Aleksi Palojärvi

MD-11 Laskeutumis nopeuksia?

11 viestiä aiheessa

Lenneltyäni tuolla kyseisellä koneella, tuli vähän propleemiä laskun kanssa. Onhan niitä ongelmia ollut toki muulloinkin, mutta nyt sen otan vasta puheeksi. Kun vauhti hidastuu, lähtee kone painumaan valtavalla kulmalla alas. Nokkaa näytyy nostaa paljon, että kone pysyy vaakalennossa. Kun tulet siis laskuun on vaikeaa pitää kone linjassa, ja seurauksena onkin usein, nurmikolle tulo. Vauhtia pitäisi olla hirvittävästi(n.190-220kts.), jotta kone olisi hyvin ohjattavissa, ja loppuveto hyvin vedettynä. Olisiko kellään siis jotain taulukkoa, jossa nämä nopeudet kävisi ilmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas paljon polttoainetta on kyydissä? Koska tuonkokoisella koneella se paino vaikuttaa jo melko paljon noihin nopeuksiin.

 

Ja tietysti läheskään täysin tankein ei laskuun saa tulla, koska suurin sallittu laskeutumispaino ylittyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh! No laskuun tullaan "laittomasti", koska simun polttoainemäärät on aina täynnä alussa. Laskun harjoittelen niin, että slewaan vain niin kauas, että kiitorata ei näy enää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollista on myös, että kyseisen koneen lentomalli on tehty päin mäntyä, kuten liian usein, ja käyttäytyy miten sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin testaamassa sitä 40%tankeilla, niin kone oli kuin unelma. Eipä enää laskeutunut isäntien takapihalle, vaan ihan nätisti kiitoradalle. Uskomatonta, miten polttoaine, voi merkata painossa noin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitä löpöä mahtuu noihin jumboihin aika järjetön määrä, kulutushan on tolkuton ja matkat pitkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinhän se kyllä on. Muistaaksen Fin5, joutuu lentämään NewYorkkiin Suomesta.

 

Ja mitä tarkotat "joutuu" sanalla? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No MD-11:n laskunopeudet liikkuu tuolta 140 hujakoilta aina 165:kin asti... Riippuu tietty paljon siis painoista, mutta sunnuntaisimuilijan paranee heittää lähestymisnopeudeksi jokin tuolta väliltä ihan vaan MUTU-menetelmällä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mutu-menetelma on aika hyva varsinkin kun lentomalli on kuitenkin eparealistinen. Trimmaa koneen muutama aste nokka ylos, sitten kaasulla vajoamisnopeus sopivaksi. Siten nopeus asettuu johonkin kohtaa ja lahestyminen on siina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään