Guest cmiwiik

EW ATR 42/72 Trimmit

11 viestiä aiheessa

Hommasin tuossa EW ATR:n ja sillä jo muutaman kerran ehtinyt lentääkkin. Heräsipä vain kysymys, että kuuluuko ATR:n käyttäytyä siten, että heti pyörien irrottua kentästä lähtee kone varsin jyrkkään nousuun? Välillä ei meinaa tikussa varat riittää kun pitää kammeta vastaan... Ilmeisesti homma täytyy hoitaa trimmillä?

Co-pilotti tuntuu myös olevan aika oma-aloitteinen, kun säätelee laippoja nopeuden mukaan kuinka sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama ongelma minullakin kyseisen koneen kanssa mutta trimmiä sitten vaan kehiin tosin ei kovin normaalilta vaikuta tuommoinen ett lähtee raketin lailla ylös :D

Asiasta paremmin tietävät kertokee :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oottehan katsoneet että bensaa ei ole liikaa? FS defaulttina vetää tuolle koneelle "yliannostuksen". Jos ootte load managerilla täyttäneet koneet

tappiin asti, niin koittaa vähentää matkustajia.

 

Mulla tosin tekee samaa välillä vaikka kaikki onkin kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painoa ei todellakaan pitäisi olla liikaa, matkustajia kyydissä noin 25 kpl...

Lentoonlähtiessä tuntuu niinkuin tikun kalibrointi olisi pahoin pielessä, kun kone sillä tavoin "ampuu" taivaalle. Mutta eipä USB tikun kalibrointi yleensä kovin paljoa heitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten on vain trimmiasetus pielessä lentoonlähdössä.. En tiedä miten tuo mallintaa tuon painopisteaseman, josko mitenkään, mutta normaalitilanteessa trimmi huitelee välillä 1.0-2.0. (siis se asetus painolaskelman mukaan ja laitetaan siihen ennen lentoonlähtöä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuo kyseinen lisäosa ja FS2002:lla trimmit ym. toimi aivan loistavasti, mutta kun asensin EW:n Atikan FS2004:een niin sen jälkeen on kyllä pitänyt säätää trimmi ihan ihmeellisiin lukemiin, että pääsee ilmaan ja muutenki EW:n Atrain tuntuu lentävän "hitaammin" FS2004:ssa kuin FS2002:ssa. Flight 1:n ATR:ää odotellessa ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuo kyseinen lisäosa ja FS2002:lla trimmit ym. toimi aivan loistavasti, mutta kun asensin EW:n Atikan FS2004:een niin sen jälkeen on kyllä pitänyt säätää trimmi ihan ihmeellisiin lukemiin, että pääsee ilmaan ja muutenki EW:n Atrain tuntuu lentävän "hitaammin" FS2004:ssa kuin FS2002:ssa. Flight 1:n ATR:ää odotellessa ;).

 

Jep, kuulostaa ihan just siltä miten FS2002-lentomalli käyttäytyy FS2004:ssa....eli Mikkisofta muutti muutamaa asiaa lentomallin käsittelyssä, ja tästä johtuen varsinkin hyvät Fs2002-lentomallit on persiillään FS2004:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuo kyseinen lisäosa ja FS2002:lla trimmit ym. toimi aivan loistavasti, mutta kun asensin EW:n Atikan FS2004:een niin sen jälkeen on kyllä pitänyt säätää trimmi ihan ihmeellisiin lukemiin, että pääsee ilmaan ja muutenki EW:n Atrain tuntuu lentävän "hitaammin" FS2004:ssa kuin FS2002:ssa. Flight 1:n ATR:ää odotellessa ;).

 

Jeps, en ihan muista miten päin se trimmi pelaa hassusti kun en oo ikuisuuksiin lentänyt, mutta kuitenkin se piti olla todella kaukana neutraalista lentoolähdlössä, todennäköisesti ylös. Muistaakseni vaikea trimmattava vaakalentoon, koska trimmi ensin lentoonlähdössä taivaissa ja sitten vaakalentoon pitää olla neuraalin alapuolella jonkin matkaa, siis jos puhutaan trimmi-indikaattorin näyttämästä. Se EW:n lentomalli on aika paska tosiaankin, FS9:ssä kun saat sen kulkemaan käytännössä yli 200kts jossakin FL160, niin oot MacGyver. Käsin lennettäessä on vähään niin ja näin, lähinnä just sen oudon trimmin takia. Ja sillä Reverse Trim Sense kannattaa todellakin olla päällä FSUIPC:stä, muuten se yhdellä trimmin painalluksella trimmaa about yhden yksikön verran ja sekös vasta lentämisestä tekee mielenkiintosta...Muutenhan se sellasenaan on ihan kiva paneeli, visuaalimalli vähän hutasemalla tehdyn olonen.. Että joo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä tuolla ATR:llä silti lentelee, kun sai nuo trimmaukset kohdilleen. Rajusti pitää nokkaa laskea, että pysyy vaakalennossa. Onneksi on tikussa nappeja niin että riittää, ei tarvi näppikseltä trimmata.

Mystinen "automaatti" laippa ilmiökin selvisi, kun huomasin, että trimmien ja laippojen napit oli menneet ristiin... Sen siitä saa kun on sama pää kesät talvet... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kovasti kiinnostanut minuakin, kun en tiedä kuinka tämmöinen kone todellisuudessa ohjaimiin vastaa.

 

Oma atraimeni - EWPro 2002-paketin kone, joka on päivitetty FS2004-simuun ja sitten vielä tuorennettu patchilla, jonka saa EW:n support-sivulta - lentää kyllä minun mielestäni aivan kohtuullisesti "kirjan mukaan (by-the-numbers, sanoo amerikkalainen)" - mutta ovatko Aerosoftin antamat arvot kohdallaan... sitähän en voi tietää.

 

Esimerkiksi pinnalla 160 ATR 72-212 lentää noin 20 tonnin painoisena teoriassa 212 IAS solmua (Aerosoftin mukaan.) Siihen se minulla asettuukin; p-ukarvan verta näyttäisi ylitehoiselta. Tuulestahan se tietysti riippuu aika lailla. Myös VS on aika jyrkkä; jyrkempi kuin kirjassa.

 

Mutta tuo trimmijuttu on kiehtova arvoitus: meneekö se todellakin niin, että kun vedän koneen irti ihan oikeassa nopeudessa (ja mulla trimmi on sen +1) niin saman tien saa alkaa työntää sauvasta alemmas - ja aika kovaa?

 

Sen jälkeen asiat kyllä asettuvat ihan kohdalleen, kuten sanoinkin. Tuo rotaatio on se kummallinen kohta.

 

--- terv. Jorma

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta löytyy hyllystä paketti, jonka kannessa lukee, että toimii sekä FS2002, että FS2004. Ite pyöritän tuota FS9:ssä, eikä ole ollut pienintäkään ongelmaa ikinä.

Lentoonlähtö onnistuu hienosti, kunhan on trimmi kohallaan ja sopivasti löpöä matkassa. Ja kyllä toi mulla ainakin kulkee ihan keveesti yli 200KIAS, vaikka oltaisiinkin sitten pinnalla 160 tai vaikka korkeammallakin (vaikka en mikään McGyver olekaan ;D).

Voikohan tuo lentomallinnus olla erilainen paketissa, joka on jo valmiiksi yhteensopiva FS2004:n kanssa, kuin sellaisessa paketissa, joka on alunperin hankittu FS2002:lle ja sitten patchin kanssa päivitetty FS9 yhteensopivaksi?

Tiedä häntä sitten.., mutta EW:n atikka kuuluu ainakin minun lempikalustooni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään