Guest Beginer

ILS LASKEUTUMINEN & SUUNISTUS

12 viestiä aiheessa

Terve!

 

Neuvokaa tietämätontä! Olen lukenut tekemänne ils laskeutumis ohjeet mutta jostain kumman syystä se ei suju alkuunkaan. Kone ei löydä liukupolkua, lennonjohto käskee aina laskeutumaan kiitoradalle jossa ei ole ils:ää eikä myöskään kysele\opasta laskeutumaan kertomalla suuntaa esim: jo aikaisemmin mainittu "Finnair 554 Turn heading 190, Cleared for ILS approach 22R, Maintain 1800ft until established on localizer, contact tower on...." ym.

lennän cessnalla ja Beechcraft:lla

 

Terv: Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossei löydä liukupolkua.. a) väärä NAV1 taajuus b) sille radalle ei ole ILS:ää

FS:n oma ATC on hanurista.. Ja jos sulla on selvitys ilssiin.. (Turn right heading 190. cleared ils approuch runway 22R, report when established on localizer.. Niin et enää edes saa mitään suuntaa ATC:ltä... Täällä on kyllä niin hyvät ohjeet että kaiken _pitäisi_ onnistua.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos sulla on selvitys ilssiin.. (Turn right heading 190. cleared ils approuch runway 22R, report when established on localizer..

 

 

Siis tommosta tekstiä ei missään vaiheessa tule lennonjohdolta. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monessa paikassa on morkattu FS:n ATC:tä. Mitäköhän ATC:tä voi sitten käyttää localisti lentäessä ?? Vaihtoehdot taitaa jäädä hiukka vähiin, vai olenko täysin hakoteillä ?? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole, eipä liene edes mahdollista parantaa ATC:n tekoälyä ulkoisella ohjelmalla. Simun ATC:ssa on paljon puutteita, mutta kyllä minä ainakin sen kanssa pärjään. VFR-suunnitelmaa käytän aina kun sää sallii, vaikka lentäisinkin IFR:nä. Silloin saa sentään lentää oikeaa reittiä ATC:n puuttumatta asiaan. Jos parempaa lennonjohtoa kaipaa, niin sitten ei juuri muuta konstia ole kuin mennä online.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos sulla on selvitys ilssiin.. (Turn right heading 190. cleared ils approuch runway 22R, report when established on localizer..

 

 

Siis tommosta tekstiä ei missään vaiheessa tule lennonjohdolta. :-[

 

Vektoroinnin saa FS:n ATC:ltä vain IFR-lennoilla. Jos lentää VFR:ää on itse hakeuduttava ILS:säteeseen. Tee lentosuunnitelma ja ruksaa kohta IFR ja ennenkaikkea tarkista, että kentällä, jolle aiot on ILS. Vielä lähestyessä on mahdollista pyytää toista menetelmää ja kiitorataa.

 

ILS:ää varten on NAV1 radio viritettävä kiitoradan ILS-taajuudelle (löytyy MAP ja klikkaa lentokenttää niin saa näkyviin kiitoratojen tiedot), autopilotti oltava päällä, siitä APP-nappi painettuna, lähestyttävä sädettä enintään noin 45 asteen kulmassa ja noin 5- 10 mailin päässä oltava noin 2000 jalan korkeudessa. IFR:ssä ATC neuvoo oikean lähestymissuunnan ja korkeuden.

 

Jaana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus lennellyt simun atc:n opastuksella IFR lentoja, ja kyllä se toimii. Siis matkalennossa, on vain sopeuduttava siihen, että toimitaan sen lj:n ehdoilla. Ei lähdetä sooloilemaan vaan pysytään tehdyssä plaanissa ja noudatetaan lj:n ohjeita.

Noihin ILS laskun harjoittelemiseen se ei kylläkään sovellu, parempi lentää offline esim. Helsinki-Vantaalta (tai Tampere-Pirkkalasta) Turkuun. Sopiva väli harjoitteluun, kerkiää illassa tehdä useamman keikan.

Heti alkuun kannataa hommata ja printata kunnon kartat. Nyt kun EFHK:lla on käytössä vain yksi kiitotie, riittänee 04L ja 22R:n SID kartat. Toiseen päähän EFTU lähestymiskartat, siis eftu_star_rwy26 (toisessa päässä ei ole ILS:ä) ja laskukartta/kartat eftu_ilsy_rwy26 ja eftu_ilsz_rwy26. Siellä on kahdentyypiset ILS laskukartat. Tutkiskele niitä vähän niin huomaat kyllä miksi kahdet kartat.

Kartat saat imuroiduksi Ilmailulaitoksen sivuilta kohdasta AERONAUTICAL CHARTS. Kaikki ovat ilmaisia, joten kannattaa pitää karttansa ajantasalla, up to date. ;D

 

 

Hidas taas. Kirjoittelin juttua ja tietysti Jaana kiilasi edelle. No, hyvä niin. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, on se FS:n atc rajoituksineen ihan käyttökelpoinen kun ei lähde liikkeelle semmoisella asenteella että odottaa sen sanovan just samaa mitä silloin vinnairin lentäjillekin skannerista kuuli :)

 

Se on esim. aika hyvä perusmittarilennon harjoitteluun kun ottaa IFR-plaanin esim. Malmilta Vantaalle, koska koko lento menee siihen lähestymiseen vektorointiin, eikä siitä ota etukäteen mitään tolkkua mistä se ajattaa, joten se on erinomaisen hyvä, teen sitä joskus tolla MIKin simulla kauheassa kelissä yöllä, siinä tulee aika klaustrofobinen fiilis :) Ja paneelin skannaustekniikka kehittyy kovasti, huomaan että siitä on ihan selvästi apua ihan niinku aikuisten oikeasti :)

 

Ja kyllähän se offline-lentämistä kovasti piristää jos ei takerru kaikkeen pikkujuttuun ja pistää vaikka AI-liikenteen määrän pieneksi niin ei tule niin paljon ylösvetoja, se kun ei oikein osaa porrastaa jos lentää hitaalla koneella itse.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse kokeilin kerran simun omaa ATC:tä kun lensin malmille, mutta se vektoroi minut kirkkonummen kohdille ja alkoi huutelemaan "airport 12 o'clock 4miles" en ole sen koomin sitä toimintoa kokeillut.

 

Kannattaa tutustua VATSIMiin niin saa kunnon lennonjohtoa ja realismia kehiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa tutustua VATSIMiin niin saa kunnon lennonjohtoa ja realismia kehiin.

 

Totta kai saa, mutta pointti olikin se että ei se nyt ihan mahdottoman tarpeeton asia ole. Offline-hommissa se on monesti ihan kiva kuitenkin - vaikka se on buginen ja kovin jenkkityylinen, on se silti parempi kuin ei mitään.

 

Enkä mä jaksa enää tuota Squawkbox kakkosta ja muita purkkavirityksiä yhtään, taidan lentää vatsimissa seuraavan kerran kun SB3 julkaistaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas se VATSIM!No on siellä tullut lennettyä aikoinaan jokunen tunti(suurin osa SATCO:a)Jos joku nyt vaan ei halua lentää siellä niin kyllä se default ATC toimii eikä se VATSIM ole jokaiseen ATC:hen liittyvän ongelman ratkaisu.

 

Se on totta jos että siellä on paljon toimintaa ja opiskeltavaa mutta se tuputtaminen saisi jo jäädä vähemmälle!

 

Muutenkin kun asiaa ajattelee niin useimmiten kun lentää esim. 757:kaa niin kuorossa huudetaan että miksi ei ole PIC paneelia sun muuta realistista härpäkettä.Se että jo kättelyssä sanotaan että hanki se lennä siellä saattaa puhaltaa sen pienen lentosimu liekin sammuksiin ennen kuin se on kunnolla edes syttynyt!

 

Tässä ei nyt ole tarkoitus ketään mollata mutta kun tämä asia tulee jatkuvasti esille,sori!

 

T:Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
se tuputtaminen saisi jo jäädä vähemmälle!
Kuten olet varmaan itsekin huomannut, näihin piireihin virtaa jatkuvasti lisää väkeä. Ja täytyyhän sitä aina jossain välissä mainostaa näin ohimennen, että saisi asiasta vähemmänkin kuulleet innostumaan. Lieveilmiönä toki ovat väärinymmärretyt viestit - VATSIM:ia ei välttämättä nimittäin mainosteta sitä käyttäneille.

 

Se että jo kättelyssä sanotaan että hanki se lennä siellä saattaa puhaltaa sen pienen lentosimu liekin sammuksiin ennen kuin se on kunnolla edes syttynyt!
Riippuu henkilöstä. Uusille pitää antaa tarpeeksi aikaa tutustua asioihin aivan omalla painollaan. Suosittelu on kuitenkin mielestäni suotavaa.

 

Tässä ei nyt ole tarkoitus ketään mollata mutta kun tämä asia tulee jatkuvasti esille,sori!
Kritiikkiä puolin ja toisin, sillä me tähän hommaan järkeä saamme! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään