Guest oldmanpilot

Reitit FS2004:ssa

23 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Olisiko kenelläkään mitään tietoa onko tuolle reitinsuunnittelu systeemille olemassa mitään päivitystä? En kylläkään tiedä mistä kautta esim. Finnair lentää New Yourkiin mutta itse kun laitan Flight Plannerista EFHK-KJFK, high route, ft32000 niin se tekee ihan järjettömän reitin joka kulkee grönlannin jäätiköllä ja ihan pois päin nykistä lähes koko matkan. Ajattelin ensin, että kyllä se menee ja minä hölmö lensin sen md11:sta! Eli ensimmäinen tarkoittamani todella pitkä lento ja ajattelin sen tässä vapaapäivinä lentää. 9h45min ja maahan tuli kuin hylsy kun loppu kerosiini. Eli myöskään md11 ei pysty lentämään simun tekemää reittiä..

Eli olisin todella kiitollinen jos joku osaisi neuvoa kuinka tuon saisi päivitettyä tms??

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Se reitti (ja muutkin atlantin reitit) on vähän outo. Eipä siinä taida olla muuta vaihtoehtoa, kun syöttää pisteet käsin, tai ostaa joku muu lennonsuunnitteluohjelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kylläkään tiedä mistä kautta esim. Finnair lentää New Yourkiin mutta itse kun laitan Flight Plannerista EFHK-KJFK, high route, ft32000 niin se tekee ihan järjettömän reitin joka kulkee grönlannin jäätiköllä ja ihan pois päin nykistä lähes koko matkan.

 

Terve Timo Matti!

 

Elämme pallopinnalla, mutta katselemma yleensä tasoon "prässättyjä" karttoja. Litteät kartat ovat mukavia, mutta niiden ongelma on se, että ne vääristävät asioita. Pallon pinnalla lyhin reitti kahden pisteen välillä kulkee ns. isoympyrää pitkin. Isoympyrän määrittäminen on helppoa, jos ottaa varusteiksi langan ja karttapallon.

Tavallisella tasokartalla (tyyliin koko maailma yhdellä A3:lla) vääristymät ovat jo todella huomattavia. Oikeassa elämässä suora isoympyräreitti näyttää tasokartalla aina kaareutuvan pois päin päiväntasaajasta.

 

Summa summaarum: Flight Planner antaa ainakin jossain määrin fiksun reitin.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiksuksi sitä nyt ei sanota! Alkureitti menee ihan hyvin Grönlannin yli, mutta Kanadaan saapuessa reitti ei käännykkään seuraamaan itärannikkoa, vaan lähtee johonkin alaskaan ja kääntyy siellä ja posottaa sitten USA:n halki New Yorkkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, no Grönlannin yli meneminen on ihan järkevää, mutta näkyypä tuo koukkaavan Alaskankin kautta ;D Lyhin reittihän kyllä kartalla on semmoinen Pohjoisen kautta kiertävä kaari, kun maa on pallo.

 

Reittisuunnittelusoftiahan on kyllä monia ja muistaakseni webbipalvelunakin löytyy. Simussa reittiä voi muokata vetämällä hiirellä sen viivan johonkin kelvolliseen reittipisteeseen (kenttä, VOR, DME, intersection) ja pisteitä voi poistaa listalta. Ongelmallisessa tapauksessa usein helpointa on tehdä ensin direct-GPS-reitti ja pistää ne oikeat pisteet siihen itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiitos!

Tehän olitte nopeita vastaajia :)

Ymmärrän sen, että maa on pallo ja asiat helposti vääristyy yms. Mutta minulla on tuo Fs Navigator ohjelma ja sillä kun pystyy tarkastelemaan noita reittejä pallon muodossa jne. Jos teen saman reitin navigatorilla ja annan sen laskea reitin se menee aluksi niin kuin simun omakin norjan Gardemoen kautta mutta sitten se ajaa Islannin etelärannalta ja läpi Atlantin Nykiin ja arvioitu lentoaika cruise speed 315 on jotain 7h35min..

Mutta kun jos sen sillä teen en saa sitä reitiksi näkymään mm. gps:ään eikä md11 paneelissa map näyttöön ja myöskään lennonjohto ei sitä ota käyttöönsä :'(

Mutta kokeilenpas tuota että sitä pystyi sitten itse muokkaamaan lisäämällä ja vähentämällä pisteitä?? Se täytyy nyt katsoa ja kokeilla...

Kiitos kaikille nyt jo vastauksista ja lisää ohjeita otetaan aina vastaan suurella lämmöllä:)

TT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö sen FSNavigatorin antaman reitin voi tallentaa lentosimun ymmärtämään muotoon ja sitten ladata lentosimussa? Itse muistelin, että tälläinen toiminto on. Tosin siinä jää sitten lähtö- ja tuloreitit ajamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se direct-GPS on valmiiksi lyhin mahdollinen reitti, joten siitä on melko helppo muokata järkevin mahdollinen reitti. Tosin se simun plannerin kartta on ärsyttävä, kun joutuu postimerkin kokoisesta kuvasta etsimään niitä pisteitä, jotka eivät isommalla zoomilla edes näy, mutta jos tietää mistä hakea, niin se käy helpommin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin taas.

Enpäs tuota Great Cirkleä ennen ole nähnytkään..

Tein sillä saman reitin kyselyn ja se tekee noin äkkiä katsottuna aika identtisen reitin fs-navigatorin kanssa samalle reitille eli Islannin eteläpuolelta ajelee Atlantin läpi.. Ihan hyvälle tuntuva reitti joo.

Mutta nyt alkoi kiinnostamaan tuo voiko sitä Fs-navigatorin reittiä jotenkin tallentaa simun reitiksi? Jos joku keksii miten se tapahtuu ja jos joku vielä osaisi neuvoa miten se käytännössä tapahtuisi tuo valmiista reitistä pisteiden muuttaminen ja poistaminen niin tämä osio kohdallani alkaisi olla täydellinen:)

Huomenna alkaa työrupeama ja ei ehdi lentää mutta ensi viikon tiistaina ajan uudelleen tän nykin lennon jos onnistuu tämä uuden reitin tekeminen ja teen jonkinlaisen lentoraportin siitä sitten ja jos minua auttaneet haluavat voin raportoida sen niin, että kaikki sen pääsevät näkemään kuin se meni? Laitan sitten vaikka http: osoitteen josta raportin voi lukea kuvineen.

Heh,, Kaksi vuotta simua olen harrastanut enkä osaa vielä mitään muuta kuin peruslentämistä, koneissa olen pystynyt siirtymään näihin suurempiin ja silleen mutta kyllä sitä aika oppilas on edelleen aina vain,,,

Eli kiitoksia kärsivällisyydestä tällaista aloittelijaa kohtaan:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos joku vielä osaisi neuvoa miten se käytännössä tapahtuisi tuo valmiista reitistä pisteiden muuttaminen ja poistaminen niin tämä osio kohdallani alkaisi olla täydellinen:)

 

Tässä lähtötilanne

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Tässä tuosta reitistä Grönlannin eteläkärki lähemmäs zoomattuna, että näkyy mitä tehdään. Otetaan punaisesta viivasta kiinni ja vedetään se tuon OZN-majakan päälle (kursori ei näy kuvakaappauksessa).

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Kun päästää viivasta irti, se tarttuu pisteeseen ja OZN on lisätty reittipisteeksi oikealla näkyvään listaan.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Pisteen poistaminen käy valitsemalla se tuosta listasta ja klikkaamalla "Delete waypoint"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niin se direct-GPS on valmiiksi lyhin mahdollinen reitti, joten siitä on melko helppo muokata järkevin mahdollinen reitti.
Lensin kolme viikkoa sitten Indianapolisista Hesaan. Kiersin isoympyräreitiltä yli 200 merimailia, mutta silti olin arviolta 15 minuuttia aikaisemmin perillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnittelin tuossa joskus lentoa Miamista Pariisiin ja sieltä helsinkiin ja kokeilin FS9 default reittiä.

Ensin olisi pitänyt lentää Alaskan pohjoispuolelle ja sieltä kaartaa kohta Grölantia ja Pariisia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin kolme viikkoa sitten Indianapolisista Hesaan. Kiersin isoympyräreitiltä yli 200 merimailia, mutta silti olin arviolta 15 minuuttia aikaisemmin perillä.

 

Menit suihkuvirtauksessa? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tuosta reitistä Grönlannin eteläkärki lähemmäs zoomattuna, että näkyy mitä tehdään. Otetaan punaisesta viivasta kiinni ja vedetään se tuon OZN-majakan päälle (kursori ei näy kuvakaappauksessa).

 

Kun päästää viivasta irti, se tarttuu pisteeseen ja OZN on lisätty reittipisteeksi oikealla näkyvään listaan.

 

Aina sitä oppii jotain uutta! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mutta nyt alkoi kiinnostamaan tuo voiko sitä Fs-navigatorin reittiä jotenkin tallentaa simun reitiksi?

 

Tervehdys!

 

Voit siirtää FsNavigatorilla tehdyn reitin FS2004:än

 

1. Tallenna varmuudeksi reitti ensin myös FSNAVin omaan tietokantaan.

2. Valitse Plan -> export -> FS2004 -> OK

4. Kysyy lähtöporttia -> OK

3. Mene simun puolelle ja valitse Flight Planner (tai mikä se siellä nyt on, olen nimittäin FS2002 käyttäjä) -> load -> ja valitse äsken tallentamasi lento -> OK

4. Kone lataa itsensä valitsemallesi portille. Nyt näet plaanisi FS:n omassa GPS:ssä ja sinulla pitäisi olla myös IFR lennonjohto määränpäähän.

5. Ei muuta kuin lennonjohtoon yhteys ja ilmaan.

 

Oikaskoon joku jos huomaa virheen. Nämä ohjeet ovat FS2002 puolelta, mutta uskoisin tämän toimivan myös FS2004.

 

Toni

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Voit siirtää FsNavigatorilla tehdyn reitin FS2004:än

 

1. Tallenna varmuudeksi reitti ensin myös FSNAVin omaan tietokantaan.

2. Valitse Plan -> export -> FS2004 -> OK

4. Kysyy lähtöporttia -> OK

3. Mene simun puolelle ja valitse Flight Planner (tai mikä se siellä nyt on, olen nimittäin FS2002 käyttäjä) -> load -> ja valitse äsken tallentamasi lento.

4. Nyt näet plaanisi FS:n omassa GPS:ssä, sinulla pitäisi olla myös IFR lennonjohto määränpäähän.

 

Oikaskoon joku jos huomaa virheen. Nämä ohjeet ovat FS2002 puolelta, mutta uskoisin tämän toimivan myös FS2004.

 

Kuten Ilkka jo sanoikin: aina oppii jotain uutta! En nimittäin tiennyt tätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun FSNavigatorista on puhe niin heitän kysymyksen.

 

Onko kellään tietoa FSNavin EFHK SID & STAR reiteistä kun itsellä 04L ja 22R puuttuvat kokonaan. Uusien navdatojen mukana ei ainakaan ole ilmestynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sitä onnen määrää!!

Eli näin ne toimii!!

Hienoa ja kiitos kaikille todella kovasti, nyt alkaa olemaan kennedyn lento tod lähellä.. Ei taida malttaa odottaa sinne ensi viikkoon..:)

 

Se 4L ja 22R puuttuu minultakin, mutta jostain luin, että tuo "keinoäly" laskee että ne on VFR laskeutumiseen? Tiedä sitten onko siinä perää mutta selittäisi miksi ILS kuviot puuttuu niistä?? En tiedä,, Jotain sellaista...

 

TT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa FSNavin EFHK SID & STAR reiteistä kun itsellä 04L ja 22R puuttuvat kokonaan. Uusien navdatojen mukana ei ainakaan ole ilmestynyt.

 

Moi.

 

FS Navigatorissahan on se oma SID/STAR download. Oletko sillä kokeillut päivittää? Löytyypi sieltä Navigatorin valikosta (ulkomuistista: olikohan options -> Sid/Star download).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannataa muistaa myös Routefinder Merkkasin tuohon lähtöön EFHK ja toiseen päähän KJFK, ei hassumpaa.

ps. ruksasin tuossa RNAV ja NATs laitoin Real Word, niin ja Level kohtaan High. Tekee kivan listan mikä on helppo printata ja tehdä siihen merkintöjä lennon edetessä. :)

 

ROUTEFINDER flight planning services

[back]Fpl-cgi version 1.58 (Jun 24 2004 @ 15:34:47)

©2003 ASA srl / Davide Giacopello. Direct linking of this CGI is forbidden.

38972 fixes and 66572 airway segments in database

 

NATs: Eastbound track message identification is 198

NATs: Westbound track message identification is 198

No departure information (SID) found for EFHK, trying to find a suitable transition to enroute flight phase

No arrival information (STAR) found for KJFK, trying to find a suitable transition to approach

 

Solution found after 62 iterations, elapsed time: 1 seconds.

 

Computed route from HELSINKI VANTAA (EFHK, EF) to JOHN F KENNEDY INTL (KJFK, K6): 43 fixes, 3678.1 nautical miles

 

Cruise altitude between FL330 and FL330

EFHK (0.0nm) -DCT-> NUKSI (10.1nm) -UN872-> RUNEN (26.5nm) -UN872->

SUNAS (73.6nm) -UN872-> OSMIN (94.3nm) -UN872-> RUNGA (160.8nm) -UN872->

XILAN (181.2nm) -UN872-> NAXEL (200.8nm) -UN872-> TEB (208.8nm) -UN623->

ARS (256.1nm) -UN623-> BEDLA (269.3nm) -UN623-> PEPIL (320.4nm) -UN623->

SUMAK (389.2nm) -UN623-> GRM (428.8nm) -UN623-> SOPAR (535.5nm) -UN623->

FLS (603.6nm) -UG3-> VALDI (765.7nm) -G3-> CONNY (930.5nm) -G3->

MY (988.4nm) -G3-> LINDA (1062.3nm) -G3-> ROSTI (1183.8nm) -G3->

ING (1255.3nm) -G3-> MIKLA (1280.2nm) -G3-> SKARD (1350.0nm) -G3->

METIL (1384.8nm) -G3-> KEF (1413.5nm) -5E20-> EMBLA (1533.6nm) -5E20->

6330N (1620.0nm) -5E20-> 6140N (1926.0nm) -5E20-> OZN (2035.1nm) -5E20->

5850N (2279.7nm) -5E20-> LOACH (2554.4nm) -NAT-B-> FOXXE (2654.1nm) -N264->

TAFFY (3177.2nm) -J564-> PQI19 (3206.6nm) -J564-> PQI (3225.6nm) -J55->

FRIAR (3384.6nm) -J55-> ENE (3453.2nm) -J581-> PUT (3556.8nm) -J42->

HFD (3593.6nm) -J42-> PACER (3614.9nm) -J42-> SANTT (3641.4nm) -DCT->

KJFK (3678.1nm)

Details:

 

ID FREQ HDG DIST Coords Name/Remarks

EFHK 0 0 N60°19'02.00" E024°57'48.00" HELSINKI VANTAA

NUKSI 262 10 N60°18'28.00" E024°37'29.00" NUKSI

RUNEN 255 16 N60°15'27.00" E024°04'54.00" RUNEN

SUNAS 254 47 N60°06'00.00" E022°32'13.00" SUNAS

OSMIN 253 21 N60°01'21.00" E021°51'52.00" OSMIN

RUNGA 253 67 N59°44'59.00" E019°43'27.00" RUNGA

XILAN 252 20 N59°39'33.50" E019°04'33.80" XILAN

NAXEL 252 20 N59°34'09.10" E018°27'17.90" NAXEL

TEB 117.1 252 8 N59°31'54.10" E018°12'12.00" TEBBY

ARS 112.8 272 47 N59°35'10.30" E016°39'01.40" AROS

BEDLA 280 13 N59°37'44.20" E016°13'30.10" BEDLA

PEPIL 280 51 N59°46'54.30" E014°33'49.90" PEPIL

SUMAK 279 69 N59°57'14.00" E012°18'26.00" SUMAK

GRM 115.95 292 40 N60°11'30.33" E011°04'27.91" GARDERMOEN

SOPAR 276 107 N60°17'44.00" E007°30'00.00" SOPAR

FLS 115.55 275 68 N60°18'40.54" E005°12'43.90" FLESLAND

VALDI 296 162 N61°12'51.00" E000°00'00.00" VALDI (RVSM)

CONNY 294 165 N61°54'00.00" W005°35'00.00" CONNY

MY 337 293 58 N62°06'25.00" W007°35'16.00" MYGGENES

LINDA 307 74 N62°37'18.00" W010°00'00.00" LINDA

ROSTI 308 122 N63°24'23.00" W014°06'44.00" ROSTI

ING 112.4 307 71 N63°48'11.00" W016°38'17.00" INGO

MIKLA 294 25 N63°50'54.00" W017°34'27.00" MIKLA

SKARD 294 70 N63°56'34.20" W020°12'18.00" SKARD

METIL 293 35 N63°58'19.00" W021°31'34.00" METIL

KEF 112 293 29 N63°59'13.00" W022°36'52.00" KEFLAVIK

EMBLA 278 120 N63°28'12.00" W026°58'54.00" EMBLA

6330N 276 86 N63°00'00.00" W030°00'00.00" (KEF 278/207)

6140N 277 306 N61°00'00.00" W040°00'00.00" (OZN 083/109)

OZN 372 270 109 N60°03'26.00" W043°09'35.00" PRINS CHRISTIAN SUND // Tätä ndb majakkaa Esa venytti kuvissa. :D

5850N 273 245 N58°00'00.00" W050°00'00.00" (N58/W050)

LOACH 271 275 N55°30'59.92" W057°00'55.56" LOACH

FOXXE 262 100 N54°29'12.00" W059°17'18.00" FOXXE

TAFFY 247 523 N47°22'24.17" W067°18'14.04" TAFFY

PQI19 243 29 N47°00'33.18" W067°47'04.97" (PQI 063/019)

PQI 116.4 243 19 N46°46'27.07" W068°05'40.35" PRESQUE ISLE

FRIAR 228 159 N44°26'28.93" W069°53'04.38" FRIAR

ENE 117.1 225 69 N43°25'32.50" W070°36'48.70" KENNEBUNK

PUT 117.4 229 104 N41°57'19.65" W071°50'38.76" PUTNAM

HFD 114.9 254 37 N41°38'27.80" W072°32'51.50" HARTFORD

PACER 250 21 N41°26'23.36" W072°56'25.55" PACER

SANTT 250 26 N41°11'19.92" W073°25'23.85" SANTT

KJFK 220 37 N40°38'23.10" W073°46'44.13" JOHN F KENNEDY INTL

 

Headings are magnetic, distances are in nautical miles. EFHK DCT NUKSI UN872 TEB UN623 FLS UG3 VALDI G3 KEF 5E20 LOACH NAT-B FOXXE N264 TAFFY J564 PQI J55 ENE J581 PUT J42 SANTT DCT KJFK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

FS Navigatorissahan on se oma SID/STAR download. Oletko sillä kokeillut päivittää? Löytyypi sieltä Navigatorin valikosta (ulkomuistista: olikohan options -> Sid/Star download).

 

Juu päivitin mutta pelkästään SID:t tuli. No, pitää käsipelillä aina laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään