Guest jpmenna

Twinpropin kaasuviritelmää...

23 viestiä aiheessa

Eli hiukan siitä mitä tuli tuolla tuolla toisella alueella löpistyä tuon "Lempikone " otsikon alla.

Tuli siellä mainittua, että tuo Mikon & Co dreamfleet C 310 oikein vaatii vierelleen rehdin kaasuviritelmän kaksimoottorista konetta varten. No ei siinä muu auttanut kuin vähön virittelemään, jotta jotain sais aikaiseksikin...

Ja tällainen viritelmä siitä parin illan tuherruksen jälkeen sitten tulikin:

[ Attachment removed / expired ]

Ei kaunis mutta toimii ;) ;)

Kaffojen nupit on vielä maalaamatta (toi pirun Miranoli kun kuivuu niin kauan ettei olis enää tänään päässyt lentelemään) mutta eiköhän sekin huomenna hoidu

Kokoa masiinalla on muuten noin L=310 mm K= 680 mm (Kahvojen päähän) ja S=350 mm. Kaffojen liikerata on arviolta noin 350 mm

Tällä saa kyllä reippaasti lisää fiilistä hyvien twinproppien lentelyyn (etenkin C 310)...

//Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa! ;D Olen näkevinäni technics-legojen rattaita, hyvä idea.

Jos sulla on sisältä tuosta kuvia niin pistä näytille, kiinnostaa sekin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei oo vielä mutta pistän huomenna tulemaa.

Ja ihan oikeen havaittu. Legojen rattaitahan ne.

//Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tommosta mä olen aaiiiina halunnu! ;D

Voisitko näyttää kuvia sisältä, mitä se on syönyt?

[EDIT] Ah, kysytty jo...

[EDIt 2] Paljonko maksaa kopiointioikeudet? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tero: mun samantyyppinen härveli näyttää tältä:

abo.sized.jpeg

Siinä ei ole rattaita vaan liukupotikat ja vaijerit. Molemmat toimivat. Tuo valkoinen muovi on leikkuulautaa mistä on sahattu reikäporalla kiekkoja, niiden kanssa tuo pysyy kätevästi kasassa. Siipimutterista saa ruuvattua kitkaa. Ja pullonkorkit ei tarvitse maalia :)

Mutta tuo Juhan koppa on komea!

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin. Nyt sitten niitä kuvia sisältä:

Yleiskuva ylhäältä.

tukena on 25x25x2 alumiinikulmalista. Vipu on kiinnitetty 6x40 pultilla ja viimeisenä olevasta nylonmutterista voi säädellä vivun jäykkyyttä. itse vipu on tukevaa 30x3 alumiinilatikkaa.

Hiukan toisesta kulmasta. Rattaat ovat siis Legolaatikosta. Isompi on se neljästä koosta suurin ja tuo pienempi on se toiseksi pienin. Niillä saa sopivan välityksen. Rattaiden keskikohtien etäisyys toisistaan on 28 mm. Noihin vanhoihin (n 20v) rattaisiin on tosi hankalaa porata reikää ja etenkin tuo pienempi ratas hajoaa todella helposti ja kun potikka vaatii 6 mm reiän niin helpoimmalla pääsi siten, että otin vanhan ristipääruuvimeisselin rungon joka on noin 6 mm paksuinen. Sitten vaan kosanilla kuumaksi ja sitten tökätään ratas siitä läpi. Sula muovi tukee ratasta kummasti.

Elektroniikka on pihistetty kahdesta Logitechin attack 3 joikkarista, koska tuo elektroniikka ei niitä vahvimpia puolia vielä ole (meille ekonomeille kun opetettiin koulussa jotain aivan muuta). Ei muuten ollu kauhean hyvä ottaa kahta samanlaista kun nyt ei aina oikein tiedä kumpi on kumpi.

Niin ja Terolle. Kopiointioikeudet saa ihan pyöreän 0 €:n hinnalla. Siitä en sitten ota vastuuta mitä mitä vaimo virittelyistä sanoo. (Meillä ruvettiin kyselemään jotain palstaa simuleskiä varten).

Aikaa tuon tekemiseen meni pari hiukan pidenpää iltaa. Sisuksiin hiukan enemmän ja itse koppaan kolmisen tuntia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kappas kun näyttää tuo ratastoteutus tutulta...

HPIM0931__scaled_640.jpg

Edit, pistetään kuva valmiistakin kaasusta.

HPIM0992__scaled_640.jpg

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Tuomas, Juha ja Jari. Jarin ja Tuomaksen kuvat on tullut nähtyä ennenkin, mutta kertaus on opintojen äiti.... ;)

Jospa sitä konkreettista sais joskus itsekin aikaan, esteenä tuntuu olevan tilanpuute ja se, ettei tiedä elektroniikasta muuta kuin että sähköiskuun voi kuolla... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Tuomas, Juha ja Jari. Jarin ja Tuomaksen kuvat on tullut nähtyä ennenkin, mutta kertaus on opintojen äiti.... ;)

Jospa sitä konkreettista sais joskus itsekin aikaan, esteenä tuntuu olevan tilanpuute ja se, ettei tiedä elektroniikasta muuta kuin että sähköiskuun voi kuolla... ;)

Upeita laitteita tosiaan. Ongelma on osaamisen kanssa täälläkin. Nyt alkaa kotiohjaamohommelit vähän viemään mukanaan.

Sähköstä minä tiedän sen, että miinus menee kylmälaitteisiin ja plussa sähkö lämpölaitteisiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä alueella on moni muukin alottaessaan ollu samassa tilanteessa, eli elektroniikan tietämys on ollut heikkoa, sekä luultu ettei osaa mitään tehdä. Mutta elektroniikkaan saa kyllä apua iin paljon kun tarvitsee. Ja itse tekemällä selviää paljonko osaa ja samallahan sitä oppii.

En minäkään ennen tuota kaasukonsolin tekoa ollut koskaan alumiinia jyrsinyt isoilla koneilla...

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tero: mun samantyyppinen härveli näyttää tältä:

abo.sized.jpeg

Tuomas, vinkki: Hienolla hiomapaperilla nuo Jahvan ym. logot pois tuolta korkkien päistä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arvaas vaan Jari kenen sivuilta tuo idea noihin rattaisiin on "anastettu".

Noista elektroniikkahommista sen verran, että yksinkertaisia systeemejä pystyy kasaamaan purkamalla jonkun valmiin halpisjoikkarin ja ottaa siitä akseleita ja nappeja käyttöön. Näin ainakin itse tein. Tossa mun viritelmässä ei ole vielä hyödynnetty noita nappeja mutta sekin nekin olis tarkoitus ottaa käyttöön, kunhan saan vain tarvittavat kytkimet hankittua. Harmi vain että eilen SHP:n Turun liikkeessä oli ovessa lappu että "liike suljettu toistaiseksi 7.1.2005 alkaen". lisäksi Turun komponenttipisteellä oli varasto hiukan pienissä inventaarin jäljiltä mutta katotaan jos tilanne hiukan kohentuisi.

//Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No pistämpäs tähän threadiin muutaman kysymyksen Mikkilän Jarin kaasu konsolista.

Kuinkas olet toteuttanut tuon reverssien potikan kytkennän? Elikäs onko kaasu ja reverssi samalla "akselilla"?

Sekä sitten Flaps. Miten siinä on kytkimet aseteltu, vai onko käytössä rotary? Se ei o mulle selvinnyt nuita kuvia kattelemalla.

Niin ja sulla kai on nuot FSBUSin kautta? Ite aattelin tuota parin USB tikun taktiikkaa.

Mulla on ollut kokkari "jäissä" yli puoli vuotta, inspiraation loppuessa FS2002:seen. Mutta josko nyt sais jotakin taas aikaiseksi. Pitäis rekisteröidä tuo FSBUS vissiin jotta sais lisää intoa rakenteluun.

-taito

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaasulle ja reverssille on molemmille oma akselinsa. Alunperin ajatus oli rakentaa trimmerillä kotelon sisälle reverssi, mutta tuo ei toimi. Kiitos trimmerien laadun. Joten Plan B (from outer space) ja toteutus on varteen kiinnitetty liukupotikka, jota reverssin estomekanismi liikuttaa. Molemmissa reversseissä on siis oma liukupotikka.

Tosin, FS ei ymmärrä suoraan analogisen reverssin perään. FSUIPC tuo tähän mahdollsuuden. Muta vain yhdellä akselilla, jolla ohjataan kaikkien moottoreiden reverssejä yhtä aikaa. Eli, toinen reverssiakseli on täysin käyttämätön.

Laippojen mekanismia en ole tarkotuksella julkistellu sen enempiä. Se kun tahtoo edelleen hiukan pätkiä. Toteutus on siis ääripäissä rajakytkimet, joilla saadaan aikaa laippojen nollaus (täysin ylös, tai täysin alas).. Välivaiheet on kahdella mikrokytkimellä ja vivulla, joka painaa jompaa kumpaa liikkeen suunnasta riippuen. Tämä mekanismi ei ole täysin toimiva, ja uutta en ole kerenny suunnittelemaan...

Liityntä on Plasma USB-ohjain. Eli näkyy wintöötille normaalina peliohjaimena.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitti Jarille vastauksesta.

No voisko tuossa flapsien systeemissä käyttää myös potikkaa? Vaan sitten ei mahda sattua "lovet" kohdalle.

No entäs sitten rotary...

Kauhea kysely ikä iski yllättäen.

-taito

edit. Onko vielä kukaan vielä tehnyt tommoisia, siis sinun kuvien mukaan. Siitä kaikki PDF:inä paketista kai puuttuu Left lever kuvat, vaan nehän löytyi sieltä sivulta kuiteskin.

Ajattelin huomenissa käydä kyselemässä CNC / Laser koneistuksia nuiden PDF kuvien kanssa. Oletko muuttanut siis jotakin olellista, ettei tulis kalliita "susi" kappaleita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä laipoissakin voi käyttää potentiometriä. FSUIPC dokumentaatiosta löytyy tarvittavat tiedot : offset 0BDC size 4 Flapscontrol, 0=up 16383=full

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

edit. Onko vielä kukaan vielä tehnyt tommoisia, siis sinun kuvien mukaan. Siitä kaikki PDF:inä paketista kai puuttuu Left lever kuvat, vaan nehän löytyi sieltä sivulta kuiteskin.

Ajattelin huomenissa käydä kyselemässä CNC / Laser koneistuksia nuiden PDF kuvien kanssa. Oletko muuttanut siis jotakin olellista, ettei tulis kalliita "susi" kappaleita.

Miulta on muutamia kyselyjä tullut pitkin maailmaa nuiden kaasujen suhteen. Ja nimenomaan saman tyylistä, eli olivat tekemässä. Mutta eipä ole kukkan ilmoittanut että olisi tehnyt valmiiksi asti.

PDF-kuvissa on pari pikkujuttua, jotka eivät täsmää todellisuuden kanssa.

Ensimmäinen on se että kuvissa ei ole n iitä reverssien liukupotikoita. Ja tähän pitäisi saada Lyhyet potikat. Omat taitaa olla jotain 30mm pitkiä. Kotoisin loppunsa löytäneesta videosta. Samoin kiinnitysreiät potikalle pitää itse porata. Ei iso operaatio.

Toinen on at-namiskan (kaasun kaffanupin päässä oleva kytkin) johtojen kotelointi. Tuo 2mm alumiinilevyn pätkä pitää itse lyhentää oikeaan mittaan.

Josta tultiinkin siihen nuppiin, jossa on se kytkin. Painonapit, jota itse käytin oli kotoisin SP-elektroniikasta, ja olivat kaksi viimeistä kappaletta heitiin hyllyssä. Tuossa joutuu metsästämään samanlaisen, tai jos ei löydy ja saa käsiiinsä erilaisen, pitää nupin piirrustusta muokata erilaista painonappia varten.

Lopuksi, reverssijärjestelmä on Edelleen tekemättä :-/

Sekä kahvojen akselien mitat sekä potikoiden reiät on mitoitettu nimenomaan Lego-rattaille. Jotain muuta ratasparia käytettäessä tuolla joutuu tekemään muutoksia piirrustuksiin.

Eli kun näitä muutamia juttuja seuraa, niin ei PITÄISI olla mitään hätää kaasujen teettämisessä. Varaudu vain siihen että voi ollayllättävän arvokasta.

Ainiin, päälyosan peitekansista ei ole piirrustuksia. Eikä tainnut olla muustakaan koteloinnista. Ei tullut koskaan tehtyä. Peitelevyt tosin tekee kuka tahansa miten tahtoo. Ei pitäisi olla iso juttu.

- J

ps. Näemmä puuttuu siitä zipistä nuo vasemman kaasun kuvat, hupsista. Tässä tosiaan pitää huomioida että ovat toistensa peilikuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajattelin huomenissa käydä kyselemässä CNC / Laser koneistuksia nuiden PDF kuvien kanssa.

Voisitko briiffata sitten, että mitä tuollaiset koneistukset suunnilleen maksaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kiitoksia vastauksesta Jari. Ei kai sitten muuta kuin kysely kierrokselle kylille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kiitoksia vastauksesta Jari. Ei kai sitten muuta kuin kysely kierrokselle kylille.

Oletko saanut selville hintoja koneistuksesta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei o tullut hinta ilmoitteluita sähköpostiin. Taitaapi olla tuo semmoinen homma ettei ole kiinnostusta heidän puoleltaan.

Ammatti oppilaitokselta oltiin kyllä erittäin kiinnostuneita nuiden tekemisestä. Aikaa menee kyllä paljon, mutta hinta kuullostaisi koostuvan suurimmaksi osaksi materiaali kustannuksista, eli ois edullinen. Ei ole sieltäkään vielä sen tarkempaa hintaa ilmoiteltu.

Ilmoittelen sitten kun saan jotakin hinta tietoa.

-taito

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori wanhan topikin nostamisesta...  :-[

Aikaa on vierähtänyt sitten runsaasti tuosta edellisestä viestistä.

-------- Ja tosiaan sitä aikaa sillä amiksella näyttäis menevän kyllä runsaasti.  :thmbdn:

+++++Ja on tosissaan edullista  :thmbup: Syynä edullisuuteen oli se ettei kaikki osat valmistuneet koskaan....  :thmbdn:

Niinpäs kävin siellä heti kouluvuoden alettua (taas) ja pyysin laskemaan mitä tähän mennessä oli tullut kustannuksia. Eivät veloittaneet työstä ollenkaan, kun ei työ koskaan valmistunut. Siis materiaali kustannuksilla selvisin, hieman yli 30€.

Tässä puolentoista vuoden aikana mitä tuota projektia on leivottu havaitsin seuraavaa. Osat jotka siis on tehty jokseenkin valmiiksi, tehtiin ensimmäisen kevät lukukauden aikana. Sen jälkeen vuosi meni ettei tapahtunut, nähdäkseni, asiassa mitään edistymistä.

Ja mittatarkkuus? Suurin mitta virhe jonka olen nuista osista löytänyt on 5mm! Eli kahden osan yhteen liittämiseen tarkoitettujen reikien ero on 5mm. Toisessa osassa M4 kierre, ja toisessa reikä josta siis pitäis pyöritellä M4 pultti siihen kierteeseen. Eikä tämä todellakaan ole ainoa mittavirhe, niitä löytyy pienempinä kylläkin, luvattoman paljon mielestäni. Ja se vielä että ne virheet eivät olleet jääneet huomaamatta, sillä kahvoja oli koitettu kasata. Eikä opettaja joka asiaa hoiti noteerannut niitä muuten kuin sanomalla, "Mittoja puuttui niistä kuvista, poikien piti soveltaa" tyyliin. Hänellä oli tiedossa Jarin netti sivusto josta, kuviakin kateltiin pariin kertaan, ois pitänyt apua ongelmaan löytyä.

Hoh hoijaa! Minä kun luulin että metallimiehet tekee .001mm tarkkuudella. Ja timpurit justiinsa. Eli siis asioin ilmeisesti väärällä osastolla? Onnea vaan näille "osaajille" tulevaisuudessa työ elämässä, vai pitäiskö ehkä sittenkin toivottaa onnea sinne työnantajien puolelle.

No joo. Sori tämä avautuminen, mutta EN voi kyllä suositella TÄMÄN PAIKALLISEN amiksen työn jälkeä, enkä asennetta.

-taito

ps. ei kun viilaamaan, kukas se sitä CNC:tä tarvii.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo taitaa valittettavasti olla totuus ammattikouluissa teetetystä työstä. Ketään ei kiinnosta kun on ulkopuolisen projekti?

Itse olin aikoinaan mukana projektissa jossa yksi työvaihe teettätettiin pääkapunkiseudulla sijaitsevassa ammaattikoulussa. Päädyimme opettajan kanssa ratkaisuun missä maksettiin työn tehneille oppilaille suoraan käteen xxmarkka/nuppi. Opettajan mukaan tällä varmistettiin, että työ tuli ylipäätään tehtyä, ja että se tehtiin kunnolla  :-\

Oman ammattikouluajan sivusta seuranneena samassa talossa olleen autopuolen toimintaan, en voi kuin ihmetellä kuka hullu vie autonsa korjattavaksi ammattikouluun? Oppilaita kiinnosti asiakkaiden autojen "koeajaminen" ja omat projketit. Opettajien asenne ja motivaatio oli ihan per***tä.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään