Guest Rakettii

Lentäjäksikö?

47 viestiä aiheessa

Olen nyt ysillä ylästeella. Liikennelentäjän ammatti olisi mielessä. Muutama kysymys:

 

-Onko lentäjäksi niin vaikea päästä kun puhutaan?

 

-Mikä on työllisyystilanne?

 

-Mitä aineita kannattaisi opiskella lukiossa/onko pitkä matikka pakollinen?

 

-Mihin kannattaisi mennä intissä (onko AUK pakollinen)?

 

-Voiko SIO:on päästä suoraan lukion ja intin jälkeen?

 

Taidan olla vähän aikaisin liikkeellä :)

Kiitos Vastauksista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nyt ysillä ylästeella. Liikennelentäjän ammatti olisi mielessä. Muutama kysymys:

 

-Onko lentäjäksi niin vaikea päästä kun puhutaan?

 

-Mikä on työllisyystilanne?

 

-Mitä aineita kannattaisi opiskella lukiossa/onko pitkä matikka pakollinen?

 

-Mihin kannattaisi mennä intissä (onko AUK pakollinen)?

 

-Voiko SIO:on päästä suoraan lukion ja intin jälkeen?

 

Taidan olla vähän aikaisin liikkeellä :)

Kiitos Vastauksista!

 

No työllisyys tilanteesta sen verran, että erään vantaalaisen K-kaupan ja Alkon kassoilla työskentelee pari lentäjää jotka jonnottavat avointa työpaikka Finnairilta. Porin Ilmailuopistosta valmistuneet!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

heillä taitaa olla se ns. bondi (ei 007) vaan sellanen rahasumma minkä ne joutuu maksamaan finnairille..(en tiedä varmasti kenelle, joku voi korjata) ja siksi eivät ole menneet goldenille/blue1:lle/turkuairille yms.

 

Nykyäänhän bodnia ei taida enää olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Onko lentäjäksi niin vaikea päästä kun puhutaan?

 

Ei, jos vain täytät vaatimukset.. (Älä sen takia jätä hakematta jos kiinnostaa.)

 

-Mikä on työllisyystilanne?

 

Työtilanne kulkee jatkuvasti sykleissä, eli välillä on kova kysyntä, välillä pienempi. Kuitenkin suuria ikäluokkia on koko ajan jäämässä eläkkeelle ja tämä varmasti vaikuttaa.

 

-Mitä aineita kannattaisi opiskella lukiossa/onko pitkä matikka pakollinen?

 

Kielet (englanti ...), matikka, (fysiikka).. Liikunnan hyvä numero lienee plussa yms? Yleisesti hyvä todistus...

 

 

-Mihin kannattaisi mennä intissä (onko AUK pakollinen)?

 

Kunhan intin käyt.. Aukki varmaan myös auttaa. (<-- olipas asiantunteva vastaus) ;)

 

-Voiko SIO:on päästä suoraan lukion ja intin jälkeen?

 

Juu, ja myös muihin kouluihin.

 

 

SIO:sta valmistuneita on tosiaan Finnairin jonossa tietääkseni vielä yli 50 ainakin, ja monet ovat joutuneet 2-3 v odottamaan jo... Toisaalta Aerolle menevät ovat päässeet ilman mitään jonoa töihin. Nykyään tosiaan opistolta valmistuneet ovat sitten jo vapaata riistaa, eli saavat hakea mihin vaan. Yhtään tämmöistä kurssia ei tosin vielä ole valmistunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastatkaa joku näihin kysymyksiin, niin vappuni on pelastettu.

 

- miten se, minkä koulun käy vaikuttaa työnsaantiin, esim. jos käy ulkomailla?

 

-kuinka paljon tiima vaikuttaa jos puhutaan 300-1500h.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se näkö raja muuten on?

 

Lainaus suomenilmailuopiston sivulta:

 

Pitääkö olla hyvä näkö ja sallitaanko silmälasit?    Näöntarkkuus laseilla tai ilman vähintään 1.0 kummassakin silmässä. Silmälasit sallitaan ja niiden vahvuus saa olla enintään -1.5D. Väriaistin pitää olla virheetön Ishiharan taululla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastatkaa joku näihin kysymyksiin, niin vappuni on pelastettu.

 

- miten se, minkä koulun käy vaikuttaa työnsaantiin, esim. jos käy ulkomailla?

 

-kuinka paljon tiima vaikuttaa jos puhutaan 300-1500h.?

 

Tämä varmaan osaltaan antaa hieman vastausta tiimakysymykseesi Suora lainaus SuomenIlmailuopiston sivulta:

 

Onko etua jos on yksityislentäjänlupakirja? Kyllä ja ei. Hakijat joilla ei ole yksityislentäjänlupakirjaa, on samanlaiset mahdollisuudet päästä kurssille, kuin niiden joilla se jo on. Lentolupakirja ja ilmailuharrastukset kertovat hakijan kiinnostuneisuudesta alaa kohtaan. Eli konkreettisesti ei väliä.Toiseen kysymykseen taitaa olla semmoinen homma en ole aivan varma mutta jos esim käyt lentokoulun Amerikassa niin sinun pitää saamasi lupakirjat kääntää Eurooppalaiseen muotoon tai jotenkin noin etsin sinulle kohta lisää tietoa :)

 

Tässä on suora lainaus Virtual Finnairin Wirtual Wingsin numerosta jossa kerrotaan Blue1 kapteenin Teemu Tuurin urasta eli tässä jotain informaatiota: ilanne kotona Suomessa alkoi näyttää työllistymisen suhteen paljon valoisammalta ja loppuvuodesta 1998 palasin takaisin Suomeen kääntääkseni FAA-lupakirjani vastaamaan eurooppalaista JAR-lupakirjaa. Tuolloin käännösoperaatio onnistui vielä huomattavasti helpommin kuin mitä se käsittääkseni tänä päivänä on

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei kyllä ole koskaan ollut numeroiden valossa mahdolisuuta Lentäjäksi.Vaikka kuinka olen yrittänyt.Kiinnostusta kyllä siihe ammattiin on 110%.Että voikin elämä olla surkeeta kun yrittää parantaa numeroita mutta kun ne ei vaan riitä lentäjäksi.nimemerkki.Englanti 5 ja keskiarvo 6,5 :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei kyllä ole koskaan ollut numeroiden valossa mahdolisuuta Lentäjäksi.Vaikka kuinka olen yrittänyt.Kiinnostusta kyllä siihe ammattiin on 110%.Että voikin elämä olla surkeeta kun yrittää parantaa numeroita mutta kun ne ei vaan riitä lentäjäksi.nimemerkki.Englanti 5 ja keskiarvo 6,5 :'(

 

Vielä sulla on mahdollisuus parantaa ;)

Edit:En tosin tiedä minkälaiset pääsyvaatimukset ulkomaalaisilla lentokouluilla on onko korkeammat vai matalammat,mutta se nyt on aika selvää että jos on Englanti 5 niin kyllähän se mahdollisuuksia aika paljon romuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No taitaa olla jo liian myöhäistä.Kun sain 8 tietää että numerot eivät riitä keskiarvo oli silloin ehkä joku 6,7 niin en viitsinyt sen jälkeen enää yrittää ja voikka yritinkin niin eipä se noussut.No harrastuksen puitteessa sitten lentämään Pienkoneilla ;D.Ps.mikä muuten täytyy olla keski arvo Finnairille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, että millaiset mahdollisuudet on henkilöllä joka on valmistunut SIO:sta päästä työskentelemään ulkomaille? Tarkoitan tässä lähinnä suuria eurooppalaisia lentoyhtiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, että millaiset mahdollisuudet on henkilöllä joka on valmistunut SIO:sta päästä työskentelemään ulkomaille? Tarkoitan tässä lähinnä suuria eurooppalaisia lentoyhtiöitä.

 

Eikös aika monella lentoyhtiöllä ole että vain sen maan kansalaiset voi toimia lentäjinä ko.yhtiössä eikös juuri Finnairillakin ole näin??Niin tarkoitatko SIO:lla Suomenilmailuopistoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos on Englanti 5 niin kyllähän se mahdollisuuksia aika paljon romuttaa.

No sonotaan että kyllä minä olisin saanut Englannin ehkä 7 en sen ylemmäksi.Eipä siinä silti olisi ollut mitään järkeä kun matematiikkakin on 6.En ole laska johtuu vaan siitä noi numerot että mulla on lievä lukihäiriö ja se varottaa tosiaankin noi numerot. :'( >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Mitä aineita kannattaisi opiskella lukiossa/onko pitkä matikka pakollinen?

 

-Mihin kannattaisi mennä intissä (onko AUK pakollinen)?

 

Matikan ei tarvitse olla pitkä, tosin lyhyestä katsotaan parempi numero eduksi. Lukiossa kannattaa panostaa kieliin ja matemaattisiin aineisiin.

Porin opisto ilmoittaa ettei sotilasarvolla ole merkitystä, mutta tässäkin johtajakoulutuksesta (AUK) on varmasti apua ja kertoo tietysti hakijastakin jotain. Ja kun ilmailu kiinnostaa niin kannattaa pitää silmällä ilmavoimien hakuja sitten kun siihen aika on, mielenkiintoisia koulutushaaroja on tarjolla.

 

Ja tuohon tiimaan, suoraanhan sillä ei juuri liene merkitystä muuta kuin ehkä tuo em. motivoituneisuus alalle. Jos hakijalla on kouluun päästessä esim PPL, niin tällöin hän tulee suoraan ansiolentäjäjaksolle.

Koulutuksesta esim. USAssa tulee tosiaan se lupakirjan vaihdos kysymykseen kun sitten eurooppaan palaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, että millaiset mahdollisuudet on henkilöllä joka on valmistunut SIO:sta päästä työskentelemään ulkomaille? Tarkoitan tässä lähinnä suuria eurooppalaisia lentoyhtiöitä.

 

Jos tarkoitat suurilla yhtiöillä linjaa BA, KLM, Lufthansa etc. niin lienee ulkomaalaisilla kokemattomilla lentäjillä aika olemattomat mahdollisuudet, heillä on näitä omia jonossa samaan tyyliin kuin Finskilläkin.Muutkin ulkomaalaisia palkkaavat( vaikka eihän EU:ssa saisi eroja olla kansallisuuden mukaan) haluavat yleensä vain kokeneita tai ainakin valmiiksi tyyppikelpuutettuja. Tai sitten pitää koulutus tyyppiin itse maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus suomenilmailuopiston sivulta:

 

Pitääkö olla hyvä näkö ja sallitaanko silmälasit? Näöntarkkuus laseilla tai ilman vähintään 1.0 kummassakin silmässä. Silmälasit sallitaan ja niiden vahvuus saa olla enintään -1.5D. Väriaistin pitää olla virheetön Ishiharan taululla.

Minä taas löysin SIO:n sivuilta tälläista (http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/terveyskysely_SIO_2sivua.pdf)

- Silmien taittovirhekirurgiaa ei sallita tieteellisten pitkäaikaiseurantojen vielä puuttuessa

- Väriaistin tulee olla täysin virheetön

- Näöntarkkuuden tulee olla joko ilman laseja tai laseilla katsottaessa vähintään 1.0 kummassakin

silmässä erikseen ja molemmilla yhtäaikaa katsottaesssa. Suurin sallittu likinäköisyys on –2.0D.

Käytännössä suurin sallittu lasikorjaus likinäköisyyden korjaamiseksi on siis –2.0D, jolla tulee

saavuttaa näöntarkkuus 1.0. Suurin sallittu pitkätaittoisuus on +2.0D. Anisometriaa (taittovoimien ero

silmien välillä) saa olla enintään 1D. Hajataittoisuutta saa olla korkeintaan 1D.

 

Ja täältä http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3a3.pdf

-Ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa

taittovirhe ei saa ylittää ±3 dioptriaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Mikä on työllisyystilanne?

 

Työpaikkojen suhteen mikään ei liene tulevaisuudessa varmaa ja lentobisnes voi olla vielä epävarmempaa, mikä kannattanee muistaa. Lentäjä on varmasti erinomaisen hieno ja mielekäs ammatti ja omasta tavoitteesta ja haaveesta kannattaa pitää kiinni, mutta jos alkaa satsata koulutukseen suuria rahasummia, niin kannattaa miettiä myös sitä, mitä tekee ja miten selviää, jos työpaikkaa ei saakaan tai terveys menee.

 

Ilmavoimiin jos persoona vain sinne sopii... ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ps.mikä muuten täytyy olla keski arvo Finnairille?
Finnair ei juurikaan välitä yläasteen keskiarvosta, koska useimmilla hakijoilla on jo lukion päättötodistus. Enemmän Finnairia kiinnostaa, onko hakija saanut lentokoulutuksen Porin ilmailuopistossa vai jossain muualla. Porin ilmailuopistoa kiinnostaa koulujen päättötodistukset hieman Finnairia enemmän, mutta jos lukio on jo takana, ei peruskoulun aikaisilla papereilla tee juuri missään muuta kuin pyyhi takapuolta.

 

mulla on lievä lukihäiriö
Lukihäiriö on usein ainoastaan hidaste lukemisen ja kirjoittamisen oppimisessa, mutta aktiivisesti harjoittelemalla ymmärtämyksesi voisi parantua kummasti. Voisit vaikkapa aloittaa kirjoituksistasi tälle foorumille yrittäen kontrolloida hieman tekstisi laatua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo matikka ole meikäläisen vahvimpia aineita :P. Kai se lukiossa pitää jollain tavalla rämpiä läpi kohtalaisin numeroin. Paljonko etua on jos ottaa pitkän matikan?

Ei taida pitkä onnistua multa. Paljonko ne ylipäänsä katsovat lukion numeroita? ::). Onko jostain urheiluharrastuksesta etua (olen hakemassa märskyyn)?

 

Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus suomenilmailuopiston sivulta:

 

Pitääkö olla hyvä näkö ja sallitaanko silmälasit?    Näöntarkkuus laseilla tai ilman vähintään 1.0 kummassakin silmässä. Silmälasit sallitaan ja niiden vahvuus saa olla enintään -1.5D. Väriaistin pitää olla virheetön Ishiharan taululla.

Toi vaihtelee aika usein kattelin joskus niin se oli 1.4 ja parin kuukauden päästä se oli 1.2 ota tosta nyt sitten selvää. Toivottávasti mulla ei oo taitto virhettä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen sen verran katsonut tulevaisuuteen että aion pyrkiä nykyisen koulutukseni jälkeen lentokonehommiin, lähinnä mielessä lentotekniikka tai itse lentäminen, suuntana ensimmäisenä mitä luultavimmin armeija. Opiskelen tällä hetkellä sähköautomaatioasentajaksi ja luulenpa että kaikki mahdolliset ylimääräiset yleisaineet eivät ole haitaksi, itsekin otin 40 opintoviikkoa laajojaopintoja (matikkaa, englantia, ruotsia, fysiikkaa jne.) Kannattaa tosiaan panostaa varsinkin kieliin, koska ilmailussahan se on todella tärkeä osa-alue. Ylä-asteella minäkin yritin tsempata itseäni mutta siinä pahemmin onnistumatta, vaikka keskiarvoni nousikin, mutta ei riittävästi. Viimeistään ammattikoulussa tajusin ruveta tsemppaamaan (vaikka ensimmäisellä luokalla olenkin) ja nyt näyttää menevän ihan hyvin. Vaihtoehtojahan on monia, mennä armeijaan lennostopuolelle, SIO, ulkomailla lentäjäksi opiskelu jne. Kannattaa miettiä mikä itseltä tuntuu parhaalta ja tosiaan tehdä töitä unelmien eteen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo matikka ole meikäläisen vahvimpia aineita :P. Kai se lukiossa pitää jollain tavalla rämpiä läpi kohtalaisin numeroin. Paljonko etua on jos ottaa pitkän matikan?

 

No kuvaa antaa varmaankin vähän se, että joskus jossain mainittiin, että pitkä matikka pitäisi olla 7 tai lyhyet 8. Eli tuo on se ero osapuilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään