Guest huttunen

Gps laskeutuminen

3 viestiä aiheessa

Päivää!

 

Kuinkas tuo laskeutuminen hoituu gps:n avulla? Suunta kyllä hoituu kun olen valinnut ladannut laskeutumis kiitotien ja aktivoinut sen, mutta onko korkeutta mahdollista saada koneen hoidettavaksi pelkkää gps:ssää käyttäen vai pitääkö turvautua käsisäätelyyn ja tihrustamaan niitä neljää lamppua kiitotien vierssä, jotka ilmoittavat oikean korkeuden?

 

Lisäksi;

 

Mistä tietää millä korkeudella lentokenttä on, joskus kun renkaat tömpsähävät maahan vaikka korkeutta on mittarin mukaan hurjasti?

 

Ja lopuksi:

 

Mistä laskeutumiskiitotien tietäisi etukäteen, jos lähestyn kenttää vaikka kuuttasataa niin lennonjohtoon saa yhteyden vasta pari minuuttia ennen, ja tuntuu että ne antavat aina huonoimman kiitotien laskua varten, sen, johon on tehtävä pitkä kierros, siis etelään mentäessä se on järjestään >27 ja <9, vai onko kyseessä pelkkä Murphy?

 

Kiitos vastauksista, rattoisaa talven jatkoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivää!

 

Päivää ja tervetuloa.

 

 

onko korkeutta mahdollista saada koneen hoidettavaksi pelkkää gps:ssää käyttäen vai pitääkö turvautua käsisäätelyyn ja tihrustamaan niitä neljää lamppua kiitotien vierssä, jotka ilmoittavat oikean korkeuden?

 

Kyllä näin on, myös todellisuudessa jos ko. kiitotiellä ei ole esim. ILS-laskeutumisjärjestelmää. GPS-lähestymisissä korkeuden säätely täytyy hoitaa itse.

 

Mistä tietää millä korkeudella lentokenttä on, joskus kun renkaat tömpsähävät maahan vaikka korkeutta on mittarin mukaan hurjasti?

 

Kyseisen lentokentän lähestymiskartoista, simussa onnistuu myös katsomalla kentän tiedoista GPS:stä tai World -> Map -kartan kautta. Tämä olettaen että korkeusmittarissa on oikea paineasetus, QNH- arvo. Vähän edistyneemmät (sotilaat) laittavatkin sitten QFE-arvon jossa kentän korkeus merenpinnasta on jo paineasetuksessa valmiiksi huomioitu, ja mittari näyttää maanpinnalla nollaa.

 

 

 

Mistä laskeutumiskiitotien tietäisi etukäteen,

 

Kuuntelemalla etukäteen sen kentän ns. ATIS-tiedotus radiosta. Useimpien kenttien kohdalla lennonjohtovalikosta löytyy myös "Tune Helsinki ATIS 135.075" jolloin niitä taajuuksia ei tarvitse alkaa lähestymiskartoista etsimään.

 

Onnea opiskelulle! Täältä löytyy paljon aiheeseen liittyviä oppaita.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se, mikä kiitotie siellä ATIS-viestin mukaan on käytössä johtuu pääosin tuulesta - aina pyritään laskeutumaan vastatuuleen.

 

Ja lähestymisistä kannattaa lukea http://www.navfltsm.addr.com/ ihan alusta asti, niin saa vähän ideaa miten tuo homma toimii - paljon mukavampaa opetella tuon avulla perusteista lähtien kuin yrittää painella siinä boeingin autopilottipaneelissa kaikkia nappuloita randomina ja katsoa mitä mistäkin tapahtuu..

 

GPS-lähestymiset vastaavat lähinnä noita NDB-lähestymisiä käsittääkseni siinä, että niissä ei ole tarkkuuslähestymisten "liukupolkua" vaan määritellään piste jossa liuku aloitetaan ja taulukosta voidaan katsoa arviolta sopiva liukunopeus alaspäin. Sitten on määrätty minimikorkeus minkä alle ei saa laskeutua ennen kuin kenttä on näkyvissä. Ja "missed approach point" jonka kohdalla viimeistään tehdään ylösveto jos kenttä ei tule näkyviin. Ja aina jos mittarilähestymistä tehdään jollekin kentälle, sitä ei "vain säädellä korkeutta itse" vaan lähestymisestä on julkaistu kartta mitä noudatetaan. Karttoja saa Suomeen Ilmailulaitoksen sivuilta imuroitua PDF:inä, ja muihin maihin eri paikoista - tuolla foorumin FAQ-osiossa on linkkejä.

 

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään