentteja!

Tämähän on Microsoft Flight Simulator eikä Microsoft Scenery Simulator ;) eli keskitytään (MS) olennaiseen...

Itse tykkään viritellä FS:ää todella paljon ja ne perus jutut mitä aina laitan ensimmäisenä on FS Navigator ja Active Camera. Ilman niitä en tule toimeen. Sitten voi miettiä mitä lisä osa juttuja koneelle laittaa.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanopas Arto yksikin ihmisen tekemä ohjelma joka olisi aivan täydellinen.Sanoppa yksikin ohjelma johon joku ei keksisi parannuksia.Jos sinusta todella tuntuu.että sinua on petetty,niin poista softa koneeltasi,tuhoa varmuuskopiot ja palauta alkuperäinen Microsoftille ja kerro,että sinua on petetty.

Jokaisellla on tietysti oikeus sanoa mielipiteensä,mutta jotenkin hiukan nyppii tällainen asenne,että se ei voi olla hyvä jos se on Microsoftilta.Jos jossakin on vikaa tai ei toimi,vika on Microsoftin.Joskus todellakin kaipaa hiukan positiivisempaa kommentointia.Vika voi sittenkin löytyä jostain muualtakin.Itse olen viettänyt mielelläni aikaa Flight Simulatorin parissa.Ei mennyt kauaakaan kun vanha pienoismallinrakentajan puoli tuli mukaan.Kaikenlaista halusi lisätä ja rakentaa lisää.Onneksi simun rakenne sallii sen.Itse käytän toisten tekemiä lisäosia,heille suur kiitos,koska en itse osaa tehdä.Kukin saa tyydytyksensä eri asioista.Microsoftille simuprojekti ei merkitse kaupallisesti mitään,kyllä ne tuotot tulevat aivan muualta.Se on kuitenkin hieno asia ,että siellä muistetaan pelaajiakin muutamalla tuotteella.Sehän on tietty eräänlaista imagonluontia,mutta kyllä minä ainakin olen ihan tyytyväinen.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulee vain mieleen, miksei FS voi olla jo sceneryjen (kentät, kaupungit, vfr-maisemat) suhteen valmiimpi. Miksi edes pitäisi käyttäjien lisätä itsetehtyjä sceneryjä? Eikö Microsoft voisi laittaa lisäsceneryjä jo valmiiksi FS:ään?

Mietippäs noita kysymyksiä hetki järjellä, niin vastaus varmaan tulee mieleesi itsestään ennenpitkää. Olisikohan yksinkertainen syy siihen, miksi kaupunkeja ja kenttiä on niin vähän mallinnettu oikeiden esikuvien suuntaan, että se etukäteismateriaali, mitä esim. kentän tekemiseen tarvitaan, on aivan järjettömän suuri. Sitä ei voi käsittää, ellei ole itse tehnyt sceneryitä tai muuten vaan ollut mukana lisäosia tekemässä. Vähänkään isompaan kenttään valokuvia jne. tarvitaan huikea määrä, eikä niitä kuvia varmastikkaan kukaan lähde Microsoftille ilmaiseksi ottamaan. Eli heidän täytyisi käydä ottamassa ne kuvat itse. Paljonko tämä maksaisikaan (lentoliput jne) ja ennenkaikkea paljonko sellainen veisi aikaa? Ja millainen projekti heidän olisi lähteä hommaamaan kuvausluvat kentille jne jne...

Entäpäs sitten tarvittava fyysinen koko? Tuollainen simu olisi kohta kymmenien DVD-levyjen kokoinen. Jos ajattelee, että tuo Sveitsin photoreal maasto ja mesh scenery, Swiss Pro 2004 on kaksi CD-levyä tavaraa asentamatta. Sitten kun sen asentaa, se vie kolme gigaa tilaa kovalevyltä. Tämä vaan yhden maan kohdalta, eikä mukana ole edes tekstuureita eri vuodenajoille, eikä myöskään kuin pari mallinnettua lentokenttää. Ja tuo siis vain yhden ainoan maan kohdalta. Mietippäs, mitä se olisi, jos ruvettaisiin koko maapalloa mallintamaan... Tuossa vähän purtavaa näin ensialkuun...

Tuskin Microsoft saa provikkaa payware sceneryjen tekijöiltä? Business is business, joten huijataanko meitä tässäkin asiassa? Jos Microsoft tekisi FS:a vieläkin realistisemmaksi sceneryjen osalta, olisi FS myös paljon toimivampi myös frame raten suhteen!

Ei saa MS provikkaa sceneryn tekijöiltä. Mutta toisaalta taas, ilman lisäosasceneryitä ja koneita FS:ää tuskin olisi olemassa nykyisessä versiokaaressaan. On Microsoftilta hyvä businessidea tehdä simusta sellainen, että siihen voi kolmannet osapuolet varsin vaivattomasti tehdä lisäosia. Nykyään koko pelin idea perustuu varsin pitkälle siihen, että käyttäjä voi siihen tehdä itse kaipaamiaan lisäosia tai ladata niitä netistä ja asentaa varsin vaivattomasti niitä omaan simuunsa. Tällä tavoin kuitenkin jokainen voi tarvittaessa tehdä simulaattoristaan juuri sellaisen, kuin itse haluaa...

Tuota frame rate-jutskaa en tosin ymmärrä alkuunkaan. Mitä tekemistä sillä on FPS:n kanssa, onko sceneryn tehnyt MS vai kolmas osapuoli? MS:n sceneryt on niin yksinkertaistettuja, että ei ihmekkään jos niillä on hyvät FPS:t. Jos MS olisi tehnyt default sceneryistään tarkempia, olisi niiden frame rate huonompi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi koko maailman yksityiskohtainen maisema nostaisi simun hintaa älyttömästi, jos se tehtäisiin puhtaasti kaupalliselta pohjalta, vaikka sitten ostamalla kaikki nykyiset palikat. Myynti romahtaisi. Eikä niitä voi kuitenkaan kaikkia asentaa yhtä aikaa, kone tukehtuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen varsin tyytyväinen nykyiseen simun muotoon, johon olen ostanut lisäosina FSGenesis Terrain Meshit koko maapallolle, muutamia lentokenttämaisemia niistä kentistä joissa potentiaalisesti eniten lentelen sekä Activeskyn ja Ultimate Trafficin.

Freewarena olen downloadannut noin 80% kaikista sceneryistä mitä tarjolla on, en kuitenkaan mitään puskakenttiä yms. vaan keskikokoisia ja suurempia kenttiä sekä kaupunkeja jne. Simu pyörii hyvin kun ruksaa scenery librarystä pois ne maisemat joiden vaikutuspiirissä en lennä. AI-liikenteeksi olen ladannut UT:n ulkopuolelta mahdollisimman paljon trafiikkia. Lennettäviä koneita en lataa muuta kuin ne, millä potentiaalisesti lennän useimmin sekä kerrallaan aina spesiaalimpi jos satun haluamaan lentää jollain sellaisella millä en normaalisti lennä...

Ja hyvin pyyhkii. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään