Esa Sairio

Uudentyyppinen vika kesken lennon

7 viestiä aiheessa

Lensin Lontoosta kohti Helsinkiä ja noin puolen tunnin kuluttua ilmeni uudentyyppinen vika. Koko tietokone meni jumiin, lento keskeytyi mutta näyttöön jäi senhetkinen ohjaamonäkymä. Kaiuttimista alkoi kuulua kimeä kova ääni joka jatkui ja jatkui. Ääni ei mitenkään liittynyt lentokoneen normaaleihin ääniin. Hieman ennen jumiutumista joku AI- lentokone ohitti minun lentokoneeni edestä poikittaiseen suuntaan, mutta mistään yhteentörmäyksestä ei tietenkään ollut kyse.

Minkään nappulan painaminen ei auttanut, ei edes control-alt-del yhdistelmä. Ainoastaan resetointi itse tietokoneesta keskeytti tuon tilanteen ja FS luonnollisesti "sammui".

Koska minulla on 5 minuutin välein tapahtuva automaattinen lennon tallennus, pystyin jatkamaan lentoa kohdasta hieman ennen tietokoneen jumiutumista. Uudelleen kone ei jumiutunut ainakaan samassa kohdassa, mutta en viitsinyt jatkaa enää lentoa Helsinkiin, koska tällainen tietokoneen takkuaminen hieman harmittaa.

Lentokoneena oli MD 11 IFDG/FIDG, Alain Captin paneeli 2.41, äänet IFDG. Lensin FS 2004:n Flight Plannerilla tehdyn lentosuunnitelman ja lennonjohdon ohjeiden mukaan. Säätila oli netistä haettu reaalisää (päivitys 15 min välein) ja ajankohta nykyhetki.

Viikko sitten vastaava lento Keflavikistä Helsinkiin sujui ilman tietokoneen aiheuttamia ongelmia, vaikka kesti 3 h 3 min.

Mistä vika voisi johtua? Olen pari päivää sitten asentanut uuden näytönohjaimen ajurin 61.76, aiemmin oli 56.72. Myös olen asentanut FSUIPC. modulin (uusin versio) sekä muutaman meshin mutta aivan muualle maailmaa kuin Eurooppaan.

Konekokoonpanoni on alla.

yES ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo melko tavalliselta satunnaisjumilta kuulostaa. Direct3D-täysruudulla jumiin ei useinkaan auta muu kun resetti. Myös äänikortti jää soittamaan sitä säveltä mikä sattui olemaan menossa. Ei noista kannata isommin välittää ellei niitä tule usein tai aina samassa paikassa tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Painoitko jotain nappia paneelissa juuri ennen jumiutumista? Minulle on sattunut tuollaisia kaatumisia useinkin paneelin takia. Tuota MD-11 paneelia en kuitenkaan ole kokeillut.

Jaana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Painoitko jotain nappia paneelissa juuri ennen jumiutumista? Minulle on sattunut tuollaisia kaatumisia useinkin paneelin takia. Tuota MD-11 paneelia en kuitenkaan ole kokeillut.

Jaana

Yleensä katselen lennon aikana välillä GPS:stä, missä mennään mutta en pidä GPS- näyttöä päällä koko aikaa, koska vie tilaa ja syö hieman frameja. Sitten katselen ulos 45 asteen ja 90 asteen suuntiin aika usein sekä katselen erinomaista tuohon paneeliin kuuluvaa siipinäkymää (matkustamosta).

En tarkasti muista, mitä nappia olin viimeksi painanut ennen jumiutumista.

PS. Suosittelen silti tuota paneelia ja siihen kuuluvia ääniä (IFDG). Siinä on mm. miehistön kuulutuksia ja lentoemojen samoin. Myös lentoon lähdössä ja laskun jälkeen kuuluu matkustajille tarkoitettua rauhallista musiikkia. Hieno fiilis!

Mitä konetta ja paneelia sinä suosittelisit? En ole montaakaan konetta ladannut koska useimmat ovat tuottaneet pettymyksiä, maisemia ym. kyllä sitäkin runsaammin. Finnterrainissa - onko sinulla muuten tuo loistava isäosa? - olen itsekin yksi sen tekijöistä.

Jos jonkin koneen ja paneelin laitan, minulla on tiukat kriteerit. Lennettävyyden tulee olla realistista ja hyvin mallinnettua, frameraten hyvä ja asennusten helppoja (sitä tuo Alain Captin paneeli ei ole, mutta on vaivan arvoinen). Varmatoimisuus on myös kaiken a ja o.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten sanottu, kyseessä saattoi olla satunnaisjumi, jolle ei syytä löydy, mutta ikävän epävarmuuden se silti ymmärrettävästi jättää mieleen. ???

Varmatoimisuus ja monimutkaiset toiminnot ovat kyllä epätodennäköinen yhdistelmä. Toisaalta paljon käytetystä paneelista on monta bugia korjattu.

Tuota Alain Captin paneelia en ole asentanut, mutta imuroinut olen. Isoista koneista suosikkini on ollut SGA:n DC-10. 2004:ään en ole vielä asentanut myöskään Lonny Paynen kuuluisaa 757-paneelia, vaikka 757 on myös yksi suosikeistani. Viime aikoina olen lentänyt FFX:n 737-500:lla ja etsinyt sopivaa paneelia.

Kun lentämiseen muutenkin menee paljon aikaa, astun mieluimmin koneeseen juuri ennen lähtöä kun försti on käynnistellyt moottorit ja hoitanut alkutoimet. ;D

Siksi en pane kovin paljoa painoa kaikkien järjestelmien mallintamiselle, mutta kaikki lennon aikana tarvittava olisi hyvä olla esillä.

Finnterrain on ilman muuta koneellani, vaikka asentelen scenejä säästeliäästi kun pidän kynsin hampain kiinni viimeisistä parista fps:stä. Toimiikin upeasti, kokeilin lentämällä paikallistuntemuksen perusteella Forssasta Hämeenlinnaan. Hämeenlinnassa oli kyllä rautatie vähän väärässä paikassa mutta muuten helpottaa VFR-lentelyä ratkaisevasti.

Jaana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hämeenlinnassa oli kyllä rautatie vähän väärässä paikassa mutta muuten helpottaa VFR-lentelyä ratkaisevasti.

Jaana

Finnterrainissa on vielä default- rautatiet, joka selittää sen, että ne ovat lähes missä sattuu. Helsinki ja Espoo muun muassa ovat tästä esimerkkejä. Ajatus on, että Finnterrainiin myös rautatiet mallinnetaan tarkasti karttojen mukaiseksi mutta tämä ei ole minusta kiinni. Odotan itsekin että ohjelmaan, jonka avulla Finnterrainia tehdään, tulee jonakin kauniina päivänä paljon keskusteltu rautateidenkin mallinnustoiminto.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaiuttimista alkoi kuulua kimeä kova ääni joka jatkui ja jatkui. Ääni ei mitenkään liittynyt lentokoneen normaaleihin ääniin.

Minulla on ollut ja vielä välillä esiintyy tuo ääni ongelma. Koita säätää äänikortin asetuksista äänen laatua yms. pienemmälle tai sitten asenna äänikortin ajurit uudestaan. Toimi minulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään